تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814108284




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درس گفتارهایی در «بنیـادهای علـم دینـی» برگزار می شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: توسط موسسه علمی فرهنگی اندیشه عصر گذار؛
درس گفتارهایی در «بنیـادهای علـم دینـی» برگزار می شود

درس گفتار


شناسهٔ خبر: 3823922 - دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
دین و اندیشه > اندیشکده ها

.jwplayer{ display: inline-block; } مؤسسه علمی فرهنگی اندیشـه عصـر گــذار در ادامه درس گفتارهای آموزشی خود درس گفتارهایی در «بنیـادهای علـم دینـی» را برگزار می کند. به گزارش خبرگزاری مهر، مؤسسه علمی فرهنگی اندیشـه عصـر گــذار در ادامه درس گفتارهای آموزشی خود در حوزه علوم انسانی و اسلامی، با توجه به ضرورت مسئله علم دینی و تولید علوم انسانی اسلامی با نگاه به سرمایه های موجود در منابع دسته اول اسلامی و همچنین با توجه به میراث گران­بهای اندیشمندان مسلمان در دوران طلائی تمدن اسلامی تا دوره معاصر، درس گفتارهای زیر را برگزار می نماید:

دین شناسی و عقلانیـت دینی؛ تبیین رویکردهای حداقلی و حداکثری به دین و عقلانیت حجت الاسلام علیرضا پیروزمنـد یکشنبه‌ها؛ ۱۷ – ۱۵:۳۰ ۳ جلسه/ شروع: ۱۴ آذر هزینه: ۱۵۰۰۰ تومان یکی از اساسی ترین توجیهات منکرین علم دینی، تعریفی است که آنان از دین ارائه می دهند. اگر دین برنامه ای شخصی در حوزه هدایت فردی بشر باشد، دیگر راهی برای ورود به عرصه های گوناگون حیات اجتماعی بشر نخواهد داشت. اما غالب اندیشمندان مسلمان بر این باورند که دین گستره ای فراتر از حوزه ی اخلاقیات فردی دارد. در واقع دین برای سرپرستی عبادت آمده و چون موضوع عبادت، همه رفتارهای انسانی در حوزه‌های مختلف اراده­ی او است، بنابراین هم عرصه باطن و هم عرصه ظاهری انسان و از جمله عرصه عقلانیت انسان را هم در بر می‌گیرد.

 مناسبات علم و دین در دوره تمدن اسلامی پیشین؛ روایتی فکری - فرهنگی از دوره طلائی تمدن اسلامی حجت الاسلام محسن الویری پنج شنبه‌ها؛ ۱۷ – ۱۵:۳۰ ۴ جلسه/ شروع: ۱۱ آذر هزینه: ۲۰۰۰۰ تومان در دوره ای که از آن با نام دوره تمدن اسلامی یا دوره طلائی اسلام یاد می شود، شاهد شکوفائی های فراوانی در عرصه های مختلف فرهنگی و تمدنی بشر بویژه شکوفائی علمی بوده ایم. مهمتر اینکه جهت گیری های صحیح توحیدی نیز از ویژگی های بارز آن دوره بوده است. از طرفی آنچنان که برخی از مستشرقین نیز بدان اعتراف دارند، بسیاری از تحولات امروزین علوم جدید بر پایه ی دستآوردهای اندیشمندان مسلمان در آن دوران طلایی است. حال آنکه جوامع امروزین اسلامی خود از این میراث گرانبها غافل اند. بی شک تحلیل و توجه به دستاورد های آن تمدن عظیم راهگشای اندیشمندان در بازتولید چنین حرکت هایی خواهد بود.

رویکردهای معاصر در مسئله علم دینی در ایران؛ قرائتی از میراث داران علم دینی در جغرافیای فکری ایران حجت الاسلام علی محمدی یکشنبه ها؛ ۱۷ – ۱۵:۳۰ ۴ جلسه/ شروع: ۵ دی هزینه:۲۰۰۰۰ تومان مردم مسلمان ایران که میراث دار تمدنی چند هزار ساله هستند، در قرون اخیر با تمدنی از جانبه غرب مواجه شده اند که مدعی عدم سازگاری علم و دین بوده است. از این رو در میان جامعه مسلمان ایران، اندیشمندانی ظهور یافتند که در پی پاسخگویی به نحوه ی مواجهه ی صحیح مسلمین با تمدن غربی بوده اند. این اندیشمندان هم گام با جامعه ی معاصر ایران در کشاکش تحولات سیاسی-اجتماعی رخ داده و بخصوص انقلاب شکوهمند اسلامی، تجربیات گوناگونی را بدست آورده اند تا در نهایت اندیشه ی هر یک متناسب با مبانی پیشینی خود حدود و ثغوری یافته و راهکارهایی را برای تولید علم دینی پیشنهاد نموده اند که تحلیل و گفتگو درباره این اندیشه ها باب جدیدی از پژوهش را به روی محققین گشوده است.

علم و دین در اندیشه متفکرین معاصر دنیای اسلام تبیین رویکردهای معاصر دنیای اسلام در حوزه تقابل با غرب حجت الاسلام احمد رهدار شنبه‌ها؛ ۱۷ – ۱۵:۳۰

۴ جلسه/شروع: ۱۳ آذر هزینه:۲۰۰۰۰ تومان ثمره ی حقیقی تلاش های دانشمندان مسلمان در طی قرن های گذشته را باید در اندیشه های متفکران دوران معاصر جهان اسلام جستجو نمود. بی شک آنچه امروز در نگاه این متفکرین شکل گرفته است نتیجه تلاش سالیان درازی است که مجاهدان جبهه ی دانش بر آن کوشیده اند.  جوامع مسلمان در دوران های اخیر و به خصوص پس از جنگ های جهانی آماج دسیسه ها و آسیب های گوناگونی بوده اند و در این میان متفکران و روشنفکرانی ظهور یافتندکه در تلاش برای بازیابی شخصیت اجتماعی جامعه مسلمین بوده اند. بررسی روند شکل گیری این تفکرات چراغ راه فهم اوضاع امروزین جوامع اسلامی در دوران حساس کنونی است. می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در درسگفتارها به آدرس andishegozaar.ir مراجعه و یا با شماره تلفن۰۹۹۰۴۵۵۳۰۴۳ تماس حاصل نمائید.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن