تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 بهمن 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860874392




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«عماد افروغ» در آئین رونمایی از جدیدترین آثارش: ۲۴ سال است منتظر این روز بودم/ چرا فلسفه نباید به کمک دنیای ما بیاید


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: «عماد افروغ» در آئین رونمایی از جدیدترین آثارش:
۲۴ سال است منتظر این روز بودم/ چرا فلسفه نباید به کمک دنیای ما بیاید
عماد افروغ، استاد دانشگاه و مولف آثار «دیالکتیک و تفاوت» و «دیالکتیک روی بسکار» گفت: فلسفه در ابتدا خاستگاهی زمینی داشت و منبع رهایی‌بخش انسان تلقی می‌شد اما بعدها از این هدف فاصله گرفت و به جای خادم‌بودن، خود مخدوم شده است!

خبرگزاری فارس: ۲۴ سال است منتظر این روز بودم/ چرا فلسفه نباید به کمک دنیای ما بیاید



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آئین رونمایی از دو اثر جدید عماد افروغ با عنوان «دیالکتیک و تفاوت» و «دیالکتیک روی بسکار» با حضور نویسنده آثار، رضا داوری اردکان، رئیس فرهنگستان علوم، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت‌الاسلام زائری محمدرضا زائری مدیر مجموعه «سرچشمه» عصر روز گذشته (سه‌شنبه 27 بهمن) در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. افروغ در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه این آثار ثمره عمرش را تشکیل داده و 24 سال است که در انتظار این روز نشسته، گفت: بنده زمانی با رئالیسم انتقادی آشنا شدم که دانشجوی دکتری بوده و پایان نامه‌ام نیز تا حدودی بر این اساس شکل گرفت. وی در ادامه افزود: البته مباحث دیالکتیک روی بسکار و کل بحث دیالکتیک یک فاز دیگری هم دارد که امروز قصدم بیشتر رونمایی از این فاز است، آن هم مقایسه حرکت و عرفان ملاصدرا و بسکار است که کلیدش را زده‌ام و قول می دهم به زودی به نتیجه برسانم. رئالیسم انتقادی دارای فازهای اولیه و دیالکتیک و چرخش معنوی است، فاز نخست آن بیشتر بخش شناخت شناسی را شامل می شود. افروغ با تأکید بر اینکه زمانی در دانشگاه احساس کردم که مباحث همه به سمت پوزیتیویسم و پست مدرنیسم و پسامدرنیسم سوق می‌یابد، افزود: بنابراین تصمیم گرفتم کار جدیدی انجام دهم که البته هزینه زیادی برایم داشت هرچند با تفکر دیالکتیکی هزینه کردن طبیعی است. رئالیسم اولیه دارای چند مفهوم است نخست ناگزارایی وجودی بدین معنا که اشیاء قابلیت فعلیت دارند و این نقد رئالیسم منسوب هیوم است.  وی در ادامه افزود: بحث دیگر نیز نسبیت معرفت شناسی است، معتقدان بدان به ادراک مطابق واقع معتقد نیستند اما معرفت ما به این دلیل که از تاریخ و اجتماع می گذرد نمی‌تواند ادعای دال واقع داشته باشد، این نسبیت معرفت شناسی به هیچ وجه معنای نسبیت داوری نیست. عظمت رئالیسم انتقادی در مفهوم غیاب است و سهم عالم درباره غیاب یک قطره کوچک در برابر دریا است این به معنای داشتن امید و نفی استقرا، دوری از پوچی و نفی بسته بودن عالم است.  افروغ درباره دیگر مفاهیم رئالیسم انتقادی گفت: یکی از اینها مغالطه معرفت شناسی است یعنی آنچه می دانیم نسبت به آنچه که هست نسبت دهیم، همه این مفاهیم مقدمه ای بر دیالکتیک روی بسکار است، بنده با اینکه سال ها با تفکرات بسکار آشنا بودم بازهم کار ترجمه این آثار سخت بود و فهمیدم که کار بنده نیست و حتی کسانی که رئالیست انگلیسی کار کرده اند! بنابراین متوجه شدم شرحی از خود بسکار براین کتاب نوشته شده بنده نیز تصمیم به ترجمه آن شرح کردم. وی با اشاره به اینکه به تنهایی این اثر را خوانده و ویرایش کرده و به مرحله ترجمه رسانده گفت: امیدوارم افرادی که در این مسیر مرا یاری کردند از من دلخور نشده باشند چرا که شاید ده‌ها بار با حساسیت مباحث را تغییر داده‌ام. افروغ با اشاره به اینکه دیالکتیک دارای چهار مقطع است درست در مقابل دیالکتیک هگل که سه مقطع دارد، گفت: نا این همانی در برابر این همانی، نفی و غیاب و شدن و کلیت و بالاخره برخلاف  هگل که به انسان همه چیز را ختم می کند مرحله آخر کنش دگرگون ساز است که در انسان اتفاق افتاده و انسان باید به بالندگی و رهایی در این مسیر برسد و این درگه و اتصال با خدا است. دیالکتیک بسکار اصلا! این همانی هگل را نمی پذیرد.  وی با طرح چند پرسش به این شرح که چرا بین نظر و عمل ما فاصله است و چرا فلسفه نباید به کمک ما در دنیا بیاید و منبع رهایی بخش ما باشد، گفت: فلسفه ابتدا خاستگاه زمینی داشته اما بعد مخدوم شده درحالیکه باید بدانیم فلسفه خادم ماست، همه علوم خادم تعالی و رهایی بخشی انسان هستند نه در خدمت اسارت انسان! بسکار معتقد است که از یک زمانی به بعد دیگر به فلسفه نقد وارد است زمانی که به شدن و تغییر و قیام توجه نکرده و مترصد شرایط سیاسی شده است. وی با تشریح اشکال هفتگانه آزادی انسان گفت: در نهایت باید گفت که انسان باید آزاد باشد قرائت بسکار از آزادی با قرائت های دیگر او شبیه نیست آزادی های او استقلال، بهروزی، بالندگی، جامعه سعادتمند، اعتماد، همبستگی و ... است اینها جایگاه ویژه ای دارند.  افروغ با اشاره به اینکه در صورتی آثار بسکار را مطالعه کنیم به منبع معنویتی که خودش از آخرین مرحله دیالکتیک همان چرخش معنوی نامیده، اشاره کرده است، افزود: از منابع او سلوک نفس بیرون آمده است وی دوازده وام درباره بهشت مطرح کرده است، آقای بسکار سه ـ چهار ماه پیش فوت کرد. بنده در زمان حیاتش با او مکاتبه داشتم و قرار بود کار دیگری در مقایسه او و ملاصدرا صورت دهیم، وی هم ابراز تمایل و امیدواری در این باره کرد که دیگر عمر او مجال مشاهده نداد.

94/11/28 - 08:56





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن