واضح آرشیو وب فارسی:مهر: کلیپ صوتی؛ پیامبر اعظم(ص) و پایهگذاری نظام اسلامی در بیان رهبر انقلاب
شناسهٔ خبر: 2997362 - جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
دریافت 5 MB
هدف پیامبر(ص) این بود که پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همه دلها برسد. این جز با ایجاد یک نظام نمونه و الگو امکانپذیر نبود؛ لذا پیغمبر به مدینه آمد تا این نظام نمونه را به وجود آورد. به گزارش خبرگزاری مهر، بخشی از سخنان حضرت آیتالله خامنهای که در این کلیپ صوتی میشنوید: دوره مدینه، فصل دوم دوران بیستوسه ساله رسالت پیغمبر است. سیزده سال در مکه، فصل اوّل بود - که مقدمه فصل دوم محسوب میشود - و تقریباً ده سال هم دوران مدینه پیغمبر است که دوران شالودهریزی نظام اسلامی و ساختن یک الگو و نمونه از حاکمیّت اسلام برای همه زمانها و دورانهای تاریخ انسان و همه مکانهاست. البته این الگو، یک الگوی کامل است و مثل آن را دیگر در هیچ دورانی سراغ نداریم؛ لیکن با نگاه به این الگوی کامل، میشود شاخصها را شناخت. این شاخصها برای افراد بشر و مسلمانها علامتهایی است که باید به وسیله آنها نسبت به نظامها و انسانها قضاوت کنند. هدف پیغمبر از هجرت به مدینه این بود که با محیط ظالمانه و طاغوتی و فاسد سیاسی و اقتصادی و اجتماعیای که آن روز در سرتاسر دنیا حاکم بود، مبارزه کند و هدف، فقط مبارزه با کفّار مکه نبود؛ مسأله، مسأله جهانی بود. پیامبر اکرم این هدف را دنبال میکرد که هرجا زمینه مساعد بود، بذر اندیشه و عقیده را بپاشد؛ با این امید که در زمان مساعد، این بذر سبز خواهد شد. هدف این بود که پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همه دلها برسد. این جز با ایجاد یک نظام نمونه و الگو امکانپذیر نبود؛ لذا پیغمبر به مدینه آمد تا این نظام نمونه را به وجود آورد. اینکه چقدر بتوانند آن را ادامه دهند و بعدیها چقدر بتوانند خودشان را به آن نزدیک کنند، بسته به همّت آنهاست. پیغمبر نمونه را میسازد و به همه بشریت و تاریخ ارائه میکند. پیغمبر وارد مدینه شد تا این نظام را سرِ پا و کامل کند و آن را برای ابد در تاریخ، به عنوان نمونه بگذارد تا هر کسی در هر جای تاریخ - از بعد از زمان خودش تا قیامت - توانست، مثل آن را به وجود آورد و در دلها شوق ایجاد کند تا انسانها به سوی چنان جامعهای بروند. البته ایجاد چنین نظامی، به پایههای اعتقادی و انسانی احتیاج دارد. اوّل باید عقاید و اندیشههای صحیحی وجود داشته باشد تا این نظام بر پایه آن افکار بنا شود. پیغمبر این اندیشهها و افکار را در قالب کلمه توحید و عزّت انسان و بقیه معارف اسلامی در دوران سیزده سال مکه تبیین کرده بود؛ بعد هم در مدینه و در تمام آنات و لحظات تا دم مرگ، دائماً این افکار و این معارف بلند را - که پایههای این نظامند - به این و آن تفهیم کرد و تعلیم داد. دوم، پایهها و ستونهای انسانی لازم است تا این بنا بر دوش آنها قرار گیرد - چون نظام اسلامی قائم به فرد نیست - پیغمبر بسیاری از این ستونها را هم در مکه به وجود آورده و آماده کرده بود. یک عدّه، صحابه بزرگوار پیغمبر بودند - با اختلاف مرتبهای که داشتند - اینها معلول و محصول تلاش و مجاهدت دوران سخت سیزدهساله مکه بودند. یک عدّه هم کسانی بودند که قبل از هجرت پیغمبر، در یثرب با پیام پیغمبر به وجود آمده بودند؛ از قبیل سعدبنمعاذها و ابیایّوبها و دیگران. بعد هم که پیغمبر آمد، از لحظه ورود، انسانسازی را شروع کرد و روزبهروز مدیران لایق، انسانهای بزرگ، شجاع، با گذشت، با ایمان، قوی و بامعرفت به عنوان ستونهای مستحکم این بنای شامخ و رفیع، وارد مدینه شدند. هجرت پیغمبر به مدینه - که قبل از ورود پیامبر به این شهر، یثرب نامیده میشد و بعد از آمدن آن حضرت، مدینةالنّبی نام گرفت - مثل نسیم خوش بهاری بود که در فضای این شهر پیچید و همه احساس کردند کأنّه گشایشی بهوجود آمده است؛ لذا دلها متوجّه و بیدار شد. وقتی که مردم شنیدند پیغمبر وارد قُبا شده است - قُبا نزدیک مدینه است و آن حضرت پانزده روز در آنجا ماند - شوق دیدن ایشان روزبهروز در دل مردم مدینه بیشتر میشد. بعضی از مردم به قُبا میرفتند و پیغمبر را زیارت میکردند و برمیگشتند؛ عدّهای هم در مدینه منتظر بودند تا ایشان بیاید. بعد که پیغمبر وارد مدینه شد، این شوق و این نسیم لطیف و ملایم، به توفانی در دلهای مردم تبدیل شد و دلها را عوض کرد. ناگهان احساس کردند که عقاید و عواطف و وابستگیهای قبایلی و تعصّبات آنها، در چهره و رفتار و سخن این مرد محو شده است و با دروازه جدیدی به سوی حقایق عالم آفرینش و معارف اخلاقی آشنا شدهاند. همین توفان بود که اوّل در دلها انقلاب ایجاد کرد؛ بعد به اطراف مدینه گسترش پیدا کرد؛ سپس دژ طبیعی مکه را تسخیر کرد و سرانجام به راههای دور قدم گذاشت و تا اعماق دو امپراتوری و کشور بزرگِ آن روز پیش رفت؛ و هرجا رفت، دلها را تکان داد و در درون انسانها انقلاب به وجود آورد. مسلمانان در صدر اسلام، ایران و روم را با نیروی ایمان فتح کردند. ملتهای مورد هجوم هم به مجردی که اینها را میدیدند، در دلهایشان نیز این ایمان به وجود میآمد. شمشیر برای این بود که مانعها و سرکردههای زر و زورمدار را از سر راه بردارد؛ والّا تودهی مردم، همه جا همان توفان را دریافت کرده بودند و دو امپراتوری عظیم در آن روزگار - یعنی روم و ایران - تا اعماقِ خودشان جزو نظام و کشور اسلامی شده بودند. همه اینها چهل سال طول کشید؛ ده سالش در زمان پیغمبر بود؛ سی سال هم بعد از پیغمبر. بیانات در خطبههای نماز جمعه تهران ۱۳۸۰/۰۲/۲۸
انسان ۲۵۰ ساله پیامبر اعظم صلّیاللهعلیهوآله و پایهگذاری نظام اسلامیمقام معظم رهبری دوران حاکمیّت اسلام در مدینه دوران شالودهریزی نظام اسلامی و ساختن یک الگو و نمونه از حاکمیّت اسلام برای همهی زمانها و دورانهای تاریخ انسان و همهی مکانهاست هدف پیامبر اکرم فقط مبارزه با ک
درس های پیامبر اعظم ص از جمله آثار منتشر شده درباره شخصیت و سیره پیامبر اکرم ص از میان بیانات رهبر معظم انقلاب است به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم یکی از تعابیر باشکوه قرآنی که خداوند در وصف رسول مکرّم اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم به کار برده اسوه حسنه بودن
خبرگزاری میزان-نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا چهره حقیقی نظام اسلامی را نشان داد به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان آیت الله محمدرضا ناصری در خطبه های نمازجمعه یزد اظهار کرد رهبری فرزانه انقلاب اسلامی با احساس وظیفه در قبال
گفتاري از رهبر انقلاب پيرامون روشنفكران مشروطه مقوله روشنفكرى با خصوصياتى كه در عالمِ تحقّق و واقعيت دارد - كه در آن فكر علمى نگاه به آينده فرزانگى هوشمندى احساس درد در مسائل اجتماعى و به خصوص آنچه كه مربوط به فرهنگ است مستتر است - در كشور ما بيمار و ناسالم و معيوب متولد ش
آیت الله سیدرضا حسینی مازندرانی نامه رهبر انقلاب تلاش برای ایجاد نهضت اصلاحی در جوامع غربی است شناسهٔ خبر 2993324 - دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۴ دین و اندیشه > سایر آیت الله مازندرانی تولیت حوزه علمیه امام حسین ع گفت اشاره مقام معظم رهبری به سیاست های غرب صرفاً برای افشاگری
دعوت قدیروف از رهبران کشورهای اسلامی برای مقابله با تروریسم شناسهٔ خبر 2992475 - یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۰ دین و اندیشه > اسلام در جهان رمضان قدیروف رئیس جمهور چچن طی یادداشتی در صفحه شخصی اینستاگرام خود از تمام رهبران کشورهای اسلامی خواست که با تروریسم و بویژه حکومت ابلیس
به مناسبت سالروز رحلت آیت الله گلپایگانیامر به معروف و نهی از منکر مبنایی فقهی برای انقلاب اسلامیدر دیدگاه آیتالله گلپایگانی امر به معروف و نهی از منکر مبنایی برای مبارزه با رژیم طاغوت و برای برقراری حکومت اسلامی است چکیده در فقه شیعه برای مبارزه با طاغوت مبانی فقهی متعددی
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸ ۰۱ نماینده ولیفقیه در استان لرستان گفت یکی از مهمترین منابع مالی پیامبر اسلام ص وقف بوده این در حالی است که همواره عالمان دین متولیان وقف بودهاند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان حجتالاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی
مفتی مسلمانان روسیه نامه رهبر انقلاب ایران بیانگر ابعاد راهبرد تروریستی ضد اسلامی غرب است مسکو- ایرنا- نفیق الله آشیروف مدیر شورای مفتی های روسیه و رئیس اداره مسلمانان بخش آسیایی این نهاد درباره راهبرد غرب برای استفاده از تروریست ها علیه کشورهای اسلامی گفت رهبر انقلاب ایران د
یادداشتی از آیتالله کعبی جامعۀ اسلامی به مثابۀ عنصری از عناصر نظامسازی فقهی شناسهٔ خبر 2994644 - چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۰ دین و اندیشه > اندیشمندان یکی از بسترهای تحقق نظامسازی فقهی جامعهسازی اسلامی است که دارای محتوا و ساختارهایی است که این ساختارها در فقه شامل مسج