تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):پرخورى و سستى اراده و مستى سيرى و غفلت حاصل از قدرت، از عوامل بازدارنده و كند كننده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805207757




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به شعر پروین اعتصامی


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۹




09-71.jpg

همین که نام پروین اعتصامی به میان می‌آید بی‌درنگ و ناخودآگاه مضامین انقیادی عرصه اخلاق از قبیل پند و حکمت و اندرز در ذهن متبادر می‌شود. به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، پروین اگرچه در شعرهایش شر و شور هم می‌ریخته به مدد آرایه‌های ادبی همچون «شخصیت‌بخشی» و «تخیل» و «تمثیل» خوانندگان خویش را به سازگاری و به تعبیر عامیانه‌تر سوختن و ساختن هم دعوت می‌کرده است؛ برای نمونه: نخودی گفت لوبیایی را کز چه من گردم این چنین، تو دراز؟ گفت: ما هر دو را بباید پخت چاره‌ای نیست، با زمانه بساز بی‌شک چنین رسالتی در عرصه ادبیات نه تنها برای شعر که برای هیچ گونه دیگری خواسته نشده است مگر آن که سرایندگانش خود خواسته باشند که هرچند در تاریخ ادبیات نامی از آنان مندرج است، بیش‌تر در تاریکخانه اذهان شبح‌وار سیر می‌کنند. پروین اما به رغم اهتمام در ترویج گونه‌ای از شعر که شاید بتوان نامش را «شعر انقیادی» نامید کمابیش بر سر زبان‌ها است گو آن که سروده باشد: سیر یک روز طعنه زد به پیاز که تو مسکین چه‌ قدر بدبویی گفت: از عیب خویش بی‌خبری زان ره، از خلق عیب می‌جویی اعتصامی که دنباله‌رو قدمای خویش است در شعرش آن دسته از معیارهای اخلاقی را مطلق می‌انگارد که همگان بر نصب‌العین قرار دادن آن‌ها برای نیل به تذهیب اخلاق چاره‌ای نمی‌بینند. علی‌اصغر دادبه دیدگاه فکری فلسفی در شعرهای پروین را به دو دسته تقسیم می‌کند؛ اول، حوزه نظری که شامل مفاهیمی مانند عشق حقیقی، تجلی مذهب، قضا و قدر و تأکید پروین بر جنبش و حرکت و عمل است. دوم، حوزه عملی که شامل تهذیب اخلاق در شعرهای پروین است. استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: پروین در شعرهایش کوشیده است تا با شیوه‌ای تازه خصوصیت‌های بد اخلاقی را در نظر خوانندگان خوار و فضیلت‌های اخلاقی را در نظر آنان زیبا جلوه دهد. اما به چه قیمتی؟ این که اعتصامی و شاعران هم‌عصر او در کوران حوادث سیاسی و اجتماعی زمانه خویش دستخوش حالاتی می‌شدند و مبتنی بر آن برای مخاطبان خود نسخه اخلاقی لاریب فیه می‌پیچیدند در چارچوب وظیفه و رسالت ادبیات جای می‌گیرد؟ راقم این سطور بی‌ آن که بخواهد بر کوس نسبیت‌اندیشی مطلق‌گرایانه بکوبد سر آن دارد تا خاطرنشان کند که تطور و تحول روزگار تاکنون پرده از بسیاری از جزم‌اندیشی‌های ادبی برداشته است و کار حتی به جایی کشیده که امروز اندرزنامه‌ها و پندنامه‌های ستارگان ادب پارسی به مدد بخت کارساز علم و دانش زیر سؤال رفته است. حنای انقیادگرایی در عرصه ادبیات زمانی خوش‌رنگ می‌نمود که آدمی بر مسند روایت جهان به مثابه اراده معطوف به تکلیف نشسته بود. اکنون اما که دیدگاهی روایی و گزارش‌گرایانه بر همه چیز حاکم است و به قول امروزی‌ها سنت "پایان باز" بازار پررونقی دارد. هر کس به تعبیر خویش اصول اخلاقی خاصی را در ادبیات جست‌وجو می‌کند و از این رهگذر از قرار جای کسی تنگ نمی‌شود. با همه این‌ها، در تقابل دو ادبیات فرضی "انقیادی" و "انتقادی" آن چه پس از حذف حشو و زواید باقی می‌ماند قضاوت‌های گوناگون مخاطب در دوران مختلف است؛ چه، بی‌شک هم‌زیست‌های پروین اعتصامی آن گونه او را نمی‌دیده‌اند که خواننده امروز ادبیات. اما آن‌چه درباره اعتصامی در طول این همه سال قطعیت یافته شاعر بودن او است و بس. اعتصامی به مثابه شاعر به یقین همطراز با اعتصامی در کسوت معلم اخلاق نیست چراکه نه زمانه زمانه اعتصامی است و نه جهان به روایت او طرفداران سینه‌چاک دارد. جلیل جعفری، خبرنگار ایسنای خوزستان انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن