تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803989681




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيا 11 ميليون نسخه كتاب طرح ايستگاه مطالعه، يك جلد به سرانه مطالعه ايراني‌ها اضافه كرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آيا 11 ميليون نسخه كتاب طرح ايستگاه مطالعه، يك جلد به سرانه مطالعه ايراني‌ها اضافه كرد؟
طرح ملي ايستگاه مطالعه 16 بهمن 1391 در 140 ايستگاه افتتاح و راه‌اندازي و در فاز چهارم 500 ايستگاه ديگر هم به اين چرخه اضافه شد و هم اكنون هم مقدمات اجراي فاز پنجم با استقرار 100 سازه فراهم شده است. اما با توجه به كاهش سرانه مطالعه از 78 دقيقه در سال 90 به 75 دقيقه و 34 ثانيه در سال، به نظر مي‌رسد طرح مذكور به هدف اصلي آن كه «افزايش يك جلد به ميانگين تعداد كتابي كه ايرانيان در يك سال مطالعه مي‌كنند» اعلام شده بود، نائل نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سي و سومين گردهمايي مشترك مديران‌ كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور و كارشناسان ايستگاه مطالعه صبح امروز چهارشنبه 20 آذر حضور محمدحسين نوش‌آبادي، معاون حقوقي، پارلماني و امور استان‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، منصور واعظي دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور و مديران اين نهاد در محل هتل انقلاب در تهران برگزار شد.

منصور واعظي دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در اين همايش گزارشي از وضعيت ايستگاه‌هاي مطالعه كه در سال‌هاي اخير در كشور راه‌اندازي شده است، ارائه كرد. شرح مبسوط اين گزارش از اين قرار است:

اهداف طرح ايستگاه‌هاي مطالعه چه بود؟

افزايش سطح تماس مردم و كتاب، دسترسي سريع و آسان به منابع اطلاعاتي مفيد، ارتقاي سطح مطالعه و ترويج امر كتابخواني، هدايت افكار عمومي و جريان‌سازي فكري، ترويج مطالعه مفيد، موثر و كاربردي و افزايش گرايش شهروندان به استفاده مفيد از وقت و هدف كمي طرح، اهداف طرح ايستگاه‌هاي مطالعه و افزايش يك جلد به ميانگين تعداد كتابي كه ايرانيان در يك سال مطالعه مي‌كنند، اعلام شده است.

نمونه‌هايي از طرح‌هاي اوليه سازه ايستگاه مطالعه

براي اجراي اين طرح ابتدا بسياري از طرح‌هاي گذشته (داخلي و خارجي) و نقاط قوت و ضعف آنها مورد توجه قرار گرفت و همچنين ابعاد مختلف طرح در چند جلسه شوراي برنامه‌ريزي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي بررسي و ارزيابي و پس از اصلاحات و اخذ نظرات صاحبنظران مختلف و كارشناسان، مراحل اجرايي طرح دنبال شد.

طرح‌هاي مشابه اجراشده در گذشته

1ـ سبد كتابشهر (شهرداري تهران)، 2ـ كتاب مترو، 3ـ چيترا (خريد كتاب در مبدا، پرداخت هزينه كتاب در مقصد به شرط بازگشت كتاب)، 4ـ كتاب مسافر (گردش كتاب در بين افراد مختلف)، 5ـ پيك مهر (وزارت كشور) و 6ـ كتابخانه‌هاي باز (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي).

يكي از اقدامات اساسي در اين طرح كه از ابتداي ارائه طرح ايستگاه‌ها مورد توجه ويژه قرار گرفته، بحث طراحي سازه بوده است كه بيشترين زمان را نيز به خود اختصاص داد. به اين منظور طرح‌هاي مختلف مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت يك مدل مناسب استخراج شد. از مشخصات سازه نهايي مي‌توان به اين موارد اشاره كرد: طراحي ساده، زيبا و متناسب با اهداف طرح، دارا بودن فضاي مناسب جهت بازگشت كتاب، دارا بودن فضاي مناسب جهت معرفي كتب هر دوره در طرفين سازه و مكانيزم خشابي براي برداشتن كتاب‌ها كه باعث سهولت برداشت كتاب توسط مخاطبان مي‌شود.

نيروي انساني لازم براي ايستگاه‌هاي مطالعه چگونه تامين شد؟

در آزمون استخدامي سال 1390 نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور براي استان‌هاي كشور پست كارشناس مطالعه پيش‌بيني شد كه اكثر پذيرفته‌شدگان براي اين پست در ادارات كل استاني به‌كارگيري شدند. با جذب اين افراد اجراي طرح در سراسر كشور بصورت يكپارچه و با استانداردي قابل قبول اجرا مي‌شود.

براي كتاب‌هاي بزرگسالان و نوجوانان، قطع رقعي و كودكان خشتي در نظر گرفته شده است. خريد كتاب از مولفان در دستور كار قرار گرفت. خريد كتاب از ناشران با توجه به قيمت مد نظر نهاد موفقيت زيادي در بر نداشته است. توليد كتاب و احياي كتاب‌هاي خوبي كه سال‌هاست تجديد چاپ نشده‌اند در دستور كار قرار گرفت.

نحوه تعيين موضوعات و منابع ايستگاه مطالعه

پس از برگزاري جلسات متعدد، اعضاي كارگروه ويژه موضوعات زير را به دليل اجراي تهيه منابع تصويب كردند كه 15 عنوان (9 عنوان مخاطب محور و 6 عنوان موضوع محور) مشخص شد.

چاپ كتاب‌هاي مورد نياز اين طرح در تيراژهايي از 100 هزار تا 220 هزار نسخه (با توجه به بازخورد ميزان استقبال از عناوين مختلف) توسط موسسه انتشارات كتاب نشر وابسته به نهاد، هم اكنون در حال انجام است.

تاكنون و در پنج مرحله، 75 عنوان كتاب در تيراژ «11 ميليون و 230 هزار نسخه» با موضوعات مختلف و براي گروه‌هاي مختلف سني چاپ و در سراسر كشور توزيع شده است كه در چهار فاز اجرا شده 60 عنوان در اختيار عموم مردم قرار گرفته است و از ابتداي دي ماه و با شروع فاز پنجم 15 عنوان ديگر نيز در ايستگاه‌هاي مطالعه قرار داده مي‌شوند.

تبليغات طرح ايستگاه‌هاي مطالعه چگونه بوده است؟

ساخت سه تيزر تلويزيوني و پخش آن در شبكه‌هاي استاني صدا و سيما و شبكه سراسري، طراحي سه پوستر معرفي كتاب‌هاي فازهاي مختلف براي نصب در جنب سازه، سه پوستر اين چند كتاب جهت معرفي كامل كتاب‌هاي طرح و توزيع آن در مراكز فرهنگي و كتابخانه‌ها، سه بروشور معرفي طرح و توزيع در نمايشگاه‌هاي مختلف كتاب، پوشش رسانه‌اي رونمايي از سازه ايستگاه، شروع طرح، در ابتداي شروع هر فاز و ... از اقدامات انجام شده در اين خصوص بوده است.

تاكنون چهار دوره مسابقه كتابخواني از كتاب‌هاي فازهاي اول تا چهارم از طريق شبكه كتابخوانان حرفه‌اي (www.booki.ir) انجام شده كه در اين مسابقات بيش از 147 هزار نفر شركت كرده‌اند.

طرح ايستگاه مطالعه كي و چگونه شروع شد؟

طرح ملي ايستگاه مطالعه در 16 بهمن 1391 با تعداد 140 ايستگاه افتتاح و راه‌اندازي شد. تاكنون در فاز چهارم 500 ايستگاه به چرخه وارد شده و مقدمات اجراي فاز پنجم طرح با استقرار 100 سازه ديگر محقق شده است.

در روند اجراي طرح ملي ايستگاه مطالعه سعي شده است براي استقرار ايستگاه‌هاي مطالعه اماكن عمومي پرتردد انتخاب و تأييد شوند كه طي 4 فاز اجرا شده تا كنون در 13 نوع مكان عمومي از قبيل بيمارستان‌ها، بانك، پايانه‌هاي اتوبوس بين شهري، فرودگاه‌ها، راه‌ آهن، استانداري، فرمانداري و شهرداري‌ها، ادارات پست، ثبت احوال و تأمين اجتماعي، ادارات آموزش و پرورش، مجتمع‌هاي قضايي و ... سازه‌هاي ايستگاه مطالعه مستقر شده‌اند.

به طور متوسط در هر ايستگاه در هر روز 128 كتاب مورد استفاده قرار مي‌گيرد، 86 كتاب به امانت مي‌رود و 42 كتاب برگشت داده مي‌شود كه درصد كتب برگشت داده شده هم اينگونه است: استان‌هاي قم و كرمان با 72 درصد بيشترين و استان‌هاي خوزستان و سيستان و بلوچستان با 8 و 7 درصد كمترين درصد برگشت را داشته‌اند. ميانگين بازگشت كتاب در كشور هم 33 درصد بوده است.

همچنين طبق آمار به دست آمده ميانگين استفاده از كتب در ايستگاه‌هاي مطالعه تقريباً دو برابر ميانگين استفاده در كتابخانه‌هاي نهادي و كل كتابخانه‌ها است كه نمودار آن در صفحه آتي آمده است. مطابق اين آمار ميانگين تعداد كتاب استفاده شده در ايستگاه‌هاي مطالعه 128 كتاب، در كتابخانه‌هاي نهادي 68 كتاب و در ساير كتابخانه‌ها 57 كتاب است.

اقدامات و پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته براي تداوم طرح هم از اين قرار بوده است: اتمام استقرار 1000 سازه ايستگاه مطالعه در مكان‌هاي عمومي تا پايان سال جاري، پيش‌بيني ساخت و استقرار 1000 سازه جديد ايستگاه مطالعه در سال 93، پيش بيني چاپ 8 دوره از منابع طرح در سال آينده، طراحي و ساخت مدل‌هاي جديد سازه ايستگاه مطالعه، گسترش شبكه توزيع ايستگاه‌ها در سراسر كشور و اضافه كردن شهرهايي با جمعيت بيش از 25 هزار نفر در شبكه توزيع، استفاده از ظرفيت خيرين كتابخانه ساز در گسترش و تامين منابع چاپ كتاب‌هاي طرح و استفاده از روش‌هاي نوين تبليغاتي در معرفي و آشنايي عمومي با عملكرد طرح.

مقايسه ميزان استفاده كتب در ايستگاه مطالعه و كتابخانه‌هاي عمومي

كارشناسان اداره ايستگاه مطالعه ستاد تهران به منظور تاييد جانمايي و بازديد از روند اجراي طرح در استان‌ها طي سه دوره بازديد و حدود 80 ماموريت از مكان‌هاي استقرار و ايستگاه‌هاي مطالعه سراسر كشور بازديد به عمل آورده‌اند كه نقاط قوت و ضعف مشاهده شده در استان‌ها هم به شرح زير است:

معضلات اجراي طرح ايستگاه مطالعه در استان‌ها چيست؟

بُعد تبليغات: توجه به تبليغات منطقه‌اي، محلي و محيطي طرح به افزايش موفقيت طرح، كمك قابل توجهي خواهد كرد كه در برخي از استان‌ها نيازمند همت و پيگيري بيشتري است. شبكه‌هاي تلويزيوني استاني آمادگي همكاري در اين خصوص را دارند كه در صورت پيگيري با استفاده از تيزرهاي ارسالي مي‌توان استفاده بيشتري از اين ظرفيت كرد. لازم به ذكر است چند تيزر جديد هم در حال تهيه و ارسال است. توجه به ظرفيت نشريات و رسانه‌هاي مجازي و چاپي محلي به صورت خبر، گزارش، آگهي و ارسال تبليغات ضرورت دارد. حضور فعال و موثر كارشناسان فرهنگي و روابط عمومي در جهت تبليغ و معرفي طرح ضروري است.

همكاري ضعيف روساي ادارات شهرستان‌ها در اجراي طرح: با توجه به گسترگي و روند رو به رشد ايستگاه‌ها ضروري است با تذكرات لازم به رؤساي ادارات شهرستانها روند اجراي طرح را پيگيري كرد. لازم است همه همكاران ستاد استان نسبت به طرح احساس وظيفه داشته و در اجراي و نظارت بر اجراي صحيح همكاري كنند. لزوم پشتيباني مالي و تداركاتي از كارشناس ايستگاه مطالعه استان در جهت اجراي موفق طرح. تهيه وسيله نقليه جهت سركشي مستمر ايستگاه‌ها و يا اختصاص هزينه‌اي كافي در اين خصوص از جمله اين موارد است.

كم توجهي به جلب مشاركت ساير دستگاه‌ها: عدم جذب مشاركت مالي و امكانات پشتيباني از دستگاه‌هاي ميزبان سازه‌هاي ايستگاه پيش بيني نكردن انبار لازم در ستاد استان و اماكن استقرار سازه‌هاي ايستگاه. از امكانات تبليغي و فضاهاي مناسب دستگاه‌ها براي معرفي بيشتر طرح استفاده شود.

اين گزارش در حالي مطرح مي‌شود كه مسئولان نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، سرانه مطالعه را در سال 90، 78 دقيقه و در سال 1391 ـ كه طرح ايستگاه‌هاي مطالعه اجرا شد ـ 75 دقيقه و 34 ثانيه اعلام كرده‌اند.

كد خبر: 2193613

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۰ - ۱۶:۱۹

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن