تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799609664




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چند راه ساده و خانگي براي درمان سرماخوردگي


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: چند راه ساده و خانگي براي درمان سرماخوردگي
زمستان است و سرماخوردگي.بيماري به ظاهر ساده‌اي كه مي‌تواند شما را چند روز از كار و زندگي بيندازد و اگر بدن ضعيفي داشته باشيد، بارها در طول فصول سرد سال كلافه تان كند. اگر همان ابتداي سرماخوردگي چند راه ساده خانگي را امتحان كنيد و البته حواستان به رعايت چند نكته هم باشد، مي‌توانيد از شديدتر شدن سرماخوردگي جلوگيري كنيد و سريع تر به روال عادي زندگي برگرديد.

۲۰۰ ويروس مجرم

به گزارش روزنامه اطلاعات، سرماخوردگي شايع ترين بيماري پاييز و زمستان است. هرچند كه بعضي پزشكان معتقدند آب و هواي سرد باعث سرماخوردگي نمي‌شود و در واقع عـلت شيـوع ايـن بـيـمـاري در فصول ســـرد سال،مجاورت افراد در كنار هم و محيطهاي بسته است كه باعث مي‌شود ويروس راحت تر منتقل شود. حدود ۲۰۰ نوع ويروس شناسايي شده اند كه مي‌توانند عامل اين بيماري باشند.

از طرفي كاهش رطـوبت هـوا در فصل‌هاي سرد باعث خشـكي بيـنـــي و افزايش آسيب پذيري آن نسبت به ويروس سرماخوردگي مي‌شود.

وقتي ويروس‌ها فعاليتشان را در بدنتان شروع مي‌كنند، علايمي مثل احتقان بيني، التهاب سينوسها، عطسه، گلو درد، سرفه، سردرد، تب، آبريزش بيني، كاهش حـــس بويـايي و چشايي، درد عضلاني، بي‌اشتهايي، خستگي و ضعف احساس مي‌كنيد. اين علايم ۲ تا ۳ روز بعد از سرايت بيماري خودشان را نشان مي‌دهند و بعضي از آنها يك تا دو هفته ادامه پيدا مي‌كنند.

ساده ترين كارهايي كه در ابتداي سرماخوردگي بايد انجام دهيد اين است:

۱- بيني خود را مرتب تخليه كنيد. براي اين كار از سرم‌هاي شست و شو كه در داروخانه‌ها عرضه مي‌شود، مي‌توانيد استفاده كنيد.اگر به اين سرم دسترسي نداريد آب نمكي كه از حل كردن يك قاشق چايخوري نمك در يك ليوان آب گرم درست مي‌شود، به شما كمك مي‌كند. با استفاده از يك سرنگ بدون سوزن آب را وارد بيني خود كنيد . زماني كه آب نمك را از يك سوراخ بيني بالا مي‌كشيد ، سوراخ ديگر بيني را توسط فشار ملايم انگشت ببنديد ، اجازه دهيد آب بيرون آمده و اين كار را دو تا سه بار تكرار كنيد . سپس اين كار را با سوراخ ديگر بيني انجام دهيد .

۲ – خود را گرم نگه داشته و استراحت كنيد. سعي كنيد يكي دو روز اول را استراحت كنيد تا هم مانع انتقال ويروس به ديگران شويد و هم راحت تر بتوانيد خود را درمان كنيد. خوردن مايعات گرم هم در اين زمان براي تان مفيد است.

۳ – غرغره كنيد. از همان محلول آب نمك براي غرغره هم مي‌توانيد استفاده كنيد. اين كار التهاب‌ها و عفونت‌هاي احتمالي گلو را از بين مي‌برد.

۴ –در اطراف سينوسهاي داراي احتقان از كمپرس گرم يا سرد استفاده كنيد.

۵- با يك بالش اضافه در زير سرتان بخوابيد. رعايت اين نكته باعث بهبودي احتقان مجاري بيني مي‌شود ، اگر زاويه گردن و تنه بيش از حد تند شود با تغيير مكان بالش اين زاويه را تنظيم كنيد .

۶- البته بعضي علايم سرماخوردگي را نبايد درمان كنيد. زيرا اين علايم قسمتي از روند طبيعي بهبودي و علايمي از مبارزه سيستم ايمني بر عليه بيماري هستند . براي نمونه تب روشي است كه بدن شما سعي مي‌كند با افزايش درجه حرارت ويروسها را نابود كند . همچنين تب و افزايش درجه حرارت باعث مي‌شود پروتئينهاي كشنده ميكروبها در خون شما سريعتر و مؤثرتر گردش پيدا كند . سرفه هم علامت ديگري است كه مجاري تنفسي شما را از ترشحات غليظي كه ممكن است ميكروبها را به ريه و ساير قسمت‌هاي بدن ببرند پاك مي‌كنند . حتي آبريزش بيني بهتر است به ميزان كم درمان شود و يا اصلاً درمان نشود . داروهاي ضداحتقان جريان خون عروق بيني و گلو را كم مي‌كند ، ولي اغلب افزايش جريان خون بهتر است ، چون ناحيه مبتلا را گرم كرده و به تخليه ترشحات و ميكروبها به بيرون از بدن كمك مي‌كند .

۷ – وقتي بيني خود را زياد مي‌گيريد، اطراف بيني زخم مي‌شود.كمي از كرم داراي منتول در زير بيني تان بزنيد كه مجاري تنفسي را باز مي‌كند و باعث بهبودي پوست ملتهب قاعده بيني هم مي‌شود . قطره منتول هم براي اين كار مناسب است و آن را از داروخانه‌ها مي‌توانيد بگيريد.

خوراكي‌هاي درماني

در كنار اين مراقبت‌ها نبايد از خواص خوراكي‌ها براي درمان سرماخوردگي، غافل شويد. بعضي خوراكي‌ها باعث كاهش علايم سرماخوردگي مي‌شوند و بعضي‌ها هم عفونت ناشي از سرماخوردگي را كمتر مي‌كنند.

موز باعث بهبودي ناراحتي معده مي‌شود كه معمولا در سرماخوردگي به وجود مي‌آيد.مصرف فلفل دلمه‌اي هم به دليل داشتن ويتامين C، توصيه مي‌شود. همينطور هويج كه داراي بتاكاروتن زيادي است.از خوردن پرتقال و ليمو شيرين هم كه حتما مي‌دانيد نبايد غافل شويد.

ممكن است در اين دوران و با توجه به بعضي باورها از غذاهاي تند پرهيز كنيد اما جالب است بدانيد كه فلفل تند باعث باز شدن سينوسها و رقيق شدن ترشحات ريه‌ها مي‌شود و خردل هم ترشحات مجاري تنفسي را رقيق مي‌كند.

از قديم خوردن پياز در سرماخوردگي توصيه مي‌شد. به دليل اينكه داراي مواد شيميائي دارد كه براي بهبود برونشيت و ساير عفونت‌ها مفيد است .براي استفاده از خواص پياز مي‌توانيد سوپ آن را هم بخوريد.

چاي سبز و سياه هم داراي كاتچين است كه آنتي بيوتيك طبيعي و اثرات ضداسهال دارد .

خوردن مخلوطي از يك قاشق غذا خوري عسل و آب يك نيمه ليموترش تازه در يك ليوان آب گرم، در سرماخوردگي بسيار توصيه مي‌شود. اين شربت حساسيت سينه را تسكين مي‌دهد و داراي قدرت ضدعفوني كنندگي بالايي است.

سير را فراموش نكنيد كه با داشتن ماده‌اي به نام «آليسين» خواص ضدعفوني كنندگي و ضدباكتريايي دارد. نتايج يك پژوهش آمريكايي نشان مي‌دهد افرادي كه روزانه سير مصرف مي‌كنند كمتر سرما مي‌خورند و زماني كه دچار سرماخوردگي مي‌شوند علائم سرماخوردگي‌شان خيلي زود از بين مي‌رود.

مي توانيد دو حبه سير را له كنيد كنيد و آن را با آب گوشت يا آب مرغ بجوشانيد و داغ بخوريد.

گياهان دارويي را فراموش نكنيد

با داروهاي گياهي ساده‌اي كه معمولا در خانه‌ها پيدا مي‌شود هم مي‌توانيد كمي سرماخوردگي را درمان كنيد. يكي از اين داروها آويشن است. آويشن سرشار از «فنول» است و يك ضدعفوني كننده موثر محسوب مي‌شود. متخصصان معتقدند كه اين گياه براي درمان التهاب مجاري تنفسي مفيد است.

دو قاشق چاي‌خوري آويشن را در يك فنجان آب جوش ريخته و اجازه دهيد به مدت ۱۰ دقيقه دم بكشد. محلول را صاف كنيد و روزانه سه مرتبه از اين دم كرده ميل كنيد.البته خوردن آويشن براي زنان باردار و كودكان كمتر از ۲ سال توصيه نمي‌شود.

بخور دادن در دوره‌ سرماخوردگي باعث مي‌شود كه مجاري تنفسي باز شود. به خاطر اينكه گرما باعث انبساط رگ‌هاي خوني و افزايش سرعت جريان خون مي‌شود و به اين ترتيب سرعت عكس‌العمل سيستم ايمني بدن را بالا مي‌برد.

يكي از بخورهاي مفيد بخور با اسطوخودوس است. براي اين كار ۵ قطره روغن اسطوخودوس را به يك كاسه آب داغ اضافه كنيد و به مدت ۱۵ دقيقه بخور دهيد. اگر سرماخوردگي‌تان شديد بود اين كار را روزي سه مرتبه تكرار كنيد.

اكاليپتوس هم به دليل اينكه ضدعفوني كننده و خلط آور است، به طور مستقيم روي سلول‌هاي برونشيت تأثير مي‌گذارد، ترشحات ريوي را روان كرده و التهاب مجاري تنفسي را درمان مي‌كند.زماني كه سرما مي‌خوريد ۱۵ تا ۲۰ قطره روغن اكاليپتوس را در ۲۵ ميلي گرم روغن مايع گياهي ريخته و سينه‌تان را با آن ماساژ دهيد. هر روز ۳ مرتبه اين كار را تكرار كنيد.

گل ختمي از ديگر گياهان موثر در درمان سرفه‌هاي خشك سرماخوردگي است و مي‌توانيد آن را به‌صورت دم‌‌كرده يا جوشانده استفاده كنيد. فقط يادتان باشد كه استفاده از اين گياه يا شكل دارويي آن در افراد ديابتي توصيه نمي‌شود.

كتيرا و سرخارگل براي تقويت و افزايش سيستم ايمني بدن ، پرسياوش براي درمان تب، دارچين براي درمان سوء‌هاضمه، گرفتگي عضلات و همچنين افزايش سطح انرژي و بهبود گردش خون هم مفيد هستند. تركيب دارچين و عسل هم عفونت‌ها را از بين مي‌برند و هم از باكتري‌هايي كه باعث ايجاد عفونت مي‌شوند جلوگيري مي‌كند.

شنبه 16 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن