تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802959682




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دعوت مامون از عالمان برای مناظره با امام، از روی حسن نیت نبود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در برنامه «آفاق» بیان شد:
دعوت مامون از عالمان برای مناظره با امام، از روی حسن نیت نبود

رادیو گفتگو


شناسهٔ خبر: 2998803 - دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
دین و اندیشه > سایر

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و تمدن اسلامی گفت: مامون از روی حسن نیت امام رابرای مناظره دعوت نکرد و اتفاقی که او دوست داشت رخ دهد، روی نداد، یعنی خجل شدن حضرت در مقابل اصحاب مذاهب. به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه آفاق با موضوع امام رضا؛ نمادها و شعائر و با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسین میرلوحی کارشناس امور مذهبی، دکتر طاووسی مدس دانشگاه و پژوهشگر و دکتر سروقامت عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و تمدن اسلامی روانه آنتن شد. دکتر طاووسی مدرس دانشگاه و پژوهشگر با اشاره به حکومت عباسیان اظهار داشت: در بیشتر زمانها به دوره زندگانی حضرت در دوره خلافت مامون اشاره می شود در حالی که دوره زیادی از زندگی آن بزرگوار مصادف با دوره هارون و ۵ سال هم دوره امین است. وی افزود: هر کدام از این دوره ها ویژگی های خاص خودش را داشته است. هارون جبار سلطه گری بوده است که مشهور است در ایوان کاخش در بغداد می ایستاد و می گفت، ای ابرها اگر در بغداد نمی بارید، نبارید؛ هر جا ببارید، ملک من است! البته سخن او بیراه هم نبود زیرا از نزدیکی های مرزهای چین تا مصر و شمال آفریقا را در اختیار داشت. سیاست او خشن و مبتنی بر سرکوب مخالف بود. طاووسی با بیان اینکه در دوره هارون، امام رضا (ع) امامتشان را آشکارا بیان می کردند، گفت: از امام سوال کردند، نمی ترسید هارون شما را از بین ببرد؟ حضرت می گفتند، خیر زیرا همانطور که جدم می دانست از ابوسفیان آزاری به او نمی رسد و جانش را نمی گیرد، من هم می دانم هارون نمی تواند جان من را بگیرد. در حقیقت این علم لدونی است که از زمان امام باقر و امام سجاد (ع) به شیعیان انتقال داده شده است و این اعتقاد شیعه است. وی به دوره امین اشاره کرد و بیان داشت: اهل حدیث در این دوره از او در برابر برادرش مامون حمایت می کردند. در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسین میرلوحی کارشناس امور مذهبی به اشاره به پیچیدگی های سیاسی دوران امام رضا اظهار داشت: یکی از ابعادی که باید به آن توجه شود، تلاش حکومت در آن زمان بود که امام رضا هم داخل در دنیا شده است. آنها هدفشان از ولایت عهدی این بود که نشان دهند، آنچه ائمه درباره عدم دلبستگی به دنیا می گویند، صحیح نیست. وی خاطرنشان کرد: با یک فضاسازی سیاسی در داخل و از طرف دیگر بکار بردن خشونت و شمشیر کشیدن دربرابر حضرت، سعی کردند امام را به مرو بیارند. در حقیقت با یک سیاست دوگانه حضرت را در منگنه قرار دادند. اما وقتی حضرت می خواستند از خراسان به سمت محل حکومت حرکت کنند، به اهل بیت دستور دادند، نوحه سرایی کنند. از حضرت سوال می کنند پشت سر مسافر گریه خوب نیست ولی حضرت می گوید مسافری که بنا داشته باشد برگردد. وی عنوان داشت: در حقیقت حضرت توانستند با ابزار محبت و تبلیغاتی مشروع، امت را بیدار کنند و این یکی از راه های حضرت برای آگاه ساختن مردم بود. میرلوحی در ادامه یکی از ابعاد کمتر پرداخته شده در زمینه امام رضا را مسئله شعار دانست و بیان داشت: مفرد شعائر، شعار است که در فارسی می توان از کلمه نماد استفاده کرد. این کارشناس امور مذهبی به برخی تبلیغات مسموم ضد دینی اشاره کرد و گفت: برخی می گویند، دلت باید پاک باشد و ظواهر اهمیتی ندارد؛ نیازی به نماز خواندن نیست. اگر ملاک ما قرآن کریم باشد، قرآن خلاف این موضوع را بیان می کند. در سوره حج در آیه ای می گوید، هر کس از نمادهای الهی استفاده کند، نشان دهنده پاکی دل او است. میرلوحی نمادها را بسیار مهم ارزیابی کرد و به امام رضا اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مهمترین این شعائر مسئله غدیر بود. غدیر را به عنوان مهمترین اتفاق بعد از بعثت پیامبر اکرم باید تلقی کنیم و زنده بداریم. امام روایت ها و حدیث های زیادی درباره روز غدیر مطرح کردند مانند اینکه فرمودند، خداوند متعال، عیدهای الهی را مانند عروس آرایش کرده است که زیباترین آنها عید غدیر است. وی ادامه داد: امام رضا بر اطعام در روز عید غدیر تاکید دارند. در اهمیت این موضوع همین بس که اگر یک نفر را در روز عید غدیر اطعام کنید، گویا تمامی انبیاء را اطعام کرده است. همچنین ایشان توصیه موکد می کنند که در آن روز بوی خوش از شما ساطع شود و بهترین لباس ها را بپوشید و به خانواده بهترین غذاها را بدهید. وی به دیگر اقدامات امام رضا در زنده کردن شعار اشاره کرد و گفت: وقتی نام قائم آل محمد حضرت مهدی برده می شود، احتیاط واجب این است که بایستیم؛ این را از امام رضا داریم زیرا ایشان این موضوع را تعلیم و ترویج کردند. در ادامه دکتر سروقامت عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و تمدن اسلامی با بیان اینکه همه امامان در برخی صفات و مطالب شهرت بیشتری دارند، اظهار داشت: برای امام حسن مجتبی (ع) لقب کریم را داریم. در خصوص امام صادق (ع) به عنوان صادق اهل بیت نام برده شده است و همچنین از امام رضا (ع)  به عنوان عالم آل محمد یاد می شود. وی اضافه کرد: بخشی از این موضوع به شرایطی که حضرت در آن زمان می زیستند، بر می گردد. اگر زمان حضرت رضا (ع) را موشکافی کنید، متوجه می شوید مامون برای لطمه زدن به امام مناظراتی را با حضور عالمان ایجاد می کردند و امام به خوبی این صفتشان را در این مناظرات نشان دادند. وی تصریح کرد: مامون از روی حسن نیت این کار را نکرد و اتفاقی که او دوست داشت رخ دهد، روی نداد، یعنی خجل شدن حضرت در مقابل اصحاب مذاهب. به این ترتیب بزرگان را دعوت می کردند و مناظراتی شکل می گرفت که مجموع برخی از این مناظرات در کتب ما نیز وجود دارد. سروقامت در بیان دیگر دلایل القاب عالم آل محمد به امام رضا گفت: جلساتی وجود داشت که امام رضا توانستند، علوم خودشان را ظهور و بروز داشتند. عبارتی از خود امام رضا را خواندم مبنی بر اینکه حضرت فرودند، آنگاه که بر اهل تورات با تورات ایشان و بر اهل انجیل، با انجیلشان و با اهل زبور با زبورشان و با ایرانیان به زبان خودشان و با رومیان به زبان خودشان استدلال کردم و هر دسته ای را محکوم کنم و به گفتار من اعتقاد یابند، مامون خواهد فهمید، مسندی که بر آن تکیه زده است، حق او نیست.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن