محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798217520
جای تئاتر دینی و مذهبی، هنوز خالی است
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۳
در روزهایی که سالنهای تئاتر و سینما به مناسبت ایام شهادت حضرت علی (ع) تعطیل شدهاند، تئاتر ایران میتوانست از ظرفیتی که دارد بهترین استفاده را ببرد و اجراهای ویژهای را به فراخور این مناسبت عظیم، برای مخاطبانش آماده کند، اتفاقی که تقریبا هیچ سالی رخ نمیدهد. به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، تولید آثار مناسبتی بویژه در حوزه سینما و تئاتر تا به حال آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته و از بین آنچه تولید شده هم، معدود آثاری بودند که با استقبال مخاطب روبرو شدهاند. این مسئله در تئاتر پررنگتر است؛ چراکه با وجود نمایشنامههای مختلف دینی و مذهبی که به نگارش در آمده و موجود هستند، انتظار برنامهریزی بهتری برای اجرای آنها میرود. در بخش نمایشهای دینی همواره اجرای آثار مربوط به عاشورا در اولویت بوده است، در حالی که در همین شبهای قدر و شهادت امیرالمومنین علی (ع) هم می شد امکانی برای اجرای نمایشنامههایی که حول شخصیت ایشان است فراهم کرد؛ نمایشنامههایی همچون «مجلس ضربت زدن» بهرام ببضایی، «امیر» محمد رحمانیان و «مهر و آیینهها» حمید امجد که از بین آنها فقط کار امجد موق به اجرا شده است. پیگیری خبرنگار ایسنا از چند کارگردان و نمایشنامهنویس که البته تمایلی هم به گفت و گوی رسمی نداشتند، حاکی از این بود که این روزها کسی نمی خواهد در باب نمایش دینی و مذهبی خود را به دردسر بیندازد، حال چه هنرمند باشد و چه سفارشدهنده کار، چراکه اتفاقهای رخ داده برای نمایشنامه هایی که نتوانستند به اجرا برسند، سبب شده همه ترجیح دهند لباس عافیت بر تن کنند! این روند گویا برخی نمایشنامهنویسان را به این وادی کشانده که آثاری را برای خود خلق کردهاند ولی حتی تمایلی ندارند که آنها را رسانهای کنند و بگویند که در مقام کدام معصوم یا شخصیت مذهبی نمایشنامه نوشتهاند. البته در این میان نباید جو عمومی رایج نزد مخاطبان متمایل به روشنفکری را هم از نظر دور داشت که بهنوعی، برخی هنرمندان را متاسفانه به پنهانکاری در عقایدشان سوق میدهد. با این اوصاف، نظر مدیرکل اسبق هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را جویا شدیم و او هم تاکید کرد که تولید نمایشهای دینی و مذهبی جرأت میخواهد و شرایط موجود باعث شده است هنرمندان از خود سلب مسئولیت کنند. حسین پارسایی - مدیرکل اسبق هنرهای نمایشی - به خبرنگار تئاتر ایسنا گفت: موضوع نمایشهای مذهبی در کشور ما همیشه فراز و نشیب داشته و گاهی یک ارگان، نهاد یا هنرمندی به شکل خوجوش یا ساماندهی شده به این مسئله پرداخته و جریانساز شده است. نمونه این جریان هم دورهای است که همایش سراسری آیینهای عاشورایی برگزار میشد که پنج، شش دوره در آن دبیر بودم و یک دوره هم آقای رحمت امینی مسئولیت داشتند، اما بعد از آن با تغییر مدیریت قرار شد این همایش در دل تئاتر دینی مورد توجه قرار گیرد که در آخر به دلیل کمبود منابع مالی کلا حذف شد. مدیر کل اسبق هنرهای نمایشی ادامه داد: این روند را در موضوعات دیگری مثل تئاتر رضوی یا کارهای دیگری که با عنوان علوی برگزار شده شاهد هستیم و نکته مهم آن ها این است که تمام این برنامهها مناسبتی شده و با تأکید بر ضرورت فرهنگی با آن ها برخورد نمیشود. وی گفت: اگر این نوع برنامهها در تقویم فرهنگی سال قرار گیرند، خارج از مناسبتها و در طول سال جاری و ساری خواهند بود، اما بیشتر جنبه سوگ به خود گرفتهاند. در حالی که اگر مثلا نمایشهای عاشورایی را با برخوردی مفهومی ببینیم و فلسفی به آن نگاه شود، دیگر فقط یک موقعیت مناسبتی نخواهد بود. پارسایی با اشاره به اینکه ماههای محرم و صفر چنین رویکردی پیدا کردهاند و بیشتر نگاه سوگوارانه به آنها وجود دارد، بیان کرد: به دلیل ضعف آثار نمایشی در تولید، برخی از این آثار ضد خودشان عمل کردهاند و این مجال را ندارند که بتوانند مخاطب را جذب کنند، در نتیجه با اقبالی هم روبهرو نمیشوند. این کارگردان تئاتر مصداق این مسئله را جشنواره تئاتر رضوی دانست و گفت: در بیشتر آثار این جشنواره به جز شفا و پنجره فولاد چیز دیگری نمیبینیم. انگار که تمام لطف و کرامت امام رضا (ع) را کنار گذاشتهایم و همه چیز فقط به شفا محدود شده است. در حالی که ایشان فضایل اخلاقی و حرفهایی از جنس زمان و مخاطب امروز دارند که باید تفسیر شود و یک اثر خلاقه بهوجود آید. او اضافه کرد: احساس میکنم گروههای نمایشی دوست دارند همه اقشار و ذائقهها را جذب کنند اما در این باره سیاستگذاری وجود ندارد و همه چیز خودجوش است؛ در حالی که به نظر میرسد دستگاه فرهنگی یا نهادی که میتواند در این حوزه تولیداتی داشته باشد، باید با برنامه کار کند تا نگاه تک بعدی و تک ساحتی وجود نداشته باشد. پارسایی در ادامه با اشاره به نمایشنامههای «مهر و آیینهها» نوشته حمید امجد و «مجلس ضربت زدن» بهرام بیضایی گفت: درباره امام علی (ع) نمایشنامههایی داریم که تاکنون حتی اجرا نشدهاند؛ درصورتی که نگاهی تفسیری، تحلیلی و ارتقادهنده دارند. او بیان کرد: اساسا شرایط موجود و موضوع سیاستگذاری در نمایشهای مذهبی باعث شده هنرمندان از خود سلب مسئولیت کنند و احساس کنند در یک جریان تبلیغی گرفتار شدهاند، ضمن اینکه این گونه آثار معمولا توسط گروههای جوان اجرا میشوند که قدرت لازم را ندارند و در جذب مخاطب آنطور که باید موفق عمل نمیکنند. کارگردان نمایش «بانوی آب و آیینه» با طرح این سوال که چرا این گونه نمایشهای دینی نباید دستمایه کار هنرمندان حرفهای قرار گیرد و آنها چرا نباید با نگاه خلاقانه خود این نوع نمایشها را اجرا کنند؟ تاکید کرد که سالنهای حرفهای هم باید در این موضوعات وارد شوند و برای اجرای این آثار اقدام کنند. حسین پارسایی در پایان با اشاره به زمان مسئولیت خود در اداره کل هنرهای نمایشی گفت: در دورهای که مسئولیت داشتم، همیشه این سوال برایم مطرح بود که چرا در ایام سوگواری تئاتر باید تعطیل باشد؟ چرا ما هیچ سهمی در آیینها و مناسک دینی خود نداریم، چرا در باورهای مردمی مشارکت نداریم و اینکه چرا همه چیز به سوگ گره خورده است؟ این شرایط در موضوع تئاتر دینی در شرایطی وجود دارد که حتی در قرآن هم بزنگاههای نمایشی زیادی است که به روز و شورانگیز هستند، بنابراین الان نمیتوانیم مدعی باشیم که تئاتر دینی و مذهبی ما در جای شایستهای قرار دارد، چون تولید چنین آثاری جرأت میخواهد. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
جایگاه تئاتر خیابانی هنوز میان مردم ثبت نشده است
علیرضا مهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جایگاه تئاتر خیابانی هنوز میان مردم ثبت نشده است با وجود پتانسیل بالا و خوب هنرمندان عرصه تئاتر خیابانی اما جایگاه این شناخته از هنرهای نمایشی در میان مردم هنوز ثبت نشده است علیرضا مهران کارگردان و بازیگر تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزهیک کمپانی تئاتری متولد میشود/ جایزه به برترینهای سال
مدیر تماشاخانه باران به مهر گفت یک کمپانی تئاتری متولد میشود جایزه به برترینهای سال شناسهٔ خبر 2786719 - شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۳ هنر > تئاتر مدیر تماشاخانه باران از راه اندازی یک کمپانی تئاتر و فعالیت در زمینه تولید آثار نمایشی با اجرای نمایش سعادت لرزان مردمان تیره روزبا بازی هلن میرن دارنده جایزه تئاتر تونی نمایش «مخاطب» در تئاتر برادوی رکورد زد
با بازی هلن میرن دارنده جایزه تئاتر تونینمایش مخاطب در تئاتر برادوی رکورد زددر هفته پایانی اجرای نمایش مخاطب با نقشآفرینی هلن میرن در نقش ملکه الیزابت دوم در برادوی رقم یک میلیون و چهارصد و بیست و پنج هزار دلار از فروش بلیط به دست آمد که در بین نمایشهای برادوی بسیار شاخص ادر همایش «بانوی فضیلت، حامی رسالت» مطرح شد لزوم تبیین جایگاه حضرت خدیجه(س)/ تجلیل از 5 پژوهشگر و فعا
در همایش بانوی فضیلت حامی رسالت مطرح شدلزوم تبیین جایگاه حضرت خدیجه س تجلیل از 5 پژوهشگر و فعال دینیدر همایش بانوی فضیلت حامی رسالت به لزوم تبیین جایگاه حضرت خدیجه س و راهاندازی دبیرخانه دائمی این همایش اشاره شد و در ادامه از 5 فعال و پژوهشگر دینی تقدیر به عمل آمد به گزارشسالن جای خالی کردن هیجان مخاطبان موسیقی پاپ نیست | خبرگزاری ایلنا
در نشست خبری کنسرت کامران سولزاده و مراد ککیلی مطرح شد سالن جای خالی کردن هیجان مخاطبان موسیقی پاپ نیست ایلنا موسیقی پاپ امروز لباس درستی بر تن ندارد و به مشکلات جامعه توجه نمیکند به گزارش خبرنگار ایلنا کامران رسولزاده خواننده و شاعر درباره همکاری خود با مرادجای چرخ و فلک در بالای برج میلاد تهران خالی است / پیشنهاد یک زن و شوهر بازیگر به مدیران
جای چرخ و فلک در بالای برج میلاد تهران خالی است پیشنهاد یک زن و شوهر بازیگر به مدیران فرهنگ > تجسمی - نیما فلاح و سحر ولد بیگی به عنوان یک زوج م هنرمند با حضور در جشنواره رمضانی شهر خدا برج میلاد تهران تاکید کردند جای یک چرخ و فلک بزرگ در بالای برج میلاد تهران بسیامدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل خانه تئاتر، مهمان ویژه همایش گفتمان تئاتر دینی
مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل خانه تئاتر مهمان ویژه همایش گفتمان تئاتر دینی مهدی شفیعی و ایرجراد در همایش گفتمان تئاتر دینی کشور به عنوان مهمانان ویژه حضور خواهند داشت به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی دهمین جشنوچرا جای میراث طبیعی ایران در فهرست یونسکو خالی است؟
باشگاه خبرنگاران گزارش میدهد چرا جای میراث طبیعی ایران در فهرست یونسکو خالی است ثبت ملی و جهانی میراث طبیعی موجب میشود کوشش بیشتری در نگهداری و احیاء آن صورت گیرد به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گرشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران کشور ایران با حجم وسیعی از جاذبهیپرسش و پاسخ دینی/ شب قدر چه شبی است و چه جایگاهی دارد
پرسش و پاسخ دینی شب قدر چه شبی است و چه جایگاهی دارداینکه شب قدر بین سه یا دو شب عنوان شده یا هر سه شب شب قدر عنوان شده است براى این است که عبادت شب قدر افضل از عبادت هزار ماه است که هشتاد و سه سال و چهار ماه است به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس شب قدر شب رسردار جلالی مطرح کرد هنوز فجایع ناشی از بمباران شیمیایی سردشت التیام نیافته است/کشتار مسلمانان در منطقه با سلا
سردار جلالی مطرح کردهنوز فجایع ناشی از بمباران شیمیایی سردشت التیام نیافته است کشتار مسلمانان در منطقه با سلاح شیمیاییرییس سازمان پدافند غیر عامل کشور در پیامی تاکید کرد باگذشت بیش از بیست و هشت سال از بمباران شیمیایی دشمن بعثی هنوز فجایع ناشی از آن التیام نیافته است به گزارشجای خالی ˝خاصبان 35 کیلومتر˝ احساس میشود
جای خالی ˝خاصبان 35 کیلومتر˝ احساس میشود خبرگزاری پانا به همت دفتر مطالعات ادبیات پایداری حوزه هنری استان کار تدوین کتاب خاصبان 35 کیلومتر آغاز شده و محمدحسین جعفری چهارمین رزمندهای است که در رابطه با این کتاب در خصوص خاطراتش گفتگو شده است ۱۳۹۴ شنبه ۶ تير ساعت 13 30 به گزارجای خالی آموزش اینترنت در کتابهای درسی
جای خالی آموزش اینترنت در کتابهای درسیبیش از 10 میلیون نفر از اعضای جامعه اطلاعاتی کشور مشترک شبکههای اجتماعی و نرم افزارهای ارتباطی مبتنی بر گوشیهای هوشمند میباشند تاریخ انتشار شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴ ۴۷ از ورود اینترنت به کشور توسط پزوهشگاه دانشهای بنیادی ایران قجای خالی نظارت بر مصرف سموم و کود شیمیایی
جای خالی نظارت بر مصرف سموم و کود شیمیایی طی یکی دو دهه اخیر بیماری سرطان در ایران حسابی جاخوش کرده است و روزبهروز نیز بر تعداد قربانیان آن افزوده میشود ظاهرا قصد رفتن نیز ندارد زیرا شرایط برای ادامه حیات آن کاملا فراهم است به اعتقاد کارشناسان تا وقتی هوای آلوده و محصولات غجان کری: هنوز آنجایی که باید باشیم نیستیم/ زمان آن رسيده که بدانيم آيا مي توانيم به توافق برسيم؟
جان کری هنوز آنجایی که باید باشیم نیستیم زمان آن رسيده که بدانيم آيا مي توانيم به توافق برسيم جان کری پس از دیدار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری کوتاهی در جمع خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات هستهای گفت امروز برخی همتایان من در حال برگشتن به وین هستند وقاستقلال تا امروز 5 بازیکن لیگ برتری جذب کرده و فقط یک جای خالی دیگر دارد / برای عنایتی آرزوی موفقیت می کنم
پورحیدری استقلال تا امروز 5 بازیکن لیگ برتری جذب کرده و فقط یک جای خالی دیگر دارد برای عنایتی آرزوی موفقیت می کنم مدیر فنی تیم فوتبال استقلال گفت قطعا این یک جای خالی هم با اضافه شدن بازیکنی که مد نظر سرمربی استقلال است برای تقویت تیم پر خواهد شد به گزارش سرویس ورزشی جام نجای طنز در رسانه ها خالی است |اخبار ایران و جهان
جای طنز در رسانه ها خالی است کد خبر ۵۱۳۹۴۷ تاریخ انتشار ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸ ۳۴ - 02 July 2015 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت صدا و سیما باید در کنار پخش برنامه های مذهبی و روضه و دعای کمیل به منظور ایجاد نشاط اجتماعی بیشتر در جامعه برنامه های شاد و با مضامین طنز و فکاهیتکلیف اردونشینان تنیس روی میز مشخص شد/ جای خالی تیم ملی ب
تکلیف اردونشینان تنیس روی میز مشخص شد جای خالی تیم ملی ب کادر فنی تیمهای ملی تنیس روی میز بزرگسالان جوانان و نوجوانان پسر فهرست اردونشینان تیم ملی را اعلام کردند به گزارش خبرنگار حوزه سایر حوزه ها گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران تیم های ملی بزرگسالان جوانان و نوجوانان-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها