تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834894126
شخصیتهای خوش فرم معمای شاه حرفی برای گفتن ندارند / تلاش بی فایده ی معمای شاه برای جذب مخاطب
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
نقدی بر سریال پر هزینه "معمای شاه"
شخصیتهای خوش فرم معمای شاه حرفی برای گفتن ندارند / تلاش بی فایده ی معمای شاه برای جذب مخاطب در معمای شاه شخصیت پردازی ها غالباً ناقص، شعاری و رو است. بیشتر کارکترها تیپ هستند و تصویری که سریال از شخصیت های تاریخی به ما می دهد از گزاره های کتاب های درسی و شنیده های مان فراتر نمی رود.
گروه سینما و هنر فرهنگ نیوز : محمدرضا ورزی بعد از «تبریز در مه»، «سالهای مشروطه»، «کیمیاگر»، «پدرخوانده» و «عمارت فرنگی»، سراغ سریال صد قسمتی دیگر رفته است؛ «معمای شاه» که اسم پرطمطراقی دارد و ظاهراً قرار است نگاه متفاوتی به دوران سلطنت درباره پهلوی داشته باشد. ورزی برخلاف دیگر همقطارانش- مثل حسن فتحی، جعفری جوزانی و میرباقری و...- به تاریخ معاصر علاقه بیشتری دارد. او در انتخاب هایش معمولا ادواری را انتخاب میکند که حساسیت های تاریخی و سیاسی آن بالاست. این به عقیده نگارنده برای او یک امتیاز است، اما به شرطی که در پرداخت و بارور کردن این سوژه ها موفق عمل می کرد. در بیشتر سریال هایی که ورزی تا امروز ساخته، غالباً در طراحی قصه ای جذاب و ارائه شخصیت های چند بعدی و باورپذیر ناتوان بوده است. بیایید کمی روی آخرین پروژه او یعنی «معمای شاه» دقیق تر شویم.
معمای شاه در وهله اول سریالی «تاریخی» است. به فیلمها و سریالهای تلویزیونی تاریخی از جهات مختلفی میشود پرداخت. یکی نسبت بین سینما به طور خاص و هنر به طور عام و تاریخ است. یک فیلم یا سریال تاریخی چقدر موظف است به تاریخ وفادار باشد و به چه میزان میتواند و حق دارد، خود را از قید و بند آن رها کند؟ فیلمی که تماماً بخواهد تاریخ را بازنمایی کند و عیناً آینهی اتفاقات و پیشامدهای تاریخی باشد ناگزیر است که به میزان زیادی قید وجوه سرمرگی و جنبههای دراماتیک هنری را بزند. واقعیت به تنهایی فاقد جذابیتهای کافی برای تبدیل شدن به یک اثر هنریِ سرگرمکننده است. تلفیق و دیالکتیک بین واقعیت و خیال است که هنر میآفریند. خیال در بستر واقعیت پر میگیرد. خیال مستقل و بیرون از واقعیت نیست. برای همین وقتی فیلمی تاریخی ساخته میشود که خود را ملزم به وفاداری تمام و کمال نسبت به تاریخ میداند، حداقل در قصه و فیلمنامه دچار آسیب است.
از طرفی هنرمندی که انتخاب کرده قصهاش را در بستر تاریخ روایت کند ناگزیر است که به آن وفادار بوده و قاعده بازی را رعایت کند. وقتی فیلم یا اثری تاریخی ساخته میشود مخاطب با پیشذهنیتی که از قبل نسبت به آن دارد داوری میکند. پس تخطی بیش از حد از تاریخ مخاطب را آشفته و پریشان میکند.
معمای شاه نتوانسته از یک نقل تاریخی فراتر رود. روایت و خط قصه فاقد عناصر دراماتیک است و برای همین کسالت بار و خسته کننده است. به اضافه اینکه سینما و فیلم های تلویزیونی کتاب تاریخ یا مقاله علمی نیستند که قرار باشد به ما اطلاعات و دانش بدهند. این در وهله دوم اهمیت است. اول باید جذاب باشد و سرگرم کننده تا مخاطب را با خود همراه کند. نه اینکه به بهانه رعایت و پایبندی به تاریخ قید هرگونه خلاقیت و جذابیت را بزنیم.
بحث بعدی بازآفرینی است. بازآفرینی یک دوره یا اتفاقی تاریخی در سینما چطور صورت میگیرد؟ معیار برای داوری درباره توفیق یا عدم موفقیت یک اثر در بازآفرینی تاریخ چیست؟ بازآفرینی خاصه در مدیوم سینما و تلویزیون که با تصویر سر و کار دارد، مهمتر از هر چیز منوط به فضا و اتمسفر است. فضا در سینما و تلویزیون اساسا مبتنی بر خلق شخصیت و محیط و رابطه بین این دو است که شکل میگیرد. اگر شخصیتهای قصه ساخته شوند و باورپذیر باشند و محیط درست طراحی شود میتوان امید داشت که از دل رابطه درست بین آدمها با هم و با محیط فضا ساخته شود. به سریال معمای شاه برگردیم و ببینیم کارگردان آن چه تمهیدی برای این مسأله اندیشیده است. در معمای شاه شخصیت پردازی ها غالباً ناقص، شعاری و رو است. بیشتر کارکترها تیپ هستند. به ابعاد مختلف آدمها توجه نشده است. و تصویری که سریال از شخصیت های تاریخی به ما می دهد از گزاره های کتاب های درسی و شنیده های مان فراتر نمی رود. شخصیت پردازی ها مبتنی بر کلیشه های همیشگی است و برای همین مخاطب به آن ها نزدیک نمی شود.
عوامل سریال معمای شاه برای جبران ضعف قصه و شخصیت پردازی برای بازآفرینی تاریخ پهلوی و نشان دادن آن به مخاطب بیشترین تلاشش را معطوف به گریم و انتخاب بازیگران کرده است. اینکه تا چه حد در این کار موفق بوده به کنار- که البته در بعضی موارد نمره قبولی را می گیرد-. حتی با وجود موفقیت کامل در شبیه سازی بازیگران به شخصیت های تاریخی باز هم به خاطر عدم شخصیت پردازی جدی و بی توجهی به قصه و خلق فضا و اتمسفر آن دوره، رابطه حسی بین مخاطب و اثر شکل نمی گیرد. ممکن است برای بار اول و در چند لحظه دیدن شخصیت های مختلف تاریخی که بیشتر مخاطبان شاید فقط عکسهای آنها را دیده باشند، جذاب و بامزه باشد، اما برای ادامه جلب مخاطب ناتوان و ناچیز هستند. گریم نمی تواند ضعف فیلمنامه و کارگردانی را جبران کند! در نتیجه حوصله و حواس مخاطب پرت شده و اثر را پس میزند.
نکته دیگر نوع تصویری است که فیلم از دربار پهلوی یا به عبارت سینمایی بدمنهای قصه نشان میدهد. جمله معروفی هست که: مردان بزرگ دشمنان بزرگی هم دارند. بزرگ به معنای قدرتمند. وقتی تصویری که از دربار و شاه پهلوی به مخاطب نشان می دهیم عده ای فاسق و زن باره و کودن است، طبعاً داریم واکنشی را که به آن وضعیت پایان داد هم کوچک می کنیم. در واقع ناخواسته این به ذهن متبادر می شود که انقلاب علیه چنان وضعیتی کار چندان عجیب و بزرگی نبوده است. اگر دربار این قدر مبتذل و گسسته بوده است، پس از بین بردن آن که کار چندان سختی نبوده است! منظور این نیست که تصویری جذاب و دل نشین از پهلوی ها نشان دهیم تا به بهانه جذابیت مخاطب را به آنها علاقمند کنیم! ولی اگر تصویر چند جانبه و واقعی و کاملی از آن دوران ارائه می شد، میزان باورپذیری و اثرپذیری آن بر مخاطب بیشتر می شد. و واقعیت آن دوره با همه ویژگی هایش تبرعه پهلوی ها نبوده و نیست.
به آغاز بحث برگردیم. ورزی در تجربه های قبلی اش هم کم و بیش ضعف هایی این چنین داشته است. شاید نقطه مقابل او از جهت توانایی در طراحی جذاب قصه های تاریخی داود میرباقری باشد. مقایسه کنید نوع برداشت میرباقری را از تاریخ در سریال مختارنامه یا امام علی (ع) با کارهای ورزی. هنوز که هنوز است مردم با دیدن داریوش ارجمند یاد مالک اشتر میافتند و با شنیدن نام اشتر یاد او. این فقط به خاطر انتخاب بازیگر مناسب نبوده است. مهمتر از آن طراحی قصه ای درست و جذاب و وجود مایه های دراماتیک در آن و به خصوص دیالوگ نویسی بی نظیر که بی تردید یکی از برگ های برنده میرباقری در همه آثارش است.
یا همین سریال «شهرزاد» که در شبکه نمایش خانگی توزیع می شود و اگر حق کپی رایت رعایت می شد به لحاظ اقتصادی نیز می توانست دستاورد خوبی برای سرمایه گذارانش داشته باشد. میزان استقبال مخاطب از این فیلم- با در نظر گرفتن این نکته برای دیدن فیلم هزینه می کند- در مقایسه با «معمای شاه» که سیل انتقادات را به کارگردان و عوامل فیلم به دنبال داشته چشمگیر است.
با این حال طنز ماجرا این جاست که کارنامه محمدرضا ورزی از میرباقری و فتحی و... پربار تر است. چرا؟ برای اینکه صدا و سیما بیش از آنکه دغدغه جذب مخاطب داشته باشد، نگران این است که آهسته برود، آهسته بیاید مبادا گربه شاخش بزند. همین نگاه محافظه کارانه و منفعل است که باعث می شود با کوچک ترین انتقادی به این فیلم یا فیلم های مشابه جلوی پخش آن گرفته شود. آن هم پروژه های این چنین که بودجه های هنگفتی برای ساخت آن خرج می شود. داود میرباقری بعد از سریال مختارنامه برای ساخت سریال «سلمان» اعلام آمادگی کرده بود. باید چند سال دیگر منتظر بمانیم تا صدا و سیما حاضر شود روی این پروژه سرمایه گذاری کند؟ درست است که صدا و سیما هم با کمبود بودجه مواجه است، ولی اگر در انتخاب و واگذاری پروژه ها به افراد توانمند درس پس داده ای مثل میرباقری و فتحی و... دقت بیشتری صورت بگیرد، پول های کمتری هدر می رود و در نهایت اقبال بیشتری هم از طرف مخاطب به صدا و سیما صورت می گیرد.
94/11/5 - 08:25 - 2016-1-25 08:25:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]
صفحات پیشنهادی
شهبازی: «معمای شاه» جذاب و خوش ساخت
شهبازی معمای شاه جذاب و خوش ساخت به دنبال طرح برخی انتقادات از سریال معمای شاه که عمدتاً در شبکههای اجتماعی باز نشر می شود از آقای عبدالله شهبازی خواستیم نظر اجمالیاش را درباره این سریال و ایراداتی که گرفته می شود بیان کند به گزارش فرهنگ نیوز عبدالله شهبازی نویسنده و مورتوقف تولید «معمای شاه» تکذیب شد
توقف تولید معمای شاه تکذیب شد رئیس مرکز امور نمایشی سیما شایعه توقف تولید سریال معمای شاه را تکذیب کرد خبرگزاری تسنیم رئیس مرکز امور نمایشی سیما شایعه توقف تولید سریال معمای شاه را تکذیب کرد در پی انتشار برخی شایعات در روزهای اخیر در خصوص توقف ضبط سریال معمای شاه بهدلیل مشکلرز رضوی به «معمای شاه» میآید
رز رضوی به معمای شاه میآید سریال تلویزیونی معمای شاه در قسمت دوازدهم خود روایتگر فرازهایی از زندگی خانواده دکتر وزیری خواهد بود در این قسمت با ورود شخصیتهای تازه به داستان سرنوشت یکی از اعضای این خانواده مشخص میشود در قسمتهای گذشته سریال معمای شاه بینندگان شاهد فرازعاقبت به خیری «محمود وزیری» درمعمای شاه
عاقبت به خیری محمود وزیری درمعمای شاه سریال تلویزیونی معمای شاه در قسمت دوازدهم خود روایتگر فرازهایی از زندگی خانواده دکتر وزیری خواهد بود در این قسمت با ورود شخصیتهای جدید به داستان سرنوشت یکی از اعضای این خانواده مشخص میشود در قسمتهای گذشته بینندگان شاهد فراز و نشیبآغاز دوباره فیلمبرداری ˝ معمای شاه˝ از فردا
آغاز دوباره فیلمبرداری ˝ معمای شاه˝ از فردا رییس مرکز امور نمایشی سیما شایعه توقف تولید سریال معمای شاه را تکذیب کرد ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۸ دي ساعت 10 11 به گزارش سرویس فرهنگی پانا در پی انتشار برخی شایعات در روزهای اخیر درباره توقف ضبط سریال «معمای شاه» به دلیل مشکلات ماساخت معمای شاه تا قسمت آخر ادامه مییابد
ساخت معمای شاه تا قسمت آخر ادامه مییابد رئیس مرکز امور نمایشی سیما شایعه توقف تولید سریال معمای شاه را تکذیب کرد به گزارش فرهنگ نیوز به نقل از روابط عمومی سریال معمای شاه در پی انتشار برخی شایعات در روزهای اخیر در خصوص توقف ضبط سریال معمای شاه به دلیل مشکلات مالی و درخواست برواکنش تهیه کنندهی سریال معمای شاه به حضور سالار عقیلی در شبکهی ماهوارهای
واکنش تهیه کنندهی سریال معمای شاه به حضور سالار عقیلی در شبکهی ماهوارهای فرهنگ > تلویزیون - مهر نوشت تهیه کننده معمای شاه تاکید کرد از حضور سالار عقیلی خواننده تیتراژ سریال در شبکه معاند نظام خبر نداشته است و تاکنون هم دستوری برای حذف صدای وی از سریال به دست ادستوری برای حذف صدای سالار عقیلی از «معمای شاه» ابلاغ نشده است
علی لدنی در گفتگو با مهر دستوری برای حذف صدای سالار عقیلی از معمای شاه ابلاغ نشده است شناسهٔ خبر 3032255 - یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۷ هنر > رادیو و تلویزیون تهیه کننده معمای شاه تاکید کرد از حضور سالار عقیلی خواننده تیتراژ سریال در شبکه معاند نظام خبر نداشته است و تاکنوصدای سالار عقیلی از «معمای شاه» حذف میشود!؟
صدای سالار عقیلی از معمای شاه حذف میشود تهیه کننده معمای شاه تاکید کرد از حضور سالار عقیلی خواننده تیتراژ سریال در شبکه معاند نظام خبر نداشته است و تاکنون هم دستوری برای حذف صدای وی از سریال به دست او نرسیده است لدنی تهیهکننده سریال معمای شاه که هر جمعه شب به کارگردانروزی 50 دقیقه در معمای شاه گریم میشدم
روزی 50 دقیقه در معمای شاه گریم میشدم عبدالرضا اکبری گفت در رابطه با سرگذشت سرلشگر زاهدی تحقیقات زیادی انجام دادم به طوری که جزوه ای تهیه کردم تا متوجه شوم این سرلشگر چه کسی بوده چه کارهایی انجام داده و در چه جنگ هایی شرکت داشته است میزان عبدالرضا اکبری بازیگر سینما و تلو-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها