تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خدا رابشناسد ترس او در دلش می افتد و هر از خدا ترسان باشد نفسش از دنیا باز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804618192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سارا سكوي پرتاب نيكي كريمي در جشنواره يازدهم فجر/ نقشي كه در اواسط كار از دستان كريمي پر كشيد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: "سارا" سكوي پرتاب "نيكي كريمي" در جشنواره يازدهم فجر/ نقشي كه در اواسط كار از دستان كريمي پر كشيد
نيكي كريمي بازيگر با استعداد سينماي ايران توانست با ايفاي نقش‌هايي متفاوت سيمرغ يازدهمين جشنواره فجر را از آن خود كند.
به گزارش حوزه سينما باشگاه خبرنگاران،‌ نيكي كريمي بازيگر سينماي ايران بازيگري خود را پس از بازي در چند نمايش مدرسه‌اي آغاز كرد.

وي توسط "جمشيد حيدري" براي نقش اول فيلم "وسوسه" برگزيده شد و در كنار "رضا رويگري" كه در آن زمان سوپر استار سينما به حساب مي‌آمد قرار گرفت.

اين فيلم به شدت ضعيف با فيلنامه‌اي نخ‌ نما شده و پندهاي اخلاقي بسيار نتوانست نظر تماشاگران را به سويش جلب كند و گيشه خوبي را رقم بزند.

كريمي كه براي نخستين بار جلوي دوربين 35 ميليمتري قرار گرفته بود بازي ضعيفي را ارائه داد كه در قياس با ديگر اجزاي آشفته "وسوسه" چندان عجيب نشان نمي‌داد.

"بهروز افخمي" كه در آن سال‌ها با مجموعه ديدني "كوچك جنگلي" به نامي آشنا براي سينما دوستان تبديل شده بود، براي فيلم "عروس" كه فيلمنامه‌اش را "عليرضا داود نژاد" به رشته تحرير درآورده بود، كريمي را براي نقش اول برگزيد.

وي براي برطرف كردن ضعف‌هاي بازيگري او دوره‌اي چند ماهه گذاشت و در كنار آن پارتنر مناسبي همچون "ابوالفضل پورعرب" را برگزيد.

"عروس" در سينماي بي‌ستاره دهه 60 به شدت مورد توجه قرار گرفت و پرفروش‌ترين فيلم سال مخاطبي نزديك به دو ميليون تماشاگر در تهران لقب گرفت.

"عروس" به لحاظ اجتماعي موجي را در جامعه ايجاد و در بدنه خود سينما نيز تحولاتي را پايه‌ريزي كرد كه مهم‌ترين آن تولد ستاره در سينماي پس از جنگ تحميلي بود.

كريمي پس از "عروس" يك سالي را به نپذيرفتن پيشنهادهاي نقش اول سينما مشغول بود و سرانجام در سال 71 با دو فيلم از دو كارگردان بزرگ سينماي ايران "مسعود كيميايي" و "داريوش مهرجويي" به پرده نقره‌اي بازگشت.

"رد پاي گرگ" بازگشت دوباره "كيميايي" به دنياي خاص خود بود كه در اين ميان نقش‌هايي كوچك را نيز به بازيگران جواني همچون "كريمي" بخشيد.

كريمي در نقش قهرمان فيلم حضوري بسيار كمرنگ داشته و اندك سكانس‌هاي مربوط به وي بسيار نچسب از كار درآمده است.

مهرجويي به عنوان كارگرداني كه "زن" نقش برجسته‌اي در سينمايش دارد را اقتباسي تازه از نمايشنامه "خانه عروسك" نوشته "هنريك آيبس" نقش "سارا" را به نيكي كريمي واگذار كرده و توانست بسياري از ضعف‌هاي بازي وي را اصلاح كند.

شخصيت "سارا" به عنوان زني مقاوم و استوار در برابر ناملايمات زندگي به خوبي با شكنندگي ظاهر كريمي هماهنگ شده و به باور تماشاگرانش مي‌نشيند. اوج بازي او را مي‌توان در سكانس پاياني فيلم و ترك خانه مشاهده كرد كه متأسفانه بيان ضعف او از گوبندگي و جذابيت سكانس فوق كاسته است.

با اين حال "سارا" سكوي پرتاب مناسبي براي "كريمي" بود كه نامزدي سيمرغ بلورين يازدهمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم فجر و صدف نقره‌اي جشنواره "سن سباستين" را در كنار جايزه بهترين بازيگر جشنواره سه قاره "نانت" براي وي به ارمغان آورد.

"سيروس الوند" كه با فيلم ستايش شده "يك بار براي هميشه" بسيار مورد توجه قرار گرفته بود، براي فيلم "چهره" كريمي را برگزيد كه پس از گذشت مدتي از فيلمبرداري مشكلات سد راه اين همكاري شده وعاطفه رضوي جايگزين وي شد.

كريمي پس از مدتي با دو فيلم ابراهيم حاتمي كيا "بوي پيراهن يوسف" و "برج مينو" حضوري قدرتمندانه بر پرده سينماها داشت كه البته دو فيلم ياد شده چندان مورد توجه هيأت داوران جشنواره فيلم فجر قرار نگرفتند.

نيمه دوم دهه 70، كريمي بسيار پركارتر از گذشته شد و اغلب فيلم‌هايش نيز گيشه مناسبي داشتند.

به همين خاطر وي نيز به يكي از معدود ستاره‌هاي زن سينماي اين دهه تبديل شد و به مرور به حافظه تاريخي مخاطبان خويش رخنه كرد.

"جهان پهلوي تختي" ساخته بهروز افخمي، "دو زن" ساخته تهمينه ميلاني و "نسل سوخته" اثر مرحوم رسول ملاقلي پور از فيلم‌هاي شاخص او در كنار كارهاي تجاري‌تري همچون "رواني"، "سيب سرخ حوا" و "دختران انتظار" بودند. جالب اينكه هيأت داوران جشنواره فيلم فجر همچنان به نقش‌آفريني‌هاي شاخص كريمي بي‌اعتنا بوده و سيمرغ بلورين را از او دريغ مي‌كردند.

در انتهاي دهه 70 و آغاز دهه 80 به وضوح نوع پختگي در بازي وي به چشم مي‌آمد و ديگر خبر چنداني از بيان ضعيف و نارسايش در فيلم نبود.

كريمي در دهه 80 نيز همچنان پركار ظاهر شد و در فيلم‌هايي با درجات كيفي متفاوت به ايفاي نقش پرداخت.

از "شام عروسي" و "نوك برج" گرفته تا "باج خور"، "چه كسي امير را كشت"، و "ديوانه از قفس پريد" كه منجر به گرفتن سيمرغ بلورين بازيگر نقش اول براي وي شد.

ميلاني در فيلم‌هاي "زن محور" خود به بازيگراني از جنس كريمي احتياج داشت تا بتواند بيشترين حجم همذات پنداري را در مخاطبان خويش نسبت به قهرمان فيلم خود برانگيزاند.

اتفاقي كه تا حدودي در "واكنش پنجم" نيز رخ داده، البته به اندازه "نيمه پنهان" و "دو زن" نيست.

نقش كوتاه كريمي در "چه كسي امير را كشت" گوشه‌هايي از استعدادهاي ناديده گرفته شده وي را به نمايش گذاشت و بسيار مورد توجه منتقدان نيز قرار گرفت.

"محاكمه در خيابان" دومين همكاري اين بازيگر با استعداد با مسعود كيميايي پس از فيلم "رد پاي گرگ" است كه به نتيجه نسبتا درخشاني منجر شد.

كريمي در قالب يك زن خيانتكار بازي ظريفي را ارائه كرده و به خوبي لايه‌هاي مختلف نقش را با توجه به كوتاهي زمان نقش به تصوير كشيده است.

كريمي در سال‌هاي ابتدايي دهه 80، با فيلم "يك شب" روي صندلي وسوسه كننده كارگرداني نشست كه البته سرانجام خوبي پيدا نكرد و هيچگاه به نمايش عمومي در نيامد.

كريمي هر قدر در بازيگري به موفقيت رسيد در فيلمسازي با شكست روبرو شد و دومين فيلمش نيز "چند روز بعد" راهي به پرده نقره‌اي پيدا نكرد و سرانجام روانه شبكه نمايش خانگي شد.

آخرين فيلم و با نام "سوت پايان" نيز با وجود پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه‌اش در كارگرداني با واكنش منفي نويسندگان سينمايي و استقبال سرد مردم روبرو شد و سازنده‌اش را بار ديگر به دنياي بازيگري بازگرداند.

كريمي كه تنها بازيگر زن ايراني با سه جايزه مهم از جشنواره‌هاي معتبر "سه قاره تانت"، "سن سباستين" و "تألورضياي" ايتالياست. در كنار سينما به ترجمه كتاب نيز دست زد كه مشهورترين‌شان ترجمه كتاب "آوازهايي كه مادرم به من آموخت" زندگينامه مارلون براندو است كه با استقبال گرم كتاب‌خوان‌ها روبرو شد.

كريمي در سال‌هاي پاياني دهه 80 در فيلم‌هاي ضعيفي همچون "آقاي هفت رنگ"، "شكلات داغ"، "خيابان بيست‌وچهارم"، و "دو خواهر" بازي كرد كه با وجود برخورداري از مولفه‌هاي تجاري اغلب در گيشه شكست خوردند كه البته به استثناي "دو خواهر".

حضور كوتاه كريمي در "جرم" ساخته مسعود كيميايي هم آنچنان كه بايد ديده نشد كه بخش مهمي از آن به خنثي بودن نقش و فضاي مردانه آن باز مي‌گردد.

البته نمي‌توان از بد شانسي كه به دليل عدم اكران فيلم تماشايي "خيابان‌هاي آرام" به كارگرداني كمال تبريزي به سادگي گذشت كه مي‌توانست فيلم پر فروش ديگري را به كارنامه مفصلش اضافه كند.

نيكي كريمي از معدود بازيگران سينماي ايران است كه فاكتورهاي ستاره شدن را داشته و به تعريف استاندارد اين واژه در صنعت سينما نزديك است.

انتهاي پيام/ ص

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن