تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شش (صفت) در مؤمن نيست: سخت گيرى، بى خيرى، حسادت، لجاجت، دروغگويى و تجاوز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798421856




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گسترش موزه‌ها يکي از ضرورت‌ها و نيازهاي اصلي کشور است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ شهريور ۱۳۹۴ (۱۳:۵۱ب.ظ)
گسترش موزه‌ها يکي از ضرورت‌ها و نيازهاي اصلي کشور است موج-معاون اول رئيس جمهور گفت: موزه‌ها فقط مراکزي براي حفظ و نشان دادن اشياء تاريخي نيستند بلکه مراکزي هستند که حيات فرهنگي در آن جريان داشته واز طريق مشاهده اين آثار سخن گذشتگان به گوش ما مي‌رسد.
به گزارش خبرگزاري موج، اسحاق جهانگيري صبح امروز (شنبه) همزمان با هفتهٔ دولت، با حضور در مجموعهٔ موزهٔ ملي ايران، ضمن بازگشايي موزهٔ دوران اسلامي، موزهٔ پيش از تاريخ را افتتاح و از بخش‌هاي مختلف اين دو موزه بازديد کرد.
معاون اول رئيس جمهور در آيين گشايش موزهٔ پيش از تاريخ و بازگشايي موزهٔ دوران اسلامي، اظهار داشت: هر ملتي که از گذشتهٔ خود شناخت دقيقي داشته باشد، قادر خواهد بود زمان حال را نيز به درستي بشناسد و بتواند به نحو مطلوبي براي آينده برنامه ريزي کند.
وي گفت: اگرچه براي توسعه ايران به منابع فيزيکي و مادي نياز داريم و شرط لازم براي توسعه، وجود سرمايه‌هاي فيزيکي و مادي است، اما نمي‌توان از سرمايه‌هاي فرهنگي و معنوي غفلت کرد و بدون توجه به اين سرمايه‌ها نمي‌توانيم به نحو مطلوب در جهت توسعه گام برداريم.
معاون اول رييس جمهور افزود: داشتن فهم دقيق و ادراک درست از تاريخ، بخشي از همين ضرورت فرهنگي است که در اختيار ما قرار دارد و به همين دليل است که بايد به صورت جدي به ميراث فرهنگي توجه کنيم و اين آثار تاريخي را، اشياء مرده و بي‌جان نپنداريم که در گوشه‌اي قرار گرفتند تا در معرض تماشا باشند بلکه بايد بدانيم اين آثار تاريخي به‌عنوان زبان گوياي فرهنگ و تمدن ملت ايران است که مردم ايران را به‌عنوان ملتي متمدن و با فرهنگ در صحنهٔ بين المللي معرفي مي‌کند.
جهانگيري در ادامه با ابراز تأسف از غارت‌هاي بزرگي که براي آثار تاريخي ايران رخ داده گفت: متاسفانه از بخش ميراث فرهنگي ايران آن‌طور که بايد حراست و حفاظت نشده و متاسفانه در سال‌هاي گذشته نيز شاهد سوء مديريت در اين زمينه بوده‌ايم.
وي با بيان اينکه در دولت تدبير و اميد تلاش وسيعي در جهت بازگرداندن برخي آثار تاريخي ايران از کشورهاي ديگر صورت گرفته است خاطرنشان کرد: خوشبختانه توفيقات خوبي در اين زمينه به دست آمده و علاوه بر آن گام‌هاي موثري در جهت ثبت جهاني برخي از آثار ايراني برداشته شده است.
معاون اول رييس جمهور با تاکيد براينکه وظيفه جدي ماست که از ميراث فرهنگي کشور حفاظت و حراست کنيم تصريح کرد: نبايد اجازه دهيم با وقوع برخي اتفاقات منفي، در زمينهٔ ميراث فرهنگي فاجعه رخ دهد.
جهانگيري با اشاره به وضعيت برخي کشورهاي منطقه که با گروه تروريستي داعش مواجه هستند افزود: متاسفانه در برخي از کشورهاي منطقه گروه تروريستي داعش برخورد و رفتار نادرست و جاهلانه با آثار تاريخي اين کشورها انجام مي‌دهد که اين رفتار دل هر انسان علاقه‌مند به فرهنگ و تمدن را به درد مي‌آورد.
وي همچنين با اشاره به بازگشايي موزهٔ دوران اسلامي خاطرنشان کرد: آثار بزرگي که با ترکيبي از انديشهٔ اسلامي و فرهنگ و دانش ايراني خلق شده ترکيبي زيبا به وجود آورده که نشان مي‌دهد برخلاف آنچه گفته مي‌شود که ميان ايران و اسلام دو گانگي و ستيز وجود دارد، همزيستي مطلوبي ميان اين دو به چشم مي‌خورد به نحوي که به صراحت مي‌توان گفت موزهٔ دوران اسلامي تجلي عيني و ملموس خدمات متقابل اسلام و ايران است.
معاون اول رييس جمهور ادامه داد: از آثاري که در موزه‌ي‌دوران اسلامي به نمايش گذاشته مي‌شود مي‌توان به اين موضوع پي برد که روح ايرانيان مسلمان با عدالت اسلامي و حکمت در هم آميخته و دستاوردهاي جديدي را براي ايران و جهانيان به ارمغان آورده است.
دکتر جهانگيري اظهار اميدواري کرد: بتوانيم موزه‌هاي ديگري را در سطح کشور ايجاد کنيم و هم به دوران قبل از اسلام و هم پس از اسلام توجه نماييم.
وي با بيان اينکه ملت ايران از گذشتهٔ پر افتخار و تمدني غني برخوردار هستند خاطر نشان کرد: ملت ايران نقش برجسته‌اي در تمدن جهاني ايفا کرده و امروز بايد با تکيه بر گذشته در جهت ساخت آينده‌اي خوب براي ايرانيان و جهانيان تلاش کنيم.
موزهٔ دوران اسلامي براساس طرحي الهام گرفته از کاخ ساساني بيشابور، به صورت چليپاي هشت ضلعي، با مساحتي حدود 4 هزار متر مربع و در سه طبقه ساخته شد. بعدها اين بنا به منظور تأسيس موزهٔ دوران اسلامي تجهيز و در سال 1375 افتتاح شد. در اوايل تيرماه 1385 با هدف گسترش برخي فضاها و بازنگري در چگونگي نمايش آثار، اين موزه براي بازسازي تعطيل شد و امروز با حضور معاون اول رييس جمهور با تغييراتي در فضاهاي داخلي و چيدمان بازگشايي شد.
آثار موزهٔ دوران اسلامي در دو طبقه اول و دوم براساس زمان‌بندي تاريخي حکومت‌ها، سلسله‌ها و حکمرانان چيدمان شده است.
موزهٔ کنوني شامل شش تالار در دو طبقه است که طبقهٔ دوم شامل تالار صدر اسلام، تالار سلجوقي و تالار ايلخاني و طبقه اول تالار قرآن، تالار تيموري، تالار صفويه و تالار افشار، زند و قاجار را در بر گرفته است.
عناصر و تزئينات وابسته به معماري بناهاي تاريخي دوران اسلامي در اين موزه به گونه اي طراحي شده که نشان دهنده موقعيت آن‌ها در بناي اصلي است.
موزهٔ پيش از تاريخ نيز که امروز افتتاح شد يکي از بخش‌هاي موزهٔ ايران باستان است که آثاري از دوران پاريمه سنگي قديم تا اواخر هزاره چهارم پس از ميلاد (يعني از کهن‌ترين دوران تا پيش از ابداع نگارش) به نمايش گذاشته مي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن