تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مؤمن! به تحقيق اين دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو بكوش كه هر چه بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803132768




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رضا نباتي در گفت‌وگو با فارس:آموزش درس قرآن در دوره ابتدايي بايد توسط آموزگار پايه تدريس شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رضا نباتي در گفت‌وگو با فارس:آموزش درس قرآن در دوره ابتدايي بايد توسط آموزگار پايه تدريس شود
مؤلف كتاب‌هاي قرآن مدارس با بيان اينكه وظيفه آموزش و پرورش تربيت پزشك، مهندس يا حافظ قرآن نيست بلكه بايد زمينه‌اي براي كسب حداقل سواد دانش‌آموزان ايجاد كند، گفت: تدريس قرآن توسط معلم غيرپايه در مقطع ابتدايي ترويج فرهنگ سكولار است.


به گزارش خبرنگار فعاليت‌هاي قرآني خبرگزاري فارس، آموزش قرآن در مدارس پيوسته مورد نقد جامعه قرآني قرار دارد، به طوري كه برخي از فعالان قرآني از نحوه آموزش‌هاي قرآن در مدارس گلايه‌مند هستند و دليل ناكارآمدي و عدم تربيت قرآني در جامعه را مدارس مي‌دانند، اما مسئولان آموزش و پرورش معتقدند كه وظيفه آموزش و پرورش آموزش‌هاي تخصصي قرآن نيست و بايد به تحقق اهداف آموزش عمومي قرآن طبق رويكردها و مباني كه در اسناد بالادستي آمده بپردازد تا همه دانش آموزان بتوانند از اين حق آموزش به صورت يكسان بهره ببرند.

رضا نباتي مؤلف كتاب‌هاي قرآن دوره ابتدايي دفتر برنامه‌ريزي و تأليف كتاب‌هاي درسي وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار فعاليت‌هاي قرآني خبرگزاري فارس با اشاره به بدفهمي آموزش قرآن در كشور به ويژه در بين جامعه قرآني گفت: تصور جامعه قرآني از آموزش قرآن در مدارس، آموزش‌هاي تخصصي قرآن است، در صورتي كه وظيفه اصلي آموزش و پرورش در آموزش قرآن تحقق سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري و اهداف سند تحول بنيادين، و همچنين سند برنامه درسي ملي است.

*وظيفه آموزش و پرورش ايجاد زمينه‌اي براي كسب حداقل سواد قرآني همه دانش‌آموزان است

وي با بيان اينكه در دوران تحصيل بايد سواد قرآني دانش‌آموزان ايجاد و تقويت شود، افزود اين سه سند بر تحقق فرهنگ و سواد قرآني دانش‌آموزان تأكيد دارد، يعني آموزش و پرورش مكلف به افزايش توانمندي‌هاي قرآني عمومي افراد است، نه اين كه در حوزه‌هاي تخصصي قرآن ورود پيدا كند.

نباتي با اشاره به اينكه سواد قرآني داراي چهار ركن است، اظهار داشت: منظور از سواد قرآني، كسب حداقل دانش و مهارت پايه از آموزش قرآن است كه هر شهروند مسلمان ايراني بايد از آن برخوردار باشد؛ به زبان عاميانه كف يادگيري قرآن.

مؤلف كتاب‌هاي قرآن وزارت آموزش و پرورش، كسب مهارت خواندن را اولـين و مهمترين ركن از اركان آموزش قرآن عنوان كرد و گفت: خواندن قرآن در مدارس به معناي قرائت قرآن با رعايت فنون چهارگانه قرآن يعني تجويد، صوت و لحن، وقف و ابتداء نيست، بلكه منظور فقط صحيح‌خواني آيات قرآن كريم است.

نباتي با اشاره به مطلبي با عنوان «مدارس كشور فاقد آموزش‌هاي تخصصي قرآن است» كه در روز شنبه 16 آذر ماه بر خروجي خبرگزاري فارس قرار گرفت، ادامه داد: وقتي مي‌گوييم آموزش‌هاي تخصصي در مدارس وجود ندارد، افراد فكر مي‌كنند كه در مدارس بايد به آموزش‌هاي تخصصي همچون آموزش هنر قرائت يا حفظ قرآن كريم پرداخته شود در حالي كه اين تصور نادرستي است، چرا كه همه دانش‌آموزان استعداد، علاقه و پشتكار لازم را براي فراگيري اين فنون ندارند و در اسناد بالا دستي هم به اين امور اشاره نشده است.

*توجه به آموزش‌هاي تخصصي در مدارس تضييع حقوق اكثريت دانش‌آموزان است

وي در ادامه تصريح كرد: با توجه به اينكه آموزش و پرورش يك حق عمومي است، تمامي شاگردان به يك اندازه از آموزش قرآن سهم دارند و اگر ما به آموزش هاي تخصصي قرائت، تجويد و ساير هنرهاي قرآني توجه كنيم، مجبوريم اعتبارات و نيروي انساني فراواني را در اين قسمت متمركز كنيم و در نتيجه از ساير قسمت‌ها و نيز از اهداف اصلي باز بمانيم و اين در حقيقت جفا در حق مردم است.

اين مؤلف كتاب‌هاي قرآن با اشاره به تفاوت‌ استعدادهاي دانش‌آموزان، خاطر نشان كرد: طبق مباني روانشناسي يادگيري، هوش‌هاي چندگانه و همچنين تفاوت‌هاي فردي، تمامي فراگيران توانايي رسيدن به اين جايگاه را ندارند، بنابراين اگر ما به آموزش‌هاي خاص در آموزش و پرورش تأكيد كنيم، باعث سرخورده شدن بسياري از دانش آموزان و نيز اعتراض خانواده‌هاي آنها مي‌شويم كه اين امر به نفع نظام و قرآن نيست.

* وظيفه آموزش و پرورش تربيت مهندس، پزشك يا حافظ و قاري قرآن نيست

نباتي با بيان اينكه اين نگاه كه تمامي دانش‌آموزان بايد در آموزش و پرورش حافظ و قاري قرآن شوند تصوري اشتباه است، تصريح كرد: براي يادگيري هر رشته و هنري حداقل سه چيز لازم و ضروري است؛ استعداد، علاقه و انگيزه و پشتكار. اگر كسي استعداد حافظ يا قاري شدن را نداشته باشد، يعني به اصطلاح علمي هوش موسيقايي و يا هوش فضايي نداشته باشد هر چقدر هم ما در اين رابطه هزينه كنيم، علاوه بر اتلاف بودجه و فشار بر افراد، حق عمومي مردم را ضايع كرده‌ايم.

مؤلف كتاب‌هاي قرآن دفتر تأليف وزارت آموزش و پرورش با انتقاد از انتظارات برخي افراد در زمينه آموزش قرآن مدارس، گفت: انتظاراتي كه برخي از افراد از آموزش و پرورش دارند، درست نيست. آموزش و پرورش وظيفه تربيت مهندس، پزشك، حافظ يا قاري قرآن را ندارد بلكه وظيفه آموزش و پرورش، آموزش حداقل‌هاي دانش و مهارت‌هاي قرآني است؛ به طور مثال، ما در آموزش و پرورش همان طور كه مسئول آموزش سواد رياضي، سواد اجتماعي، سواد بهداشتي يا سواد كامپيوتر هستيم، مسئول آموزش سواد قرآني هم هستيم. بنابراين آموزش و پرورش بايد با توجه به اسناد و اهداف بالا دستي مورد نقد قرار گيرد.

*وجود واحد روخواني قرآن در دانشگاه‌ها نشان از ضعف نظام آموزشي است

نباتي در ادامه با اشاره به اهميت توجه به درس قرآن در مدارس، خاطر نشان كرد: هم‌اكنون در دانشگاه‌ها واحد روخواني قرآن تدريس مي‌شود، در حالي كه آموزش روخواني قرآن وظيفه مدارس است و دانش‌آموزان بايد در پايان سوم ابتدايي به روخواني قرآن مسلط شده باشد.

اين مؤلف كتاب‌هاي درسي قرآن مقطع ابتدايي، آموزش روخواني قرآن در دانشگاه‌ها را ضعف آموزشي دانست و گفت: تدريس روخواني قرآن وظيفه آموزش و پرورش در پايه سوم ابتدايي است و آموزش و تدريس آن در دانشگاه بر خلاف عقل و منطق و همچنين نشان از يك ضعف اساسي است.

وي با اشاره به اينكه بسياري از اهالي جامعه قرآني از روي دلسوزي، به برنامه هاي آموزش قرآن در مدارس خرده‌ مي‌گيرند، تصريح كرد: اگر دانش‌آموزي در پايه سوم ابتدايي توانايي خواندن قرآن را نداشته باشد بايد وزارت آموزش و پرورش پاسخگو باشد، اما توجه به حافظ يا قاري شدن دانش‌آموزان در اهداف آموزش و پرورش پيش‌بيني نشده است، بنابراين نبايد كسي انتظار پرداختن به اينگونه آموزش‌هاي تخصصي در مدارس را داشته باشد.

*بدفهمي اهداف آموزش قرآن در مدارس سبب ايجاد تداخل در فعاليت‌ها مي‌شود

نباتي افزود: بدفهمي اهداف آموزش قرآن در وزارت آموزش و پرورش و بي‌توجهي به آن‌ها يكي از بزرگترين مشكلات است، در اين راستا برنامه «خانه قرآن» كه هر روز از شبكه راديويي قرآن پخش مي‌شود و تا پايان سال نيز ادامه دارد ضمن ارائه نحوه تدريس كتاب‌هاي درسي قرآن دوره‌هاي سه‌گانه تحصيلي، تلاش دارد تا فرهنگ آموزش قرآن كشور را بهسازي كند، البته اين برنامه نيازمند اطلاع‌رساني بيشتري است.

* تربيت 10 ميليون حافظ قرآن بدون برنامه‌ريزي و كارشناسي غير ممكن است

وي با بيان اينكه آموزش و پرورش موظف به اجراي بند 4-4 سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در رابطه با آموزش و پرورش است، نه اين كه موضوع تربيت 10 ميليون حافظ قرآن را محور برنامه‌هاي خود قرار دهد، گفت: هدف اصلي آموزش و پرورش، آموزش مقدماتي حفظ يعني حفظ نسبي برخي از سوره‌هاي كوچك، پيام‌ها و عبارت‌هاي قرآني مشهور قرآن است و نبايد از آموزش و پرورش توقع داشت كه 10 ميليون حافظ قرآن تربيت كند، چرا كه تحقق اين امر بدون برنامه‌ريزي دقيق و كارشناسانه غير ممكن است.

*هدف آموزش و پرورش تحقق سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در رابطه با قرآن است

مؤلف كتاب‌هاي قرآن دوره ابتدايي دفتر برنامه‌ريزي و تأليف كتاب‌هاي درسي وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: بند 4/4 سياست ابلاغي مقام معظم رهبري در رابطه با انس دانش‌آموزان با قرآن كريم و آشنايي با فرهنگ و سواد قرآني و همچنين آموزش روخواني، روان‌خواني و مفاهيم قرآني است و آموزش و پرورش بايد سعي در تحقق اين اهداف داشته باشد؛ زيرا به طور حتم در آينده نزديك مقام معظم رهبري و اسناد بالادستي اين اهداف را از آموزش و پرورش مطالبه خواهند كرد و نه تربيت ده ميليون حافظ قرآن را.

*جايگاه هدف‌گذاري و برنامه‌ريزي در آموزش قرآن در حد بسيار خوبي است

نباتي با بيان اينكه آشفتگي فعاليت‌هاي قرآني در كشور، نتيجه نبود اهداف بالادستي است، تصريح كرد: وزارت آموزش و پرورش در حوزه برنامه‌ريزي، سياستگذاري، تدوين اسناد و تهيه كتاب‌هاي درسي نمره كامل و امتياز خوبي دارد، اما در حوزه اجرا قسمت‌هايي كه بايد براي رسيدن به اين اهداف تلاش كنند، كمي ضعيف عمل كرده‌اند و دليل آن هم نبود اسناد بالادستي بوده است، اما امروز ديگر بهانه‌اي براي پراكنده كاري و اعمال سليقه وحود ندارد.

* فعاليت‌هاي فوق برنامه و پرورشي بايد در راستاي تحقق اسناد بالادستي باشد

مؤلف كتاب‌هاي قرآن دوره ابتدايي دفتر برنامه‌ريزي و تأليف كتاب‌هاي درسي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه نبايد در ساعات درس قرآن مدارس به انجام فعاليت‌هاي ديگر پرداخته ‌شود، خاطر نشان كرد: براي اجراي هر طرح و برنامه‌اي بايد از شوراي عالي آموزش و پرورش مجوز گرفته شود تا قابليت اجرا داشته باشد، در صورتي كه اين امر محقق نمي‌شود و استان‌ها، مناطق و مدارس بدون هماهنگي فعاليت‌هاي فوق برنامه و غير ضروري كه وظيفه آموزش و پرورش نيست را اجرايي و هزينه‌هاي زيادي را تحميل مي‌كنند.

* آموزش درس قرآن در دوره ابتدايي بايد توسط آموزگار پايه تدريس شود

نباتي با اشاره به اهميت تدريس درس قرآن در مدارس ابتدايي توسط آموزگار پايه، اظهار داشت: درس قرآن چه در مدارس دولتي و چه در ساير مدارس، بايد توسط معلم پايه تعليم شود و طبق قانون تنها آموزگار پايه بايد به آموزش قرآن در مقاطع ابتدايي بپردازد، در دوره ابتدايي، آموزش تخصصي وجود ندارد، بلكه ايجاد ارتباط عاطفي با دانش‌آموزان و آموزش مهارت‌هاي اوليه و در نهايت تحقق تربيت اسلامي مورد نظر است. در اين دوره، اهداف عمومي و پايه پيگيري مي‌شود در حالي كه در پايه‌هاي بالاتر، موضوعات كمي تخصصي‌تر شده و از دبيران درسي كه به درس مورد نظر تسلط دارند، استفاده مي‌شود.

*تدريس قرآن توسط معلم غير پايه در مقطع ابتدايي، ترويج فرهنگ سكولار است

وي تصريح كرد: اگر در دوران ابتدايي آموزش قرآن را از آموزگار پايه بگيريم، فرهنگ سكولار را ترويج كرده‌ايم، يعني ما آموزگار را از قرآن و معنويت آن دور مي‌كنيم كه اين نگاه با سند تحول بنيادين و شكوفايي فطرت انساني و اسلامي كه هدف اصلي برنامه‌هاي درسي است، در تضاد است.

مؤلف كتاب‌هاي قرآن دوره ابتدايي دفتر برنامه‌ريزي و تأليف كتاب‌هاي درسي وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزگاران پايه فارغ‌التحصيل تربيت معلم هستند و دوره آموزش‌هاي علوم، فارسي، رياضي و قرآن گذرانده‌اند و تعهد دارند كه قرآن را نيز همچون ساير دروس به مدت 30 سال تدريس كنند.

نباتي افزود: تدريس قرآن توسط معلم غير پايه به دليل اين است كه آموزش‌هاي تخصصي همچون قرائت و حفظ، بدون دليل وارد آموزش و پرورش شده است اما بايد متذكر شد كه آموزش‌هاي تخصصي قرآن در چشم‌انداز و اهداف وزارت آموزش و پرورش نيست. بنابراين، اين چنين نگاه‌هايي نياز به اصلاح دارد كه اميدواريم در دولت جديد به يكپارچه كردن فعاليت‌هاي قرآني آموزش و پرورش بر اساس اسناد بالادستي تأكيد و توجه شود تا بتوانيم آموزش قرآن را متناسب با اهداف تعيين شده پيگيري كنيم.

انتهاي پيام/

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن