تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826571487




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سینما، قدرت و سیاست


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ایسکانیوز: در جهان معاصر که از طرفی فرا روایت های کلان در شکل مدرن و از طرف دیگر نفی این فرا روایت ها از ذهن و زبان پست مدرن ها احاطه اش کرده اند معادله قدرت، سرمایه و سیاست شکل های مختلفی به خود می گیرد. پرواضح است که شکل سنتی این معادله در هیچ دوره ای بر هم نخورده و ساختارش دچار تلاطم نشده است اما به تبع برخی متغیرها گاه به گاه، پوست انداخته و چهره به چهره شده است. هنر اما، در این گیر و دار، جایگاهی کشتی مانند دارد که با موج ها این طرف و آن طرف می رود ، کشتی هنر نه هیچگاه تغییر ماهیت می دهد و نه از میان می رود. ماندگار است و دیرپا، چنانکه از زمان موجودیت آدمی همراه او بوده و کماکان خواهد بود. نکته قابل توجه در این نوشتار چگونگی و چرایی ارتباط هنرها با قدرت و سیاست در جهان است. همانگونه که می دانیم سیاست مداران برای حفظ جایگاه و تثبیت موقعیت تنها نمی توانند به معادلات مرسوم درجهان سیاست بنگرند چرا که زنجیره اقتصاد، سیاست و اجتماع به گونه ای است که تک سویه نگری می تواند هر حرکت فراگیری را از میان بپوساند، از این جهت یکی از عناصر و پدیده های تاثیرگذار بر ذهن و زبان مردم می تواند حرکت تاثیرگذاری را تندتر و البته عمومی تر کند. از این روست که "سیاست" در معادله "قدرت" ، هنر را هم وارد می کند این اتفاق در همه جای جهان جاری است به معنای دیگر سیاسیون برای رسیدن به اهداف شان بخشی از هنر و هنرمندان را دعوت آشکار یا پنهان می کنند تا به این وسیله از محصولات یا کالاهای آن ها به سود و نفع معادلاتشان در "قدرت" "سرمایه" و "سیاست" استفاده کنند. در این حالت به شکل کلی دو اتفاق حادث می شود. نخست این که هنرمندان با هوش از این فرصت جهت بالندگی هنر نیز سود می جویند و با خلاقیت هم "سیاست" را به سر منزل می رسانند و هم "هنر" را به تعالی. اما برخی فقط می شوند فرمانبر سیاست. به این معنا که چندان توجهی به ماهیت هنر یا رسالت و تعهد هنر به خودش، ندارند و فقط هنر را در حد ابزاری می پندارند که می شود اهداف شان را با آن به نتیجه برسانند و آشکار است که اهداف این گونه هنرمندان چه اهدافی می تواند باشد. اما سیاسیون در این میان می کوشند حاصل اتفاق هنر به نفع شخص آنها، گروه آنها یا در نهایت ایدئولوژی آنها ختم شود. یکی از مثال های بارز این نوع فعالیت و فرایند سینمای "هالیوود" است. این سینما و صاحبان آن که عموما در معادلات "قدرت" حل شده اند به راحتی و با جذابیت های بصری خواسته های ایدئولوژیک مردان سیاست شان را به سراسر جهان عرضه می کنند. آن جایی که از توانمندی های هسته ای، اطلاعاتی و فضایی میی گویند تا آن جایی که از مهرورزی و انسان دوستی بزرگان شان، همه و همه کرد و کاری است برای رساندن این پیام که ما (سیاسیون) به فکر نجات جهان هستیم. این مشکل در اندازه های کوچکتر در سراسر جهان وجود دارد. فرانسه، ایتالیا، آلمان، روسیه، انگلستان و حتی هند (بالیوود) در تلاش اند به سمت سیاست های کلان کشورشان پیشروی کنند، حتی اگر این سیاست ها در نگاهی عمیق چندان انسانی (آنگونه که به آن تظاهر می نند) نباشد. البته اشاره به این نکته هم ضروری است که در سینما بخش دیگری هم زیست می کند که به این نوع حرکت ها بی توجه است به شاید به نوعی این سینما نگه دارنده هویت، فرهنگ و تاریخ نویس کشورهای سازنده آن هستند. این شکل از سینما مانند شکل قبل در ایران حضور دارد. در ایران نیز بخشی از سینما دست خوش همین معادله است. سیاست توانسته بخش قابل توجهی از سینمای ایران را در خود حل کند. سیاست گذاری های کلان و متغیر در سینما و سرمایه گذاران دولتی به وضوح این مساله را تایید می کند. مدیران سرمایه گذار و معاونت های سیاست گذار به قدری با سیاست و گرایش های سیاسی همراهند که گاه کشتی سینما را تا بی کران ناپیدایی می برند که به مقاصدشان برسند. در چنین شرایطی می بایست به این نکته اندیشید که سینمای ایران اگر چه دیر زمانی نیست تولد دوباره یافته ، اما از پیشینه هویتی و فرهنگی والایی برخودار است، آنگونه که نمی شود نادیده اش انگاشت. پس شایسته این است که مدیران فرهنگی و برخی سیاسیون که مقاصدشان به "هدف، وسیله را توجیح می کند" رهنمونشان می کند، به این نکته واقف باشند که این سرزمین به هنر والا هم نیازمند است و این هنر والا بنده معادلات سیاست، قدرت و سرمایه نیست. دبیر گروه علمی - فرهنگی




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن