تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830576553




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا از تئاتر دینی خبری نیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


چرا از تئاتر دینی خبری نیست؟ فرهنگ > تئاتر - طرح این پرسش که چرا توجه چندانی به اجرای تئاتر دینی نمی‌شود، امری تازه نیست، اما نکته در این است که همچنان این پرسش به پاسخ درستی نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هنرمندان مطرحی در تئاتر ایران همچون بهرام بیضایی متونی مرتبط به موضوعات دینی نوشته‌اند که البته فرصت عرضه نمی‌یابند. در این شرایط آن تعداد کارهای اغلب سفارشی مذهبی که روی صحنه می‌رود، با استقبال چندانی روبرو نمی‌شود و براین اساس تئاتر دینی، به تکاملی که انتظار آن می‌رود تاکنون نرسیده است. موضوع تئاتر دینی و وضعیتی که این روزها دارد در قالب گزارشی در «ایسنا» مورد بررسی قرار گرفته است. در روزهایی که سالن‌های تئاتر و سینما به مناسبت ایام شهادت حضرت علی (ع) تعطیل شده‌اند، تئاتر ایران می‌توانست از ظرفیتی که دارد بهترین استفاده را ببرد و اجراهای ویژه‌ای را به فراخور این مناسبت عظیم، برای مخاطبانش آماده کند، اتفاقی که تقریبا هیچ سالی رخ نمی‌دهد. تولید آثار مناسبتی بویژه در حوزه سینما و تئاتر تا به حال آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته و از بین آنچه تولید شده هم، معدود آثاری بودند که با استقبال مخاطب روبرو شده‌اند. این مسئله در تئاتر پررنگ‌تر است؛ چراکه با وجود نمایشنامه‌های مختلف دینی و مذهبی که به نگارش در آمده و موجود هستند، انتظار برنامه‌ریزی بهتری برای اجرای آن‌ها می‌رود. در بخش نمایش‌های دینی همواره اجرای آثار مربوط به عاشورا در اولویت بوده است، در حالی که در همین شب‌های قدر و شهادت امیرالمومنین علی (ع) هم می شد امکانی برای اجرای نمایشنامه‌هایی که حول شخصیت ایشان است فراهم کرد؛ نمایشنامه‌هایی همچون «مجلس ضربت زدن» بهرام ببضایی، «امیر» محمد رحمانیان و «مهر و آیینه‌ها» حمید امجد که از بین آن‌ها فقط کار امجد موق به اجرا شده است. پیگیری خبرنگار ایسنا از چند کارگردان و نمایشنامه‌نویس که البته تمایلی هم به گفت و گوی رسمی نداشتند، حاکی از این بود که این روزها کسی نمی خواهد در باب نمایش دینی و مذهبی خود را به دردسر بیندازد، حال چه هنرمند باشد و چه سفارش‌دهنده کار، چرا‌که اتفاق‌های رخ داده برای نمایشنامه هایی که نتوانستند به اجرا برسند، سبب شده همه ترجیح دهند لباس عافیت بر تن کنند! این روند گویا برخی نمایشنامه‌نویسان را به این وادی کشانده که آثاری را برای خود خلق کرده‌اند ولی حتی تمایلی ندارند که آن‌ها را رسانه‌ای کنند و بگویند که در مقام کدام معصوم یا شخصیت مذهبی نمایشنامه نوشته‌اند. البته در این میان نباید جو عمومی رایج نزد مخاطبان متمایل به روشنفکری را هم از نظر دور داشت که به‌نوعی، برخی هنرمندان را متاسفانه به پنهان‌کاری در عقایدشان سوق می‌دهد. با این اوصاف، نظر مدیرکل اسبق هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را جویا شدیم و او هم تاکید کرد که تولید نمایش‌های دینی و مذهبی جرأت می‌خواهد و شرایط موجود باعث شده است هنرمندان از خود سلب مسئولیت کنند. حسین پارسایی مدیرکل اسبق هنرهای نمایشی در این زمینه گفت: موضوع نمایش‌های مذهبی در کشور ما همیشه فراز و نشیب داشته و گاهی یک ارگان، نهاد یا هنرمندی به شکل خوجوش یا ساماندهی شده به این مسئله پرداخته و جریان‌ساز شده است. نمونه این جریان هم دوره‌ای است که همایش سراسری آیین‌های عاشورایی برگزار می‌شد که پنج، شش دوره در آن دبیر بودم و یک دوره هم آقای رحمت امینی مسئولیت داشتند، اما بعد از آن با تغییر مدیریت قرار شد این همایش در دل تئاتر دینی مورد توجه قرار گیرد که در آخر به دلیل کمبود منابع مالی کلا حذف شد. مدیر کل اسبق هنرهای نمایشی ادامه داد: این روند را در موضوعات دیگری مثل تئاتر رضوی یا کارهای دیگری که با عنوان علوی برگزار شده شاهد هستیم و نکته مهم آن ها این است که تمام این برنامه‌ها مناسبتی شده و با تأکید بر ضرورت فرهنگی با آن ها برخورد نمی‌شود. وی گفت: اگر این نوع برنامه‌ها در تقویم فرهنگی سال قرار گیرند، خارج از مناسبت‌ها و در طول سال جاری و ساری خواهند بود، اما بیشتر جنبه سوگ به خود گرفته‌اند. در حالی که اگر مثلا نمایش‌های عاشورایی را با برخوردی مفهومی ببینیم و فلسفی به آن نگاه شود، دیگر فقط یک موقعیت مناسبتی نخواهد بود. پارسایی با اشاره به اینکه ماه‌های محرم و صفر چنین رویکردی پیدا کرده‌اند و بیشتر نگاه سوگوارانه به آن‌ها وجود دارد، بیان کرد: به دلیل ضعف آثار نمایشی در تولید، برخی از این آثار ضد خودشان عمل کرده‌اند و این مجال را ندارند که بتوانند مخاطب را جذب کنند، در نتیجه با اقبالی هم روبه‌رو نمی‌شوند. این کارگردان تئاتر مصداق این مسئله را جشنواره تئاتر رضوی دانست و گفت: در بیشتر آثار این جشنواره به جز شفا و پنجره فولاد چیز دیگری نمی‌بینیم. انگار که تمام لطف و کرامت امام رضا (ع) را کنار گذاشته‌ایم و همه چیز فقط به شفا محدود شده است. در حالی که ایشان فضایل اخلاقی و حرف‌هایی از جنس زمان و مخاطب امروز دارند که باید تفسیر شود و یک اثر خلاقه به‌وجود آید. او اضافه کرد: احساس می‌کنم گروه‌های نمایشی دوست دارند همه اقشار و ذائقه‌ها را جذب کنند اما در این باره سیاست‌گذاری وجود ندارد و همه چیز خودجوش است؛ در حالی که به نظر می‌رسد دستگاه فرهنگی یا نهادی که می‌تواند در این حوزه تولیداتی داشته باشد، باید با برنامه کار کند تا نگاه تک بعدی و تک ساحتی وجود نداشته باشد. پارسایی در ادامه با اشاره به نمایشنامه‌های «مهر و آیینه‌ها» نوشته حمید امجد و «مجلس ضربت‌ زدن» بهرام بیضایی گفت: ‌درباره امام علی (ع) نمایشنامه‌هایی داریم که تاکنون حتی اجرا نشده‌اند؛ درصورتی که نگاهی تفسیری، تحلیلی و ارتقادهنده دارند. او بیان کرد: اساسا شرایط موجود و موضوع سیاست‌گذاری در نمایش‌های مذهبی باعث شده هنرمندان از خود سلب مسئولیت کنند و احساس کنند در یک جریان تبلیغی گرفتار شده‌اند، ضمن اینکه این گونه آثار معمولا توسط گروه‌های جوان اجرا می‌شوند که قدرت لازم را ندارند و در جذب مخاطب آن‌طور که باید موفق عمل نمی‌کنند. کارگردان نمایش «بانوی آب و آیینه» با طرح این سوال که چرا این گونه نمایش‌های دینی نباید دست‌مایه کار هنرمندان حرفه‌ای قرار گیرد و آن‌ها چرا نباید با نگاه خلاقانه خود این نوع نمایش‌ها را اجرا کنند؟ تاکید کرد که سالن‌های حرفه‌ای هم باید در این موضوعات وارد شوند و برای اجرای این آثار اقدام کنند. حسین پارسایی در پایان با اشاره به زمان مسئولیت خود در اداره کل هنرهای نمایشی گفت: در دوره‌ای که مسئولیت داشتم، همیشه این سوال برایم مطرح بود که چرا در ایام سوگواری تئاتر باید تعطیل باشد؟ چرا ما هیچ سهمی در آیین‌ها و مناسک دینی خود نداریم، چرا در باورهای مردمی مشارکت نداریم و اینکه چرا همه چیز به سوگ گره خورده است؟ این شرایط در موضوع تئاتر دینی در شرایطی وجود دارد که حتی در قرآن هم بزنگاه‌های نمایشی زیادی است که به روز و شورانگیز هستند، بنابراین الان نمی‌توانیم مدعی باشیم که تئاتر دینی و مذهبی ما در جای شایسته‌ای قرار دارد، چون تولید چنین آثاری جرأت می‌خواهد. 5858



چهارشنبه 17 تیر 1394 - 14:00:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن