واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پارسانیا در آئین رونمایی از آثار «عماد افروغ»
آمدن فرهنگ به زمین نتیجه اراده انسان است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آمدن فرهنگ به زمین نتیجه اراده انسان است اما این بدین معنا نیست که همه هویت معنا دست انسان است بلکه انسان هم در گرو این معنا قرار دارد.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آئین رونمایی از دو اثر جدید عماد افروغ با عنوان «دیالکتیک و تفاوت» و «دیالکتیک روی بسکار» با حضور نویسنده آثار، رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم، حجتالاسلام حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت الاسلام زائری در فرهنگسرای اندیشه عصر دیروز (سهشنبه 27 بهمن) برگزار شد. پارسانیا در این مراسم با اشاره به اینکه این دو کتاب محصول دو دهه فعالیت دکتر افروغ است، گفت: پروژه آقای افروغ در این دو دهه، از بسکار ما قبل دیالکتیک تا بحثهای فلسفی و مابعد دیالکتیک او بوده و عملا بخش قابل توجه آن تحقق یافته است. وی در ادامه توضیح داد: ورود بسکار به این حوزه با انگیزهای مورد توجه قرار گرفته است و نمیشود محدود شود به آنچه افروغ میخواسته بگوید، وی در برابر فضای غالب پوزیتیویستی بیش از همه در رویکردهای حوزه علوم اجتماعی در رئالیسم انتقادی او را دیده و ورود او به عرصه فکر جامعه ایرانی هم بر عهده گرفته است. پارسانیا با اشاره به اینکه بسکار را در چند مقطع دیالکتیک قبل و بعد می توان دنبال کرد، گفت: وی ناظر کامل محیط علمی خود در برابر رویکرد پوزیتویستی بوده عقبه کار او به قلمرو زمینه های فلسفی از هگل عبور کرده، با وی کار کرده و به عرفان هندی رسیده و از آن استفاده کرده است بنابراین وی چند منبع معرفتی داشته که در او در هم آمیخته و محصولی داشته است. وی با تأکید براینکه بسکار دانشمند محیط آنگلوساکسون بوده اما هم نژاد و هم معرفت او محصول آن حوزه نبوده هرچند بر آن دوره اشراف کامل داشته است، افزود: وی توانست جریان علمی ایجاد کند و تأثیر حضور او در ایران هم حتی مشخص است. این مدرس حوزه و دانشگاه با تشریح بحث حرکت جوهری به موازات حرکت دیالکتیکی با بازخوانی اندیشه بسکار گفت: آنچه در حرکت جوهری دیده می شود حرکت جوهری یعنی حرکت از مدار مفاهیم و ماهیات به متن وجود، اینجاست که وجود همه ظهوراتش ماهیت می شود. بنابراین این حرکت ماهیات، حقیقتا متوجه وجود است، در حرکت وقتی که ملاصدرا حرکت را تحلیل به مفاهیم می کند آن را به مباحثی تحلیل می کند. وی ادامه در افزود: در تحلیل مسئله حرکت در تاریخ اندیشه و فلسفه غرب نوعی تنزل و تشبه در تفسیر عالم و از جمل مسئله حرکت دیده می شود و جنبه تنزیهی هستی مدام به جنبه تشبیهی افول می یابد، پس به قول ملاصدرا عالم موجود سیال یک حقیقت واحد است که عین سیالیت و حضور غایب معنی می یابد و این یک بخش قضیه است. حجت الاسلام پارسانیا با بیان اینکه به تعبیر ملاصدرا انسان جسمانی الحدوث در مرحله ای به روحانیت البقا تبدیل شده و با معرفت و اراده از این دریا به عرصه می رسد، توضیح داد: انسان تا وقتی که در این عالم است ارتباطش با حرکت همیشه وجود دارد، ملاصدرا این هستی را در یک حوزه ثبات و در حوزه دیگر حرکت می داند و بین این دو پیوند برقرار می کند. وی همچنین یادآور شد: معنا به لحاظ حقیقت خود ثبات دارد اما انسان مثل دریایی است که بخشی از معنا را به آغوش می کشد و بخش دیگر را متجلی می کند و آن تجلی در اجتماع تبدیل به فرهنگ می شود. آمدن فرهنگ به زمین نتیجه اراده انسان است اما این بدین معنا نیست که همه هویت معنا دست انسان است بلکه انسان هم در گرو این معنا قرار دارد . در نهایت مدینه فاضله و ظهور حضرت مهدی (عج) و روز قیامت تا این فرهنگ عوض نشود، رخ نمی دهد.
94/11/28 - 09:03
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]