تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه براى زنده كردن حق يك مسلمان، شهادت حقّ بدهد، روز قيامت در حالى آورده مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798705519




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خوش‌اخلاقی، اکسیژنِ روابط اجتماعی


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: حسن خلق یا خوش‌اخلاقی در حالی که مساله ظریفی است، اما همه ما نسبتا از آن فهم مشترکی داریم. خوش‌اخلاقی یعنی این که انسان در ارتباطش با دیگران به دنبال منافع شخصی‌اش نباشد. همیشه از دیگران توقع نداشته باشید. به تعبیر دیگر، خوش‌اخلاقی یعنی داشتن ظرفیت برای جلب نیازها، توجهات و احساسات دیگران. همین مساله است که خوش‌اخلاق، چهره گشاده‌ای دارد. اهل سلام کردن، الفت و خدمت به دیگران است.



دلیلش آن است که انسان خوش‌اخلاق، دیگران را در امکانات خود شریک می‌داند. بنابراین خوش‌اخلاقی موجب خوش رفتاری می‌شود. یک شیشه عطر را در نظر بگیرید. وقتی درِ آن را باز می‌کنید فضای اطراف خوشبو و معطر می‌شود. ارتباط میان خوش‌اخلاقی و خوش رفتاری هم همین گونه است. در واقع، خوش‌اخلاقی باعث می‌شود انسان به برخی روش‌ها، بینش‌ها و منش‌ها پایبند شود. البته این ارتباط، به آن معنا نیست که انسان خوش‌اخلاق لزوما هیچ رفتار اشباهی ندارد. منظور آن است که معدل شخصیتی یک فرد خوش‌اخلاق منجر به خوش رفتاری می‌شود. از طرفی، نقطه مقابل خوش‌اخلاقی، خودخواهی و خودپسندی است. داشتن ظرفیت و پتانسیل منفی برای آسیب زدن و آزار دادن دیگران. این موضوع از آنجا ضرورت پیدا می‌کند که وجه تسمیه یک مسلمان مومن این است که دیگران از دست و زبان او در امنیت و سلامت باشند. مسأله دیگر آن که حُسن خلق، معیارهایی دارد. شاخص اول ، معرفت و آگاهی به عنوان یکی از شاخص‌های خوش‌اخلاقی است. آدم‌هایی که معرفت بالاتری دارند، می‌دانند مهربانی عملی درست و خشم کار غلطی است. شاخص دوم، همنشینی با افراد خوش‌اخلاق است. یعنی نیاز است برای نیل به حُسن خلق با افراد خوش‌اخلاق ارتباط داشته باشیم. ملاک سوم، تفکر است. البته تفکر در اینجا غیر از آگاهی است. تفکر یعنی فرجام اندیشی و عبرت‌آموزی. به این معنا که عاقبت انسان‌های خوش‌اخلاق و بداخلاق دیده شوند و در ارتباط با چارچوب‌های خوش‌اخلاقی تفکر شود. شاخص چهارم، فراهم بودن حداقل امکانات است. یعنی امکاناتی که یک انسان برای زیست طبیعی و معمولی نیاز دارد، فراهم باشد. در جامعه‌ای که در آن فقر، بیکاری، تورم لجام گسیخته، آسیب‌های اجتماعی و مانند آن بیداد می‌کند، توقع خوش‌اخلاقی، قَدری سخت است. البته این به آن معنا نیست اگر در جامعه مشکلاتی وجود داشت، مردم مجوز بداخلاقی دارند. به بیانی، مشکلات جاری جامعه نباید تبدیل به بهانه‌ای برای سوءخلق شود. در این رابطه، مسئولان باید کمک کنند تا مردم بتوانند حداقل‌های زندگی را تامین کنند و در آن صورت است که توقع خوش‌اخلاقی معقول به نظر برسد. موضوع مهم دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، این که خوش‌اخلاقی مسأله‌ای ذاتی به معنایی که انسان نقشی در آن نداشته باشد، نمی‌تواند باشد، اما بسیاری از تربیت‌های خانوادگی می‌تواند زمینه‌های خوش‌اخلاقی را فراهم کند. مثلا پدر و مادر مهربانی که در یک خانواده عاشق یکدیگرند، به طور طبیعی زمینه علاقه‌مندی فرزندان به یکدیگر و همسرانشان را بیشتر می‌کنند. پدران و مادران پرخاشگر نیز دانسته یا نادانسته زمینه پرخاشگری را در فرزندانشان تقویت می‌کنند. ولی معنای این قضیه هم آن نیست که اگر در خانواده‌ام همه پرخاشگر بودند، من هم مجوز پرخاشگری دارم و نمی‌توانم خوش‌اخلاق شوم. جان کلام این که اصل اخلاق آموختنی و اکتسابی است. به همین دلیل پیامبران و اولیای خدا برای تغییر اخلاق انسان‌ها بسیار تلاش کرده‌اند. حجت الاسلام علی سرلک استاد حوزه و دانشگاه



یکشنبه 20 تیر 1395 ساعت 02:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن