تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804821642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهره گيري از ظرفيت طبيعت براي ايجاد نشاط در دانش آموزان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱ شهريور ۱۳۹۴ (۹:۲۶ق.ظ)
بهره گيري از ظرفيت طبيعت براي ايجاد نشاط در دانش آموزان موج- معاون رئيس جمهور آموزش و پرورش را يکي از ارکان مهم فرهنگ سازي در جامعه برشمرد و گفت:اصلاح تفکر و رفتار هر دانش آموز به محيط زيست، منجر به افزايش خلاقيت و نشاط فردي وي و گامي به سوي بهبود وضعيت محيط زيست کشور است.
به گزارش خبرگزاري موج، معصومه ابتکار، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ضمن بازديد از اردوي پيشاهنگان فرزانه آموزش و پرورش، با تاکيد بر اين نکته که محيط زيست موضوعي فرابخشي و فرامرزي است، تصريح کرد: مهم‌ترين دغدغه امروز بشر در کنار دستيابي به صلح و امنيت جهاني، حفظ محيط زيست است.
ابتکار افزود: امروزه محيط زيست از چنان اهميتي در جهان برخوردار است که به يکي از مهم‌ترين و اصلي‌ترين شاخص‌هاي ارزيابي حکومت‌ها در جهان تبديل شده است تا جايي که حتي در اجلاس سال گذشته روساي جمهور جهان در مقر سازمان ملل يک روز کامل به موضوع محيط زيست، نقش و تکاليف دولت‌ها در اين زمينه و بررسي عملکرد آن‌ها در جهت حفظ محيط زيست اختصاص داده شد و رئيس جمهور ايران نيز سخنراني خود در سازمان ملل را بر همين محور قرار داد.
معاون رئيس جمهور با تاکيد بر اهميت سال 2015 به دليل نهايي شدن اهداف توسعه پايدار، گفت: مجامع جهاني در تلاش‌اند همزمان با پايان سال 2015 اهدافي جديد با محوريت توسعه پايدار (تلفيق سه مفهوم اقتصاد، اجتماع و محيط زيست)را جايگزين اهداف هزاره کنند که تاکنون 17 هدف آن مشخص و در شهريور با حضور سران کشورها در مجمع عمومي سازمان ملل نهايي و تصويب خواهد شد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: با وجود تاکيد بر مباحثي همچون آموزش و بسياري از اهداف توسعه هزاره در اهداف جديد، عنصر پايداري مهم‌ترين رکن در تدوين اين اهداف جديد است که با نگاه ويژه به محيط زيست و رسيدن به توافق در زمينه تغييرات آب و هوايي در حال تدوين است.
وي اشاره اي هم به آثار سوء و مخرب نابودي محيط زيست بر سلامت و امنيت زندگي بشر داشت و گفت: گرم شدن زمين، از بين رفتن تنوع زيستي گياهي و جانوري، تغييرات اقليم از جمله پيامدهاي تخريب محيط زيست است که بي شک سلامت و زندگي انسان‌ها را نيز تحت شعاع قرار مي‌دهد.
ابتکار با بيان اين که رشد و بهبود شرايط اقتصادي و اشتغال يکي از مهم‌ترين جهت گيري‌ها و اولويت‌هاي دولت يازدهم بوده و هست، اظهارکرد: اين اهداف از سوي سازمان حفاظت محيط زيست نيز به عنواني بخشي از بدنه دولت پيگيري مي‌شود اما با تاکيد بر رشد اقتصادي سبز بدين معنا که دستيابي به رشد و توسعه اقتصادي و اشتغال بدون تخريب يا ايجاد آلودگي در محيط زيست بايد صورت پذيرد.
توسعه پايدار تضمين عدالت بين نسلي است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست توسعه پايدار را تضمين و تاکيدي بر عدالت بين نسلي دانست و گفت: تاکيد دنيا و برنامه ريزي و توجه ويژه دولت يازدهم به امر توسعه پايدار در همين راستا است.
وي اصل 50 قانون اساسي ايران را از ديگر اسناد بالادستي براي توسعه پايدار برشمرد و اظهارکرد: در همين قانون بر نقش و وظيفه همگاني در حفظ محيط زيست تاکيد شده است و البته وظايف مسوولان در اين زمينه بيشتر از سايرين است.
معاون رئيس جمهور تفکر سنتي که مسووليت حفظ محيط زيست را تنها محدود به عده اي خاص مي‌دانست، منسوخ شده اعلام کرد و افزود: در تفکر نوين جهاني همه در قبال حفظ محيط زيست مسووليت دارند.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست اشاره اي هم به شرايط کنوني محيط زيست ايران داشت و اظهارکرد: افزايش دما، کاهش بارندگي، خشک‌سالي، از بين رفتن تالاب و رودخانه‌ها و درياچه‌هاي مهم کشور همچون بختگان، گاوخوني، هورالعظيم، اروميه، هامون و انزلي، تهديد گونه‌هاي گياهي و جانوري، تغيير کاربري اراضي جنگلي و در معرض تهديدبودن جنگل‌هاي زاگرس و هيرکاني، افزايش و تشديد پديده گرد و غبار در کشور زنگ خطر مهمي است که به همگان يادآوري مي‌کند بايد در حفظ محيط زيست بکوشند و فشار بر طبيعت را کم کنند.
ابتکار محيط زيست و حفظ آن را مسأله مهم حال و آينده کشور و تضمين کننده کيفيت حيات نسل‌هاي کنوني و آينده ايران دانست و گفت: به همين دليل دولت در ابعاد مختلف به موضوع محيط زيست پرداخته است و تلاش مي‌کند تا با ايجاد تعامل‌هاي فرابخشي در رفع بحران‌هاي کنوني محيط زيست ايران بکوشد.

رويکرد اقتصادي قابل تفکيک از محيط زيست نيست

معاون رئيس جمهور با تاکيد بر اين که رويکرد اقتصادي قابل تفکيک از محيط زيست نيست، تصريح کرد: دولت يازدهم نيز با رويکرد مثبت به محيط زيست و اولويت بخشي به اين حوزه، اقتصاد سبز و توجه به رشد اقتصادي ملازم با مسائل محيط زيستي را مورد پيگيري قرار داده است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: بر اساس همين رويکرد، محيط زيست در تلاش است تا از طريق تعامل با ساير بخش‌ها به ويژه بخش مهم و کليدي رشد اقتصادي و اشتغال کشور را با بهبود شاخص‌هاي محيط زيست کشور هماهنگ کند.
مصرف بشر بيش از ظرفيت زمين است.
معاون رئيس جمهور گفت: زمين کشش آزمندي و زياده خواهي انسان‌ها که با خودخواهي و فزون خواهي خود منجر به تخريب و آلوده کردن منابع طبيعي شده است را ندارد.
ابتکار با يادآوري اين موضوع که ظرفيت زيستي دنيا و توان بازسازي طبيعت محدود است، گفت: درحال حاضر ميزان بهره کشي انسان‌ها از طبيعت بيشتر از ظرفيت زيستي زمين است به گونه اي که براي هريک سال زندگي انسان‌ها بر روي کره زمين يک سال و نيم زمان براي بازسازي نياز است و البته ايران نيز با همين روند بهره کشي و حتي بيشتر از طبيعت رو به رو است.
انسان‌ها تمام ذخيره منابع زمين را طي 8ماه نخست 2015 مصرف کردند/ ضرورت هم راستايي توسعه با قانون طبيعت
وي اشاره اي هم به گزارش جهاني منتشر شده در نيمه آگوست سال جاري داشت و گفت: بنابر اعلام گزارش جهاني در نيمه آگوست ظرفيت زيستي زمين در سال 2015 به پايان رسيد و مابقي مصرف انسان‌ها تا پايان سال 2015 بهره کشي از زمين و طبيعت است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست تاکيدکرد: توسعه بايد با قانون طبيعت هم راستا شود؛ زيرا هيچ پيشرفت و تکنولوژي توانايي تقابل با طبيعت ندارد زيرا بر هم زدن چرخه طبيعت منجر به زيان‌هاي بسيار براي زندگي خود بشر خواهد شد.
ابتکار يکي از قانون‌هاي طبيعت را چرخه هيدروليک ميان رودخانه، تالاب و آب‌هاي زيرزميني دانست و افزود: بر هم خوردن اين چرخه به معناي آغاز تهديد آبي است.
وي اشاره اي هم به تلاش و عزم دولت يازدهم در احياي زاينده رود داشت و گفت:متاسفانه به رغم روان شدن چندين ماهه آب در زاينده رود، فشار بشر و برداشت بي رويه منجر به کم آبي مجدد در زاينده رود شده است.
از ديگر محورهاي صحبت‌هاي رئيس سازمان حفاظت محيط زيست خاک و اهميت حفظ آن بود و وي ضمن تاکيد بر لزوم حفظ خاک، يکي از مهم‌ترين چالش‌هاي کنوني محيط زيست ايران را فرسايش خاک دانست و اظهارکرد: ايران يکي از بحراني‌ترين کشورها در زمينه حفظ خاک است که همين امر به يکي از عوامل بحران گرد و غبار در کشور تبديل شده است.

ضرورت بهره گيري از پتانسيل طبيعت براي ايجاد نشاط و خلاقيت

معاون رئيس جمهور با اشاره به تأثير محيط زيست و طبيعت بر کاهش استرس و بيماري‌هاي اعصاب و روان، همچنين افزايش نشاط و خلاقيت در افراد به ويژه کودکان و نوجوانان، همچنين با تاکيد بر اهميت و تأثير نشاط و تفريحات سالم در رشد قواي جسمي و روحي و خلاقيت کودکان و نوجوانان، تصريح کرد: طبيعت داراي پتانسيلي است که دانش آموزان با قرار گرفتن در آن، مي‌توانند ضمن تجربه فضايي نشاط آور به تقويت خلاقيت خود بپردازند.
وي اظهارکرد: اصلاح تفکر و رفتار هر دانش آموز به محيط زيست، منجر به افزايش خلاقيت و نشاط فردي وي و گامي به سوي بهبود وضعيت محيط زيست کشور است.
معاون رئيس جمهور پيشنهاد تشکيل نهاد جوانان محيط زيست را در بدنه سازمان دانش آموزي وزارت آموزش و پرورش را ايده اي خلاقانه دانست و گفت: تفاهم نامه منعقد شده ميان سازمان محيط زيست و آموزش و پرورش در تمام ابعاد و محورها در حال پيگيري است و موضوع تشکيل نهاد جوانان محيط زيست را در بدنه سازمان دانش آموزي هم در همين راستا قرار دارد.

ضرورت ايجاد آگاهي و انگيزش در سطح جامعه براي حفظ محيط زيست

ابتکار ضمن تاکيد بر ضرورت ايجاد آگاهي و انگيزش در سطح جامعه براي حفظ محيط زيست، تصريح کرد: اين مهم منجر به اصلاح رفتار و شيوه زندگي فردي و نهايتاً اجتماعي در برخورد و مواجه با محيط زيست خواهد شد که از جمله مهم‌ترين نيازهاي حال حاضر محيط زيست ايران است.
معاون رئيس جمهور ادامه داد: رويکرد علمي، دقيق و تخصصي به محيط زيست و آموزش همين رويکرد تخصصي به دانش آموزان منجر به اصلاح نگاه و رفتار افراد در برخورد با طبيعت و محيط زيست خواهد شد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: متاسفانه برخي افکار غلط منجر به تخريب محيط زيست شده است به گونه اي که به طور مثال تفکر بي ثمري حشرات منجر به تهديد نسل بسياري از حشرات از جمله زنبورها شده است.
معاون رئيس جمهور گفت: مصرف بيش از حد برخي سموم کشاورزي سبب از بين رفتن يا ايجاد تهديد نسلي براي حشرات مفيدي همچون زنبورها شده است که در حقيقت 70 درصد گرده افشاني محصولات کشاورزي توسط آن‌ها صورت مي‌گيرد.
ابتکار تنوع را کليد محوري ايران دانست و گفت: اين تنوع که در فرهنگ، طبيعت و قوميت‌هاي ايراني ديده مي‌شود بسيار ارزشمند است و حفظ آن منجر به حفظ تمدن کشور خواهد شد.
وي از مربيان حاضر در هشتمين اردوي پيش آهنگي سازمان دانش آموزان خواست در حفظ محيط زيست و آموزش حفظ آن بکوشند و با بهره گيري از جايگاه و قدرت خود در تاثيرگذاري بر مخاطب به ويژه دانش آموزان، سازمان محيط زيست را در اشاعه اين الگو ياري رسانند.
معاون رئيس جمهور آموزش و پرورش را يکي از ارکان مهم فرهنگ سازي در جامعه برشمرد و ابراز اميدواري کرد: همکاري و تعامل سازنده محيط زيست و آموزش و پرورش منجر به اصلاح رفتار و انديشه ايرانيان درحفظ محيط زيست شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن