تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835692319
اشعههای فضای مجازی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
اشعههای فضای مجازی
سرد شدن ارتباطهای عاطفی و نارضایتیها از زندگی خانوادگی، از جمله مواردی است که منشأ شکستهای بزرگ در زندگی جوانان به شمار میآید. یکی از زمینههای اصلی در بروز چنین مشکلاتی، فضای مجازی است.
اشاره: زندگی در فضای مجازی، پیامدهای مثبت و منفی زیادی در شیوه زندگی کاربران به دنبال خواهد داشت. فرصتهای آموزشی، اقتصادی و علمی از جمله آثار مثبت این فضاها به شمار میآید. البته این فضاها به دلیل ناآگاهی برخی کاربران، می تواند آسیبهای اجتماعی و خانوادگی فراوانی را نیز به دنبال داشته باشد. نوشتار ذیل اشارهای است فهرستوار به این آسیبها. نگاهی به آثار اجتماعی و فردی فضای مجازی اشعههای فضای مجازی الف) فضای مجازی و نارضایتیهای خانوادگی آنچه در خانواده به عنوان پایه اصلی اجتماع، اهمیت فراوانی دارد، توجه به ارزشها است. ورود تکنولوژی در خانوادهها، ارزشهای اجتماعی خانوادهها را تحتالشعاع قرار داده و موجب تغییرات در رفتار و گفتمان نسل جوان شده است. سرد شدن ارتباطهای عاطفی و نارضایتیها از زندگی خانوادگی، از جمله مواردی است که منشأ شکستهای بزرگ در زندگی جوانان به شمار میآید. یکی از زمینههای اصلی در بروز چنین مشکلاتی، فضای مجازی است که سبب شده تا سطح توقع از زندگیهای مشترک در میان نسل جوان بالا رود. ب) بحران هویتی و شخصیتی هویت شخصى، ویژگى بى همتاى فرد را تشکیل مى دهد. هویت اجتماعى در پیوند با گروه ها و اجتماعات مختلف قرار گرفته و شکلگیری آن، متأثر از آنها است. هویت فرهنگی، برگرفته از باورهایی است که در عمق وجود فرد به واسطه تعامل او با محیط پیرامون و آموزههای آن، از بدو تولد تا کهنسالی جای گرفته است. از آن جا که فضای سایبر، صحنهای فرهنگى و اجتماعى است که شخص، خودش را در موقعیت هاى گوناگون نقش ها و سبک هاى زندگى قرار مى دهد، خود زمینهای را برای چندشخصیتی شدن کاربر فراهم میآورد که موجب تقویت شخصیتهای چندگانه و رشد و استحکام آن میشود. جوانان در این محیط در معرض آسیبپذیری بیشتری بهویژه در دورانی که هویت آنان شکل میگیرد،قرار دارند. از اینرو این فضا کاربران را به داشتن یک هویت مجازی غیر از هویت اصلی خود ترغیب میکند و متاسفانه در اغلب موارد، آرامآرام هویت مجازی بر هویت اصلی غلبه پیدا میکند. ج) تعارض ارزشها یکی از چالشهای فراروی فرهنگها، تحت تاثیر قرارگرفتن ارزشها و هنجارهای اجتماعی است. چون اساساً ورود فضای مجازی همراه با ارزشهای غربی، چالشهای جدیدی را در کشورهای دیگر به وجود آورده است. از آنجایی که برخی از عناصر موجود در این پدیده، با فرهنگ خودی و ارزشهای اسلامی ایرانی مغایر است، فضای مجازی میتواند آسیبهای فراوانی را به همراه داشته باشد. برای نمونه، ورود فضای مجازی در حوزه خانواده موجب تغییر نظام ارزشی در خانوادهها میشود. در یک مطالعه تجربی آمده که استفاده جوانان از فضای مجازی، به کاهش ارزشهای خانواده انجامیده است. ه) گسترش ارتباطهای نامتعارف میان جوانان فضای مجازی به دلیل سهولت در ایجاد روابط دوستانه و عاشقانه، در زمینههای غیراخلاقی بسیار مورد توجه قرار گرفته، تا جاییکه موجب شکلگیری خیانت در روابط زناشویی و ایجاد روابط نامشروع شده است. و) فاصلهگرفتن نسلها امروزه با ورود وسایل و تکنولوژیهای جدید به عرصه خانوادهها، والدین و فرزندان ساعتهای متمادی در کنار یکدیگر میگذرانند بدون آنکه سخنی بر زبان آورند! این امر سبب سرد شدن روابط بین والدین و فرزندان میشود. دو نسل به دلیل داشتن تفاوتهای اجتماعی و تجربههای زیستی مختلف، زندگی را از دریچه نگاه خود نگریسته، آن را تفسیر میکنند. نسل دیروز(والدین ) مدعی دانایی و باتجربگی هستند و نسل امروز(فرزندان) که خواهان تطابق با پیشرفتهای روز میباشند، در برابر آنها واکنش نشان میدهند و چون از پس منطق و نصیحتهای ریشهدار و سرشار از تجربه آنها برنمیآیند، به لجبازی روی میآورند. سرعت تحولات در دوران کنونی وتوجه بیشتر جوانان به برنامههای جهانیشدن فرهنگ، گسترش روزافزون انجمنها و کانونهایی غیر از کانون خانواده برای پیوستن و تعلق خاطر جوانان به آنها از جمله عوامل گسست نسلها است. ورود به زندگی دوم زندگی دیگر یا «زندگی دوم» نام یک جهان اینترنتی خیالی است که در این جهان کاربران میتوانند یک «خود دوم» بسازند و زندگی دیگری را تجربه کنند. برای اجرای این بازی و حضور در این جهان، کاربران باید عضو سایت شده، یک تصویر الکترونیکی یا کارتونی معروف به «آواتار» از خود بسازند. بعضی از افراد، آواتار را شبیه به خود واقعیشان میسازند و برخی دیگر متفاوت از خود واقعیشان. برای نمونه، با جنسیت متفاوت و حتی موجودی خیالی و افسانهای. هنگامی که فرد آواتارخود را ساخت، به جمع ساکنان این سرزمین خیالی میپیوندد و میتواند در تعاملات آنها شرکت کند. از بسیاری جهات این جهان شبیه به جهان واقعی است؛ با خیابانها و فروشگاههایی که آواتار شما میتواند در آنجا پرسه بزند. آواتار شما میتواند با آواتارهای دیگر دوست شده، به دانشگاه رفته، کار و کاسبی راه انداخته و حتی ازدواج کند. همچنین میتواند کارهایی انجام دهد که در جهان واقعی ممکن نیست؛ برای مثال، میتواند به جای قدمزدن پرواز کند. پیامدهای زندگی دوم زندگی در این محیط دوم پیامدهایی برای کاربران به همراه دارد که به اجمال به برخی از آنها اشاره میکنیم: شکسته شدن مرز بین فضای حقیقی و فضای مجازی حضور کاربران در فضاهای مبهم و پیچیده مجازی، از اتاقهای گفتو گو گرفته تا شبکههای اجتماعی و اینک فضاهای «زندگی دوم» به آنان این امکان را میدهد تا برای خودشان هویتی متفاوت از دنیای حقیقی بیافرینند و همین امر به رشد خیالبافی و دورشدن از پذیرش شرایط حقیقی زندگی میانجامد. بلوغ زودرس جنسی در اتاقهای گفتو گو و شبکههای اجتماعی بخش مهمی از محتواهای ارائهشده در فضای مجازی، بخصوص سایتهای زندگی دوم بدون در نظر گرفتن اقتضای سنی مخاطب، حاوی مباحث جنسی در سطوح مختلف است و به سرعت در معرض دید کاربران نوجوان وجوان قرار میگیرد؛از این رو این افراد که در شرایط خاص غلیان غرایز جنسی قرار دارند، آرامآرام در این ورطه میافتند و از مسیر ارزشهای جامعه منحرف میشوند. ترویج نظام سرمایهداری سایتهای زندگی دوم، شبیهساز جامعهای مبتنی بر نظام اقتصاد سرمایهداری هستند. ایده اصلی این فضاها به کاربرانش این است که کاربر به موازات درک اصول زندگی در این جامعه مجازی و فهم وظایف خود به مثابه یک شهروند لیبرال، شیفته زندگی در طبقه مرفه نظام سرمایهداری میشود. از اینروست که در تمام این فضاهای آنلاین، از طبقه ضعیف و اقشار کارگر، خبری نیست. این فضاها، راهبردی برای قراردادن مخاطبان در محیطی سرشار از خوشی هستند که موجب غفلت از کاستیها و نقصهای بنیادین نظام سرمایهداری میشود. این بازیها با ایجاد تجربه دلانگیز استفاده از مواهب ظاهری تمدن غرب و محصولات غربی، به شکلی هدفمند مبلّغ و مروّج زندگی در جامعه مبتنی بر نظام سرمایهداری مصرفزدگی و تجملگرایی هستند . ترویج سکولاریسم در برخی از بازیهای فضای مجازی، نهتنها به ظاهر، حضوری از دین در زندگی دوم وجود ندارد بلکه در این فضاهای خاص مجازی، گاهی معنویت و دغدغههای جدّی زندگی بشری به شوخی گرفته شده و از این طریق کاربران به غفلت انداخته میشوند. در این بازیها شاهد هیچ نوع عبادتگاه یا عملی مبنی بر انجام عبادت و دعا دیده نمیشود. حتی موضوعاتی که دین به آن اهتمام دارد همچون مرگ، روح و زندگی پس از مرگ، در بازی به شوخی گرفته شده و جنبه دنیوی یافتهاند. برای نمونه، در شرایطی خاص شخصیت مجازی میتواند به صورت روح، آسانتر از قبل به زندگی خود در فضای بازی ادامه دهد. این غفلتزدگیها بدین سبب است که معنویت در زندگی انسانی، دلمشغولیهای بیهوده بیرونی را کاهش داده و مخالف جریان حرکت نظام سرمایهداری است. مهدویت و آواتارسازی اَوَتار در آیین هندو به معنی «حلول خدا» بوده و آواتار، تجسمی مادی ناشی از به زمین آمدن ایزدان هندو است. در تعریف عمومی نیز کلمه آواتار به معنای حلول خداوند در قالب انسانی و تجسم عامل الهی(منجی) میباشد. خدای این آیین هر زمان که جهان در خطر نابودی قرار گیرد، در قالب و کالبد یکی از موجوات دهگانه از جمله ماهی، گراز، شیر، انسان و … حلول کرده، آن را نجات میدهد. نکته جالب توجه این است که ویشنو(یکی از خدایان سه گانه هندو و خدایی که در قالب آواتار حلول میکند) ده آواتار دارد که هنوز در قالب آخرین آواتار حلول نکرده است .آواتار نهایی «کالی »(اسب سفید) نام دارد و هنگامی که پلیدی به اوج رسد، ویشنو سوار بر اسبی سفید از آسمان فرود آمده، شمشیر خود را چون شهاب حرکت خواهد داد. در زندگی دوم، آواتار یک شخصیت مجازی است که کاربر، خود را در قالب آن به نمایش میگذارد. اکثر کاربران نمیدانند که آواتارسازی، بهنوعی اسطورهسازی است . آواتارسازی باعث میشود فرد، منِ آرمانی خود و یا اسطوره تصوری خویش را برای دیگران قابل رؤیت کند، البته به شکل یک کاراکتر مجازی . کارشناسان بر این باورند که برای مقابله با مهدویت است که غرب، مقوله آواتار را به شکل فیلم و انیمیشن به نمایش میگذارد؛ زیرا وقتی افراد، خود را در قالب اسطوره و منجی در فضای مجازی و زندگی دوم قرار دهند، دیگر منتظر منجی دنیای واقعی نخواهند نشست. عوارض فردی فضای اجتماعی استفاده بیش از حد از فضای مجازی، آثار جبرانناپذیری از حیث فردی برای کاربر خواهد داشت که فهرستوار به آنها اشاره میکنیم: 1.کاهش تعاملات فرد با همسالان خود؛ 2.منحرف شدن از مسیر اهداف زندگی واقعی؛ 3. افزایش ابتلا به افسردگی؛ 4- نابودی خلاقیت افراد؛ 5. بی خوابی؛ 6. به خطر افتادن فضای خصوصی. منابع 1. میسفادین، لی پی، ترجمه: پارتازیان، کامبیز، فرهنگ فضای مجاری بایدها و نبایدها در فرهنگ اینترنتی 2. بخشیان، تاریخچه شبکه های اجتماعی مجازی 3. پایگاه مجلات تخصصی نور 4. پایگاه تحلیلی تبیینی برهان 5. ویستا، زندگی دوم در فضای مجازی 6. پایگاه خبری، علمی، آموزشی، دانشنامه روانشناسی و علوم تربیتی ماهنامه فرهنگ پویا-29 انتهای متن/
94/07/20 - 02:02
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]
صفحات پیشنهادی
زندگی «open»تر با فضای مجازی
زندگی openتر با فضای مجازیزمانی که هدف از ازدواج تغییر می کند و راههای رفع نیاز عاطفی و جنسی آسان و در دسترس میشود راه ترویج خیانت نیز گشوده می شود چنانکه در چند سال اخیر در شبکههای ماهوارهای تاکید فراوانی بر عادی جلوه دادن امر قبیح خیانت میکنند ماهواره و سبک زندگی غربینیازمند انقلاب در فضای مجازی هستیم/ سرانه تولید محتوای دینی در فضای مجازی پایین است
آیتالله مکارم شیرازی نیازمند انقلاب در فضای مجازی هستیم سرانه تولید محتوای دینی در فضای مجازی پایین است آیتالله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با اشاره به سرانه پایین تولیدات محتوای دینی و اسلامی در فضای مجازی گفت برای اسلامی کردن فضای مجازی نیازمند انقلاب در این عرصه ایمفرمانده نیروی انتظامی مازندران:فضای مجازی قابل حذف شدن نیست
فرمانده نیروی انتظامی مازندران فضای مجازی قابل حذف شدن نیست ساری-ایرنا- فرمانده نیروی انتظامی مازندران گفت اگرچه فضای مجازی دارای فرصت ها و تهدیدهایی برای جامعه است ولی قابل حذف شدن نخواهد بود به گزارش خبرنگار ایرنا سردار مسعود جعفری نسب روز چهارشنبه در نخستین همایش فضای مجازیتدوین نظام تضمین امنیت شبکه های اجتماعی/ ایجاد فضای مجازی امن
معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران از تدوین نظام تضمین امنیت شبکه های اجتماعی با هدف ایجاد فضای مجازی امن برای کاربران این شبکه ها خبر داد به گزارش صاحب نیوز سید هادی سجادی اظهار داشت نظام تضمین امنیت شبکه های اجتماعی توسط مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای مامام جمعه شاهیندژ: فعالان فضای مجازی حج را مغایر با کمک به فقرا جلوه ندهند
امام جمعه شاهیندژ فعالان فضای مجازی حج را مغایر با کمک به فقرا جلوه ندهندامام جمعه شاهیندژ گفت جوانان فعال در فضای مجازی به جا آوردن مناسک حج را مغایر با کمک به فقراء جلوه ندهند حجتالاسلام نقی باقری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت اینکه در فضای مجازیکمیته فضای مجازی برای رصد تبلیغات زودهنگام در ستاد انتخابات تشکیل شد/ افراد مطابق قانون عمل کنند
دبیر ستاد انتخابات کشور در گفت و گو با ایرنا کمیته فضای مجازی برای رصد تبلیغات زودهنگام در ستاد انتخابات تشکیل شد افراد مطابق قانون عمل کنند تهران – ایرنا – دبیر ستاد انتخابات کشور از تشکیل کمیته فضای مجازی برای رصد تبلیغات زودهنگام نامزدهای احتمالی انتخابات اسفندماه در این ستاموج ناهنجاریهای فضای مجازی در راه است
موج ناهنجاریهای فضای مجازی در راه استتاریخ انتشار دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵ ۱۱ حجتالاسلام والمسلمین هادی صادقی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی فضای مجازی کشور اظهار کرد فضای مجازی امروز مسالهای است که با همه حیات بشر سر و کابی رحمی فضای مجازی در حق خانواده مرحوم نوروزی
سرگرم شدن با داغ دیگران بی رحمی فضای مجازی در حق خانواده مرحوم نوروزی باز هم برخی از کاربران فضای مجازی با گریه های خانواده ای داغدار سرگرم شدند به گزارش سرویس کشکول جام نیوز این روزها انگار بناست فضای مجازی جای واقعیتها را بگیرد و یا آنها را بازیچه دست خود قرار دهد السرپرست پلیس فتای قزوین مطرح کرد ارتقای امنیت فضای مجازی در افق 1404
سرپرست پلیس فتای قزوین مطرح کردارتقای امنیت فضای مجازی در افق 1404سرپرست پلیس فتای قزوین تحقق ارتقای امنیت فضای مجازی در افق 1404 را با تلاش پلیس فتا و توجه بیشتر خانوادهها ممکن دانست عبدالرضا صفرخانلو امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به فعالیتهای صورت گرفتهتدوین 120 پایان نامه ارشد در حوزه«فضای مجازی و سبک زندگی»
رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت با شرکت همراه اول قراردادی منعقد شده تا در چارچوب آن بتوان دانش تولید شده در زمینه فضای مجازی و سبک زندگی را به محتوایی تبدیل شود که کپی از اپلیکیشن های غربی نباشد به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دکتر محمدمهدی طهرانچی-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها