تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798958474




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرد «فیلم های» سخت سینما رفت


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مرد «فیلم های» سخت سینما رفت...
رسول احدی
 سینمای ایران یکی از تکنیکی ترین و بی ادعاترین فیلمبرداران خود را از دست داد. رسول احدی ، عکاس ، فیلمبردار و مدیر فیلمبرداری سختکوش سینمای ایران که فیلم هایی مانند مزرعه پدری ، همنفس ، وقت چیدن گردوها، ترکش های صلح ، آقای رئیس جمهور، حمله به اچ 3 ، پناهنده ، عقرب و سریال های ولایت عشق و حضرت یوسف (ع) را در کارنامه کاری خود داشت ، عصر سه شنبه هنگام بازگشت از ویلای شخصی خود، طی حادثه ای اتوموبیلش واژگون شد و به همراه دوست خود به ته یکی از دره های دامنه های شمالی البرز سقوط کرد. در این حادثه دوست او سالم ماند؛ اما احدی به دلیل ضربه مغزی پیش از انتقال به بیمارستان جان سپرد. او نیز مانند بسیاری از نام های کوچک و بزرگی که هر روز در خبرهای تلخ می خوانیم ، در جایی به نام جاده و بر اثر حادثه ای به نام تصادف جان خود را از دست داد. نمی توان او را مرحوم نامیددیروز خبرگزاری ها، یکی پس از دیگری خبر فوت او را مخابره کردند. با عکس هایی که مانند همیشه او را با سری تراشیده و ریشی جوگندمی نشان می داد. این تصویری است که هنوز هم بعد از گذشت 5 سال از خاطرات مزرعه پدری و 3 سال از خاطرات سریال حضرت یوسف (ع) از این فیلمبردار در ذهن من نقش بسته است. احدی که به سختی می توان عنوان «مرحوم» را در مقابل نام او به کار برد، در «لانگ شات» فردی خشن و جدی بود. صدای دو رگه و پوشش خاصی که همیشه بر تن داشت ، معمولا این خشونت را پررنگ تر می کرد. او با قد و قواره و هیکلی که به شدت تداعی کننده ورزشکاران رزمی بود، در «مدیوم شات» فیلمبرداری حرفه ای بود که برای هر کار سخت ، طولانی و طاقت فرسایی نام او معمولا جزو اولین نام هایی بود که در فهرست انتخاب عوامل هر فیلم و سریالی قرار می گرفت.احدی در «کلوزآپ» انسانی رئوف ، مهربان ، با حوصله و دوست داشتنی بود که همیشه خلوتی نجیبانه داشت. با آرامشی عجیب و به دور از هر حاشیه و جنجالی که دیگر جزیی از سینما شده است. آنچه او را به رسول ملاقلی پور بسیار شبیه می کرد؛ خوش قلبی و مهربانی ذاتی او بود، نه شبکاری های سخت و طاقت فرسای شهرک سینمایی دفاع مقدس هنگام ساخت مزرعه پدری و نه در روزهای سخت حضور در یک سوله دربسته و بدون تهویه در فرهنگسرای خاوران ، هیچ کدام نتوانست آرامش نجیبانه او و گروهش را بر هم بزند.سال گذشته در زمان فوت رسول ملاقلی پور نوشتم ؛ «ملاقلی پور درست در نقطه اوج زندگی حرفه ای اش سینما را تنها گذاشت.سینمای دفاع مقدس یک وزنه خود را از دست داد و این چیزی نیست که به سادگی جبران شود.» حالا درباره رسول احدی چه می توان نوشت؟ واقعا چگونه می توان مرگ یک فیلمبردار شاخص در حد و اندازه او را در 47 سالگی توجیه کرد؟ مرحوم احدی متولد 22 دی ماه بود؛ یعنی اگر 10 روز دیگر می ماند، تازه می توانست ورود به 48 سالگی را جشن بگیرد و حتماً هنگام بریدن کیک تولد، یکی از همان لبخندهای کمیاب و همیشگی اش را می زد. این سن و سال برای کسی که از 15 سال قبل فیلمبرداری را شروع کرده و با چند فیلم و سریال خوب کارنامه هنری اش را روسفید کرده ؛ تازه سن رسیدن به تجربه های نو و جدید است ؛ اما چرا مرگ باید اینقدر غریب و پیچیده باشد؟وقتی با پسر او، صابر صحبت می کنم ، خاطره جالبی را از پدرش نقل می کند. سال 1369 هنگام وقوع زلزله رودبار، رسول احدی به عنوان فیلمبردار، سوار بر هلی کوپتر عازم مناطق زلزله زده است که هلی کوپتر سقوط می کند و از این سقوط و آتش سوزی که به دنبال آن ایجاد می شود، از 5 سرنشین هلی کوپتر تنها 2 نفر زنده می مانند. رسول احدی ، یکی از آن 2 نفر بود که بعد از یک هفته کما، زنده می ماند. پس از آن هم در بدن او پلاتین کار گذاشته می شود و آثار سوختگی تا مدت ها در بدن او باقی می ماند. این خاطره ای است که خیلی از اهالی سینما آن را شنیده اند. شاید به همین دلیل برای خیلی ها قابل باور نباشد که او بر اثر یک سانحه رانندگی فوت کرده باشد و از آن ناباورانه تر این که دوستی که همراه او بوده ، با چند جراحت از این حادثه جان سالم به در برده ؛ اما احدی بر اثر ضربه مغزی جان به جان آفرین تسلیم کرده است. راستی این چه تقدیر پیچیده و غریبی است که در زندگی فیلمبردار قابل احترامی مانند احدی این گونه خودنمایی می کند و در دره ای در حاشیه کوه های البرز به زندگی او خاتمه می دهد؟ فیلمبردار خوب سینمای اسکوپ رفتسینمای ایران با فوت احدی ، یکی از فیلمبرداران خوب حرکتی و تکنیکی خود را از دست داد. فیلمبرداری که در کنار نعمت حقیقی و حسن پویا، از معدود چهره های به یادماندنی فیلمبرداری اسکوپ بود. سرعت ، حمله به اچ 3 و مزرعه پدری ، 3 فیلم او در چنین قابی بود که بسیار پسندیده شد.رسول احدی برای رسیدن به مرحله مدیریت فیلمبرداری ، مسیری را طی کرد که بسیاری از فیلمبرداران سینمای ایران طی می کنند. او در سال های بعد از انقلاب مانند بسیاری از هنرمندان انقلابی به حوزه هنری پیوست و در واحد روابط عمومی مشغول به کار شد. مدتی بعد وارد عرصه عکاسی شد. وصل نیکان ، آب را گل نکنید، آخرین پرواز، شنا در زمستان ، بحران ، تیرباران و قصه زندگی ، فیلم هایی است که طبق اعلام سایت سوره سینما، احدی فیلمبرداری آنها را در فاصله سال های 1365 تا 1370 انجام داد. او بعدها از حوزه هنری خود را بازخرید کرد و با فیلم پناهنده به عنوان مدیر فیلمبرداری رسما فعالیت خود را در این عرصه آغاز کرد.پس از پایان فیلمبرداری سریال حضرت یوسف (ع) و به نتیجه نرسیدن ساخت فیلم عصر روز دهم ، یک فیلم 90 دقیقه ای با حسین قاسمی جامی کار کرد که چند روز قبل ، ساخت آن به پایان رسید.شنیدن این خبر تلخ در اولین روزی که برف سنگین ، تهران را سفیدپوش کرد، هیچ گاه از یاد ما نمی رود. اگر علم و دانش بشری آنقدر پیشرفت کرده بود که می توانست به عوالم ماورایی بشر هم سرک بکشد، حتما از فردا خبرهای جالبی درباره ادامه همکاری رسول ملاقلی پور و رسول احدی برای ساخت فیلم «عصر روز دهم» می خواندیم. منبع : جام جم





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 737]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن