محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
دکتر عرفان فدایی وکیل پایه یک دادگستری
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1802425793
عید قربان روایتگر شریعت «توحید محور» اسلام است
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: عید قربان روایتگر شریعت «توحید محور» اسلام است
حجت الاسلام مبلغی گفت: عید قربان فلسفههای متنوع و متعددی را با خود به همراه دارد که همه در نقطهای کانونی به هم میرسند و این نقطه، «تقرب به خداوند» است.
به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در آستانه عید قربان یادداشتی در خصوص فلسفه این عید بزرگ اسلامی نوشته اند که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
عید قربان فلسفههای متنوع و متعددی را با خود به همراه دارد که همه در نقطهای کانونی به هم میرسند. این نقطه، «تقرب به خداوند» است که در این گفتار به پارهای از این فلسفهها اشاره میکنیم:
یکم؛ تعیین مسیر زندگی و افق فراروی آن
عید قربان «مسیر زندگی» و افق فراروی آن را نشان میدهد. این مسیر مبتنی بر توجه ژرف به خداوند، همراه با احساس و امید، نعمت و امنیت و ارتباط شاد با انسانها است. و افق آن، عبودیت و بندگی محض و تقرب به خداوند است؛ تقربی جامع، ژرف، پر احساس و چند لایه. هر چند که این تعیین مسیر در اندیشههای اسلامی به صورت متعدد مطرح شده است؛ اما عید قربان اندیشههای مسیر تقرب را در قامت نمادهایی با قابلیت حضور استوار در تاریخ آشکار کرده، و فرصتی را برای بازتولید مداوم اندیشه تقرب به خداوند فراهم آورده است. عید قربان نماد «رابطه ناب خلق و خالق» و نمود معنویت مواج «تقرب به خداوند» است. قربان، رفتن تا نزدیکی خداوند و بازگشتن به سوی خلق به صورت شاد و مسرور است.
دوم؛ فرودستی غیر خدا در برابر خدا
بر اساس فلسفه عید قربان، انسان در بندگی خود به مرحلهای باید برسد که حاضر شود در راه خداوند از همه چیز بگذرد و در ترجیح بین خدا و غیرخدا، خدا را انتخاب کند حتی اگر آن غیر، فرزند باشد. از این رو، بر اساس فلسفه این عید، همه چیز باید در برابر خداوند، وضع فرودستی پیدا کند.
سوم؛ عطوفت خداوند پشتوانه عاطفه انسانی
عید قربان بیانگر و روایتگر رحمت الهی است؛ چه آنکه حضرت ابراهیم(ع) در جریان ترجیح خدا بر فرزند خود مشمول «عطوفت خداوند» شد. نقطه زیبا و استثنایی حادثه آن است که عطوفت خداوندی به مدد عاطفه انسانی آمد و عواطف پدری را از شرایط سخت (و بر حسب چینش ظاهری بیرحم) نجات بخشید.
چهارم؛ توجه به جامعه و خدمت خلق
در عید قربان، تقرب به خداوند با حل برخی از مشکلات اجتماعی همچون فقر پیوند برقرار کرده است. دیگر اینکه شاد بودن به صورت جمعی و اجتماعی، نظیف بودن و نو پوشیدن، دید و بازدید داشتن و... بخش دیگری از ابعاد اجتماعی- انسانی عید قربان است.
پنجم؛ تأسیس مکتب توحید و ملت ابراهیم
داستان ابراهیم(ع) شروع حرکت بیپیرایه «توحید» به صورت یک جریان پر امتداد در تاریخ است. آیینی که در تاریخ با قدرت هر چه تمام شکلگرفته، تداوم یافته و ابعاد و لایههای اجتماعی خود را تعریف میکند و در قالب ادیانی مهم ظهور و بروز میبخشد. این داستان و بنیان گذاشتن کعبه در متن آن به دلیل چند نکته ارتباط وثیق و محکمی با جریان و آیین توحیدی پیدا میکند.
نکته اول اینکه؛ حضرت ابراهیم(ع) به صورت شخصی با امتحانات بسیار مهم، متنوع و متوالی مواجه میشود که این امتحانات نخست زمینه توجه بیشتر و کاملتر به خداوند را در ایشان بر میانگیزاند. سپس در نتیجه این امتحانات الهی تعلق فزایندهای نسبت به خداوند بیش از پیش در ایشان احیا میشود که در نهایت به خالصسازی روح و اندیشهشان بر محور خداوند یعنی التزام به توحید انجامید. از این رو، نتایج این امتحانات، ارتباط وثیق و محکمی با جریان «توحید» پیدا میکند. شرح این داستانها و بخشی از امتحانات در تاریخ مشخص شده است و در قرآن مجید نیز انعکاس برجسته و اساسی پیدا کرده است.
نکته دوم اینکه؛ بر اساس مطالعات از اساسیترین امتحانهای حضرت ابراهیم(ع) به زمانی باز میگردد که ایشان به امر خداوند مأمور به ترک سرزمین خود و رفتن به سرزمین مکه شدند چراکه این سفر خود متضمن امتحانات دیگر شد. بریدن از محیطی که در آن مناسبات اجتماعی و دینی (علیرغم تلاشهای ایشان) همچنان بر ذهنیتها و آداب غلط و شرکآلود استوار بود و رفتن به سرزمینی بیسکنه برای بنیان نهادن ملت ابراهیم(ع) امتحانی بزرگ قلمداد میشد. بر این اساس میتوان برای ابراهیم(ع) یک نقش تأسیسی- تاریخی نیز قائل شد که از طرفی خود را برای تاریخ به عنوان یک «ملت» (ملت ابراهیم) معرفی کرد و از طرف دیگر مبنایی برای دین حنیف و توحید شد که با این حرکت دینی، زمینهساز شکلگیری ادیان دیگر شد که در نهایت به دین اسلام به عنوان کاملترین و جامعترین دین در مسیر تبیین توحید منتهی شد. این نقش تأسیسی– تاریخی میتواند با رجوع به قرآن نگاههای کلامی دینی بسیار کلانی را در ما ایجاد کند. یکی از نتایج آن است که اتباع ادیان ابراهیمی باید خود را اجزای یک پیکر و ملت ببینند و یکدیگر را تخطئه نکنند، البته تخطئه علمی به این شکل که هر دینی دین قبلی خود را نسخ میکند، طبیعی است. اما تخطئه اجتماعی و نفی دیگری پذیرفتنی نیست. این نقش تأسیسی– تاریخی از حیث اجتماعی میتواند در میان اتباع ادیان مختلف حرکت واحدی را تحت عنوان «ملت ابراهیم» پایهریزی کند تا از این رهگذر آموزههای بینالادیانی زیادی شکل بگیرد.
تأثیر خوانش سلوک ابراهیم بر زندگی اجتماعی امروز
داستان زندگی حضرت ابراهیم(ع) در سرزمین مکه یک واقعه بینظیر برای بشریت در طول تاریخ است که ابعادی استثنایی و مؤلفههایی ویژه دارد. خلوص متزاید منتهی به توحید، رها شدن انسان از خود و رفتن به سمت خالق و ظهور رحمت الهی بر بندهای که از فرزند خود گذر کرده است آن هم در غلیان عاطفه و در شرایطی غریب، اولین مؤلفه این داستان است. مؤلفه دیگر این است که در این داستان، حسن ظن انسان به خدا منشأ تولید برکات مادی میشود؛ چه آن چشمه و چه تبدیل شدن آن بیابان بیآب و علف به جایگاهی آباد همگی بیانگر این امر است که حسن ظن انسان به خدا میتواند مبنای گشایشها و برکتها باشد که امروز هم این مبناها در قالب نمادهایی همچون چشمه زمزم، نزول برکات بر آن سرزمین و... در حال باز تولید است که در این میان دین اسلام بیش از سایر ادیان در استمرار بخشیدن به این نمادها نقشآفرینی کرده است. واقعیت این است که توجه به این نمادها میتواند با کمترین هزینهای نسلها را به یک واقعه استثنایی نزدیک کرده و پیوند زند تا از فرصتهای نهفته در آن به مثابه یک کتاب برای مطالعه خود بهره گیرند. واقعیت این است که نمادها همواره باری از معانی و مفاهیم را به صورت جمعی و اجتماعی خلق میکنند و آن را به شکلی فرانسلی در یک جریان ممتد قرار میدهند. بنابراین برنامه حج جریانی در امتداد توحید است که پیش از اسلام نیز کمابیش وجود داشته است اما بعد از اسلام به شکلی نهادمند و پر رنگتر پی گرفته شد. بنابراین میتوان چنین استدلال کرد که از رهگذر نمادها میتوان فلسفه عید قربان را به نسلهای گوناگون نیز تسری داد.
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
متن و ترجمه دعای امام حسین(ع) در «روز عرفه»+ صوت
مداح جوان با قفل فرمان به قتل رسید!
حاجیان به پیروی از حضرت ابراهیم(ع) با شرک مبارزه کنند
سر امام حسین(ع) بالای نیزه نرفت که ما کاسبی کنیم/ آیتالله مجتهدی تهرانی مشوق من در مداحی بود
مراسم دعای عرفه در هزار و 200 امامزاده کشور برگزار میشود
روز شمار «دهه ولایت و امامت» اعلام شد
سه عامل فساد عقل و اندیشه از منظر قرآن کریم
روز «عرفه» هیئت کجا برویم؟ + جدول
اولین همایش «بانوی انتظار» برگزار میشود
این افراد روز قیامت کور محشور میشوند!
۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]
صفحات پیشنهادی
قربان روایتگر شریعت توحیدمحور اسلام است/فلسفه عید قربان
یادداشت احمد مبلغی قربان روایتگر شریعت توحیدمحور اسلام است فلسفه عید قربان شناسهٔ خبر 2922640 - چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۹ دین و اندیشه > اندیشمندان عید قربان فلسفههای متنوع و متعددی را با خود به همراه دارد که همه در نقطهای کانونی به هم میرسند به گزارش خبرگزاری مهر عیدلاریجانی عید قربان را به روسای مجالس کشورهای اسلامی تبریک گفت
لاریجانی عید قربان را به روسای مجالس کشورهای اسلامی تبریک گفت رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی فرا رسیدن عید سعید قربان را به روسای مجالس کشورهای اسلامی تبریک گفت به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامهای جداگانه به روسای مجالسسازمان کنفرانس اسلامی برای آتش بس در روز عید قربان در یمن تلاش کند
عضو مجمع روحانیون مجلس گفت سازمان کنفرانس اسلامی باید برای اعلام آتش بس در یمن در روز عید قربان تلاش کند متاسفانه عربستان به این موضوع که آتش بس در یمن به ویژه در این ایام که ایام خاص در ماههای حرام هستند توجه نمی کند به گزارش ناب نیوز حجت الاسلام حسین سبحانی نیا نماینده نیشابورونمایی از مسابقه «دستپخت» شبکه یک روز عید قربان
رونمایی از مسابقه دستپخت شبکه یک روز عید قربان مسابقه آشپزی دستپخت روز عید قربان رونمایی میشود به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی شبکه یک بگفته تهیهکننده مسایقه دستپخت این اولین مسابقه بین المللی در رسانهمسابقه «دستپخت» عیدی شبکه یک در عید قربان
مسابقه دستپخت عیدی شبکه یک در عید قربان تاریخ انتشار یکشنبه 29 شهریور 1394 ساعت 13 49 | شماره خبر 2101057008566528784 تعداد بازدید 3 پ پ اولین قسمت از مسابقه آشپزی دستپخت روز عید قربان در شبکه اول سیما رونمایی میشود شاهرخ امیرمعزی تهیه کننده مسابقه «دستپخت»اسلام آباد / بازار خرید و فروش احشام در آستانه عید قربان
اسلام آباد بازار خرید و فروش احشام در آستانه عید قربان ایرنا - اسلام آباد - بازارهای خرید و فروش احشام در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان در پاکستان رونق گرفته است 3 عکس ایرنا کد خبر 2948171 تاریخ خبر 10 15 25 06 1394 10 15 25 06 1394بهمناسبت عید سعید قربان محدودیتهای ترافیکی در محورهای مازندران اعمال میشود
بهمناسبت عید سعید قربانمحدودیتهای ترافیکی در محورهای مازندران اعمال میشودرئیس پلیسراه مازندران گفت بهمناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان محدودیتهای ترافیکی در محورهای استان اعمال میشود جعفر محمدنژاد امروز در گفتوگو با خبرگزاری فارس در شهرستان ساری با اشاره به فرا رسیدن عیدحجت الاسلام تقوی:ائمه جمعه محور فعالیت های فرهنگی هستند
حجت الاسلام تقوی ائمه جمعه محور فعالیت های فرهنگی هستند خرم آباد - ایرنا - رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشورگفت ائمه جمعه باید محور فعالیت های فرهنگی هر شهری باشند به گزارش ایرنا حجت الاسلام سید رضا تقوی روز یکشنبه در بیست و هشتمین گردهمایی ائمه جمعه استان لرستان افزود ائمهپیام تبریک لاریجانی به روسای مجالس کشورهای اسلامی به مناسبت عید قربان
چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۶ رییس مجلس شورای اسلامی در پیامهای جداگانهای به روسای مجالس کشورهای اسلامی فرا رسیدن عید سعید قربان را تبریک گفت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا علی لاریجانی در این پیامهای جداگانه حج و مناسک آن را فریضهای بیهمتا خواندعید قربان در ترکیه، سمبل همیاری و احسان اسلامی
عید قربان در ترکیه سمبل همیاری و احسان اسلامی استانبول- ایرنا- عید قربان به عنوان بزرگترین عید در ترکیه با شور و شوق مردم مسلمان این کشور همراه است و بهترین نمود همیاری و احسان اسلامی در این کشور به شمار می رود به گزارش ایرنا جامعه ترکیه در آستانه عید قربان در تکاپوی آمادگی ب-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها