محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803850991
![نمایش مجدد: «در مدت معلوم» فیلمی که حرفی برای گفتن دارد refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
«در مدت معلوم» فیلمی که حرفی برای گفتن دارد
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «در مدت معلوم» فیلمی که حرفی برای گفتن دارد
سینمای اجتماعی با مایههای طنز که مابه ازای آن در جامعه نیز بوفور یافت میشود، میتواند با تماشاگر ارتباط برقرار کند اگر به قواعد ژانر پایبند بوده و فیلمنامه داستانکهای مرتبط به هم را در دل خود جای داده باشد.
فیلمی مانند «در مدت معلوم» حتی اگر شخصیتمحور هم باشد، میتواند حرفی برای گفتن داشته باشد. در مدت معلوم فیلمی اینچنین است، اما در مواقعی به یک کمدی سطحی نزول میکند. داستان در مدت معلوم در باره جوانی به نام میثم است که اگرچه به ظاهر یک معلم ریاضی است، اما تمام همت خود را مصروف نگارش کتابی در باره مسائل غریزی و جنسی جوانان کرده که البته مجوز انتشار نیز نگرفته است. از این به بعد میثم هرجا میرود دغدغهاش پرداختن به این مساله است و بسیار واضح و صریح در مواجهه با جوانان این موارد را با آنان در میان میگذارد. گاهی حرفهای او جنبه هجو دارد و در مواقعی آنچه میگوید هجو سیاست مدیران فرهنگی است. با این همه او معتقد است جوانان مهمترین مشکلشان همین رفع و رجوع غرایز طبیعی است... . بهدنبال راه چاره شاید ابتدا به ساکن نام فیلم گمراهکننده به نظر برسد. در واقع در مدت معلوم بسیار واضح میتواند به ازدواج موقت و صیغه اشاره داشته باشد، اما فیلم امیرخانی هیچ ربطی به این موضوع ندارد. در مدت معلوم اگرچه مشکل قشر وسیعی از جامعه یعنی جوانان را مطرح میکند، اما از سوی دیگر به دنبال راه چاره هم هست، اما این روشها همگی یا سلبی هستند یا مضحک و گاهی این روند برخی نکات مستتر در روایت فیلم را که انگارههای روشنفکری دارد بشدت تضعیف میکند. در مدت معلوم یک کمدی اجتماعی شدیدا شخصیتمحور است. فیلم بر پایه رفتارها و تظاهرات میثم میچرخد. او یک جوان بسیار باهوش و از طرفی شدیدا خجالتی است. به این رفتار او یک انگاره متناقض نیز اضافه کنید. همین میثم میتواند در شرایطی به یک جوان بیباک و رک تبدیل شود. این تضادها در شخصیت میثم به عنوان قهرمان فیلم البته سرخوشیهایی را در روایت فیلم ایجاد میکند که باعث پیگیری داستان از سوی تماشاگر میشود، اما تقابل تضادها در سینما به نفع هیچ کس نیست. نه کارگردان و نه تماشاگر در یک کمدی اجتماعی نمیتوانند فقط با خلق تضادها روایت را به پایان برسانند.
![«در مدت معلوم» فیلمی که حرفی برای گفتن دارد «در مدت معلوم» فیلمی که حرفی برای گفتن دارد](http://cdn.mashreghnews.ir/files/fa/news/1394/11/12/1455886_294.jpg)
قواعد ژانر میگوید داستانک اینچنینی باید تعادل و بالانس در ارائه شخصیتهای مکمل را ارائه دهد که در مدت معلوم از این کاراکترها خبری نیست و از این داستانکها اثری نمیبینیم. در واقع همهچیز بر دوش میثم است و او چه کاره است؟ سمبل نارضایتی جوانان از رفع نشدن نیازهای طبیعیشان. میثم در کل به همهچیز اعتراض دارد و بدش نمیآید یقه خلقالله را بگیرد. او یک همخانه دارد که اصلا به گروه خونی او نمیخورد. هرچه میثم گاهی پرشر و شور است، سعید افتاده، خموده و بیکار است. او دولت را در قالب دانشگاه و کارمندان ادارات به نوعی بیاستفاده و بیسواد میداند. همسایهاش را یک سنتگرای از کار افتاده معرفی میکند و حتی با پدرش نیز سر ناسازگاری دارد. کار به جایی میرسد که حتی برای ارائه روشی جهت همین رفع مشکل جنسی جوانان او موارد سلبی را مطرح میکند؛ مثل همان قضیه سرکه و کافور و... . با این همه فضا در فیلم درمدت معلوم، سرخوشانه است. حتی گاهی جهتگیریهای سیاسی نیز بامزه از آب درآمده است. به زعم میثم دولت کاری به این مشکل مهم جوانان ندارد و نیاز طبیعی و جنسی جوانان اصلا برای ایشان مهم نیست. طعنه او به طرح مسائل سیاسی مانند پیگیری امور هستهای یا طرح مسائل اجتماعی مانند فوتبال از همین نوع است. یعنی دولت تعریفی برای جوانان در این مورد بخصوص ندارد و در عوض پیرنگی تعریفشده و ناکارآمد برای حواسپرتی آنها ارائه میکند. لحن و کلام با این همه لحن و کلام در فیلم کمی تا قسمتی آشفته است. سکانس سخنرانی میثم در دانشگاه را به یاد بیاورید. لحن او ابتدا امیدوارکننده و نقادانه است. او به همه میتازد و همه اعم از روشنفکران، دانشگاهیان، روحانیون، رسانه ملی و... را در جایگاه متهم قرار میدهد که چرا برای معضل به این بزرگی راهکاری برای جوانان ندارند. او معتقد است دولت هیچ کاری برای این قشر و برنامهای برای رفع نیازهای طبیعی و جنسیاش انجام نمیدهد و برنامهای برای آنها ندارد، اما در ادامه استنادهای همین میثم جسور به یافتههایی است که در قالب یک کتابچه نگاشته که از سوی مسئولان امر ناپخته و غیرعلمی تشخیص داده شده است. در فیلم با کاراکتری طرف هستیم که نام بسیار بامسمایی دارد. نام او بدعتی و مسئول یک اداره دولتی است که به ممیزی او به کتاب میثم مجوز انتشار داده نشده است. بدعتی در جواب میثم خلاقانه! میگوید برود و سرکه و کافور سر بکشد و بخورد... این همان درگیری سنت و مدرنیته است. سرکه، نماد سنت و کتابچه میثم نماد مدرنیته، اما هر دوی اینها آنچنان که باید و شاید رونمایی نشده و فقط محض خنده و هجو به کار برده شده است. بامزه اینجاست که تماشاگر اتفاقا و دست برقضا میثم و کاراکتر و حرفهایش را میپذیرد و به او امتیاز میدهد. جالب این که میثم دیالوگها و حرفهایی دارد که اختراع! خود اوست. او تئوریهای خاص خود را هم دارد. از منظر او روابط دختر و پسری فقط سه راه دارد و والسلام. دوتای این روشها مشروع است و حلال و آن یکی راهی است حرام. او مدام در این رابطه عبارت «برخورد نزدیک از نوع سوم» را مطرح میکند که اتفاقا بامسماست و تماشاگر نیز سرخوشانه آن را میپذیرد، اما طرح چنین راهحلی قطعا فقط جنبه طنز و هجو دارد. اینجاست که در مدت معلوم به سمت یک کمدی نازل حرکت میکند و تمام انگارههای روشنفکرانهاش نقش برآب میشود، چراکه گفتارهای روشنفکرانه او نظیر در جامعه سگچرخزدن و احوال مردم خود را بو کشیدن ربطی به چنین هجوهایی ندارد. از سویی دیگر، اما باید پذیرفت این فیلم مدام ناکارآمدی روشهای ایجابی و سلبی در مواجهه با نیازهای جنسی جوانان در قبل از ازدواج را رونمایی و جلوهگری میکند.
![«در مدت معلوم» فیلمی که حرفی برای گفتن دارد «در مدت معلوم» فیلمی که حرفی برای گفتن دارد](http://cdn.mashreghnews.ir/files/fa/news/1394/11/12/1455887_244.jpg)
این از امتیازات فیلم درمدت معلوم است. یعنی آنچه میگوید مابه ازای اجتماعی دارد، قابل درک است و تماشاگر به نوعی با آن در ارتباط بوده و برایش بیگانه نیست. به هرحال خرده فرهنگها مقابل هر سیلی میایستند، بویژه اگر این مهم یک تابوی اجتماعی باشد. لحن دیالوگها در فیلم تند و نقادانه و با چاشنی طنز است. با همین لحن میثم میخواهد بگوید که من بر اساس آنچه دیدهام در کتابم شرح ماوقع نوشتم و از سویی دیگر مسئولان میگویند تو تخصصی در این زمینه نداری و باید کتابت را در کوزه بگذاری! جالب این که تقابل بین قهرمان فیلم و مخالفان نظریههای او یک حقیقت عریان در جامعه کنونی است. در دیالوگ رسمی مسئولان عمدتا مشاهده میکنیم که روشهای آنها برای حل این موضوع سلبی و ایجابی است؛ مثل همان آقای بدعتی که میگفت جوان برو سرکه بخور، اما برخی از همین مسئولان فرهنگی در گفتمان غیررسمی خود این مشکل جوانان را حقیقتی بس دردناک میدانند اما چارهای برای حل مشکل ندارند. مرشد میثم به او توصیه میکند که پاسوز جامعه نشو و از آنها جلو بزن! اما چگونه چنین چیزی ممکن است؟ هر آنچه میثم دیده و در کتابچهاش نگاشته مابهازای اجتماعی دارد، اما راهحلی جز سرکه خوردن برای آنها یافت نشده است. همین طنز تلخ فیلم باعث شده که کمی تا قسمتی لحن سرخوشانه فیلم جلوهگر مشکلات اجتماعی و هضم آنها از سوی تماشاگر شود و وی خود را سهیم در حرف فیلم بداند. از سویی دیگر، قواعد ژانر در کمدی اجتماعی میگوید عریانگویی با محافظهکاری جور درنمیآید. میثم در فیلم سمبل و نماد جوانان نشان داده نمیشود و این اشتباه است. حرفهای او گاهی بدجوری محافظهکارانه است، اگرچه در کل فیلم امیرخانی گاهی خط قرمزها را نیز رد کرده است. با این همه در مدت معلوم به عنوان یک کمدی اجتماعی بالاتر از متوسط حداقل نیاز اجتماعی یک قشر وسیع از جامعه را جلوهگر شده است.
منبع : مشرق نيــوز
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]
صفحات پیشنهادی
صیغه میلیاردی «در مدت معلوم»
صیغه میلیاردی در مدت معلوم در مدت معلوم داستان جوانی به نام میثم است که بر مبنای مشاهدات عینی خود از جامعه ریشه بسیاری از نارسایی های موجود در اجتماع را سرکوب نیاز های جنسی می داند و برترین ها - ایمان عبدلی وقتی تمدن از انسان ها بخواهد که نه تنها سایق های جنسی بلکه تماشخصیتهای خوش فرم معمای شاه حرفی برای گفتن ندارند / تلاش بی فایده ی معمای شاه برای جذب مخاطب
نقدی بر سریال پر هزینه معمای شاه شخصیتهای خوش فرم معمای شاه حرفی برای گفتن ندارند تلاش بی فایده ی معمای شاه برای جذب مخاطب در معمای شاه شخصیت پردازی ها غالباً ناقص شعاری و رو است بیشتر کارکترها تیپ هستند و تصویری که سریال از شخصیت های تاریخی به ما می دهد از گزاره های کتااکران فیلم«در مدت معلوم»به دانشگاه رسید
اکران فیلمدر مدت معلومبه دانشگاه رسیداکرانهای دانشگاهی و مردمی فیلم سینمایی در مدت معلوم بعد از گذشت 50 روز از اکران سینمایی این اثر توسط سینمامارکت آغاز شد به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس فیلم سینمایی در مدت معلوم فی المدت المعلوم اولین ساخته وحید امیرخانی از 25 آذر«در مدت معلوم» دو میلیاردی شد
در مدت معلوم دو میلیاردی شد با تصمیم شورای صنفی نمایش این هفته فیلم جدیدی اکران نشد اما فیلم هایی که روی اکران هستند هم آنگونه که شایسته است نمی تواند نظر مخاطب را به خود جلب کند خبرگزاری فارس با تصمیم شورای صنفی نمایش این هفته فیلم جدیدی اکران نشد اما فیلم هایی که روی«در مدت معلوم» و حکایت لِنگه کفشی که در بیابان غنیمت است / دیدن این فیلم برای افراد زیر 12 سال توصیه نمی شود
نگاهی به فیلم سینمایی در مدت معلوم در مدت معلوم و حکایت لِنگه کفشی که در بیابان غنیمت است دیدن این فیلم برای افراد زیر 12 سال توصیه نمی شود قصه اصلی فیلم ازدواج موقت نیست و بیشتر تمرکز آن در ارتباط با غرایز جنسی در جوانان و لزوم پاسخگویی مناسب به این نیازهاست گروهفی المدت المعلوم همچنان در صدر
فیلم سینمایی فی المدت المعلوم با بیشترین فروش در صدر آمار فروش فیلم های روی پرده قرار دارد این در حالی است که تنها چند روز تا آغاز به کار جشنواره فیلم فجر باقی مانده است و علاقه مندان و مخاطبان سینما در حال آماده شدن برای تماشای فیلم های حاضر در جشنواره هستند به گزارش ایسنا نقاسلامی: جنگ به نیمکتها برسد نمیتوانیم مبارزه کنیم/وقتی 10 موقعیت تک به تک را نمیزنیم حرفی برای گفتن باقی نم
اسلامی جنگ به نیمکتها برسد نمیتوانیم مبارزه کنیم وقتی 10 موقعیت تک به تک را نمیزنیم حرفی برای گفتن باقی نمیماندسرمربی تیم بسکتبال نیروی زمینی گفت وقتی جنگ در بازی به نیمکتها کشیده میشود نمیتوانیم مبارزه کنیم چون دستمان خالی است به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس محمدجنگ به نیمکت ها برسد نمی توانیم مبارزه کنیم/وقتی ۱۰ موقعیت تک به تک را نمی زنیم حرفی برای گفتن باقی نمی ماند
سرمربی تیم بسکتبال نیروی زمینی گفت وقتی جنگ در بازی به نیمکت ها کشیده می شود نمی توانیم مبارزه کنیم چون دست مان خالی است Source 01جمعه ۹بهمن۱۳۹۴نگاهی به فیلم «در مدت معلوم»
سروش واحد فیلم در مدت معلوم نخستین تجربه کارگردانی وحید امیرخانی است با تمام ایراداتی که به فیلم وارد است باید به امیرخانی به خاطر جسارت و بی باکی قابل تحسینش تبریک گفت زیرا انتخاب چنین موضوع سخت و پیچیده ای با خط قرمزهای فراوان به عنوان نخستین تجربه کارگردانی ریسک زیادی از ه«در مدت معلوم» از مرز ۲ میلیارد عبور کرد/ «شکاف» نیم میلیاردی شد
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس با تصمیم شورای صنفی نمایش این هفته فیلم جدیدی اکران نشد اما فیلم هایی که روی اکران هستند هم آنگونه که شایسته است نمی تواند نظر مخاطب را به خود جلب کند در روزهای باقی مانده به جشنواره فیلم فجر مخاطبین در تب و تاب تهیه بلیت فیلم های جشنوار-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها