واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ایسکانیوز : زاون قوکاسیان گفت : فیلم «گاو » داریوش مهرجویی یکی از موفق ترین آثار اقتباسی سینمای ماست. به نقل از راه فیروزه، قوکاسیان که درنشست سخن ماه کانون ادبیات ایران با موضوع «تعامل سینما و ادبیات»سخن می گفت افزود :جلال مقدم هم دراواخر دهه چهل بر اساس کاری از تئودور درایزر فیلم "پنجره" را ساخت که جزو آثار موفق او ارزیابی می شود. بعدا مسعود کیمیایی اولین اثر اقتباسی اش را بر اساس داستان "داش آکل" صادق هدایت ساخت که یکی از آثار قدرتمند اوست. معمولا کارهای موفق کیمیایی یا اقتباسی بوده و یا فیلمنامه اش را خود او ننوشته است. وی تصریح کرد: نمونه متعالی ما هوشنگ مرادی کرمانی است که 10 فیلم و یک سریال مهم بر اساس آثارش ساخته شده و نیز داریوش مهرجویی که فیلم های لیلا، درخت گلابی، سارا و مهمانی مامان را بر اساس داستان های دیگران تهیه کرده است. همچنین باید به فیلم هایی پرداخت که روی داستان های ما تاثیر گذاشتند. شرایط امروز می تواند نویسنده ای چون مرادی کرمانی را مطرح کند. او هم به سینمای ما خوراک داد و هم از آن یاد گرفت که چطور سینمایی و تصویری بنویسد. این نزدیکی ادبیات و سینما به صورت مشخص در آثار او دیده می شود. یکی از راه هایی که می تواند سینمای ما را متعالی کند ادبیات ماست. وی ادامه داد: بیضایی و علی حاتمی چون هر دو نمایشنامه نویس بودند و بر مبنای نوشته های خود فیلم می ساختند. قوکاسیان تاکید کرد :من معتقدم ادبیات معاصر ما از سینمای ما پرقدرت تر است. قوکاسیان اضافه کرد: داریوش مهرجویی همیشه سعی کرده کارهای اقتباسی تولید کند نویسندگان فیلمنامه های ما همیشه یک نفر بودند برعکس فیلم های هالیوودی که توسط یک تیم وبه شکل گروهی نوشته می شوند. این مشکل اصلی فیلمنامه نویسی ماست که به صورت سنتی تا امروز ادامه داشته است. اما مهرجویی تیمی کار کرده و آثارش موفق بوده است. زاون قوکاسیان ادامه داد: در دهه 50 حدود 20 فیلم بر مبنای آثار ادبی ساخته شد. بعد از انقلاب نسل جدیدی از کارگردانان وارد شدند و بازهم خودشان تک فیلمنامه نویس آثارشان بودند. در 30 سال اخیر تعداد زیادی داستان و رمان منتشر شده و از این جهت فضا برای اقتباس مهیا بوده ولی با این وجود فیلم های اقتباسی کمی داشته ایم. وی گفت: فیلم "خاک" مسعود کیمیایی که بر اساس "آوسنه بابا سبحان" محمود دولت آبادی ساخته شد به دلیل تغییراتی که در برگردان اثر به وجود آمده بود حرف و حدیث ها و سروصداهایی به پا کرد. معمولا در چنین مواقعی کارگردان محکوم است و نویسنده صاحب حق. اما سال 53 که رب گریه در تهران برای داوری جشنواره فیلم آمده بود، جایزه فیلم به "شازده احتجاب" بهمن فرمان آرا تعلق گرفت که بر اساس رمان هوشنگ گلشیری نوشته شده بود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]