واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
![](http://media.jamnews.ir/medium1/1392/10/16/IMG14174026.jpg)
دلیل عدم حضور میرکریمی و نعمت الله در جشنواره فیلم فجر
نام خالی دو فیلم «حق سکوت» تهیهشده توسط رضا میرکریمی و «آرایش غلیظ» ساخته شده توسط حمید نعمتالله در لیست اعلام شده به شدت خالی است. ظاهرا این دو فیلم هنوز کامل نشدهاند و هیئت انتخاب، نسخه کامل را ندیده است. اما همه ماجرا همین است؟
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز: با اعلام اسامی لیست نهایی فیلمهای جشنواره امسال، مثل همیشه علامت سوالهایی برای پذیرفتهنشدگان این رقابت به وجود آمده است. هر چند بند پایانی خبر روابط عمومی جشنواره در مورد احتمال پذیرفته شدن فیلمهایی دیگر در روزهای آتی، سرانجام هم تکلیف جشنواره را دوباره مثل سالهای پیش به نزدیک روزهای برگزاری کشاند، اما این بند پیام دیگری هم داشت: از همین ساعت تلاش گروهها و جریانهای مختلف سینمایی و سیاسی برای حضور برخی از فیلمهای خاص در جشنواره به احتمال زیاد آغاز خواهد شد. لیست اعلام شده در نگاه اول لیست همهپسندی به نظر میرسد که به دور از امکان قضاوت ناعادلانه در مورد دخالت بیرون از سیستم در انتخاب این فیلمها ( انتخاب اولی که ما فریبش را نخواهیم خورد) نوعی پیشفرض به وجود آوردن شرایط مسالمتامیز در جشنواره امسال بعد از دو سال نزاع در سطح اول سینمای ایران را به ذهن میآورد. اما در میان همه تلاشهای شبهقبیلهای برای حضور برخی فیلمهای حاشیهساز و بعضا سیاسی در جشنواره فیلم امسال به نظر میرسد، دو فیلم مهم امسال طبق پیشبینی جریان رسانهای، این روزها نادیده گرفته خواهد شد و به نظر میرسد جدای از همه توجهیات عاقلانه، هیئت انتخاب و مسئولین جشنواره مبنی بر استقلال رای و نفوذناپذیری هیئت انتخاب، طرح این دو اسم در شرایط کنونی خالی از ضرر است. ضمن تاکید دوباره به اینکه اصولا اعتراض به انتخابهای یک هیئات انتخاب برای هر جشنوارهای کاری غیرعاقلانه است. سیدرضا میرکریمی امسال با فیلم «امروز» در جشنواره حاضر است. فیلمی که احتمالا یکی از مهمترین فیلمهای جشنواره خواهد بود. اما این تنها فیلمی نیست که میرکریمی برگه تقاضای حضور آن در جشنواره را پر کرده است. فیلمی که شاید اهمیت آن در تاریخ سینمای ایران حتی مهمتر از فیلم اولش باشد. میرکریمی سال پیش با تهیه دو فیلم «تاجمحل» و «خسته نباشید» با دو کارگردان جوان، مسیر تازهای را در سینمای ایران باز کرد. فیلمهایی متعلق به سینمای اجتماعی نوین که دغدغه آدمهای معمولی پیرامونمان، همه آنهایی که این سالها در سینمای ایران دیده نشدند را محور داستانش قرار داده بود و با حداقل بودجه و امکانات، داشتههای شریفی را به سینمای ایران اضافه کرده بود. این مسیر تازه میرکریمی در سینمای ایران، امسال قرار است با فیلمی به نام «حق سکوت» به کارگردانی هادی نائیجی دنبال شود. فیلمی که مساله حساسیت برانگیز روحانیت را محور داستان خود قرار داده است و طبق شنیدهها فیلم آبرومند و قابلقبولی از آب درآمده است. فیلمی که احتمالا به دلیل کامل نشدن در جشنواره فجر تاکنون پذیرفته نشده است.اما انتظار میرود که تا پایان هفته برای هیئت انتخاب نمایش داده شود. اسم آخرین ساخته حمید نعمتالله فیملساز مشهور سینمای اجتماعی نوین هم در لیست انتخابی جشنواره فجر دیده نمیشود. اتفاقی که ظاهرا با توجه به سبک بدون سروصدای فیلمسازی نعمتالله و قرار نگرفتنش در دستهبندی مبتذل فیلمسازان ارزشی و غیرارزشی، انعکاسی نخواهد داشت. نعمتالله در دو تجربه ویژه فیلمسازیاش و یک تجربه خاص سریالسازی اش نشان داده است که اگر قرار باشد که امروز تفسیری واقعی و به روز از شرایط جامعه در حال تغییر ایران ارائه شود نسخهای جز رفتن به سراغ واقعیت ملموس زندگی روزمره با همه جزئیات و شاخ و برگهای کنارش وجود ندارد. این بار نعمتالله فیلمی را در شرایط خاص ساخته است و چنانچه از خلاصه داستان برمیاید مثل همیشه ستون فیلم روی گزارههای اخلاقی بدیهی خاص نعمتالله در قالب هیجانبرانگیز شخصیتهای معمولی و در عین حال ویژه سبک خودش است. فیلم نعمتالله هم ظاهرا به صورت کامل دیده نشده است، اما نبود تفسیر خاص نعمتالله از اجتماع امروز ایران در این جشن سینمایی ویژه، کمی بدسلیقگی به نظر میرسد. نعمتاللهی که نشان داده است سینما را بلد است. میرکریمی و نعمتالله شخصیتهای رسانهمحبوبی نیستند، اهل جاروجنجال هم نیستند، فیلمهایشان هم قبیلهای و دستهای و گروهی نیست. اما اوضاع خیلی وقت است به همین منوال است این آدمهای بی جاروجنجال در این فضای شلوغ هزینه میدهند. منبع: تسنیم 130
۱۳۹۲/۱۰/۱۶ - ۱۸:۵۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]