تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نگاه مؤمن عبرت آميز و نگاه منافق سرگرمى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798572437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مخالفت روحانی با فیلتر شبکه‌های اجتماعی


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
مخالفت روحانی با فیلتر شبکه‌های اجتماعی




ریاست محترم جمهور در راستای تقویت شبکه‌های اجتماعی که در برنامه تلویزیونی زنده دیشب تأکید کردند، برگزاری منظم جلسات شورای عالی فضای مجازی را در دستور کار قرار دهند.







 
 
 
 
 برترین ها: حسن روحانی، رییس جمهوری، بار دیگر جلوی دوربین شبکه یک سیما قرار گرفت و در یک برنامه زنده تلویزیونی، نقطه نظرات خود را درباره مهم‌ترین مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور با مردم ایران در میان گذاشت. نشست تلویزیونی ویژه شبانه رییس جمهور پس از خبر 21 شبکه اول سیما، بیش از سه دهه سابقه دارد و به نظر می‌رسد، این سبک مصاحبه رسانه ای رییس جمهوری که از شبکه‌های سراسری صدا و سیما نیز به طور مستقیم پخش می‌شود، با استقبال میلیون‌ها مخاطب رسانه ملی مواجه شده است.

مهم‌ترین نکاتی که روحانی در این مصاحبه تلویزیونی که بعد از 777 روز از انتخاب وی به عنوان رییس جمهور دولت یازدهم می‌گذرد، حول موضوعات هسته ای و اصطلاحاً دوران پس از تحریم متمرکز بود. رییس جمهور در این برنامه ویژه تلویزیونی، نکات مختلفی را در باب موضوعات اقتصادی و بعضاً اجتماعی مطرح کرد که قصد داریم در این گفتار کوتاه، به واکاوی یکی از این موارد، و البته در بحث اجتماعی و فناوری اطلاعات بپردازیم.
 

در باب مخالفت روحانی با فیلتر شبکه‌های اجتماعی



روحانی در این گفت و گوی زنده در شبکه اول سیما، بر اهمیت نقش شبکه‌های اجتماعی، در نشاط بخشی به جامعه و انتشار و اشتراک موضوعات توسط کاربران ایرانی به خصوص در مسائل هسته ای و پس از توافق ایران با گروه 5+1 در وین تأکید کرد. ایشان، اظهار امیدواری کرد که فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی بر اساس راهکارهایی که دولت تدبیر و امید برای هوشمند سازی فیلترینگ و اعمال روش‌های جایگزین منسجم تر که اخلاق جامعه و امنیت کاربران را ترفیع و صیانت خواهد کرد، در دستور کار قرار می‌گیرد.

 وی در این برنامه زنده تلویزیونی، بار دیگر، مخالفت خود را نسبت به فیلترینگ کنونی شبکه‌های اجتماعی در کشور مورد تأکید قرار دارد. این که ریاست محترم جمهور، بر اهمیت نقش شبکه‌های اجتماعی به عنوان رسانه ای قدرتمند و واقعیتی غیر قابل انکار در فضای جامعه اطلاعاتی کشور اشاره می‌کند، جای تقدیر دارد، اما به نظر می‌رسد باید حرکت مدبرانه تری از سوی دولت تدبیر و امید جهت حل برخی از مسائل در این عرصه انجام شود.

مورد اول، برگزاری منظم و منسجم جلسات شورای عالی فضای مجازی می‌باشد که باید پس از ماه‌ها وقفه به خاطر مسائل هم کشور، از انسجام مد نظر خارج شده و جلسات آن برگزار نمی‌شود. اگر ریاست محترم جمهور معتقدند که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و فعالیت کاربران ایرانی در این فضا اهمیت دارد و باید به آن توجه شایانی مبذول داشت، قطعاً، عالی‌ترین شورای فعال در عرصه فضای مجازی نیز، باید در اولویت این حوزه قرار بگیرد.

عدم برگزاری منسجم و منظم جلسات شورای عالی فضای مجازی، سبب می‌شود تا لوایح و برنامه‌هایی که دستگاه‌ها در این عرصه در دستور کار دارند و نیازمند بررسی و تأیید این شورا می‌باشد، با تأخیر بررسی و یا اصلاح شود که قطعاً، در دوران پر شتاب فناوری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی و مسائل مرتبط با آن ها، به صلاح نیست. هر اندازه جلسات این شورای مهم کشور، منظم و منسجم و هدفمند برگزار شود، زمینه توسعه فناوری اطلاعات و حتی کسب و کار فعالیت دران، برای میلیون‌ها کاربر ایرانی وب، با امنیت و ظرفیت‌های بیش تری همراه می‌شود.

همین چند روز پیش بود که یکی از اعضای حقوقی شورای عالی فضای مجازی کشور، از عدم برگزاری منظم جلسات این شورا اعتراض کرد. وی با تأکید بر اینکه اعضای شورای عالی فضای مجازی بر عدم تشکیل منظم جلسات این شورا اعتراض دارند ادامه داد: در آخرین جلسه این شورا که در اسفندماه سال گذشته برگزار شد نیز اعضای شورا، اعتراض خود را برای بی نظمی برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی به رئیس جمهور به عنوان رئیس این شورا اعلام کردند.

حجت الاسلام سالک افزود: در آن جلسه رئیس جمهور دلایلی برای عدم برگزاری منظم جلسات شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد و در نهایت قرار براین شد که فاصله ای میان برگزاری جلسات با توجه به اهمیت موضوع فضای مجازی نیافتد.


در باب مخالفت روحانی با فیلتر شبکه‌های اجتماعی



اکنون قریب به 5 ماه از برگزار نشدن جلسات شورا می‌گذرد و به نظر می‌رسد، دولت محترم بهتر است تا پیش آ ارائه گزارش اقتصادی از دومین سال فعالیت خود در شهریور ماه امسال، نسبت به سر و سامان دادن به وضعیت این نهاد عالی تصمیم گیری فضای مجازی کشور که قطعاً تأثیرات اقتصادی زیادی هم برای کشور خواهد داشت، اقدام کند.

مقام معظم رهبری اسفندماه سال ۹۰ حکم به تشکیل شورای عالی فضای مجازی دادند و در آن حکم گسترش فزاینده فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی به‌ویژه شبکه جهانی اینترنتی و آثار چشمگیر آن را در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و لزوم سرمایه گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره گیری از فرصت‌های ناشی از آن در پیشرفت همه جانبه کشور و همچنین برنامه ریزی به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از این فناوری را از جمله دلایل اصلی ضرورت تشکیل شورای عالی فضای مجازی برشمردند و بر اساس این حکم، مقرر شد هر سه هفته یک بار جلسات این شورا به ریاست رئیس جمهور برگزار شود. موضوعی که تا امروز، مورد غفلت قرار گرفته است.

روز گذشته، سازمان‌های صنفی و تشکل‌های تخصصی حوزه فضای مجازی در نشستی در مرکز ملی فضای مجازی به بررسی موارد مربوط به این حوزه در دوران بعد از تحریم پرداختند. به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی کشور، روسای سازمان‌های صنفی و نمایندگان بخش خصوصی موارد و دغدغه‌های خود را درباره ساده سازی قوانین و مقررات، حمایت از بخش خصوصی، مشکلات و موانعی که در راه تولیدکنندگان محتوا و نرم افزار وجود دارد و شناختن آن‌ها توسط سازمان‌های دولتی به عنوان ارائه دهندگان خدمات و نه تولید کننده مطرح کردند.

این‌ها نتیجه می‌دهد که اهمیت شورای عالی فضای مجاز یو فناوری اطلاعات و زمینه‌های مرتبط با آن، در دورانی که از آن به زمان پس از تحریم نامیده می‌شود، از جایگاه بالایی برخوردار است و باید به آن توجه شایانی گردد.

موضوع مهمی که در این جلسه مطرح شد، مسئله نقش شورای عالی فضای مجازی در تهیه اسناد بالادستی برای تسهیل و تسریع فعالیت فعالان کسب و کار به ویژه در عرصه آی تی و کارآفرینی اینترنتی می‌باشد. دکتر محمد علی فرقانی – مشاور رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در این نشست گفت: یکی از دلایلی که توسعه تولید داخلی در کشور با چالش روبرو است را می‌توان آیین نامه و قوانینی که تاکنون وضع شده است دانست چرا که جامع و کامل نیستند و خلأ های قانونی در این حوزه وجود دارد که با کمک بخش خصوصی می‌توان این خلأ ها را شناسایی کرد.

وی افزود: تکلیف بخش ICT خیلی واضح نیست، اولویت‌ها تعیین نشده و برنامه سرمایه گذاری و تلفیق سرمایه گذاری داخلی و خارجی مشخص نیست بنابراین در این رابطه بخش خصوصی و تشکل‌ها می‌توانند کمک کنند تا اسناد راهبردی و بالادستی در حوزه‌های مختلف فضای مجازی تهیه شود.

مورد دومی که به نظر می‌رسد ریاست محترم جمهور باید بران تأکید کنند، نشست مشترک با نهادهایی است که در زمینه فیلترینگ فعال هستند با محوریت مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه. شاید برای خیلی ها جالب نباشد که ببینند، وزیر امور خارجه در فیس بوک فعال هست و رییس جمهور در توییتر، سایبر دیپلماسی می‌کند، اما هر دو شبکه در ایران، سال‌هاست که فیلتر می‌باشد و مردم دسترسی عادی برای مشاهده نظرات و دیدگاه‌های مسئولان مملکتی در این شبکه‌ها را ندارند.

 این تناقضات، باید هر چه زودتر رفع شود. شاید برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی، بتواند راهگشای چنین موضوعاتی در فضای جامعه اطلاعاتی کشور باشد. باید به سایبر دیپلماسی اهمیت بیش تر داد چرا که تقویت کننده دولت الکترونیک می‌باشد. از سوی دیگر، باید به شبکه‌های اجتماعی و هم چنین صیانت از فعالیت کاربران ایرانی در این شبکه‌ها نیز توجه شایانی مبذول داشت تا کشور و مردم، از فناوری اطلاعاتی روز و بسترهای فراهم شده در این محیط، بیش از پیش بهره مند شوند.

پلیس فتای ایران، انصافاً در چند سال اخیر، ده‌ها هزار پرونده مربوط به کلاهبرداری اینترنتی و جرائم سایبری را به خوبی بررسی و به نتیجه رسانده است که گزارش فعالیت‌های آن، هر هفته در پرتال برترین‌ها جهت تکمیل گزارش هفتگی آی تی 5 شنبه‌ها، ارائه می‌شود.

انتظار می رود که ریاست محترم جمهور به عنوان رییس شورای عالی فضای مجازی ایران، نقش مؤثر تری را در جهت دهی به فعالیت‌های این شورا در تقویت فضای مجازی کشور در دستور کار قرار دهد تا رونق کسب و کار و فعالیت در این محیط، توان افزایی دوچندان را به نهاد‌های مختلف تولید و خدمات درایران ارائه کند و شاهد نقش این فعالیت‌ها در رونق اقتصادی و ارتقای رشد ناخالص ملی کشور باشیم.

قطعاً رشد اقتصادی 8 درصد، بدون اتکا به فناوری اطلاعات و ارتباطات و صیانت از فضای مجازی و توسعه آن، در دنیای دیجیتالی امروز جهان که سبک زندگی دیجیتالی نیز قرین شده است، غیر ممکن خواهد بود.

شورای عالی فضای مجازی و برنامه‌های آن در نشانی http://www.majazi.ir و پلیس سایبر در آدرس cyberpolice.ir دردسترس می‌باشد.







تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن