واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱
یک کارشناس کتاب در حاشیهی سومین جشنوارهی «فیلم و عکس فناوری و صنعتی» اظهارکرد: فقر بینش، عدم ثبات مدیریت و حفظ منافع شخصی موانع اصلی مستندنگاری در کشور است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، علیرضا بهرامی، در نشست نقد و بررسی کتاب «سینمای مستند صنعتی» گفت: برای دست اندرکاران چنین جشنواره ای برگزاری این نشست بخشی از تلاش آنها برای وسعت بخشیدن به جنبه های فرهنگی کارشان است. اما از دید ما اقدامی برای ارج نهادن به تلاشی فردی است که معمولا در اولویت توجه نیست. او ادامه داد: در جامعه ای که در مستند نگاری ضعف هایی جدی دارد تالیف چنین کتابی کار سختی است و اگر همت و علاقه ی فردی نویسنده این کتاب نبود اکنون چیزی برای بحث و گفتگو وجود نداشت. بهرامی افزود:در کشورهای توسعه یافته هم از نظر آکادمیک و هم از نظر اجرایی برای تدوین تاریخ معاصر و تاریخ شفاهی شان سرمایهگذاری های گستردهای کردهاند، اما در کشور ما حتی اگر بینشی در این زمین موجود داشته باشد اقدامی عملی در این راستا صورت نگرفته است و به دلیل نبود این مستند نگاری ها در کارهای اجرایی با هزینه های چند برابر رو به رو میشویم. این روزنامهنگار عمده دلایل این کمبود را عدم ثبات مدیریت، فقر بینش لازم و حتی جلوگیری عمدی از این کار به دلیل منافع شخصی عنوان کرد. این کارشناس کتاب با اشاره به اینکه بخش مربوط تاریخ قاجار در این کتاب بسیار مفید و البته مختصر بیان شده است، گفت: اگر محتوای این کتاب به جای ۳۰۰ صفحه، برای مثال ۷۰۰ صفحه بود، در روش علمی و همین طور پیوست های کتاب تفاوت زیادی ایجاد میشد و میتوانست به عنوان یک منبع علمی بی رقیب محسوب شود. بهرامی افزود: اینگونه کتاب ها به دلیل علاقه و مطالعهی یک فرد از سویی، و پیدایش انگیزهی اجرایی در یک نهاد از سوی دیگر شکل میگیرد و بعید است تا سال ها بعد شخص یا نهاد دیگری برای تالیف چنین کتابی پیشگام شود. مدیر انتشارات «آرادمان» در ادامه با توجه به کیفیت خوب این اثر از نظر علمی، به نهادهای دولتی مانند معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری، پیشنهاد داد که میتوانند زیر نظر نویسندهی همین کتاب یک دایرهالمعارف جامع در همین حوزه راه اندازی کنند که بتوان در آن علاوه بر استفاده از عکس های بیشتر از پیوست های ویدئویی یا حتی مصاحبه با فیلمسازانی که در کتاب به آنها اشاره شده است، استفاده کرد. بهرامی یکی از نقاط مثبت کتاب «سینمای مستند صنعتی» را دسته بندی موضوعی آن عنوان کرد و نقطهی ضعف این کتاب را در نسخه پردازی آن دانست و گفت: برای مثال در این کتاب از چند فونت(قلم) متفاوت استفاده شده که باعث میشود کتاب از سوی خواننده جدی گرفته نشود. در ادامه این نشست محمدسعید محصصی، نویسندهی این کتاب اظهار کرد: این کتاب از معدود کتاب های سینمایی ست که به عنوان یک پروژه در نظر گرفته شده و محصول کار فردی من نیست، بنابراین تمام ایرادات کتاب نشان میدهد که تیم ما باید ورزیده تر و کامل تر میبود. البته مسئلهی بودجه همیشه محدودیت زاست. این مستندساز و پژوهشگر سینمایی با شاره به اینکه کار این کتاب به شکل حرفهای و به تحت قرارداد با جهاد دانشگاهی شکل گرفته است،افزود: اگر این اراده وجود داشته باشد که در قالب یک کتاب مفصلتر به همین موضوع پرداخته شود، من انرژی و روحیهی لازم برای این کار را دارم. وی با اشاره به اینکه در کشور ما خاطره و حافظه جایگاهی ندارد،افزود:بیارج کردن این امر، ارزش ندادن به کسانی است که قبل از ما کارهایی کردهاند، ادامه داد:برای مثال در وزارت نفت حدود ۶۰۰ فیلم وجود دارد که چند دهه پیش در استودیوی ابراهیم گلستان دوبله شده است، اما با مراجعه به این نهاد نه تنها اجازهی تماشای این فیلم ها را به شما نمیدهند، بلکه حتی یک فهرست از اسامی آن ها نیز در اختیار پژوهشگران قرار داده نمیشود. این درحالی است که این فیلمها با گذر زمان نابود میشوند و نیاز به نگهداری جدی دارند. نویسندهی کتاب « سینمای مستند صنعتی» با اشاره به اینکه در این کتاب از روش کتب تاریخ سینمای «بردول - تامسون» الهام گرفته است، گفت: در بعضی کتاب های تاریخ سینما مانند کتاب «جرج هواکو» از این روش استفاده شده است و به نظر من روشمندی در نگارش کتاب های تحلیلی موجب انسجام اثر نهایی میشود. محمدسعید محصصی در پاسخ به سوال علیرضا بهرامی مبنی بر اینکه آیا این پروژه از نظر او پایان یافته یا در آینده تداوم خواهد داشت، گفت: من در طول دوران کار حرفهای ام همواره با قرارداد کار کردهام و به نظرم این منش حرفهای باعث انضباط و برنامهریزی میشود. هرکار حرفهای بر اساس پاسخ به یک نیاز انجام میشود و اگر پیشنهاد ادامهی کار از طرف یک نهاد و موسسه پذیرفته شود من هم در این کار سهیم خواهم بود. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]