تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به نيازمند كمك مالى كند و با مردم منصفانه رفتار نمايد چنين كسى مؤمن حقيقى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803650434




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايجاد درس تفكر و سبك زندگي در پايه هفتم/ انجام هم‌آموزي معلمين از طريق وب


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ايجاد درس "تفكر و سبك زندگي" در پايه هفتم/ انجام هم‌آموزي معلمين از طريق وب
بوشهر - خبرگزاري مهر: ايجاد درس "تفكر و سبك زندگي" در پايه هفتم، انجام هم‌آموزي معلمين از طريق وب و سابقه طولاني ايران در طراحي كتب درسي از جنله موضوعات مطرح شده توسط دبير شوراي هماهنگي علمي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار مهر، دكتر محمود اماني تهراني دبير شوراي هماهنگي علمي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش به منظور سركشي از مدارس زلزله‌زده شهرستان دشتستان و همچنين روند هوشمندسازي مدارس به استان بوشهر سفر كرده بود كه فرصتي به‌وجود امد تا گفتگوي مفصلي با ايشان داشته باشيم كه سوال و پاسخ‌ها در زير امده است.

نگاه و رويكرد مجموعه سازمان شما نسبت به محتواي كتب جديد التاليف علوم پايه چگونه است؟

در حدود هفت الي هشت سال اخير، از سال ۸۳ به اين طرف يك فعاليت ارزشمندي در نظام آموزشي شروع شد و آن اين بود كه يك سري زير ساخت هاي اصلي براي فعاليت در عرصه تعليم و تربيت در كشور به وجود بيايد، يعني مباني فكري براي اين عرصه تنظيم بشود.

سه دسته فعاليت انجام شد، كه اول فلسفه تعليم و تربيت اسلامي نوشته شد كه اين فلسفه مبتني بر پنج دسته مباني انسان شناختي، مباني معرفت شناختي، مباني ارزش شناختي، مباني هستي شناختي و مباني دين شناختي است كه در واقع اين پنج دسته مباني زيرساختي قرار گرفته است كه بر روي آن، اين فلسفه بنا شد و تعريف جامعي از تربيت ارائه شد كه جز تعريف هاي بسيار قابل افتخار براي نظام تربيتي ما كه چنين چيزي را داريم.

به دنبال فلسفه آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ما، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش را در كشور داشتيم و به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد و در آن نقشه راه كلي اصلاح نظام آموزشي تنظيم شد، پس از تنظيم سند تحول بنيادين، برنامه درسي ملي متولد شد كه در واقع طرح ياددهي و يادگيري مورد توجه و مدنظر و آن نقطه تمركز اصلي قرار داشت و در اين نقشه كلي فضاي ياددهي و يادگيري ما و حوزه هاي يادگيري و الگوهاي هدف گزاري تشريح شد.

بنابراين در اين چند سال، خوشبختانه زيرساخت‌هاي فكري خوبي براي نظام تنظيم شده و در اين زيرساخت هاي كلي، طبيعتا آن چيزهايي كه نسبت به در واقع مباني اوليه و ارزشي ما، يعني همان پنج مباني اوليه، سازگار است، توليد شد و با آن مباني متفاوت و با مباني غربي و… طبيعتا و قطعا زاويه دارد.

از اين رو در برنامه هاي درسي ملي مثلا روحيه فطرت گرايي توحيدي به عنوان رويكرد تنظيم برنامه هاي درسي در واقع نقطه مركزي تمام برنامه هاي درسي به پنج عرصه و چهار عنصر قرار است كه مدنظر قرار بگيرد و ما رابطه هاي چهارگانه اي را در حوزه هاي يادگيري ترسيم كرديم، كه رابطه با خود، رابطه با خلق، رابطه با خلقت و رابطه با خالق متعال است.

در تمامي حوزه ها اين رابطه ها در واقع شكل دهنده موقعيت هاي يادگيريند و وقتي ما مي گوييم موقعيت يادگيري، يعني آن فضايي كه دانش آموز در آن قرار مي گيرد و موضوعي برايش، موضوع يادگيري است و فعاليت هاي حول آن شكل مي گيرد و در آن فضا ياد مي گيرد و رشد مي كند و اين يادگيري و رشد قرار است در اين ۴ رابطه با خود، با خلق، با خلقت و با خالق متعال تشكيل شود.

علاوه بر اين، آن پنج جز اصلي كه در ذيل هر موضوع يادگيري قرار مي گيرد، موضوع تفكر، تعقل، ايمان، علم، عمل و اخلاق است و اين مي شود يك الگوي همه جانبه تلفيقي براي آموزش، كه فضاي آموزشي خاصي را طبيعتا ايجاب مي كند كه در كشور داشته باشيم و معلمين كه با اين فضا آشنا بشوند و بتوانند به كار بگيرند و با اين تفكر آشتي و آشنا باشند.

به دنبال اين هستيم كه معلمان در اين حوزه ها آموزش ببينند و عده اي زيادي هم آموزش ديدند و در كنار اين، خيلي از برنامه هاي درسي بازسازي شده است و يعني آن نگاه رابطه هاي چهارگانه و اين عرصه پنج گانه در برنامه درسي به تدريج لحاظ مي شود و در علوم تجربي و رشته هاي ديگر، اين رابطه هاي چهارگانه بيايد، خيلي معنادارتر مي شود و موضوع وصل به زندگي و واقعيت هاي بچه ها و دانش آموزان مي شود و فضاي متفاوتي از يادگيري را هم ايجاب و ايجاد مي كند، يعني هم بايد به دنبالش بود و هم طبيعتا بايد اين فضا وجود داشته باشد.

تاكنون كتب تاليف شده مقاطع تحصيلي مدارس مورد بازسازي مطلب و اصلاح محتوا صورت گرفته است؟

به طور كلي كتاب هايي كه براي تاليف مي آيد از دو مرحله بررسي مي گذرد و يك مرحله، مرحله اوليه است كه تعدادي از معلمين مجرب اين كار را مي كنند و در مرحله دوم، در مرحله استاني نظر معلمين گرفته مي شود.

البته در فرايند آماده سازي نهايي كتاب ها، اگر فرصت كافي وجود نداشته باشد، يعني بعد از اين دو مرحله تصحيح، وقتي كتاب مي خواهد كارها و صفحه آرايي آن انجام بشود، گاهي به دليل نبود فرصت كافي، ممكن يك اشتباهاتي رخ بدهد و براي مثال اشتباهاتي كه در كتاب رياضي وجود داشت؛ منهاي، مثبت بشود و يا بلعكس، اين اشتباهاتي است كه در مرحله آماده سازي ممكن پيش بيايد و اگر فرصت باشد و با دقت كامل و كافي ديده بشود، رخ نخواهد داد.

گاهي به دليل اين سرعتي كه در اجراي نظام جديد وجود دارد، اين فرصت از گروه آماده ساز و گروه مولفين گرفته مي شود، اما اين اشتباهات از جنس اشتباهاتي است كه تقريبا روشن و محرض است و هر معلمي مي تواند اين را در كلاس درس را تصحيح كند و اشتباه عمده، مهم علمي و استراتژيك و … به اين شكل وجود ندارد و اينها اصلاحات جزئي است كه طبيعتا در هر مرحله اي اتفاق مي افتد و تمام تلاش مي شود كه اين اتفاق نيفتد، يعني كتاب درسي بي اشكال تام بيرون بيايد.

اما فرايندهايي كه وجود دارد، فرايندهايي است كه اطمينان خوبي به ما مي دهد و اگر آن مواردي كه استثنا به دليل خاصي كه قبل اشاره كردم، يك كتاب در شرايط خاصي توليد مي شود كه فرصت كنترل نهايي آن نباشد و به خاطر اينكه ما اول مهرمان، اول مهر است، يعني نمي شود اول مهر را كرد دوم مهر.

رهبر معظم انقلاب اسلامي يك سري مطالباتي از جامعه، دستگاه ها و مسئولان قوا دارند كه بحث ارائه و تزريق الگو سبك زندگي ايراني – اسلامي به اقشار اجتماعي و به خصوص نسل جوان و نوجوان دانش آموز و دانشجو است، آيا محتواي تاليفات كتب در نظام جديد آموزشي با اين رويكرد و مطالبه تنظيم و تدوين شده است؟

در سطح كلان اگر بخواهيم ببينيم، در كل آموزش و پروش الان جزو معدود دستگاه هايي است، كه اسناد بالا دستي خودش را تنظيم كرده و به تصويب رسانده است. بنابراين مي شود گفت جز دستگاه هايي كه كارنامه عمل خوبي در اين زمينه دارد و همين سندهايي كه در قبل به آن اشاره كردم، توليد شده و شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي عالي آموزش و پرورش تصويب شده است.

نشانه اين است كه در كل به آن نگاه مبتني كردن توليدات بر مبناي نگاه ايراني – اسلامي خود ما، مدنظر بوده و در توليد اسناد بالا دستي به ثمر هم رسيده و اما در نگاه موضوعي و موردي و خردتر اگر بخواهيم به مصاديق اشاره بكنيم، ما به موضوع در واقع سبك زندگي و مهارت هاي زندگي و آنچه كه مستقيما يا به صورت مرتبط به اين موضوع وصل مي شود، اقدام هاي خوبي در سازمان پژوهش و برنامه ريزي وزارت آموزش و پرورش انجام داديم.

براي مثال درسي در پايه ششم ايجاد كرديم به نام “تفكر و پژوهش” كه به نوعي به سبك زندگي وصل مي شود و اين درس يك درس جديد ولاده اي بوده و قبلا ما چنين چيزي در برنامه هاي درسي دوره ابتدايي نداشتيم.

پايه هفتم، درسي ايجاد كرديم به نام ” تفكر و سبك زندگي ” كه مستقيما به اين موضوع مي پردازد و همچنين در بسياري از موضوعات درسي ديگر مثل مطالعات اجتماعي موضوع سبك زندگي مدنظر است و در كتاب هاي ديني و ادبيات، از قبل اين موضوع به عنوان يك محمل محتوايي كاملا مورد توجه قرار داشته است و ما نمي خواهيم بگوييم كه اين كار براي مثال كافي است يا نيست و اين موضوعات مهم بايد يك سري ملاكهاي روشني داشته باشد و كارهاي پژوهشي و تحليلي بايد روي آن انجام بشود.

اما از اين حيث كه اين موضوع بر زمين نمانده و بي اعتنايي نشده و مدنظر قرار گرفته، پاسخ نظام آموزشي نسبت به اين موضوع مثبت است و از هنگامي كه ايشان به سبك زندگي اشاره كردند، ما قبلا همين را با نام آداب و مهارت هاي زندگي در برنامه آموزشي داشتيم و ما سبك زندگي را به طور جدي دنبال كرديم و خيلي از جاها و حتي در بعضي از برنامه هاي درسي به طور مستقيم به اين موضوع نمي پردازند، به عنوان يك موضوع ثانويه، به اين موضوع به شكل تلفيقي پرداختند.

آيا در تاليفات جديد كتاب درس تاريخ در مقاطع مختلف تحصيلي مدارس، محتوا تاريخ كهن ايران به شيوه خاص علمي كاسته خواهد شد يا نه؟

به طور كلي نقشه هر كتاب از يك سندي بيرون مي آيد به نام برنامه درسي، در برنامه درسي چهارچوب محتوايي كتاب، كه ما به آن جداول وسعت و توالي مي گوييم، وسعت به معناي اين است كه در چه محدوده اي بايد اين درس تنظيم بشود و توالي به اين معنا است كه در پايه هاي تحصيلي چگونه توزيع بشود و ما در برنامه درسي، جداول مهمي داريم به نام جداول وسعت و توالي، كه برنامه درسي نقشه نوشتن كتاب است و در آن گروه شوراي برنامه ريزي درسي هر درس درباره وسعت محتوايي تصميم مي گيرند.

يعني اين موضوع يك موضوع بي اهميت، سياسي، داراي افراط و تفريط نيست بلكه يك شورايي است كه شان علمي و شان كارشناسي و قدرت عمل آن، بيش از آن است كه يك فرد بخواهد و بتواند اين را كم و زياد كند و موضوع درسي تاريخ هم از آن موضوعات درسي حساس و شوراي بسيار موجهي هم دارد و افراد متخصص، معلمين مجرب، اساتيد دانشگاهي و مطلع و آشنا به كار و با گرايش هاي مقبول و قابل اتكا در اين شورا هستند و اينها درباره اين موضوع ميزان و حد تعادل پرداختن به دوره هاي مختلف تاريخي را آنها تعيين مي كنند.

الان حضور ذهن بر اين مبنا ندارم كه اين حد زياد است و يا كم است، اما فرايند كاري كه در سازمان در اين زمينه وجود دارد، يك فرايند اطمينان بخشي است، شان گروه شوراي برنامه ريزي درسي تاريخ، شاني نيست كه در واقع با رويكردهاي افراط و تفريط به موضوع بپردازد و بحث هاي جدي هم دارند و وقتي آنها در حد تعادلي مي رسند ما نسبت به آن اطمينان پيدا مي كنيم و بعد از اينكه شورا برنامه درسي را تصويب كرد، اين برنامه درسي مي رود در شوراي هماهنگي علمي، مورد تاييد قرار مي گيرد.

در آنجا اگر لازم باشد نظر كارشناسان ديگري گرفته مي شود و اين روند، روند اطمينان بخش است، بنابراين بعضي حرف هايي كه گاهي با سوگيري هاي مختلف زده مي شود ناشي از اين است كه آن فرايند را خيلي نمي شناسند و فكر مي كنند يك كتاب درسي، عرصه تاخت و تاز يك نظر مي تواند باشد.

با توجه به اينكه رويكرد كتب جديد التاليف با در نظر گرفتن سه مولفه يادگيري فعال، ارزشيابي توصيفي و تاكيد بر اهداف مهارتي و نگرشي انجام مي شود، آيا در محتوا و متون علمي دروس علوم پايه به شاخص پيشرفت و پايدار ملي كشورمان، براي مثال نيروگاه هسته اي و نانوتكنولوژي ها براي يادگيري و آشنايي دانش آموزان در فرايند تاليفات جديد مدنظر قرار داده ايد؟

ما در حوزه آموزش علوم در برنامه هاي درسي به دو روش و طريق سعي مي كنيم كه برنامه هايمان به روز باشد، يك روش اين است كه خود برنامه درسي و كتاب درسي مرتبا تلاش مي شود كه مرزهاي دانشي، كه قابل ارائه به بچه ها و دانش آموزان است، در كتاب ها شناسايي كنند و يا به شكل مستقيم و يا به شكل تصاوير و به شكل محتواي ضمني، زمينه اي فراهم بشود كه محصلين در مدارس از آن حوزه‌ها مطلع بشوند.

روش دوم، اين است كه اتخاد رويكرد موضوع محور و زمينه محور، در كلاس‌ها فضايي را به وجود بياوريم، كه در كلاس منعي براي گسترش يك موضوع توسط خود دانش آموزان وجود نداشته باشد، براي مثال؛ اگر موضوع ما منابع انرژي است، ما درباره منابع انرژي و نوع فضاسازيمان در كلاس درس به اينگونه است كه محصلين، خودشان درباره منابع انرژي تحقيق هاي مي كنند و يادگيري هايي انجام مي دهند.

خود اين يعني ياد گرفتن راه ياد گرفتن كه هدف ما است و حاصل اين يادگيري ها مي آيد در كلاس و در اختيار دوستانشان و هم كلاسي هايشان قرار مي گيرد، يكي از زمينه هايي كه در اين مسيرها اتفاق مي افتد، اين است كه خود دانش آموزان ممكن آخرين يافته هاي علمي از روزنامه ها، مجلات علمي، پايگاه هاي خبري در فضاي مجازي و كتاب ها و از منابع علمي مختلف، يا به صورت مفصل و يا به صورت مجمل، بياورند به كلاس و اين در واقع يك مكانيزم براي به روز نگه داشتن، اين به روز نگه داشتن ممكن حوزه هاي علميه را در بر بگيرد و ممكن مصاديقش را.

براي مثال براي فرض عرض كنم كه موضوع انرژي هسته اي يك چيز است و موضوع نيروگاه اتمي بوشهر و يا غني سازي ۲۰ درصدي، موضوع نيروگاه آب سنگين و آب سبك، موضوع مراحل تبديل اورانيومي كه از معدن استخراج مي شود تا در واقع به ميله هاي سوخت برسد و فرايندي كه بر روي اين ماده به لحاظ فيزيكي و شيميايي و مكانيكي انجام مي شود، اينها همه ريز موضوعات و زير موضوعات، موضوع اصلي انرژي مي شود.

بنابراين وقتي كه مبحث انرژي، موضوع كار كلاس ها قرار مي گيرد، در آنجا يك محمل و عرصه اي به وجود مي آيد كه دانش روز را آنجا وصل كنند، ما مي بينيم وقتي سونامي مي آيد، در كتاب ممكن است راجب سونامي چيزي نباشد، اما چون در كتاب مبحث زمين لرزه و مبحث موج است، اينها زمينه هايي است كه آن مصداق به اينها وصل مي شود و كلاس را به روز نگه مي دارد.

با توجه به بهرمندي مدارس از سيستم هوشمندسازي و فيلم هاي مديا، تا كنون در فرايند ياددهي و يادگيري دانش آموزان موثر بوده است؟

در فرايند ياددهي و يادگيري، دانش آموزان سبك يادگيري مختلفي دارند، هر چه سبك هاي يادگيري مورد توجه بيشتري قرار بگيرد، فرايند يادگيري براي محصلين مدارس موثرتر، عميق تر، معنادارتر و جذاب تر مي شود، استفاده از رسانه هاي مختلف آموزشي، در واقع كيفيت آموزش را بالا مي برد و اگر شما بيايد يك موضوع علمي را توضيح بدهيد، اين يك سطح يادگيري به دنبال دارد، اگر در آن خصوص يك فيلم نشان بدهيد، سطح يادگيري آن خيلي متفاوت است.

استراتژي ما در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي اين است كه عرصه يادگيري را فقط با يك ماده آموزشي، يعني فقط كتاب درسي ارائه نكنيم و تا جايي كه توانش را داريم و مي توانيم اين فضا را جذاب و جالب و متنوع بكنيم، اين كار را انجام بدهيم و از اين جهت است كه ما مي رويم سراغ رسانه هاي آموزشي.

يعني ما دلبسته يادگيري عميق، جذاب، موثر، مناسب و كاربردي و همه رسانه هاي كه بتوانيم و بودجه اش را داشته باشيم، بايد استفاده كنيم، همه مالتي مدياها، چندرسانه اي ها، مجلات، كتاب هاي كمكي و فيلم ها جز خانواده رسانه آموزشي هستند و تا آنجا كه بتوانيم اين خانواده محصولات آموزشي غني كنيم، بايد اين كار را انجام بدهيم، گر چه در ابتداي اين راهيم و خيلي كار داريم.

براي مثال يك كلاس را فرض كنيد كه خشك و شفاهي مطالب را ارئه مي كند، تا يك كلاس كه فيلم هم نشان مي دهد و يك مجموعه متن با تصاوير جذاب بر روي تابلو برد سيستم هوشمند نمايش پيدا مي كند، دو سطح يادگيري چقدر تفاوت دارد، بنابراين ما به سراغ اين موضوعات رفتيم براي ارتقا كيفيت فرايند ياددهي و يادگيري در كلاس ها.

در بحث پژوهشي و آموزشي پرتال هاي براي مدارس طراحي كرده ايد كه از سيستم جامع آموزشي و علمي برخوردار است، استقبال محصلين و مدرسين از اين طرح خوب بوده و چه موفقيت هاي داشته و حضرتعالي چگونه ارزيابي مي كنيد؟

اين موضوع در حيطه مسئوليتي من نيست، طبيعتا من نه به عنوان مسئول و متخصص آن حوزه و به عنوان يك كاربر بايد عرض كنم كه، بحث هوشمندسازي و مكانيزه كردن پاره اي از فرايندها، در واقع از بحث ثبت نام ها شروع شد، اما بعد از اينكه اين فرايند جدي شده و الان از همين طريق، آمار خوبي فراهم است و ثبت نام ها به سامان شده به طور جدي، سيستم ها در زمينه هاي ديگر هم دارد به كار گرفته مي شود و در يك نگاه بيشتر از نگاه مديريتي، دسترسي به اطلاعات است، اين بخش يك بخش خوبي است.

اما به نظر من به عنوان يك كارشناس تعليم و تربيت اين است كه اين طور امكانات و سيستم ها بايد در اختيار حوزه فرايند ياددهي و يادگيري آموزشي قرار بگيرد و نه در اختيار بخش مديريتي كار و ارائه اطلاعات باشد، الان زمينه هاي خوبي در اين زمينه هم از طريق پروتال ها و هم از طريق وب نوشته هاي معلمين فراهم شده است، الان معلمين خودشان براي يكديگر مي نويسند و به هم مي آموزند و معلمين كه اهل اين كارند.

براي مثال تجربيات يك معلم در اجراي خوب پايه ششم دارد و سئوال هاي خوبي كه طرح كرده، مي نويسد و مي گذارد روي “وب” و همكارش در استان ديگر از آنها استفاده مي كند و ما يك گزارش خوبي در مجله رشد شما ۴ از همين هم آموزي معلمين از طريق “وب” به قلم تحرير در آمده است.

كتب جديد التاليف مقاطع مختلف تحصيلي را از لحاظ محتوا دانش پايه براي دانش آموزان ايراني غني ارزيابي مي كنيد و محتواي كتب آموزشي مدارس كشورمان نسبت به ديگر كشورهاي منطقه و ديگر كشورهاي هم قاره اي از چه سطح و محتوايي برخوردار است؟

كتاب يك كشور با كشورهاي ديگر از سه منظر قابل مقايسه است، يك منظر، منظر محتوا است، منظر دوم، منظر سازماندهي محتوا است، كه در تعليم و تربيت حاكم و چه جوري نوشتن و آن سازماندهي فكري كتاب، كه چگونه انجام شده و منظر سوم، مسائل و كيفيت شكل چاپي كتاب است، كه مسائلي مثل تصويرگري، هنرمندانه بودن كتاب، يا هنرمندانه نبودن كتاب، جلدسازي، مسائل فني و چاپ را بر مي گيرد.

ايران در اين سال هاي اخير در همه زمينه ها فعاليت هاي بسيار زيادي دارد و “كشور ما ايران در توليد كتاب درسي سابقه طولاني دارد” و الان توليدات ما در سازمان متمركز كتاب هاي درسي سابقه ۵۰ سال به بالا را دارد و قبلش هم وزارت آموزش و پرورش ايران كتاب داشته است.

بنابراين طبيعي است كه ما از پاره اي از كشورهاي منطقه جلوتر باشيم، در حين اينكه در بعضي از كشورهاي منطقه از كمپاني هاي غربي به عنوان توليد كننده استفاده مي كنند و آن كشورهايي كه كار را خودشان انجام مي دهند، توليدات ما هم به لحاظ محتوايي، سازماندهي فكري، شكل چاپي كتاب قابل مقايسه با آنها نيست و كتاب هاي ايران در وضعيت فوق العاده بهتري است، در كشورهاي خاصي در منطقه كه دارند از مشاورين خارجي استفاده مي كنند و به نوعي خدمات را از كشورهاي اروپايي و آمريكايي خريداري مي كنند، ممكن است اين دست كتاب ها از لحاظ شكل ظاهري و… متفاوت باشد.

اما من معتقدم كه كتب درسي در كشور ما به لحاظ محتوا و چهارچوب سازماندهي فكري از نمره قبولي خوبي برخوردارند و حتي اين تجربه ما مورد استفاده بعضي از همسايگانمان در گذشته و سال هاي اخير به عنوان مشاور به طور رسمي برخوردار بوده و بعضي از كشورها را در جريان تاليف كتاب هاي جديدشان را كمك فني و فكري داديم.

با توجه به پيشرفت و توسعه فضاهاي رسانه هاي آموزشي و متولد شدن نسل هاي جديد در قالب سخت ابزارهاي نوين آموزشي و هم خانواده هاي رايانه، آيا ممكن است اين نسل ابزازهاي نوين مثال “تبلت” جايگزين فرهنگ مكتوب و كتب درسي مدارس ما در آينده مي شود؟

در سند تحول بنيادين راجب چنين فرهنگي كه بايد حفظ بشود يا نشود، گذاره اي در اين باب ندارد و در باب اينكه بايد به موضوع فناوري در آموزش بايد استفاده كرد، تاكيد دارد ولي به اين معنا نيست كه گفته باشد به سمت حذف منابع مكتوب بريم، در اينجا واقعيت اين است كه در آينده نزديك هر چه بيشتر منابع غير مكتوب جاي خود را باز خواهند كرد.

اما اين سئوال كه آيا اينها جايگزين فرهنگ مكتوب مي شوند يا همچنان منبع مكتوب خواهند ماند، بايد اين طور پاسخ بدهم كه بسياري از ناشرين دنيا معتقدند كه حالا، حالاها كتاب مكتوب از دور خارج نخواهد شد، چون مردم معمولا چيزهاي جديد را اينگونه نيست كه جايگزين چيزهاي قبلي كنند.

شما ببنيد آن روز كه راديو آمد، خيلي ها فكر مي كردند روزنامه ها تعطيل مي شوند و به دنبال آن تلويزيون آمد، فكر مي كردند راديو تعطيل مي شود، اما معمولا شما مي بينيد هر يك از اينها مطابق به عمر خود ادامه مي دهد و حتي توسعه خود را پيدا مي كند، در عين حالي كه جاي حضور براي نسل نوين هم در جامعه وجود دارد.

هدف از اجراي طرح آموزشي و دوره هاي اردويي در حوزه ايثار و دفاع مقدس براي محصلين مدارس در كنار واحد درسي آمادگي چيست؟

ما قبل درسي داشتيم تحت عنوان آمادگي دفاعي كه اين آمادگي دفاعي در دو پايه ما ارائه مي شود و براي دختران و پسران متفاوت است، كتاب و محتوا دارد و آموزش هاي خوبي در اين زمينه داده مي شود و البته ما موضوع ايثار و ارزش هاي كه مرتبط با دفاع مقدس و شهادت است، از قبل منحصر به اين درس ندانستيم و در بسياري از جاهاي ديگر مثل، كتاب درسي جغرافياي استان كه جديدا به ” استان شناسي ” تغيير نام داد.

در كتب آموزش ديني، ادبيات و مطالعات اجتماعي و در جاهاي مختلف به موضوع ايثار و دفاع مقدس به صورت جدي پرداخته شده است و من فكر مي كنم كارنامه كتاب هاي درسي ار حيص توجه كه به اين نوع موضوعات دارند، يك كارنامه خوبي است، ممكن است بعضي موضوعات باشد كه در كتاب ها به اين شيوه پرداخته نشده باشد، ولي اين موضوع از موضوعاتي است كه هيچگاه مورد غفلت قرار نگرفته است.

علت تغيير نام كتاب درسي جغرافياي استان چه بوده و آيا محتواي اين كتاب در تاليف جديد تغييراتي هم داشته است؟

اين روند مثل بقيه كارهاي سازمان، ابتدا تغيير برنامه درسي اين كتاب آغاز شد و ما در مرحله اول برنامه درسي كتاب هاي ” استان شناسي ” را عوض كرديم و به اين خاطر كه همه كارهاي ما به آن نقشه بر مي گردد.

وقتي برنامه درسي جغرافياي استان تبديل شد به استان شناسي، مشخص شد كه در محورهاي بيش از جغرافيا هم، در اين چيزهاي مثل پيشينه استان يعني تاريخ استان، ارتباط استان با استان هاي همجوار، ديد ما در استان شناسي ها ديد تفكيك نيست كه يك استان را از كشور تفكيك كنيم، بلكه ديد ما اين است كه استان شناسي هاي ما نقش يك آن استان را در كل كشور مشهود مي كند، يعني كمك مي كند به وحدت كشور و نه اينكه كمك كند به تجزيه شركت.

بنابراين با اين ديد حركت كرديم كه مشاهير، شهداي، افتخارات، صنعت، جغرافياي و اگر اتفاقات خاص و جاذبه هاي توريستي خاص كه در يك استان است در اين كتاب استان شناسي قابليت طرح دارد، اما با نظامي كه در برنامه درسي و تبادلي كه بين اينها بايد وجود داشته باشد و به نظرم كتاب جغرافياي استان تبديل شدند به كتاب استان شناسي به عنوان يك منبع خوب به شمار مي آيد و اگر كسي بخواهد به يك استان سفر كند، مناسب است كه اين كتاب را خريداري يا از طريق اينترنت به سايت ما بيايد و اطلاعات و آمارهاي خوبي از استان ها به دست بياورد.

يكي از كارهاي خوبي كه اينجا انجام شد اين بود كه بخش عمده اي از تاليف به دست خود استان ها انجام شد و ما كمك زيادي به استان ها كرديم كه بتوانند مولف داشته باشند و نيروهاي استان ها در اين زمينه رشد كردند و يكي از كارهايي كه بايد انجام بشود، به روز نگه داشتن آمار و اطلاعات و تغييراتي استان است كه بايد در اين كتاب ها منظور گردد.

در نهايت مسئوليت منعكس كردن تغييرات و به روز نگه داشتن اين كتاب ها از نگاه ما، خود استان ها هستند و الان تمام استان ها، كتاب درسي استان شناسي دارند و ديگر جغرافياي استان نيست و هر سال، ما خبر كتاب سال بعد را ارسال مي كنيم، يعني در يك كتاب مادر تغييراتي كه لازم است در طول سال تحصيلي انجام مي شود و هنگامي كه اين كتاب بخواهد برود و سفارش چاپ بخورد، آن تغييرات انجام مي شود.

از تاليفات دانش آموزان، مدرسين و دانشجويان دانشگاه فرهنگيان حمايت مي كنيد؟

ما در قالب مجلات رشد به موضوعاتي كه به آن مجلات بخورد، اين كار را انجام مي دهيم و آثار معلمين، دانش آموزان و دانشجويان دانشگاه هاي پرديس فرهنگيان را آنجا چاپ مي كنيم، اما اينكه مسئوليت مستقيم كار ما در سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي را به عهده گرفتيم باشيم، اينطور نيست.

از سوي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي بر تاليفات و محتواي كتب دانشجويان دانشگاه پرديس فرهنگيان، نظارت و ارزيابي صورت مي گيرد؟

از اين موضوع اطلاعي ندارم، نه كيفيت كنوني كتب چگونه است و در حيطه كاريم هيچ وقت نبوده، نه در جريان برنامه كنوني آنجا هستم و فرصتي هم نكردم و تاييد مي كنم كه موضوع فوق العاده بسيار مهمي است كه شما مطرح كرديد، اما از چگونگي آن هيچ اطلاعي ندارم.

در سال تحصيلي جاري آيا كتبي است كه در محتوا و تاليفش تغييرات ايجاد بشود؟

بله، طبيعتا در پايه هايي كه شروع شده، پاره اي از كتاب ها تغييراتش ادامه خواهد داشت و امسال زبان انگليسي كلاس هفتم عوض شده، طبيعتا زبان انگليسي كلاس هشتم به دنبال زبان هفتم براي تغييرات خواهد آمد و فهرست تاليف اينها در سازمان قابل تغيير است.

با توجه مقاطع نظام جديد آموزشي، آمار تعداد عناوين كتاب هاي درسي افزايش داشته يا كاهش؟

تعداد عناوين در دوره ابتدايي هنوز همان جدول قبلي است و تغييري نكرده، تعداد عناوين در دوره راهنمايي كه تبديل شده به دوره اول متوسطه، تعداد عناوين اين پايه مثل قبل است و ما در واقع دو پايه جديد داشتيم كه براي آن عنوان جديد داديم،

پايه ششم و هفتم است، در پايه ششم اگر مبنا را مبناي دوره ابتدايي بگيريم، دو درس اضافه شده و در پايه هفتم تقريبا تعداد دروس تغييرات آنچناني ندارد، اما جدول نهايي دروس در كل ۱۲ سال الان در حال توليد است و در فاصله زماني چند ماهه اي جدول كامل دروس از اول دبستان تا پايان دبيرستان به دنبال كار توليد و پژوهش در دست انجام است، توليد خواهد شد.

وضعيت توليد و محتوا جهت سيستم هوشمند سازي كلاس درس مدارس را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

حيطه ما در سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در بحث هوشمند سازي، حيطه توليد و محتوا است و در مدرسه ها سطح هوشمندسازي پايه كه در هر كلاسي امكان استفاده از رايانه و نمايشگر حداقل يك دستگاه براي استفاده محصلين براي فرايند ياددهي و يادگيري موجود باشد، اما به اين معنا نيست كه در همه كلاس ها و همه مدارس به تعداد دانش آموزان رايانه باشد.

اما مفهوم هوشمندسازي يك درجه مهم تر از اين سخت افزارها است، مفهوم هوشمندسازي وصل مي شود به همان مطالبي كه در قبل اشاره كردم، همان رسانه هاي مختلف يادگيري را به كار گرفتن، از اين باب براي ما يك امر استراتژيك است، يعني ما به هر اقدامي كه به ارتقا كيفيت ياددهي و يادگيري ما بيانجامد بايد به طور جدي، فكر كنيم هوشمندسازي يكي از آن لوازم انجام اين كار است، نه اينكه همه كار است، قاعدتا در اين فرايند آماده سازي و توانمندسازي معلمين، توليد منابع پشتيبان كلاس درس و محتواي مورد نياز فعاليت هاي است كه سال هاي طولاني به طور جدي بايد دنبال بشود.

كار كوچكي نيست كه با يك فعاليت كوچك قابل انجام باشد و از آن كارهاي نيست كه شروع كردي به اين راحتي پاياني داشته باشد، اين فرايند، از آن فرايندهايي است كه همينطور ارتقا پيدا مي كند، فناوري پيشرفت مي كند و به دنبال خودش كساني را كه پا در اين عرصه مي گذارند مي كشاند و برنامه سازمان ما توليد و محتواي براي پشتيباني از كلاس هاي درس است و فرايند ياددهي و يادگيري مثل يك درياي به وسعت درياي خليج فارس است.

.................................
گفتگو از حامد فكوري

كد خبر: 2191568

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۰ - ۰۷:۴۲

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن