تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818795239




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قالیباف: دولت را از اقتصاد کنار می‌زنم/تحریم‌ها جدی هستند


واضح آرشیو وب فارسی::

محمدباقر قالیباف، کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات تاکید کرد و گفت: هیچ راهی دقیق‌تر، علمی‌تر و کم‌حاشیه‌تر از انتخابات برای بهبود وضعیت کشور وجود ندارد.

 قالیباف در مراسم گرامیداشت روز ملی اصناف که صبح شنبه، ۲ تیر ۱۴۰۳، در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: پایان هفته روز انتخابات است؛ روزی که به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا، مردم بر سرنوشت خود حاکم می‌شوند و برای آینده تصمیم می‌گیرند.

وی افزود: هیچ مسیری بهتر از انتخابات برای بهبود وضعیت کشور وجود ندارد. امروز ملت ایران این فرصت را دارند که برای آینده کشور و فرزندانمان و همچنین امنیت و اقتصاد کشور تصمیم‌گیری کنند. باید تعیین کنیم که سکان قوه مجریه، که وظیفه هماهنگی‌ها و اجرای قوانین را دارد، در دست چه کسی باشد.



نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که مشارکت در انتخابات اصلی‌ترین مسئله است و همه باید در این زمینه تلاش کنیم. او گفت: امروز ارزش مشارکت در انتخابات برابر با امنیت، قدرت و منافع ملی ما است و مانند کارهای مجاهدانی است که در دوران دفاع مقدس در خط مقدم ایستادند. بعد از مشارکت، انتخاب درست می‌تواند نابسامانی‌ها را سامان دهد و نقاط قوت را حفظ و توسعه دهد.

قالیباف همچنین گفت: اهمیت اقتصاد برای همه روشن است. در عملیات «وعده صادق» قدرتی را به دنیا و ظالمان نشان دادیم که همه، حتی کسانی که در کشورهای اسلامی بودند و دغدغه امنیت داشتند، وقتی این قدرت را دیدند، حسرت خوردند. همه ایرانی‌ها در سراسر دنیا، حتی اگر از ما دل خوشی نداشتند، وقتی این نمایش قدرت را دیدند به ایرانی بودن خود افتخار کردند. آنها نیز فرزندان این خاک هستند و در مواقع نیاز نشان می‌دهند که پای کار کشور هستند.

وی افزود: به عنوان یک رزمنده می‌گویم، باید بدانیم که اگر در حوزه نظامی توان بازدارندگی فعال داریم، هرگز قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداریم و به دنبال حفظ صلح و امنیت هستیم. قدرت ما برای مبارزه با ظلم است و اگر به ما تجاوز شود، این پاسخ ما خواهد بود. اما این توان امنیتی و دفاعی بدون پشتوانه اقتصادی نمی‌تواند پایدار بماند و دیر یا زود بازخواهد گشت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اقتصاد مهم‌ترین ابزار برای حفظ استقلال کشور است. نمی‌توانیم قدرتمند باشیم اما نیازهای اساسی خود را از دیگران طلب کنیم. نمی‌توانیم قدرتمند باشیم اما سفره‌های مردم هر روز کوچکتر شود. همچنین نمی‌توانیم قدرت داشته باشیم اما در بانک مرکزی تصمیم بگیرند که به پروژه‌هایی با سود ۳۹ درصد و هزینه ۳۶ درصد سرمایه بدهند و بعد به بخش تولید بگوییم که باید تولید کنند و شاهد چنین اتفاقی در بورس باشیم.

قالیباف افزود: مردم اعتماد کردند و اکنون از ۵ میلیون نفر به ۵۰ میلیون نفر در بورس سهامدار هستند. اگر مردم بخواهند و اراده الهی باشد که من خدمتگزار شما شوم، نمی‌توانم به تنهایی درباره رفع ناهماهنگی‌ها و رویکرد اقتصادی تصمیم بگیرم. من به تصمیم‌گیری جمعی باور دارم و در نیروی انتظامی و هوافضای سپاه نیز همیشه با خرد جمعی تصمیم گرفتم و اجازه ندادم کسی مانع اجرای تصمیمات شود. یکی از مشکلات ما این است که صاحبان تجربه و علم را از تصمیمات کلان دور نگه داشته‌ایم و مشکل دیگر این است که وقتی متوجه اشتباه می‌شویم، آن را اصلاح نمی‌کنیم. امام (ره) به ما یاد داده که اگر متوجه اشتباه شدیم، باید شجاعانه آن را بپذیریم و خسارت را جبران کنیم.

وی گفت: تصمیم‌گیری درست از دو عنصر تشخیص علمی و تصمیم سیاسی تشکیل شده است. تشخیص علمی از علم و تجربه می‌آید و در حوزه اقتصاد، اصناف مسئول آن هستند. تصمیم سیاسی نیز بر عهده ماست. اصناف، بازرگانی و تعاون جاهایی هستند که درباره اقتصاد نظر می‌دهند و این حرف من از سر تعارف نیست.

قالیباف تاکید کرد: همه می‌دانیم که ارز نباید چند نرخی باشد. قطعیت نرخ ارز یک مسئله است و به رسمیت شناختن چند نرخ، مسئله‌ای دیگر. امروز از منابع عمومی یا درآمدهای تولیدی استفاده می‌کنیم و آنها را بین مردم بازتوزیع می‌کنیم، اما هر دو را به بدترین شکل ممکن انجام می‌دهیم. وقتی مالیات را از تورم می‌گیریم، باعث می‌شود که کیک اقتصادی کوچک شود و به دنبال آن سفره مردم هم کوچک شود. وقتی از رشد اقتصادی صحبت می‌کنیم، یعنی باید کیک اقتصادی را بزرگ کنیم. اگر کیک اقتصادی بزرگ شود، تولید و درآمدزایی اتفاق می‌افتد و مالیات دریافت می‌شود، بدون اینکه دست در جیب مردم کنیم و سفره آنها را کوچک کنیم.

قالیباف تاکید کرد که نخبگان اقتصادی باید نقش اصلی را ایفا کنند و راهنمایی کنند که چه باید کرد. او گفت: من تا جایی که می‌توانم، تلاش می‌کنم دخالت دولت در اقتصاد را کاهش دهم. همانطور که در اصل ۴۴ قانون اساسی آمده، این مسئولیت با من است. اما روش اجرای این کار مشکلاتی داشته است. کارشناسان اقتصادی و اعضای اتاق‌های اصناف باید به من بگویند که چه کاری باید انجام دهم تا بتوانم به درستی آن را اجرا کنم. البته بعد از آن، هم من و هم این افراد باید به مردم که ذینفعان هستند پاسخگو باشیم. ما رقیب نیستیم، بلکه مکمل یکدیگر هستیم.

قالیباف گفت: من ناراحتم که با وجود داشتن همه منابع، از دیگر کشورها و حتی از دشمنان خود درخواست کمک می‌کنیم. زمانی که برخی گفتند تحریم‌ها کاغذپاره هستند، من گفتم که اینطور نیست و تحریم‌ها حتما اثرگذار هستند. دشمن با استفاده از تحریم‌ها می‌خواهد ما را تضعیف کند. وقتی بحث مذاکره مطرح شد، من گفتم که با مذاکره مخالف نیستم، اما باید بدانیم که مذاکره یک روش مبارزه است. در مذاکره باید بدانید که طرف مقابل صادقانه صحبت نمی‌کند و هر لحظه به دنبال تضعیف شماست. من گفتم که مذاکره باید به عنوان یک روش مبارزه دیده شود.

او افزود: روزی که آمریکا احساس کرد منافعش در برجام نیست، آن را کنار گذاشت و این منطق آنها در مذاکره بود. در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها آمده که دولت باید در صورت داشتن منافع اقتصادی مذاکره کند. اگر من انتخاب شوم، همه دستگاه‌های کشور یک طرف و دستگاه دیپلماسی برای حل این مسئله یک طرف خواهد بود. تحریم‌ها کاغذپاره نیستند و باید حل شوند.

قالیباف ادامه داد: مشکل اصلی این است که ما در داخل کشور چه می‌کنیم؟ ما ۱۷.۵ درصد از انرژی تولیدی را هدر می‌دهیم. به عبارتی، سالانه ۱۰۴ میلیارد دلار از منابع کشور را تلف می‌کنیم. ما مشکلات داخلی داریم که باید برطرف شوند. یکی از مشکلات این است که مدیران ما آگاهی و توانایی مدیریت لازم را ندارند. برای گشایش ال سی از چین، باید ۱۵ درصد اعتبار پیش پرداخت شود، اما ما در شهرداری تهران بدون این پیش پرداخت توانستیم ال سی باز کنیم. ما رزمندگان آموخته‌ایم که کار نشد ندارد؛ می‌شود و می‌توانیم.

قالیباف با اشاره به دوران حضور خود در شهرداری تهران گفت: ما تهران را با ظرفیت‌های خودش مدیریت کردیم و هرگز اجازه ندادم که سهم بودجه زیرساخت‌ها (۷۰ درصد) و هزینه‌های جاری (۳۰ درصد) تغییر کند. در کشور ۸۵ درصد بودجه برای هزینه‌های جاری صرف می‌شود و تنها ۱۵ درصد برای زیرساخت‌ها باقی می‌ماند، که این روند نمی‌تواند توسعه ایجاد کند و سرمایه‌ها را هدر می‌دهد.

وی در مورد عملکرد خود در نیروی انتظامی افزود: با هوشمندسازی و برون‌سپاری صدور گذرنامه، صف‌های طولانی و جعل گذرنامه از بین رفت. آیا نمی‌توانیم اقتصاد را هم به همین شیوه به دست مردم بسپاریم؟ اقتصاد باید پیش‌بینی‌پذیر باشد؛ اگر اقتصاد قابل پیش‌بینی شود، قیمت‌ها هم ثبات پیدا می‌کنند. نمی‌توانیم قیمت‌ها را دستوری تعیین کنیم و بعد منتظر ثبات باشیم؛ بلکه باید با اقدامات درست، اقتصاد را به ثبات رساند.

قالیباف تاکید کرد که جراحی اقتصادی نیاز به منطق خاص خود دارد. اگر مردم اعتماد نکنند و ارز و طلای خود را به سرمایه‌گذاری تبدیل نکنند، نمی‌توانیم حتی یک میلیون دلار هم از خارج بیاوریم. امروز ما گاز را به اوره و متانول تبدیل می‌کنیم، در حالی که اگر گاز خام را بفروشیم، سود بیشتری دارد. این نشان می‌دهد که ما در برخی موارد درست عمل نمی‌کنیم و باید روش‌های بهتری پیدا کنیم.

وی به اولویت‌های ۵ گانه خود برای مدیریت کشور اشاره کرد و گفت: ما سواحل اقیانوس هند را داریم و می‌توانیم آنجا را به پایگاه اقتصادی تبدیل کنیم. من در گذشته هم ثابت کرده‌ام که می‌توانم کارهای بزرگ انجام دهم، مثل ساخت پل صدر و تونل توحید که همه فکر می‌کردند ناممکن است. ترکیبی از جوانان خلاق و افراد با تجربه می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد. با وجود مشکلات، پروژه‌های شهرداری تهران را به موقع و با کیفیت انجام دادیم. اگر امروز می‌گویم در سال ۱۴۱۴ پایتخت اقتصادی کشور را در سواحل اقیانوس هند می‌گذاریم، شاید کامل نشود ولی با اراده جوانان و ملت می‌توانیم این کار را به انجام برسانیم.

قالیباف گفت: من نوکر اتاق‌های اصناف، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون و نخبگان اقتصادی هستم. با افتخار کارگر شما خواهم بود، موانع را برطرف می‌کنم و تسهیل‌گری می‌کنم. همکاری شما و تصمیم‌سازی شما و تصمیم‌گیری من می‌تواند اقتصاد را بهبود بخشد. من نقش اصناف را در دوران دفاع مقدس فراموش نمی‌کنم؛ آنها در تعمیر خودروها و پشتیبانی از جبهه‌ها نقش مهمی داشتند. اصناف امروز همان نسل اصناف دوران دفاع مقدس هستند و باید با افتخار ایستاد و در حوزه اقتصادی هم همانند حوزه دفاعی کاری کنیم که همسایگان به اقتصاد ما حسرت بخورند.

در این مراسم نمایندگانی از اصناف و تعاون درباره مشکلات اقتصادی، سیاست‌زدایی از اقتصاد، اجرای صحیح سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، تثبیت نرخ ارز و اجرای سند توسعه بخش تعاون صحبت کردند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن