تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798706616




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هجمه بیابان از قره قروم ترکمنستان به گلستان سرسبز ایران


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: هجمه بیابان از قره قروم ترکمنستان به گلستان سرسبز ایران
خطر بیابان زایی اراضی شمالی استان گلستان را به شدت تهدید می کند،معضلی که باید پیش از بحرانی شدن وضعیت،چاره اندیشی لارم برای آن لحاظ شود.

هجمه بیابان از قره قروم ترکمنستان به گلستان سرسبز ایران
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با آغاز فصل گرما وکاهش رطوبت زمین،هجمه طوفان های خزنده از صحرای((قره قروم))کشور ترکمنستان،زنگ بحران و مخاطره بیابانی شدن اراضی شمالی منطقه گلستان را به صدا در آورده است.


بر اساس آنچه که سازمان جنگل ها و مراتع کشور عنوان داشته،این خطه از شمال کشور در معرض پدیده بیابانی شدن قرار دارد و در صورت استمرار وضعیت موجود بخش قابل توجهی از اراضی این محدوده با پدیده بیابانی زایی مواجه خواهد شد.


منطقه گلستان از سرسبزی مطلوبی برخوردار است و علیرغم اینکه رتبه برتر را در تولید گندم به خود اختصاص داده،اما مدتهاست با معضل خشکسالی دست و پنجه نرم می کند.


بخش هایی از این خطه اعم از گنبد کاووس،مراوه تپه،گمیشان،آق قلا،آزاد شهر و حتی اراضی دشت گرگان به علت مجاورت با صحرای قره قروم ترکمنستان در معرض پدیده خزنده بیابان زایی قرار دارد.


کارشناسان معتقدند علت اصلی بیابانی شدن این مناطق را علاوه بر مجاورت با صحرای قره قروم ترکمنستان،باید در بارندگی اندک و محدود در شمال و شمال شرقی استان،تخریب و نابودی مراتع و جنگل ها جستجو کرد.


چندی پیش،عبدالرحیم لطفی،معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی گلستان در اظهاراتی عنوان کرد:قسمت هایی از این خطه در مجاورت صحرای خشک قره قروم قرار گرفته و طبیعتا در شرایطی که حرارت برخی نقاط این محدوده به 50 درجه سانتیگراد می رسد و از سوی دیگر محدودیت موجود در بارش ها و نزولات آسمانی، انتشار گرد و خاک این بیابان به داخل کشور را تشدید می کند.


وی افزود:عدم وجود منابع آبی کافی باعث خشک شدن پوشش گیاهی می شود و به تبع این امر باعث از میان رفتن حصار طبیعی در برابر بیابان قره قروم می شود.


کارشناسان معتقدند هر آنچه این حصار از دوام بیشتری برخوردار باشد و یا به تعبیری فرایند زمانی نابودی آن کند شود،ضریب موفقیت در مهار وکنترل تسری بیابان زایی افزایش می یابد.


طبیعتا در چنین شرایطی کاشت وتوسعه و گسترش پوشش گیاهی از راهکارهای سازنده و مطلوبی است که می تواند بستر و زمینه بیابانی شدن اراضی این خطه را محدود سازد.


استفاده از بوته های گلدانی از نمونه تدابیری است که به دلیل مقاومت نسبتا مطلوب این نوع خاص از پوشش گیاهی در گذشته عملیاتی شده و نسبتا دستاوردهای مطلوبی نیز در پی داشته است.


* لزوم همیاری ترکمنستان برای مهار و کنترل بیابان زایی در استان گلستان


 حصول نتایج هر چه مطلوب تر در این عرصه مستلزم همیاری و تعامل کشور ترکمنستان خواهد بود زیرا آنچنان که عنوان شد،یکی از عوامل اصلی بیابانی شدن اراضی بخش های شمالی و شرقی این استان،بیابان قره قروم است که در حوزه استحفاظی کشور ترکمنستان واقع شده و به تبع بدون همگرایی دولت این کشور امکان حصول موفقیتی سازنده در این عرصه دشوار خواهد بود.


*ضرورت افزایش اعتبارات برای مقابله با بحران بیابان زایی


یکی از ضرویات برجسته و حائز اهمیت در مهار و کنترل چنین معضلات طبیعی و اقلیمی به تخصیص بودجه و اعتبارات مناسب معطوف می شود.


آنچنان که معاون منابع طبیعی استان گلستان عنوان داشته،در سال 93،منابع مالی مطلوبی به این عرصه اختصاص داده شد،اما مهار و کنترل بیابان ها و توسعه اقدامات بیولوژیک،نیازمند بودجه هر چه بیشتری است و می طلبد از منابع استانی و ملی اعتبارات مورد نیاز تخصیص داده شود.


* احیای110هکتار از اراضی بیابانی استان گلستان در سال گذشته


با وجود هجوم طوفان های بیابان زا و مشکلاتی همچون خشکسالی و...اقدامات سازنده ای نیز در گذشته اجرایی و عملیاتی شده که تا حدودی در دفع مخاطرات این پدیده طبیعی موثر بوده است.


ابوطالب قزلسفلو،مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان نیز در خصوص اقدامات عملیاتی شده برای مقابله با معضل بیابانی شدن اراضی این خطه عنوان کرد:مناطق در معرض خطر که مستعد انتشار ریزگردها است شناسایی شده اند و مطالعات لازم در این خصوص انجام شده و در سال گذشته اقداماتی نیز اجرایی شده است که احیای 110 هکتار از اراضی این خطه از نمونه های آن به شمار می رود.


با وجود چنین اقدامات سازنده ای که در نوع خود قابل تحسین است نباید از نظر دور داشت که احیا و جلوگیری از بیابانی شدن 460 هزار هکتار اراضی زراعی و منابع طبیعی این استان عزمی جدی و همتی عالی را در سطح کلان و کشوری می طلبد و صرفا با دستور کاری منطقه ای،یا شهرستانی نمی توان به توفیق چندانی در این عرصه نائل شد.


امید آن می رود تدابیر لازم در این خصوص تنظیم،طراحی و اجرایی شود که در صورت عدم اجرای تمهیدات موثر،شوری هر چه بیشتر آب،به مخاطره افتادن سلامت ساکنان این خطه و درگیر شدن با معضلات زیست محیطی متعدد از تبعات این عارضه به شمار می رود که باید پیش از تشدید و ظهور و بروز آن اقدامات بازدارنده در این خصوص عملیاتی شود.





۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن