تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835073213
«تئاتر دینی نباید فرمایشی باشد»
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
کارشناسان و صاحبنظران تئاتر معتقدند تئاتر دینی نباید برای هنرمند ایجاد محدودیت کند زیرا این نوع نمایشی در کنار آزادی و رهایی انسان هنرمند به وجود میآید. آنها بر این باورند که فرمایشی بودن و هدایت شده بودن، تئاتر دینی را دچار آسیب خواهد کرد. به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا،در اولین میزگرد همایش ملی گفتمان تئاتر دینی که عصر روز یکم مرداد در بجنورد برگزار شد، مهرداد رایانی مخصوص، اعظم بروجردی، محمد ابراهیمیان و مهدی نصیری درباره "شاخصههای تئاتر دینی و مذهبی پیش و بعد از انقلاب اسلامی" به بحث و اظهار نظر پرداختند. تئاتر دینی نباید فرمایشی باشد در این میزگرد، محمد ابراهیمیان با بیان اینکه تئاتر دینی، موضوعی من درآوردی نیست و از دورانهای گذشته وجود داشته است، به نمایشهای کاتولیکهای دوره رنسانس اشاره کرد و گفت: متاسفانه تعریفی که از تئاتر دینی داده میشود، باعث خواهد شد گروهی در مقابل آن گارد بگیرند. وی ریلگذاریهای خاص برای تئاتر را موجب مسدود شدن آزادی و خلاقیت هنرمند تئاتر که باورهای خاصی دارد و مومن به مذهب شیعی است، دانست؛ به این دلیل که ممکن است سلایق و نحوه برخوردها با یک موضوع مذهبی متفاوت باشد. ابراهیمیان با تاکید بر اینکه تئاتر دینی در کنار آزادی و رهایی انسان هنرمند به وجود میآید، ادامه داد: تئاتر دینی نباید فرمایشی باشد؛ این نوع تئاتر نباید هدایت بلکه باید حمایت شود. وی درباره تعزیه، نقطه ضعف آن را سواد اندک تعزیهنویسان دانست و گفت: اگرچه تعزیه نویسان سواد موسیقیایی خوبی داشتند ولی دایره واژگان آن اندک بوده؛ با این حال مخاطب خود را داشتهاند، زیرا تعزیه امری خودجوش است. این نویسنده تئاتری با اشاره به اینکه پیش از انقلاب برای تئاتر دینی، تعریفی جز تعزیه نداشتیم، تصریح کرد: با این وجود در شرایط آن هنگام نیز تئاتر ضددینی وجود نداشت؛ زیرا جامعه ایرانی هرگز تحمل اینکه به باورهای و آرمانهای او توهین شود را ندارد و حتی اگر جرقههایی از تئاتر دینی و مذهبی قبل از انقلاب زده میشد، حتما شهرستانیها هم مخاطب آن میشدند؛ چراکه کسی به این موضوع دیکته نمیکرد و مرزبندی بین انواع مختلف تئاتر نبود و افراد مخلصانه اعتقادات خود را بروز میدادند. همچنین اعظم بروجردی با انتقاد از اینکه بعد از 35 سال هنوز به یک تعریف مشترک و آنچه مورد قبول همه باشد از تئاتر دینی نرسیدهایم، گفت: نمایشهایی هم که در این عرصه به اجرا درمی آید، آنچه را مورد انتظار بوده برآورده نکرده است. وی با بیان اینکه در بحث تئاتر دینی، محتوای آن حائز اهمیت است، به تعریف دین پرداخت و افزود: دین آمده تا مسیری را ترسیم کند که انسان بر اساس آن به رشد و تعالی برسد و از محدود بودن به نامحدود بودن برسد و حتی با عبور از آدمیت خود، مقام خلیفه اللهی را کسب کند. این نویسنده و کارگردان تئاتر با این توضیح که تئاتر دینی محدود نیست بلکه باید در یک گستره دیده شود، بیان کرد: تئاتر دینی علاوه بر اینکه رنگ و بوی بومی گرفته است، باید دارای قانون باشد و عوامل و دست اندرکاران اجازه نداشته باشند هرچیزی را به نمایش درآورند چرا که تئاتر دینی، تئاتر باخداست؛ یعنی یکی از شخصیتهای اصلی نمایش دینی خداوند است. بروجردی در ادامه، تعزیه را نمایشی دانست که همه مواد لازم را برای تئاتر شدن دارد و گفت: عناد برخی و کم کاری عدهای که به تعزیه اعتقاد دارند، باعث شده تا تعزیه به عنوان تئاتر شناخته نشود و متاسفانه تدابیری اندیشیده نشده که این نمایش ملی مورد بازنگری قرار گرفته و به تئاتر تبدیل شود. مهرداد رایانی مخصوص نیز بحث خود را با بررسی استراتژی متولیان قبل و بعد از انقلاب اسلامی برای تئاتر دینی آغاز کرد و گفت: پیش از انقلاب، مردم خودشان برای تئاتر دینی وارد عمل میشدند و اگر گروههایی میخواستند در این زمینه کار کنند، هیچ مشکلی از نظر مالی و حاکمیتی نداشتند در حالیکه امروزه شاهد آن هستیم که دولت سرمایه گذاری هم میکند ولی تئاتر دینی به سمت آن هدف اصلی خودش نمیرود. وی افزود: هرکجا حاکمیت در حوزه تئاتر وارد میشود، زمانی که به مرحله تصمیمگیری میرسد روحیه دیوزیونیستی را که در تئاتر وجود دارد، تحریک میکند و آن را به سمتی دیگر میبرد. این نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه هنرمندان تئاتر همواره نسبت به جریان جاری واکنش داشتهاند که آن را به انواع مختلف نمایش میدهند، ادامه داد: وقتی حاکمیت روی تئاتر دست میگذارد، یعنی برجسته شدن وجه عقلانی؛ در حالیکه هنگامی که هنرمند در این عرصه کار میکند، وجه شور و مستی و عاشقانه پررنگ میشود. وی درخصوص ریل گذاری در عرصه تئاتر توضیح داد: ریل گذاری در تئاتر به آن معناست که هرآنچه حاکمیت میگوید و همه چیز باید در این راستا حرکت کند؛ در حالیکه اگر میخواهیم در عرصه تئاتر دینی موفق باشیم، باید به جای ریل گذاری و مرزبندی، جریانهای دلی آغاز و ایجاد شود و اینگونه ریلگذاریها از جنبشهای درون مردم آغاز میشود. رایانی با این پرسش که آیا دولت برای شکلگیری تکیهها مانیفست و استراتژی خاصی درنظر دارد یا اینکه مردم خودشان تدارک آن را میبینند، یادآوری کرد: در شرایط امروزی، ریل گذاری خاصی برای برپایی چنین مراسمی شکل نمیگیرد؛ جز آنکه نیروی انتظامی برای برگزاری نظم وارد عمل می شود ولی در جزئیات اجرای آن دخالتی ندارد. در ادامه مهدی نصیری با بیان اینکه تعریف مشخص و علمی از تئاتر دینی وجود ندارد درحالیکه تعابیر بسیاری وجود دارد، گفت: در چنین حالتی، به دلیل آنکه این حوزه از تئاتر در قالب و چارچوب خاصی محدود نمیشود، به دشواری می توان برای آن شاخصهای تعریف کرد و عدم ارائه تعریف مشخص در این خصوص باعث شده تا پس از مدت زمانی، مردم از آن جدا شوند و تئاتر مذهبی نیز در نشان دادن خودش دچار ضعف شود. وی ادامه داد: به همین دلیل بود که از زمانی، جشنوارهها به کمک آمدند و میخواستند با تولیدات بیشتر و برگزاری سمینارها و همایشها این عرصه را مورد حمایت و توجه بیشتر قرار دهند و البته در برخی جشنوارهها نیز کارهایی به روی صحنه رفت که بسیار خوب بود و همچنین برخی آثار نیز به نمایش درآمد که از اگرچه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته بود ولی باز هم به تعیین متر و معیاری برای تئاتر دینی نرسید. این منتقد تئاتر آسیب جدی این حوزه را نبود تعریف از تئاتر دینی و نامشخص بودن فاکتورهای آن دانست و تاکید کرد: باید بر اساس گستره مخاطبان، چنین تعاریفی را مشخص کرد که این امر نیاز به تحقیق و پژوهش تخصصی دارد. مهدی نصیری بیان کرد: اگر اصطلاحی تحت عنوان "تئاتر دینی" شکل میگیرد باید دید آیا فایدهای برای تئاتر دارد یا خیر؛ اگر ثمری ندارد که باید جمع شود ولی اگر امری مفید فایده است، باید دارای تعاریف و چارچوبهای مشخص باشد؛ با این حال تصمیمگیری درباره این مساله قطعا به تحقیق و پژوهش نیاز دارد. به گزارش ایسنا، در همایش ملی گفتمان تئاتر دینی که در روزهای یکم و دوم مردادماه 94 به دبیری نصرالله قادری برگزار می شود، علاوه بر هنرمندانی مانند مسعود رایگان، اصغر همت، حسین مسافر آستانه، قطب الدین صادقی، سیروس همتی، محمد ابراهیمیان، اعظم بروجردی، محمحسین ناصربخت، حسین فرخی و آرش دادگر، نمایندگانی از استانهای مختلف کشور نیز در بجنورد حضور به هم رسانده و در جلسات سخنرانی و میزگردهای این همایش شرکت دارند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]
صفحات پیشنهادی
جشنواره تئاتر شهر با برگزاری بخش «باران» به تولید و اجرای تئاتر دینی کمک کرده است
یک کارگردان تئاتر جشنواره تئاتر شهر با برگزاری بخش باران به تولید و اجرای تئاتر دینی کمک کرده است امیرحسین شفیعی بازیگر و کارگردان تئاتر معتقد است ابتکار ویژهای برگزار کنندگان جشنواره است که به تولید تئاتر دینی کمک زیادی میکند به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشمدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل خانه تئاتر، مهمان ویژه همایش گفتمان تئاتر دینی
مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل خانه تئاتر مهمان ویژه همایش گفتمان تئاتر دینی مهدی شفیعی و ایرجراد در همایش گفتمان تئاتر دینی کشور به عنوان مهمانان ویژه حضور خواهند داشت به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی دهمین جشنوجای تئاتر دینی و مذهبی، هنوز خالی است
چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴ ۰۳ در روزهایی که سالنهای تئاتر و سینما به مناسبت ایام شهادت حضرت علی ع تعطیل شدهاند تئاتر ایران میتوانست از ظرفیتی که دارد بهترین استفاده را ببرد و اجراهای ویژهای را به فراخور این مناسبت عظیم برای مخاطبانش آماده کند اتفاقی که تقریبا هیچ سالی رخهمایش ملی گفتمان تئاتر دینی آغاز شد
همایش ملی گفتمان تئاتر دینی آغاز شد ایلنا همایش دو روزۀ ملی گفتمان تئاتر دینی با حضور جمعی از صاحب نظران و کارشناسان هنر نمایش در بجنورد آغاز به کار کرد به گزارش ایلنا همایش ملی گفتمان تئاتر دینی با هدف بررسی و آسیب شناسی تئاتر دینی به دبیری نصرالله قادری صبح امروز پنج شنبهعضو شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر شهر عنوان کرد جشنواره نباید فقط به تقدیر و تشکر ختم شود
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر شهر عنوان کردجشنواره نباید فقط به تقدیر و تشکر ختم شودایرج راد از اعضای شورای سیاستگذاری چهارمین جشنواره تئاترشهر گفت استعدادهای ناشناخته که در جشنواره جرقه میزند باید تبدیل به نور شود و برای این افراد موقعیت اجرای کار فراهم باشد به گزارش خبرهمایش ملی گفتمان تئاتر دینی آغاز به کار کرد
در بجنورد همایش ملی گفتمان تئاتر دینی آغاز به کار کرد شناسهٔ خبر 2864440 - پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۸ هنر > تئاتر همایش دو روزۀ ملی گفتمان تئاتر دینی با حضور جمعی از صاحب نظران و کارشناسان هنر نمایش در بجنورد آغاز به کار کرد به گزارش خبرگزاری مهر همایش ملی گفتمان تئاترچرا از تئاتر دینی خبری نیست؟
چرا از تئاتر دینی خبری نیست فرهنگ > تئاتر - طرح این پرسش که چرا توجه چندانی به اجرای تئاتر دینی نمیشود امری تازه نیست اما نکته در این است که همچنان این پرسش به پاسخ درستی نرسیده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین هنرمندان مطرحی در تئاتر ایران همچون بهرام بیضایی متتعریف تئاتر دینی در دو راند بی نتیجه ماند
میزگرد تئاتر دینی قبل و بعد از انقلاب برگزار شد تعریف تئاتر دینی در دو راند بی نتیجه ماند ایلنا میزگرد تئاتر دینی قبل و بعد از انقلاب روز گذشته پنجشنبه – اول مرداد ماه – در قالب همایش تئاتر دینی در شهر بروجرد برگزار شد و کارشناسان تلاش کردند مباحثی در ارتباط با تعاریف تئاتتئاتریها به تعریف مشترکی از تئاتر دینی نرسیدند
در میزگرد تئاتر دینی قبل و بعد از انقلاب تئاتریها به تعریف مشترکی از تئاتر دینی نرسیدند شناسهٔ خبر 2864752 - جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۲ هنر > تئاتر میزگرد تئاتر دینی قبل و بعد از انقلاب اسلامی با حضور محمد ابراهیمیان مهرداد رایانی مخصوص مهدی نصیری و اعظم بروجردی برگزار شدبا حضور اساتید هنرهای نمایشی انجام شد آغاز به کار همایش ملی گفتمان تئاتر دینی کشور در بجنورد
با حضور اساتید هنرهای نمایشی انجام شدآغاز به کار همایش ملی گفتمان تئاتر دینی کشور در بجنوردهمایش ملی گفتمان تئاتر دینی کشور با حضور اساتید هنرهای نمایشی در بجنورد آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد همایش دو روزه ملی گفتمان تئاتر دینی کشور بعد از ظهر امروز در بجنورد برپا ش«کافه فرانسه» به تئاتر باران میآید
دومین تولید کمپانی تئاتر باران روی صحنه میرود کافه فرانسه به تئاتر باران میآید نمایش کافه فرانسه بر اساس قصهای از امیرحسین چهلتن به نویسندگی و کارگردانی مهران رنجبر از 5 مرداد در تئاتر باران روی صحنه میرود به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران«تاریخ ادبیات دینی کودک و نوجوان» به چاپ چهارم رسید
پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۱ تاریخ ادبیات دینی کودک و نوجوان نوشته سید علی کاشفی خوانساری به چاپ چهارم رسید به گزارش خبرنگار ایسنا کتاب تاریخ ادبیات دینی کودک و نوجوان که از سوی انتشارات حوا منتشر شده است در 8 فصل به بررسی کتابهای اسلامی برای مخاطبان کودک و نوجوان در ایران پخون داغ تئاتر در رگهاي مرداد
خون داغ تئاتر در رگهاي مرداد با فرا رسيدن عيد سعيد فطر موج تازهاي از نمايشها هم به مهماني سالنهاي شهر تهران آمده است تا شبهاي داغي را بر صحنه مردادماه هنر تئاتر كشور رقم بزند نویسنده سپيده آماده با فرا رسيدن عيد سعيد فطر موج تازهاي از نمايشها هم به مهشوخی های مبتذل با مدیران دولتی / بازی با باورهای مقدس دینی در قالب طنز
نقد و بررسی فیلم از رییس جمهور پاداش نگیرید شوخی های مبتذل با مدیران دولتی بازی با باورهای مقدس دینی در قالب طنز فیلم از رییس جمهور پاداش نگیرید به دلیل حجم شوخی های مبتذل و حتی گذر از چارچوب های اخلاقی و دینی جای تردیدی از بابت ساخت پرداخت و اکران دارد گروه سینما و هبه کارگردانی مهران رنجبر «کافه فرانسه» به تئاتر باران میآید
به کارگردانی مهران رنجبرکافه فرانسه به تئاتر باران میآیدمدیر تئاتر باران از تولید دومین اثر نمایشی این کمپانی خبر داد و گفت نمایشکافه فرانسه بر اساس قصه ای از امیر حسین چهلتن به نویسندگی و کارگردانی مهران رنجبر از 5 مرداد در تئاتر باران روی صحنه میرود به گزارش خبرگزاری فارس/خبرهای از سینما و تئاتر /
چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۲۰ ۰۵ بخش فیلم اولیها در سومین جشنواره بینالمللی فیلم ویدیویی یاس به مسابقه ایران اضافه شد به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا این جشنواره در دو دوره گذشته در پنج بخش مسابقه ایران مسابقه فیلمهای پویانمایی بلند مسابقه سینما- ویدیو مسابقه طرح و ایده فیخبرهای از سینما و تئاتر
خبرهای از سینما و تئاتر بخش فیلم اولیها در سومین جشنواره بینالمللی فیلم ویدیویی یاس به مسابقه ایران اضافه شد خبرگزاری ایسنا این جشنواره در دو دوره گذشته در پنج بخش مسابقه ایران مسابقه فیلمهای پویانمایی بلند مسابقه سینما- ویدیو مسابقه طرح و ایده فیلمنامه مسابقه مواد-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها