تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820300995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارسسياست شفاف‌سازي كليد خورد/ نگاهي به سوابق اعضاي «هيأت انتخاب و خريد كتاب»


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارسسياست شفاف‌سازي كليد خورد/ نگاهي به سوابق اعضاي «هيأت انتخاب و خريد كتاب»
پس از سال‌ها و براي نخستين بار در راستاي‌ سياست شفاف‌سازي در امور وزارت ارشاد، روز گذشته با حكم سيدعباس صالحي اعضاي هيأت انتخاب و خريد كتاب معاونت امور فرهنگي منصوب و اسامي آنها اعلام شد.


خبرگزاري فارس-گروه كتاب و ادبيات: پس از سال‌ها و براي نخستين بار در راستاي‌ سياست شفاف‌سازي در امور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي روز گذشته با حكم سيد عباس صالحي اعضاي هيأت انتخاب و خريد كتاب معاونت امور فرهنگي منصوب و اسامي آنها اعلام شد.

طي اين احكام آقايان؛ كامران فاني، محمدعلي مهدوي‌راد، علي اصغر محمد خاني، علي اوجبي، محمد كاظم شمس، احمد كمالي‌نژاد، مصطفي اميدي، حجت‌السلام و المسلمين حميدرضا ارباب سليماني، به مدت دو سال به عنوان عضو «هيأت انتخاب و خريد كتاب» منصوب شدند.

در ذيل نگاهي به سوابق اعضاي «هيأت انتخاب و خريد كتاب» داريم:

كامران فاني؛ متولد 25 فروردين 1323، در قزوين است. وي نويسنده، مترجم، كتابدار و نسخه‌پژوه ايراني و عضو پيوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسي و عضو هيات علمي دانشنامه تشيع است.

فاني در سال 1341 وارد دانشكده پزشكي دانشگاه تهران شد و پس از دو سال تغيير رشته داد و زبان و ادبيات فارسي خواند و در سال 1347 در اين رشته از دانشكده ادبيات دانشگاه تهران فارغ‌التحصيل شد و در سال 1352 نيز از دانشكده علوم تربيتي دانشگاه تهران فوق ليسانس علوم كتابداري و اطلاع‌رساني گرفت. از سال 1359 در كتابخانه ملي مشغول كار است و عضو هيئت علمي كتابخانه ملي، مشاور رياست كتابخانه، عضو شوراي عالي مشاوران كتابخانه ملي، عضو هيئت امناي كتابخانه مجلس و عضو شوراي عالي مركز دايره‌المعارف بزرگ اسلامي است.

تاليفات وي عيارتند از: علم در تاريخ، جان برنال (ترجمه‌)، فرهنگ موضوعي قرآن مجيد، ترجمه سه خواهر آنتوان پاولوويچ چخوف، ترجمه مرغ دريايي، آنتوان چخوف، ترجمه موش و گربه، سرپرستي دانشنامه كودكان و نوجوانان (در 10 مجلد)، سرپرستي دايرةالمعارف دموكراسي (در سه جلد) و... به عهده داشته ‌است.

«محمد علي مهدوي راد (غلامي اسخارزوگاران)» به سال 1334 در روستايي به نام (ينگجه) از بخش سر ولايت نيشابور ديده به جهان گشود. مدرسه ابتدايي را در همان ديار گذراند پس از آنكه با مقدماتي از ادب عربي نيز در همان ديار آشنا شد. آنگاه به سال 1348 وارد حوزه علميه مشهد شد و در مدرسه «آيت الله العظمي ميلاني» كه به شيوه اي نو و با برنامه اي منظم اداره مي شد؛ تحصيل علوم ديني را آغاز كرد.

وي در 7 سال اقامت در حوزه علميه مشهد، دروس: مقدمات، ادبيات عرب، و سطوح عالي حوزوي را در محضر استادان آن ديار بياموخت. از استادان آن روز مي توان: «حجت هاشمي خراساني، اميني نيشابوري، صالحي نيشابوري و روانشاد سيد علي اكبر بني هاشمي و محقق ذاكري اختري (عباس علي)» را برشمرد. وي در جنب درس هاي حوزوي سه سال به درس تفسير روانشاد «آيت الله حاج ميرزا جواد تهراني» و جلساتي بسيار نيز «حضرت آيت الله سيد عزالدين زنجاني» و روشنگر و مهم مقام معظم رهبري «آيت الله خامنه اي» كه پنجشنبه و جمعه تشكيل مي شد و نيز ديگر بحثهاي فكري و ايدوئولوژي وي حاضر شد و اين دروس اولين بذرهاي علاقه و كشش به معارف قرآني را در جان وي پاشيد.

مهدوي راد پس از 7 سال اقامت در مشهد به لحاظ تلاشهاي سياسي و تعقيب ساواك خراسان با صلاحديد خطيب بلند آوازه روزگار و مجاهد نستوه و شجاع «شهيد هاشمي نژاد»، مشهد را ترك نمود و به قم هجرت كرد و در قم بود كه براي ايمني از جستجوي ساواك، نام خانوادگي اش را از غلامي به مهدوي راد تغيير داد. در قم درسهاي حوزوي را پي گرفت. در قم: رسائل، مكاسب، كفايه و آنگاه دوره عالي اجتهادي فقه و اصول را از محضر استادان ارجمند آن حوزه ارجمند فرا گرفت. برخي از استادان وي در اين حوزه عبارتند از حضرات آيات: «اعتمادي»، «موسوي»، «تبريزي (سيد ابوالفضل)»، «پاياني»، «فاضل لنكراني»، «ستوده»،« بهشتي»، «احمد فاضل هرندي»، «صانعي»، «حاج شيخ جواد تبريزي»، «وحيد خراساني» و «منتظري» كه بيشترين بهره را در فقه از محضر آيت الله منتظري برد كه به طور مستمر بيش از ده سال در درس وي شركت كرد و بيشتر اين بهره در اصول از درس آيت الله فاضل لنكراني كه تقريبا تمام اصول دوره اول خارج وي را شركت كرد. مهدوي راد فلسفه را در محضر حضرات آيات: «انصاري شيرازي»، «محمدي گيلاني» و «مصباح» فرا گرفت.

اولين اثر قلمي وي به سال 1355 با عنوان: «اسلام و شعر» در قالب مقاله اي بلند در مجله نسل نو نشر يافت. وي پس از انقلاب اسلامي ايران مدتي را در مسئوليتهاي اجرايي گذراند از جمله: مسئوليت عقيدتي و سياسي پايگاه نهم شكاري و آنگاه به حوزه بازگشت و به سال 62 و پس از مقدماتي با جمعي از دوستان و همراهان، مجله حوزه را بنياد نهاد و از شماره 16 تا 36 سردبيري آن را بر عهده داشت و مقالات بسياري در نقد و معرفي كتابهاي درسي حوزه، مسائل معرفتي دين و نقد و معرفي تفاسير شيعه و سني و تحليل گرايشهاي تفسيري در آن مجله نگاشت.

مهدوي راد به سال 1369 وارد دانشگاه شد و از همان آغاز، تدريس مقاطع تحصيلات تكميلي را در علوم قرآن و حديث به عهده گرفت، اكنون بيش از 15 سال حضور در دانشگاه تربيت مدرس حضور دارد و چهار سال مديريت گروه علوم قرآن و حديث را به عهده داشت.

علي‌اصغر محمدخاني نويسنده ايراني، دبير شوراي گسترش زبان فارسي و معاون فرهنگي موسسه شهر كتاب است.

آثار وي عبارتند از؛ شوريده يي در غزنه: انديشه‌ها و آثار حكيم سنايي، محمود فتوحي، علي اصغر محمدخاني، تهران: سخن، 1385

شاعر مردم: يادنامه سيداشرف الدين حسيني (نسيم شمال)، علي اصغر محمدخاني (به اهتمام)، تهران: سخن، 1384

نامه سهروردي: مجموعه مقالات، حسن سيدعرب (به اهتمام)، علي اصغر محمدخاني (به اهتمام)، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان چاپ و انتشارات، 1388

درخت معرفت: جشن نامه استاد دكتر عبدالحسين زرين كوب، علي اصغر محمدخاني (به اهتمام)، تهران: سخن، 1384

نامه شهيدي: جشن‌نامه استاد دكترسيدجعفر شهيدي، حسن انوشه، علي‌اصغر محمدخاني، تهران: طرح نو، 1374

مهدوي‌نامه: جشن‌نامه استاد دكتر يحيي مهدوي، حسين سيدعرب، علي‌اصغر محمدخاني، تهران: هرمس، 1378

خرد جاودان: جشن‌نامه استاد سيد جلال‌الدين آشتياني، علي‌اصغر محمدخاني، حسن سيدعرب، تهران: نشر و پژوهش فرزان روز

علي اوجبي، نويسنده، مترجم و مصحح آثار فلسفي و سردبير مجله كتاب ماه فلسفه است. او كارشناس ارشد رشته فلسفه و معاون فرهنگي موسسه خانه كتاب است. اوجبي دو دوره دبيري جايزه كتاب سال را بر عهده داشته و چهار سال است كه دبير علمي جشنواره نقد است. كتاب تقويم‌الايمان او در دوره دوم جايزه فارابي حايز رتبه سوم شده است.

حجت‌الاسلام سيد محمد كاظم شمس متولد 1339 است، وي استاد و پژوهشگر حوزه، مدير انتشارات كتاب ناب، عضو هيئت مديره مجمع ناشران انقلاب اسلامي، عضو هيئت انتخاب آثار ارزشمند كتب ديني استان قم، عضو هيئت امناي كتابخانه هاي استان قم. سابقه 16 سال مديريت موسسه بوستان كتاب (28دي ماه 1373 تا 14دي ماه 1389)، مسئول طرح و برنامه موسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا (ع)و..... است. وي در رشته تفسير، فقه، اصول، فلسفه در حوزه علميه قم تحصيل كرده است.

مصطفي اميدي، مدير مركز مطالعات و برنامه ريزي فرهنگي و كتابخواني و دبيري نخستين همايش نويسندگان ايران و دبير اجرايي چند دوره جشنواره شعر فجر را در كارنامه خود دارد.

احمد كمالي‌نژاد: اكنون سرپرست موقت اداره كتاب است اما پيش از اين در نمايشگاه كتاب تهران فعال بود و معاونت اداره كل مجامع، تشكل‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي وزارت ارشاد، مسؤول كميته ناشران داخلي بيست‌وششمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران و معاونت بخش مكتوب نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم را در كارنامه خود دارد.

حجت‌الاسلام حميدرضا ارباب سليماني، مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و دبير ستاد عالي كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد كل كشور و همچنين عضو شوراي فرهنگ عمومي كشور است.

انتهاي پيام/و

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن