تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799078716




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جايگاه واقعي شوراها حلقه مفقوده سازندگي کشور


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ شهريور ۱۳۹۴ (۱:۲۲ق.ظ)
جايگاه واقعي شوراها حلقه مفقوده سازندگي کشور موج- گروه استان ها؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، شوراها بستري براي حضور و مشارکت مردم در سازندگي کشور هستند و مي توان از آنها به عنوان حلقه واسطه بين مردم و حاکميت ياد کرد.
هر چه قدر در اين بخش رشد و توسعه داشته باشيم مطمئنا اين اتفاق منجر به افزايش همگرايي و تعامل ميان دولتمردان و مردم مي شود.
عبدالحميد اميني، نماينده استان گلستان در شوراي عالي استانهاي کشور در اين رابطه به خبرنگار خبرگزاري موج گفت: شوراها در نظر مردم، از جايگاه بالايي برخوردار هستند اما در بين مسئولين هنوز نتوانسته اند جايگاه واقعي خود را پيدا کنند.
عضو شوراي عالي استان هاي کشور با بيان نقش و جايگاه شوراها و شهرداري ها به عنوان کليددار مديريت شهري تصريح کرد: شوراهاي شهر و روستا اميد مردم هستند و تحقق اهداف قانون نيز با همدلي و وحدت عملي مي شود.
وي افزود: در قانون اساسي، شورا از جايگاه خوبي برخوردار است، اما در قانون تشکيلاتي، سال به سال جايگاه شورا ضعيف تر شده است. البته در آينده نزديک با پيگيري شوراي عالي اين نهاد مردمي به جايگاه واقعي خود خواهد رسيد.
نماينده استان گلستان در شوراي عالي استانها ادامه داد: ۱۳ طرح از طرف شوراي عالي استانها به مجلس شوراي اسلامي داده شده است، ولي متاسفانه بسياري از اين طرح ها راکد مانده است.
اميني بيان کرد: در سال ۹۳، طرحي به مجلس شوراي اسلامي، مبني بر اختصاص ۲ درصد ماليات ارزش افزوده به شوراها، ارسال داده شد که اگر به تصويب مي رسيد، بسياري از مشکلات مالي و اجرايي شوراهاي فرادست حل مي شد؛ متاسفانه اين طرح 8 راي کم داشت و مصوب نشد.
وي افزود: اميدواريم دولت و مجلس بتوانند شورا را به عنوان بازوي خود بدانند و تعاملات به صورت دوطرفه باشد.

در کشورهاي توسعه يافته شوراها در امور شهر نقش تعيين‌کننده دارند
منوچهر کاظمي نيز با تاکيد بر نقش شوراها در توسعه شهري اظهار کرد: متاسفانه هنوز جايگاه واقعي شوراها در کشور جا نيفتاده است، در صورتي که در کشورهاي ديگر شوراها در بسياري از امور شهر نقش تعيين‌کننده دارند.
وي با اشاره به اينکه در کشورهاي ديگر، کليد اصلي فعاليت‌هاي شهر در کليه مباحث شهري در اختيار شوراهاست، گفت: در کشور ما تمام تمرکز شوراها عموما بر عملکرد شهرداري‌هاست در صورتي که شورا به لحاظ قانوني مجوز بررسي اقدامات و عملکرد ارگان‌ها و سازمان‌ها را در اختيار دارد.
کاظمي تصريح کرد: در کشور ما عملا سازمان‌ها از شوراهاي اسلامي شهر حرف‌شنوي ندارند و حتي مديران کل دستگاه‌هاي اجرايي در جلسات شورا شرکت نمي‌کنند. تنها دليل اينگونه برخوردها عدم باور نسبت به جايگاه شوراها در شهر است. آنها نسبت به کمک‌کننده بودن شوراها درک کاملي ندارند.
وي حضور افراد متعهد، کارآمد و متخصص در حوزه‌هاي مختلف در شوراي شهر را عاملي براي تاثيرگذاري اين مجموعه در توسعه شهر عنوان کرد و افزود: يکي از نقاط ضعف شوراها مدت زمان کوتاه حضور فرد در شوراست. افرادي که به شورا وارد مي‌شوند طي چهار سال به کليه اطلاعات و امور شهري آشنا مي‌شوند اما، ممکن است در دوره بعدي رأي نياورند و عملا يک تجربه چهار ساله از دست مي‌رود و مجددا افرادي وارد مي‌شوند که بايد همين پروسه را طي کنند.
اين عضو شوراي شهر اراک بر حضور افراد با تجربه، متعهد و کارآمد در شوراهاي اسلامي شهر تاکيد کرد و گفت: لازمه تاثيرگذار بودن شوراها ورود افرادي است که اطلاعات لازم درخصوص شورا، شهرداري و مباحث شهري داشته باشند و يا به نوعي در زمان ورود، تجربه افراد نيز لحاظ شود.
وي با بيان اينکه شايد يکي از دلايلي که گاه باعث ايجاد مشکل در فعاليت شورا مي‌شود، نبود افراد مطلع در شوراست، بر حضور افراد مطلع به منظور تسريع در تصميم‌گيري‌ها جهت ارتقاي کيفيت توسعه شهري تاکيد کرد و افزود: شوراي شهر نبايد صرفا به مباحث و اقدامات شهردا ري تکيه کند بلکه به عنوان نماينده مردم بايد کليه نيازهاي جامعه را بررسي کرده و سازمان‌هاي مختلف را موظف به تحقق اهداف و نيازهاي جامعه کند.
کاظمي بهترين راهکار براي شناساندن ظرفيت‌هاي شورا به جامعه و سازمان‌ها را برگزاري جلسات توجيهي دانست و تاکيد کرد: حضور افراد متعهد در شوراها وزن شورا را بالا مي‌برد. اين موضوع باعث مي‌شود که مديران اجرايي اهميت و پتانسيل شورا را درک کنند.
وي اضافه کرد: نقش استاندار در نشان دادن ظرفيت‌هاي شوراها بسيار مهم است. استاندار مي‌تواند با مدير يا مسئولي که به رغم دعوت توسط شورا، در جلسات حضور پيدا نمي‌کند، برخورد کرده و اينگونه جايگاه شورا را تبيين کند. اميد است که با انتخاب استاندار جديد براي استان بتوان تعامل مثبتي بين استانداري و شوراي شهر ايجاد کرد.
اين عضو شوراي شهر با تاکيد بر اينکه نفرات اول هر استان همچون استاندار، امام جمعه و نمايندگان مجلس نقش تعيين‌کننده‌اي در اعتلاي شورا دارند. شوراي شهر اقدامات بسياري انجام مي‌دهد اما، جايگاهش به درستي تبيين نشده است.
کاظمي همچنين بر وابسته نبودن اعضاي شورا در کنار فعاليت بي‌غرض و متعهدانه تاکيد کرد و گفت: زماني که يک شهردار مديريت درستي ندارد، اگر شش عضو شورا حامي وي باشند، عملا شورا نمي‌تواند اقدامي را در خصوص برخورد با شهردار انجام دهد و اين در حالي است که بايد دو سوم اعضاي شورا به عدم مديريت درست راي بدهند. وابستگي و حمايت‌هاي بي‌دليل از عملکرد يک شهردار باعث بروز مشکلات ‌شده و کارآمدي شورا نيز از اين طريق زير سوال مي‌رود، اينجاست که اعضاي شورا بايد متعهدانه و مسئولانه عمل کنند.

اعضاي شوراها، مواردي را که مغفول مانده را کشف و ارزيابي کنند
در اين رابطه ايوب هلاکو رييس شوراي اسلامي استان گلستان نيز گفت: شوراها در دوره دوم، جايگاه خود را تثبيت کردند. متاسفانه از دوره دوم به بعد، جايگاه شوراها هر سال ضعيف ترشده است.
وي تصريح کرد: شوراي شهر گنبدکاووس ظرفيت خوبي با توجه به مبالغ اعتباري و جايگاه خود دارد و مي تواند در اين راستا ارتباطات خود را با مديران و استانداري بيشتر و بهتر کند.
رئيس شوراي اسلامي استان گلستان بيان کرد: انتظار مي رود در طول سال، گنبدکاووس ميزبان چند همايش بزرگ باشد و بتواند مشکلاتي چون طلاق، تصادفات، اعتياد وديگر مشکلات را با تعاملات با مديران کاهش دهد.
هلاکو افزود: شايد دولت و حاکميت، فضاي آموزشي براي شوراها مهيا نکرده باشد، ولي لازم است اعضاي شوراها، مواردي را که مغفول مانده را کشف و ارزيابي کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن