تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801785480




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هیاهوی این روزهای کنگره؛ پایان محفل موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: هیاهوی این روزهای کنگره؛ پایان محفل موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای چیست؟
با در نظر گرفتن رد توافق هسته‌ای توسط کنگره بدون شک "باراک اوباما" در صدد وتوی آن بر خواهد آمد.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روند بررسی توافق هسته‌ای ایران در کنگره روز به روز از هیاهوی بیشتری برخوردار شده و محفل موافقان و مخالفان بیش از پیش مشخص می‌شود.

نگاه‌های نگران به سوی دموکرات‌ها


غعنن


نظر جمهوری خواهان پیرامون توافق هسته‌ای کاملا روشن است و از ابتدای مذاکرات نیز شاهد بودیم که از اکثریت لازم برای پیشبرد اهداف خود برخوردارند به همین جهات نگاه‌های نگران به سوی دموکرات‌ها است چرا که هر رای و تصمیم آنها بسیار تاثیر گذار خواهد بود .

با برسی اعضای دموکرات نیز متوجه می‌شویم در میان برخی اعضای دموکرات کنگره نیز درباره این توافق نگرانی‌هایی وجود دارد.
 
احتمال اول : تصویب قطعنامه مخالفت با توافق هسته‌ای

جمهوری خواهان برای به تصویب رساندن در سنا باید در رأی گیری رویه‌ای اولیه، موافقت 60 عضو سنا را به دست آورند تا این قطعنامه امکان به رأی گذاشته شدن را پیدا کند. در مرحله بعد، آن ها به 51 رأی نیاز خواهند داشت تا قطعنامه مذکور را تصویب کنند و تا 17 سپتامبر برای این کار فرصت دارند. با توجه به رویه متفاوت مجلس نمایندگان و نبود چالشی جدی در آن، پیش بینی می‌شود چنین طرحی به آسانی در این مجلس تصویب شود.

احتمال دوم: شکستن وتوی اوباما

با در نظر گرفتن رد توافق هسته‌ای توسط کنگره بدون شک "باراک اوباما" در صدد وتوی آن بر خواهد آمد چرا که وی پیش از این بارها و بارها در اظهارات خود تاکید کرذه که هرگونه مخالفت با توافق را وتو خواهد کرد، به همین منظور مخالفان وی قطعا درصدد شکست این وتو بر خواهند آمد و اگر هر دو حزب موجود، عدم تصويب توافق را به اوباما اطلاع بدهند، وی 12 روز فرصت دارد تا از اختيارات رياست جمهوری استفاده کند.

برای تحقق این امر مخالفان نیازمند جلب موافقت دو سوم نمایندگان در هر دو مجلس خواهند بود. برای بی اثر کردن وتوی رئیس جمهور، با این فرض که همه اعضای جمهوری خواه به لغو وتو رأی دهند، باید 44 نماینده از 188 نماینده دموکرات مجلس نمایندگان نیز آنان را همراهی کنند. تاکنون 9 نماینده دموکرات در مجلس نمایندگان گفته‌اند که با توافق هسته‌ای مخالفت خواهند کرد.

احتمال سوم: جلوگیری از بی اثر کردن وتوی اوباما

اوباما برای جلوگیری از بی اثر کردن وتوی خود نیازمند 34 رای از این مجلس 100 نفری است و تاکنون 14 عضو مجلس سنا اعلام کرده‌اند از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند و دست کم 16 نماینده (از مجموع هر دو حزب) نیز مخالفت قاطع خود را با این توافقنامه اعلام کرده‌اند.

گفتنی است در بین بقیه سناتورهای آمریکایی، حدود 13 نفر به تأیید توافق با ایران گرایش دارند. 15 نفر هنوز موضعی درباره این موضوع اعلام نکرده اند و 42 نفر که عمدتاً جمهوری خواه هستند به رد توافق با ایران گرایش دارند.

نظر تحلیلگران و مشاورين نمايندگان جمهوريخواه

بسياری از تحليلگران معتقدند که کنگره در گام اول اقدام به رد توافق می‌کند و اين تبديل می‌شود به مسئله‌اي ديگر؛ به محض آغاز فرصت 60 روزه، کليه لابی‌های اسراييلی شروع به صرف تمامی انرژی خود جهت رد توافق می‌کنند. با رد توافق، اوباما از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد و چالشی جديد آغاز خواهد شد. در فرصت 10 روزه نمايند‌گان، نياز به آرای "نه" تمامی جمهوری‌خواهان و 13 نماينده دموکرات در کنگره و 44 نماينده دموکرات در سنا ( (يا به عبارتی دو سوم کل نمايندگان) خواهد بود.

مشاورين نمايندگان جمهوری خواه بر اين باورند که حد نصاب حداقل 13 نماينده مذکور دموکرات و آنگوس کينگ -سناتور مستقل "گروه اول" که رای اش دارای اهميت است- دچار نوسان خواهد بود. خود نمايندگان جمهوری خواه نيز چندان به پيروزي در لغو وتوي اوباما اميد ندارند. اما حداقل از همين حالا بر طبل مخالفت اول که به وتوی اوباما در ماه سپتامبر بيانجامد می‌کوبند.

انتهای پیام/









۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن