تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819690209




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بي‌اعتنايي دولت به تنظيم بازار گوشت قرمز ۷ هزارتومان گران شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بي‌اعتنايي دولت به تنظيم بازار گوشت قرمز ۷ هزارتومان گران شد
طي چند روز گذشته، توليدكنندگان گوشت به طور ناگهاني اقدام به گران كردن انواع گوشت قرمز كردند، به طوري كه انواع گوشت قرمز كيلويي ۷ هزار تومان گران شد و به دليل عدم كشش بازار، برخي از قصابي‌ها نيز از خريد گوشت قرمز در روز گذشته خودداري كردند.
نویسنده : بهناز قاسمی 
طي چند روز گذشته، توليدكنندگان گوشت به طور ناگهاني اقدام به گران كردن انواع گوشت قرمز كردند، به طوري كه انواع گوشت قرمز كيلويي ۷ هزار تومان گران شد و به دليل عدم كشش بازار، برخي از قصابي‌ها نيز از خريد گوشت قرمز در روز گذشته خودداري كردند.
طي دو، سه سال گذشته شاهد حداقل نوسان قيمت دام زنده در كشور بوده‌ايم، به گونه‌اي كه به طور متوسط قيمت هر كيلوگرم دام زنده در كشور حدود 11 هزار تومان بوده است اما هنگامي كه دام زنده براي كشتار به كشتارگاه مي‌رود و گوشت قرمز توليد و به بازار عرضه مي‌شود، شاهد فاصله زياد قيمت اين محصول از دامداري تا بازار مصرف هستيم كه عامل آن دلالان بي‌شماري هستند كه با سودجويي، قيمت اين محصول را به نفع خود و به زيان دامدار و مصرف‌كننده افزايش مي‌دهند.
طي روزهاي گذشته نيز در آشفته‌بازاري كه دولت در خصوص آزادسازي قيمت‌ها به راه انداختند، برخي از فعالان بازار مواد غذايي سوءاستفاده كرده و اقدام به افزايش قيمت گوشت قرمز كردند. به طوري که قيمت گوشت شقه گوسفندي كيلويي ۳۲ هزار تومان و ران گوسفندي به ۴۰ هزار تومان افزايش يافت و قيمت گوشت گوساله نيز از ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان، به كيلويي ۳۷ هزار تومان تغييريافت.
به گفته فعالان بازار هنوز دليل افزايش قيمت گوشت قرمز مشخص نشده است، اما رئيس اتحاديه قصابان به فروشندگان سطح شهر اعلام كرده كه از خريد گوشت خودداري كنند، اين در حالي است كه به دليل تعطيلي روز سه‌شنبه، تقاضا افزايش يافته است و خود اتحاديه نيز كشتار روز دارد، براساس اخبار رسيده روز گذشته برخي قصابان از خريد گوشت از ميدان بهمن تهران خودداري كرده‌اند. در شرايطي كه اتحاديه مربوطه و فعالان بازاراز دليل گراني گوشت بي‌اطلاع هستند، چه كسي از موضوع خبر دارد و افزايش ۷ هزار توماني گوشت از سوي چه كساني هدايت مي‌شود؟ در اين ميان سازمان‌هاي نظارتي كجا هستند و چرا تنظيم بازار رها شده است؟
متأسفانه تلاش خبرنگار ما تا لحظه تنظيم خبر براي گفت‌و‌گو با مسئولان سازمان حمايت و اتحاديه دامداران بي‌نتيجه ماند، اما مثل هميشه برخي از مسئولان پاي دلالان را به ميان كشيدند.
مديركل مركز اصلاح ‌نژاد و بهبود توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي در گفت‌و‌گو با ايسنا در خصوص دليل گراني گوشت قرمز مي‌گويد: دلالان بي‌شمار عامل گراني گوشت قرمز و پايين بودن سرانه مصرف آن در كشور هستند كه در اين ميان توليد‌كنندگان و مصرف‌كنندگان متضرر مي‌شوند.
 علي ملاصالحي مي‌افزايد: متوسط سرانه مصرف گوشت قرمز حدود 10 كيلوگرم است كه براساس حداقل استاندارد‌ها و توصيه‌هاي صورت گرفته بايد حدود 14 كيلوگرم باشد اما زماني كه قيمت گوشت قرمز در بازار بالاست و بسياري از مردم توان خريد و مصرف مناسب آن را ندارند، تقاضا براي دام زنده كاهش پيدا مي‌كند و دامداران نمي‌توانند از فروش دام زنده به سود معقولي برسند، در اين ميان دلالان بسياري دام زنده را تا كشتارگاه و گوشت توليد شده را از كشتارگاه تا قصابي‌ها منتقل مي‌كنند كه هر يك براي خود سودهاي غيرمنطقي در نظر مي‌گيرند و نتيجه آن گراني گوشت قرمز در بازار مصرف مي‌شود.
وي اظهار مي‌دارد: از زماني كه دام زنده به كشتارگاه مي‌رود و گوشت استحصال شده آن به بازار منتقل مي‌شود، حداقل چهار دلال واسطه‌گري مي‌كنند كه تعداد زياد دلال از توليد تا بازار مصرف، عامل گراني گوشت قرمز است.
 ملاصالحي تصريح مي‌كند: وزارت كشاورزي نيز نسبت به اين وضعيت و افزايش قيمت گوشت قرمز كه دامداران و مردم از آن هيچ انتفاعي ندارند، منتقد است و بايد در راستاي منافع توليد‌كنندگان و مصرف‌كنندگان، دلالان موجود در بازار گوشت قرمز حذف شوند و تشكل‌هاي توليدي و توليد‌كنندگان به بازار ورود پيدا كنند تا شاهد منطقي‌شدن قيمت اين محصول در بازار باشيم.
 وي همچنين در خصوص اينكه آيا افزايش صادرات دام زنده عامل گراني گوشت قرمز نشده است؟ مي‌گويد: اگر صادرات دام زنده عامل افزايش قيمت گوشت قرمز باشد، بايد قيمت دام زنده افزايش پيدا كند، در حالي كه در براساس ارزيابي‌ها و بررسي‌هاي سال‌هاي گذشته تاكنون حداقل نوسان قيمت در عرضه دام زنده وجود داشته است و طي دو، سه سال اخير قيمت اين محصول در دامداري از بيش از 9 هزار تومان تا كمتر از 12 هزار تومان در نوسان بوده است كه به‌طور ميانگين مي‌توان گفت قيمت هر كيلوگرم دام زنده در اين بازه زماني چند ساله حدود 11 هزار تومان بوده است، البته همچنان دام زنده پروار شده مازاد وجود دارد كه با توجه به پتانسيل موجود مي‌توان آن را در راستاي تعادل‌بخشي به بازار صادر كرد.


منبع : روزنامه جوان















تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن