تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804408884
![نمایش مجدد: نگاهی به بهاریههای شعر پارسی/ لاله خونین کفن از خاک سرآورده برون refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
نگاهی به بهاریههای شعر پارسی/ لاله خونین کفن از خاک سرآورده برون
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
![](http://images.khabaronline.ir/images/2016/3/position50/16-3-14-1625113.jpg)
نگاهی به بهاریههای شعر پارسی/ لاله خونین کفن از خاک سرآورده برون فرهنگ > ادبیات - شعر پارسی از دیرباز رابطه عجیبی با بهار داشته است و تقریبا بیشتر شاعران پارسی، با کلمات خود به استقبال رستاخیز زمین رفتهاند.
الهه خسروی یگانه: «آمد بهار خرم با رنگ و بوی طیب/ با صد هزار نزهت و آرایش عجیب/ چرخ بزرگوار یکی لشکری بکرد/ لشکرش ابرتیره و باد صبا نقیب/آن ابربین که گرید چون مرد سوگوار/ و آن رعد بین که نالد چون عاشق کئیب» وقتی رودکی این اشعار را برای بهار میسرود شاید گمان نمیکرد که هزاران سال بعد این بهاریه، همچنان برای پارسیزبانان، مصداق داشته باشد و به آن رجوع کنند. شاعر نابینایی که بهار و خصوصیاتش را عین به عین در بهاریههایش به تصویر میکشید تا چهرهای جاودانه از فصلی بسازد که حضور پررنگی در ادبیات پارسی دارد. این که تا پیش از رودکی، شاعران چه رویکردی به بهار داشتهاند چندان مشخص نیست. آثار مکتوب به خصوص تا قبل از ورود اعراب به ایران بسیار کماند. یا همان موقع نابود شدهاند یا در گذر زمان از دست رفتهاند اما بعد از رودکی شاعران بسیار دیگری درباره بهار سرودند به طوری که انگار به استقبال بهار رفتن با کلمات سنت دیرینهای است که همه شاعران آن را به جا میآورند. دقیقی مروزی طوسی، شاعر زردشتی که آثارش بعدها الهامدهنده شاهنامه فردوسی شد نیز در بهاریهای جهان را به وقت اردیبهشت طاووس گونه میداند: برافکند ای صنم ابر بهشتی/ زمین را خلعت اردیبهشتی/ بهشت عدن را گلزار ماند/ درخت آراسته حور بهشتی/ جهان طاووسگونه گشت دیدار/ به جایی نرمی و جایی درشتی… اما در میان شاعرانی که دل به بهار سپردهاند و برایش سرودهاند سعدی جایگاه ویژهای دارد. برای او انگار بهار فقط یک فصل نیست. شیخ اجل با فرارسیدن رستاخیز زمین، گویی که رستاخیزی در جان و دل خود احساس میکند و نتیجهاش بهاریههای بینظیری است که در ادبیات پارسی جاودانهاند: برآمد باد صبح و بوی نوروز/ به کام دوستان و بخت پیروز/ مبارک بادت این سال و همه سال/ همایون بادت این روز و همه روز…/ چون نرگش چشم بخت از خواب برخاست/ حسدگو دشمنان را دیده بردوز/ بهاری خرم است ای گل کجایی/ که بینی بلبلان را ناله و سوز/» در این میان خاقانی نیز با پرداختن به جزئیات بهاری دیگرگون را در شعرش جاودانه کرده است. بهاری که از منظر او جهانآراست: «دست قبا در جهان نافه گشای آمده است/ بر سر هر سنگ باد غالیهسای آمده است/ لاله ز خون جگر در تپش آفتاب/ سوخته دامن شده است لعل قبای آمده است/ بلبل خوش نغمهزن هست بهار سخن/ بین که عروس چمن جلوه نمای آمده است/ فاخته در بزم باغ گویی خاقانی است/ در سر هر شاخسار شعر سرای آمده است/» و البته وقتی پای بهار میرسد چه کسی است که یاد جاودانههای حافظ شیراز نیفتد؟ «ز کوی یار میآید نسیم باد نوروزی/ از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی/ چو گل گر خردهای داری خدا را صرف عشرت کن/ که قارون را غلطها داد سودای زراندوزی/ ز جام گل دگر بلبل چنان مست می لعل است/ که زد بر چرخ فیروزه صفیر تخت فیروزی…» یا غزل معروف ساقیا: «ساقیا آمدن عید مبارک بادت / وان موعید که کردی مرود از یادت/ در شگفتم که در این مدت ایما فراق/ برگرفتی ز حریفان دل و دل میدادت…» و البته حضرت مولانا که بهار جان بیقرارش را گویی بیقرارتر میکرد تا چرخزنان در وصفش بسراید و حسامالدین چلپی را سراسیمه دست به قلم کند تا این ابیات را بر روی کاغذ ثبت کند: «بهار آمد بهار آمد بهار مشکبار آمد/ نگار آمد نگار آمد نگار بردبار آمد/ صبوح آمد صبوح آمد صبوح راح و روح آمد/ خرامان ساقی مه رو به ایثار عقار آمد/ صفا آمد صفا آمد که سنگ و ریگ روشن شد/ شفا آمد شفا آمد شفای هر نزار آمد/ حبیب آمد حبیب آمد به دلداری مشتاقان/ طبیب آمد طبیب آمد طبیب هوشیار آمد/ سماع آمد سماع آمد سماع بیصداع آمد/ وصال آمد وصال آمد وصال پایدار آمد…» گاهی هم بهار البته بهانهای است برای واگویه دردهای نهان. دردهایی که با دیدن زیبایی و نشاط طبیعت انگار تازه میشوند. نمونهاش صائب تبریزی است که بهار را عاشقی میداند که در بند زمین گرفتار شده ولی دل در گرو خالقی دارد که او را آفریده است: «از دل پرخون بلبل کی خبر دارد بهار/ هر طرف چون لاله صدخونین جگر دارد بهار/ از قماش پیرهن، غافل ز یوسف گشتهاند/ شکوهها از مردم کوتهنظر دارد بهار/ خواب آسایش کجا آید به چشم سیم تن/ همچون بوی گل عزیزی در سفر دارد بهار/ هر زبان سبزه او ترجمان دیگری است/ از خمیر خاکیان یک سر خبر دارد بهار/ ناله بلبل کجا از خواب بیدارش کند/ بالش نرمی که از گل زیر سر دارد بهار/ بس که مینالد ز شوق عالم بالا به خود/ خاک را نزدیک شد از جای بردارد بهار» بدین ترتیب بهار پا به پای شعر پارسی جلو آمده است و هر بار معنا و مفهومی تازه یافته است. گاهی بهانهای شده برای گریستن از غم دوری یار، گاهی محملی برای آن که شاعران به واسطه او از غنیمت شمردن دم و خوش بودن در لحظه سخن بگویند. با این حال در تاریخ ادبیات پارسی، این شعر معاصر ماست که با بهار به گونه دیگری برخورد میکند. شاعران دوره مشروطه برخلاف پیشینیان خود، بهار را بهانهای میدانند برای پرداختن مضامین سیاسی و سرودن در رثای آزادی. همچنان که ملکالشعرای بهار میسراید: «لاله خونین کفن از خاک سرآورده برون/ خاک مستوره قلب بشر آورده برون/ نیست این لاله نوخیز که از سینه خاک/ پنجه جنگ جهانی جگر آورده برون/ یا که بر لوح وطن خامه خونبار بهار/ نقش از خون دل رنجبر آورده برون» نیما نیز بهار را با قلبی غمگین میسراید: «شاید این شکسته پارهها/ ذره ذره این ترانهها/ شاید بغض این گلوی خستهام/ در این بهار/ و روز نو/ سر هفتسین/ نگاه تو/ تحویل شود» پس از او اخوان ثالث نیز نگاه دیگرگونهای به بهار دارد که در شعر فارسی نظیر نداشته است: «عید آمد و ما خانه خود را نتکاندیم/ گردی نستردیم و غباری نستاندیم/ دیدیم که در کسوت بخت آمده نوروز/ از بیدلی آن را ز در خانه برآندیم/ هر جا گذری غلغله شادی و شور است/ ما آتش اندوه به آبی ننشاندیم/ آفاق پر از پیک و پیام است ولی ما/ پیکی ندواندیم و پیامی نرساندیم/ احباب کهن را نه یکی نامه بدادیم/ و اصحاب جوان را نه یکی بوسه ستاندیم/ من دانم و غمگین دلت ای خسته کبوتر/ سالی سپری گشت و ترا ما نپراندیم/ صد قافله رفتند و به مقصود رسیدند/ ما این خرک لنگ ز جویی نجهاندیم/ مانند افسون زدگان ره به حقیقت/ بستیم و جز افسانه بیهوده نخواندیم/ از نه خم گردون بگذشتند حریفان/ مسکین من و دل در خم یک زاویه بماندیم/ طوفان بتکاند مگر «امید» را که صد بار/ عید آمد و ما خانه خود را نتکاندیم» و البته سهراب سپهری که برای بهار بیقرای میکند: «مانده تا برف زمین آب شود/ مانده تا بسته شود این نیلوفر وارونه چتر/ ناتمام است درخت/ زیر برف است تمنای شنا کردن کاغذ در باد/ و فروغ تر چشم حشرات/ و طلوع سر غوک از افق درک حیات/ مانده تا سینی ما پر شود از صحبت سبموسه و عید/ در هوایی که نه افزایش یک ساقه طنینی دارد/ و نه آواز پری میرسد از روزن منظومه برف/ تشنه زمزمهام/ مانده تا مرغ سر چینه هذیانی اسفند صدا بردارد/ پس چه باید بکنیم/ من که در سختترین موسم بی چهچهه سال/ تشنه زمزمهام؟/ بهتر آن است که برخیزم/ رنگ را بردارم/ روی تنهایی خود نقشه مرغی بکشم» ۵۸۵۸
کلید واژه ها: ادبیات ایران - ادبیات -
جمعه 28 اسفند 1394 - 12:40:24
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]
صفحات پیشنهادی
نگاهی به شعر پروین اعتصامی
سهشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹ ۴۹ همین که نام پروین اعتصامی به میان میآید بیدرنگ و ناخودآگاه مضامین انقیادی عرصه اخلاق از قبیل پند و حکمت و اندرز در ذهن متبادر میشود به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان پروین اگرچه در شعرهایش شر و شور هم میریخته به مدد آرایههای ادبی همچون ششعری از علیرضا خاکساری در وصف حضرت زهرا(س)
به مناسبت ایام فاطمیه علیرضا خاکساری از شاعران جوان آیینی کشور در مدح و فضیلت بانوی دو سرا قطعه شعری سروده اند به گزارش پارس نیوز به مناسبت ایام فاطمیه دوم و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها علیرضا خاکساری از شاعران جوان آیینی کشورمان شعری سروده اند که به شرح زیر تقدیم می شودیادواره شهدای 10 لاله خونین بال پایگاه امام سجاد(ع) اهرم+ تصاویر
طی آیینی یادواره از شهدای پایگاه مقاومت امام سجاد ع شهر اهرم در گلزار شهدای این شهر و با حضور مسپولین شهرستان و امت حزب الله برگزار شد به گزارش تنگستان نما طی آیینی یادواره از شهدای پایگاه مقاومت امام سجاد ع شهر اهرم در گلزار شهدای این شهر و با حضور مسپولین شهرستان و امت حزب المراسم شب شعر و شروه ازخاک تا افلاک در روستای چهله/ تصاویر
به گزارش ترنم دشتی به نقل از مند مراسم شب شعر و شروه ازخاک تا افلاک یادواره شهدای روستای چهله و تجلیل از خانواده شهید شاخص سال سردار مهدوی وخانواده اولین شهید مدافع حرم استان شهید احمدی جوان در مسجد صاحب الزمان عج با حضور مردم ولایت مدار روستای چهله و شهرستان و مسولین شهرستانسپرده گذاران موسسه ثامن به بانک پارسیان بروند
ایستانیوز سپرده گذاران مبالغ کمتر از ۲۰ میلیون تومان تعاونی اعتبار ثامن الحجج از امروز می توانند برای دریافت مبالغ خود به بانک پارسیان مراجعه کنند به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی ایستانیوز پیرو اطلاعیه های پیشین این بانک به آگاهی سپرده گذاران تعاونی اعتبار ثامن الحججتجلیل ازسردار شهید اکبر امیر زاده و 10 لاله خونین بال پایگاه امام سجاداهرم
طی آیینی یادواره سردار شهید اکبر امیر زاده و شهدای پایگاه مقاومت امام سجاد شهر اهرم در گلزار شهدای این شهر و با حضور مسپولین شهرستان و امت حزب الله برگزارشد به گزارش تنگستان نما یکی از مدافعان خلیج فارس و همرزم شهید نادر مهدوی در جمع مردم شهید پرور تنگستان گفت شهادت اوج کمال انبررسی شعر حافظ موسوی در کافه شعر
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۴ نخستین نشست از سری جلسات کافه شعر به شعرخوانی و جلسه گفتوگو درباره شعر حافظ موسوی اختصاص دارد به گزارش بخش ادبیات ایسنا علاوه بر این شاعر شاعران دیگری چون فرزاد آبادی شهریار بهروز قارن سوادکوهی میلاد کامیابیان شکوه مقیمی هرمز ناصر شریفی و«شعر حکمت» نه مضمونزده است نه شیدایی و دشوار
چند پرسش از سیدعلی صالحی شعر حکمت نه مضمونزده است نه شیدایی و دشوار شعر حکمت موج نیست که در اولین فرصت خود را از طریق زبان نشان دهد شعر حکمت شکل نیست قالب نیست سیدعلی صالحی شاعر و تئوریسین شعر گفتار چند وقتی است که مطالب و یادداشتهایی زیر عنوان «شعر حکمتبرگزیدگان جایزه شعر خبرنگاران معرفی شدند
برگزیدگان جایزه شعر خبرنگاران معرفی شدند عصر جمعه 21 اسفندماه اختتامیه دهمین دوره جایزه کتاب سال شعرخبرنگاران برگزار شد وبرگزیدگان این دوره معرفی شدند دهمین دوره جایزه شعر خبرنگاران جایزه و تندیس کتاب سال خود را به عباس صفاری برای کتاب مثل جوهر در آب اهدا کرد بخش تجلیل ازجزئیات تشییع و خاکسپاری پیکرهای 13 شهید گمنام در تهران
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۹ پیکرهای 13 شهید گمنام دوران دفاع مقدس همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا س در هشت نقطه از شهر تهران تشییع و خاکسپاری خواهند شد به گزارش سرویس فرهنگحماسه ایسنا روز یکشنبه 23 اسفند ماه 94 همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا س پیکر پاک و-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها