تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821008726
بیگانه آشنا و آشنای بیگانه
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
بیگانه آشنا و آشنای بیگانه
دراماتورژی متون خارجی یک راهحل اساسی است که بشود آنها را منطبق با خاستگاههای اندیشگانی مخاطب ایرانی در اختیارش قرار داد اما اگر این دراماتورژی بهدرستی انجام نشود، مخاطب حسرتبهدل خواهد ماند.
روزنامه شرق - رضا آشفته: دراماتورژی متون خارجی یک راهحل اساسی است که بشود آنها را منطبق با خاستگاههای اندیشگانی مخاطب ایرانی در اختیارش قرار داد اما اگر این دراماتورژی بهدرستی انجام نشود، مخاطب حسرتبهدل خواهد ماند که یک روخوانی درست هم تا حد زیادی میتوانست ما را با حقیقتی قابل درک و فهم مواجه کند و البته دراماتورژی درست فراتر از یک اجرای همینطوری گیرا و بادوام در پس ذهن تهنشین میشود و تأثیرش اما در زندگی مشهود خواهد بود.
اگر ایوانف آنتون چخوف به کارگردانی امیررضا کوهستانی را دیده باشید، این مثال بارز گویای بسیاری از ناگفتهها خواهد بود و اینروزها باز هم دیگر مواردی در حال اجراشدن هستند که ما از نوع تأثیر مثبت آنها از بیگانه آلبر کامو، کار مسعود دلخواه و از نوع منفیاش بیرون، پشت در ولفگانگ بورشرت، کار ایمان اسکندري نام میبریم و به نقد و بررسیشان میپردازیم:
بیگانهای آشنا
مسعود دلخواه از بیگانه کامو انسانی را به تماشا میگذارد که در هر جایی از دنیا میتوان مثل و مانندش را در روزگار فعلی پیدا کرد. مورسو مردی بیگانه با خویشتن، دیگران و دنیای پیرامونش است. او رفتاری علیالسویه و بیتفاوت نسبت به مادر، معشوقه و دوستان و همسایگانش دارد اما هیچکس از او اذیت و آزاری ندیده است. دلخواه در پرداخت و تماشای مورسو طوری داستانپردازی میکند که بسیار آشناست و میتواند وضعیت درونی و سیال را تبدیل به نمایشی باورپذیر کند که در آن شاهد مردی باشیم که با مردن مادرش خیلی خونسرد به نوانخانه و بالای سر مادرش میرود بی آنکه بخواهد بنا بر درخواست مدیر نوانخانه برای آخرینبار چهرهاش را ببیند و بعد قهوه بنوشد و با خدمتکار سیگار بکشد! فردای آن روز هم با ماری طرح دوستی بریزد، در دریا آبتنی کند، به سینما برود و فیلم کمیک ببیند و شب را تا صبح با ماری باشد...
حتی وقتی که ماری از او تقاضای ازدواج کند برایش توفیری نداشته باشد اما برای رضای خاطر آن دختر، حاضر به انجام چنین کاری است. مورسو اهل حال و لذت است، او به ریموند که با سمیه، دوستش (عرب و الجزایری) درگیر است، کمک میکند که نامهای بنویسد و این مقدمهای باشد برای اینکه تف بر صورتش بیندازد که چرا با دیگری هم رابطه دارد؟! البته این خود سرآغاز درگیری با جوان عربی است که برادر سمیه است و مورسو به دلیل آفتاب دچار توهم شده و با شلیک چهار گلوله او را از پای درآورده است! حالا دادگاه میخواهد او را با گیوتین اعدام کند. برایشان سهویبودن قتل جوان عرب مهم نیست؛ او را دارند به دلیل بیالتفاتبودن به مادرش محکوم میکنند.
حتی دادستان میخواهد مورسو را نجات دهد اگر بگوید به خدا ایمان دارد! اما او که ریاکار نیست و برایش مرگ و زندگی هم چندان تفاوتی ندارد؛ پس میپذیرد که اعدام شود و انتخابش مرگ است و این همان فلسفه اگزیستانسیالیسم است که کامو آن را در دو اثر دیگر هم شرح داده و این سهگانه عبارت است از: بیگانه (رمان)، کالیگولا (نمایشنامه) و افسانه سیزیف (فلسفه). بنابراین داشتن دستگاه فکری و از آن سو نیز آشنایی و تسلط بر قالبهای داستانی و نمایشی رمز موفقیت برای کامو است که تا سرحدات نوبل ادبی پیش خواهد رفت. دلخواه هم شیوه خود را دارد که پیش از این هم در اجراهای نمایشیاش محک زده و با استنباط درست از شیوه سیال ذهن که در ادبیات مدرن کارایی داشته است، بهرهوری میکند تا موقعیت باورپذیری که در آن از منظر ذهن انسان بررسی میشود؛ همهچیز باورپذیر و القاگرایانه باشد.
برای اینکه بشود مفهوم انسان اگزیستانس را درک و فهم کرد و از آنجا که این، امری ذهنی است کار مشکلتر بوده است اما چیدمان روابط و القای درست رویدادها باعث تأثیرگذاریاش شده است. در نمایش بیگانه، دلخواه به موازات هم شرکت در مراسم خاکسپاری و بعد مسیر زندگی روزمره مورسو و در نهایت قتل پسر جوان را در پیش گرفته است؛ ما را به تلقین یک زندگی متفاوت آشنا خواهد کرد.
بنابراین چیزی بیگانه نیست مگر اینکه نخواهیم نحوه زیست و تفکر مورسو را بپذیریم؛ چنانچه دادگاه به نمایندگی از همین بیگانگان ترجیح میدهد مورسو را با گیوتین به درک بفرستد! بخشی از این گذر از ناآشناییها به تحلیل و میزانسن دلخواه برمیگردد که بهدرستی توانسته بعد از ٧٠ سال از نوشتن این رمان، متن و اجرای قابل درک و سادهشدهای از این موقعیت ژرف را برایمان تداعی كند. دوم بازیگران هستند که حضور و هدایتگریشان در همین زمینه شکل گرفته که مثل یک زندگی و سبکی از آن که مختص مورسو است، در صحنه عرض اندام کنند.
رحیم نوروزی برای نقشآفرینی مورسو به درک واقعبینانه از او و موقعیتش اقدام کرده است و دیگران هم تحتالشعاع این کنشگری بسیار متفاوت هستند. همه به بازیها دقیق میشویم اما در واقع داریم با درونیات مورسوی بیگانه با جهان آشنا میشویم و میتوانیم او را بفهمیم که بیزار از آن چیزهای باطلی است که دیگر بعد از مرگ یا در مرحله ناتوانی کارایی ندارد. او کارمند دونپایهای است و به دلیل فقر نمیتواند مادرش را نزد خود نگه دارد؛ هرچند مردم با این برخورد مدرن و سنتشکنانه کنار نمیآیند.
صحنه هم برای ایجاد فضای بیگانه و شکستن زمان و ایجاد ورود و خروجهای منطقی که سیالیت ذهنی مورسو را تداعی بخشد، کارآمد است. اینکه چند ردیف نیمکت در سمت راست و بعد هم جایی برای نشیمن و شکلگیری رویدادها و چالش و پاسخگویی مورسو در نظر گرفته شده است و قسمت بالایی هم تداعیگر محل بالانشینهایی چون قاضی و دادستان است و هم محل دریا و گذر که در آن انتهای صحنه نیز پردهای نصب است که تصویری از دریا بر آن نقش میبندد. ایجازی در آن مشاهده میشود که بدون جابهجایی این درهم فروشدن زمان و مکانها و رویدادها را با پسوپیششدنهایش فیالفور به بازی درمیآورد و میشود تکنیکی فضاساز که در آن ضرباهنگ منطقی هم حاکم خواهد بود. بیگانه کامو انگار برای ما نوشته و اجرا شده است و چه بهتر از اینکه با گذر از جغرافیا و تاریخ بتوانیم هستیشناسانه آدمی را به چالش درآوریم و خلافآمد دادگاه با گیوتین مخالفت کنیم که امروز دیگر سرای سالمندان امری طبیعی و پذیرنده است.
بیرون پشت در و پیچاندن لقمه
گاهی برخی به جای آنکه لقمه را راحت به طرف دهان ببرند و آن را بجوند و قورت دهند و هضمش کنند که تندرستی بدن را موجب شود، آنقدر درگیر لقمهگرفتن و لقمهگیراندن میشوند که انگار این لقمه سردرگم میماند و بهراحتی به دهان نمیرسد و بقیه مراحل هاضمه نیز بهدرستی انجام نخواهد شد. شکی نیست که در کارگردانی بیرون، پشت در، جای هیچ شک و شبههای نیست؛ چون آنقدر مهندسی صدا و طراحی صحنه، لباس و نور نفوذپذیر است که در تلقین این نکته ما را راضی نگه میدارد که این کار کارگردانی شده اما به لحاظ فکری این قضیه با پیچیدگی مضاعف همراه است و این خلافآمد اصل و بنیان تئاتر است که همه چیز را در سطح، ساده و در ژرفا و لایهها مسائل اساسیتر را مطرح میکند. این اندیشهای است که از ارسطو آمده تا روزگار ما که سوزان سانتاگ و رابرت ویلسون و دیگران هم بر آن اشاره و تأکید کردهاند.
درباره این نمایشنامه میدانیم که؛ «بورشرت این نمایشنامه را در چند روز، در اواخر پاییز ١٩٤٦ نوشت. این اثر در ١٣ فوریه ١٩٤٧ برای اولینبار به صورت نمایش رادیویی از رادیوی شمالغرب آلمان پخش و بارها تکرار شد... و نخستینبار در تاریخ ٢١ نوامبر ١٩٤٧، یک روز پس از مرگ نویسنده، به کارگردانی ولفگانگ لیبنآینر در تئاتر هامبورگ به روی صحنه آمد». (بورشرت، ١٣٨٦: ١٢٩) همچنین میدانیم؛ «بورشرت در شدیدترین مرحله بیماری، در یک هفته نمایشنامه اکسپرسیونیستی بیرون، پشت در را نوشت. او در این نمایشنامه با سبکی واقعگرایانه وضعیت سربازی را تصویر میکند که از جبهه بازگشته و تنهایی و رنج را بیان میکند که پس از پایان جنگ و زدودهشدن توهمها در انتظار نسل جنگ است». (همان، ٢١) و هاینریش بل نویسنده درباره این اثر بیبدیل معتقد است: «گفتوگوی بکمن با سرهنگی گمنام در نمایشنامه بیرون، پشت در که فقط چند صفحه از این کتاب کوچک را دربر میگیرد، باارزشتر از همه آن بیتفاوتی انسانی و شانه بالاانداختنهای بزرگان خستهای است که باید فرشته حامی خاطرهنویسان نامیدشان. در این گفتوگو حسابوکتابی خواسته میشود؛ حسابوکتاب فقط برای ١١ نفر، ١١ پدر، پسر و برادر؛ ١١ نفر از میلیونها. اما بکمن پاسخی دریافت نمیکند. بار روی دوش خودش باقی میماند و به تاریخ ارجاع داده میشود، به فضای سرد بیتفاوتی که در آن، گلهایی که مردهها نمیبینند و نانی که مردهها نمیخورند، دیگر اهمیتی ندارد.
از محلهایی مانند استالینگراد، ترموپیل و دین بینفو تنها نامی بر جای میماند و کمی اندوه که برای بازماندگان همچون نوشيدني تلخی است که دمی خود را به آن بسپارند». (همان، ٢٥ و ٢٦) فقط در التفات به گفتههای هاینریش بل باید گفت که یکدهم آن گفتوگوها در این اجرا مشهود نیست؛ چون فرم، غالب بر داستان و محتواست و نمیگذارد صدای متن بورشرت شنیده شود و آنچه به تماشا درمیآید، دراماتورژی نادرستی را یدک میکشد که در آن فحوای متن اصلی به کنار زده میشود که چیزی در میان نباشد جز اشکال زائدی که نمیدانیم باید در آن دفرمهکردنهای بیشمار مفهوم بیابد درحالیکه سرباز وقتی در خانهاش را میزند، مردی غریبه جای او را گرفته است و بهناچار به رودخانه الب پناه میبرد و این رودخانه طغیان میکند؛ به دلیل خودکشیهای بیشازحد سربازان بازگشته از جنگ که همگی شرایط نابسامانی چون بکمن را تجربه کردهاند.
به نظر این پیرنگ بسیار قوی است و اجرای آن با همان مفاهیم کار سختتری میبود و این عجقووجقکردنها سودی برای اجراگران و مخاطبانش ندارد. بورشرت هم مدرن نوشته و شکل برایش مهم بوده است و نه آن طور که در آن هیچ چیزی مشهود نباشد اما در این فرم بهاصلاح پسامدرن همهچیز از هم گسسته و شیرازه حقیقتِ تلخ آمده از جنگ جهانی دوم در این نمایشنامه از هم پاشیده شده است و دیگر واقعیت زهرناک این وضعیت گریبانگیرمان نخواهد شد!
بنابراین اجرای ایمان اسکندري نمیتواند بیانگر متن بورشرت با همه ابعاد پیدا و پنهانش باشد؛ اگرچه کارگردانی این جوان ایرانی نویدبخش استعدادی است که میتواند در صحنه بهتر از اینها حضور داشته باشد، مشروط بر آنکه در درک درست متن و یافتن قامت حقیقیاش بکوشد.
منبع: بورشرت، ولفگانگ، گل قاصد، برگردان معصومه ضیایی و لطفعلی سمینو، تهران، نشر اختران، چ اول، ١٣٨٦.
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]
صفحات پیشنهادی
آشنایی با سورههای کتاب آسمانی/منافقون
آشنایی با سورههای کتاب آسمانی منافقون منافقون یعنی دو چهره ها و این سوره مدنی است به گزارش فرهنگ نیوز این سوره داستانی دارد که خلاصه اش چنین است در سال پنجم هجری جنگی بین مسلمانان و قبیله بنی المصطلق رخ داد که با پیروزی قوام اسلام خاتمه یافت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلآشنایی با سورههای کتاب آسمانی/مجادَلَه
آشنایی با سورههای کتاب آسمانی مجادَلَه مجادله یعنی گفتگو و جدل و سوره مدنی است به گزارش فرهنگ نیوز آیات نخست این سوره درباره گفتگوی زنی از انصار به نام خوله با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در مورد مشکلی بود که برایش پیش آمده بود از اینرو این سوره به نامآشنایی با سورههای کتاب آسمانی/حدید
آشنایی با سورههای کتاب آسمانی حدید حدید یعنی آهن و این سوره مدنی است به گزارش فرهنگ نیوز از آنجا که در آیه 25 این سوره سخن از آهن به میان آمده این سوره حدید نام گرفته است ترجمه آیه چنین است براستی ما پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و میزان را فروتوقف اجرای دو روزه «بیگانه»/ «دریادلان» به سردار سلیمانی تقدیم شد
سه خبر از تئاتر توقف اجرای دو روزه بیگانه دریادلان به سردار سلیمانی تقدیم شد شناسهٔ خبر 3682531 - شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰ ۴۶ هنر > تئاتر توقف اجرای دو روزه نمایش بیگانه به دلیل بیماری رحیم نوروزی تقدیم اجرای نمایش دریادلان به سردار سلیمانی و تخفیف ۵۰ درصدی نمایش تربیماری رحیم نروزوی، «بیگانه» را دو روز تعطیل کرد
بیماری رحیم نروزوی بیگانه را دو روز تعطیل کرد نمایش بیگانه به کارگردانی مسعود دلخواه به دلیل بیماری بازیگر اصلی آن روزهای یکشنبه 23 و دوشنبه 24 خرداد ماه به صحنه نخواهد رفت به گزارش ایلنا نمایش «بیگانه» به کارگردانی مسعود دلخواه که این روزها در تالار چهارسو مفیلم/ اولین اقتباس تئاتری از رمان «بیگانه» کامو در ایران
فیلم اولین اقتباس تئاتری از رمان بیگانه کامو در ایران شناسهٔ خبر 3686529 - چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰ ۲۹ هنر > تئاتر jwplayer display inline-block; دریافت 4 MB نمایش بیگانه به دراماتورژی و کارگردانی مسعود دلخواه با بهبود حال رحیم نوروزی بازیگر نمایش اجرای خود را ا«به سوي فهم قرآن» براي آشنايي مردم با فرهنگ قرآني
به سوي فهم قرآن براي آشنايي مردم با فرهنگ قرآني بيست و چهارمين نمايشگاه قرآن كريم با شعار به سوي فهم قرآن با حضور وزير ارشاد در مصلاي تهران آغاز به كار كرد علي جنتي در مراسم افتتاحيه اين رخداد قرآني آشنايي مردم با فرهنگ قرآني را راهكار رفع نگرانيهاي رهبري و مراجع عنوان كردمجموعه تصویری کارگاه آشنایی با دوربینهای HD’SLR منتشر شد
مجموعه تصویری کارگاه آشنایی با دوربینهای HD SLR منتشر شد شناسهٔ خبر 3684741 - دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳ ۰۸ هنر > سینمای ایران مجموعه تصویری کارگاه آشنایی با دوربینهای HD SLR شامل پنج دی وی دی منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر مجموعه تصویری کارگاه آشنایی با دوربینهای HD SLRآشنایی با سورههای کتاب آسمانی/واقعه
آشنایی با سورههای کتاب آسمانی واقعه واقعه یعنی حادثه و رخداد و این سوره مکی است به گزارش فرهنگ نیوز در این سوره واقعه روز قیامت و چگونگی آن و دسته بندی انسانها در آن روز بیان شده است در آغاز سوره می خوانیم وقتی واقعه قیامت رخ دهد البته در وقوع آن دروغی نیست پست کننده ومهدکودکها را دروازه نفوذ فرهنگ بیگانه نکنید
مهدکودکها را دروازه نفوذ فرهنگ بیگانه نکنید رواج الگوهای تربیتی ناهمخوان با فرهنگ اسلامی به ویژه سکولاریسم تربیتی و همچنین برگزاری برنامههای نامتناسب با شئونات اعتقادی جامعه اسلامی مانند رقص و آواز از جمله مهمترین عوارض این وضعیت بیسروسامان در مهدکودک هاست به گزارش فرهنگ-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها