واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: رضا ميركريمي، سينما و رسانه را از نظر فرهنگي فقير دانست و عدم حمايت سرمايهگذاران از فيلمهاي فرهنگي كه انديشهيي محكم پشت آنهاست را از مواردي برشمرد كه در نهايت موجب نزول سطح فرهنگي مخاطب ميشود. به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كارگردان «به همين سادگي» كه در نشست نقد و بررسي اين فيلم در فرهنگسراي هنر روز گذشته سخن ميگفت، مخاطبان اين گونه فيلمها را پشتوانهيي محكم براي اين نوع سينما دانست. وافزود: فروش اين فيلم با سه فيلم ديگري كه همزمان با آن اكران شده و هر سه از ويژگي هنرپيشگان بهره ميگيرند، به اين موضوع گواهي ميدهد كه بينش عدهيي كه شعور مخاطب را پايين حس ميكنند، بينش نادرستي است. در اين نشست شادمهر راستين ( فيلمنامه نويس) و هنگامه قاضياني ( بازيگر) هم رضا ميركريمي را همراهي ميكردند. ميركريمي « به همين سادگي» را سختترين تجربه كاريش برشمرد و افزود: محوريت داستان ورود به دنياي يك زن و روزمرگي و تكرار و معمولي بودن آن است، اين در حالي است كه عليرغم سهم زياد اين قشر در جامعه اين موضوع در ادبيات و سينماي ما كمتر مورد توجه قرار گرفته است. اين كارگردان توجه به غفلت و بيتوجهي را وجه مشترك اكثر كارهايش دانست و اعتنا به يكديگر را به عنوان تكليفي دانست كه به دست فراموشي سپرده شده و هدفش از ساخت اين فيلم را حساس كردن افراد به دنياي اطرافشان برشمرد. ميركريمي «به همين سادگي» خالي از هرگونه حادثه خارقالعادهاي است، تصريح كرد: بهرهمندي از داستاني پر حادثه يا تعداد زيادي از هنرپيشه ميتواند كمكي باشد در جهت اينكه كارگردان نقاط ضعف فيلم را پشت آنها پنهان كند. اما در اين فيلم كه شايد مهمترين حادثه آن سوختن چند بادمجان باشد، به مخاطب فرصت داده ميشد تا به ابعاد مختلف فيلم از جمله طراحي صحنه، نورپردازي، ميزانسن و ... توجه كند بنابراين اگر كمترين اشتباهي در اين مورد صورت بگيرد، كارگردان مخاطب خود را از دست خواهد داد و به همين دليل ساخت اين فيلم براي من تجربه بزرگي بوده است. او با بيان اينكه قبل از ساخت اين فيلم عدهاي، او را از ساخت چنين فيلمي نهي كردند، گفت: بايد اعتراف كنم توجه مردم به اين فيلم اعتماد بهنفس خوبي در من ايجاد كرده است و ثابت كرد كه حتي ميتوان از مسائل عادي و روزمره تاثيرات شگرفي گرفت و ميتوان دلتنگي و درونيات و معضلات روحي افراد را به تصوير كشيد، هر چند كه انتقال اين دلتنگي به مخاطب كار بسيار سختي است. اين كارگردان قضاوت شتابزده مردم را از ديگر دلمشغوليهاي خود در ساخت اين فيلم برشمرد و گفت: البته اين نگراني در آثار ديگرم هم تا حدي وجود داشته است و در اين فيلم نيز سعي كردهام بگويم برخي بحرانها بيدليل بزرگ شدهاند و شايد از دلايلي مثل بياعتنايي منشعب شده باشند. كارگردان « به همين سادگي» همچنين عنوان كرد: در ابتدا قصد داشتيم فيلم را به دو بخش تقسيم كنيم. در نيمه دوم فيلم يك روز از زندگي مرد خانه را نيز به تصوير كشيم اما بعدها به اين نتيجه رسيديم كه تا نقطه پايان قسمت اول ميتواند به تنهايي كفايت كند و احتياج به نيمه دوم ندارد و شايد نيمه دوم خود دستمايه فيلم ديگري باشد. اين كارگردان، پايان اين فيلم را نيز به نوعي شبيه به پايان « زير نور ماه » دانست و گفت: با ساخت « به همين سادگي» سعي كردهام در ذهن مخاطب اين سوال را ايجاد كنم كه آيا در زندگيهايي هم كه هيچ نشاني از بحران در آنها ديده نميشود، با يك بحران مواجه هستيم؟ او ديگر ويژگيهاي مثبت اين فيلم را عدم ارايه آدرسي مشخص يا واقعيتي حتمي دانست و اين ويژگي را از مواردي دانست كه باعث ميشود عده بيشتري از مردم با فيلم همزادپنداري كنند. هنگامه قاضياني هم نگاه، جستجو و تلاش بازيگر براي شناخت نقش را از وظايف هر بازيگري برشمرد و افزود: تفاوتهاي زيادي بين شخصيت خودم و طاهره وجود داشت و عواملي چون سكوت طاهره و شنيدههايش مبني بر دقت و سختگيري كارگردان را از دشواريهاي ايفاي اين نقش بود. او در رابطه با سكوت طاهره و سختي به تصوير كشيدن آن نيز گفت: روزههاي سكوتي كه قبلا گرفته بودم، در ايفاي اين نقش بسيار موثر بود و كمك كرد بتوانم اين سكوت را به تصوير بكشم. شادمهر راستين فيلمنامهنويس هم با اشاره به توصيههايي كه مبني بر عدم ساخت اين فيلم به آنها شده بود، گفت: شايد بعد از ساخت آثاري مثل «خيلي دور خيلي نزديك» بهترين كار اين بود كه ميركريمي از اعتماد به نفس بدست آمده از آنها استفاده كند و به اين نوع سينما برسد. انتهاي پيام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 531]