واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در میزگرد تئاتر دینی قبل و بعد از انقلاب
تئاتریها به تعریف مشترکی از تئاتر دینی نرسیدند
شناسهٔ خبر: 2864752 - جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
هنر > تئاتر
میزگرد «تئاتر دینی قبل و بعد از انقلاب اسلامی» با حضور محمد ابراهیمیان، مهرداد رایانی مخصوص، مهدی نصیری و اعظم بروجردی برگزار شد اما حاضران در میزگرد به تعریفی مشترک از تئاتر دینی نرسیدند. به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این نشست که اول مردادماه در شهر بجنورد برگزار شد، محمد ابراهیمیان به تاریخ شکل گیری تئاتر لاله زار، تئاتر سنگلج و اداره تئاتر اشاره کرد. وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به ۲ اثر از جمله نمایشی به کارگردانی خجسته کیا، از آنها به عنوان آثاری با مضمون دینی در پیش از انقلاب اسلامی نام برد.سپس اعظم بروجردی با بیان اینکه بحث تئاتر دینی بحث مشکلی است و هنوز به معنای درستی از آن نرسیده ایم، توضیح داد: من تئاتر دینی را به ۲ بخش محتوا و رنگ و بوی بومی دادن به این موضوع در جغرافیاهای مختلف تقسیم می کنم. در این میان محتوا مغفول مانده است.وی یادآور شد: دین هدفش این است که انسان را رشد دهد و بزرگ کند. تئاتر یک زندگی بشری و انسانی است. ما نباید در تئاتر خود را سرگرم بازیچه های دنیا کنم و اینجا است که تئاتر معنا پیدا می کند؛ تئاتری که هدفش سرگرمی صرف نیست. سپس این تئاتر رنگ و بوی بومی مدنظر را پیدا می کند.این کارگردان تئاتر معتقد است که تئاتری که فطرت انسانی را به نمایش می گذارد، تئاتر دینی است و تعزیه تئاتر دینی نیست.بروجردی با بیان اینکه تئاتر هم یک علم است، متذکر شد: تئاتر دینی می خواهد نامحدود باشد ولی ما آن را محدود می کنیم و همیشه با آمدن نام تئاتر دینی فرار می کنیم. اكثر تئاترهايى كه در حال حاضر در تهران اجرا مى شوند تئاترهايى ضد دين هستند كه فقط به جنسيت مى پردازند. تئاتر دينى اثرى است كه يك شخصيت آن خداوند باشد. مهرداد رایانی مخصوص نیز در بخش دیگری از این میزگرد اظهار کرد: به نظر من باید استراتژی مدیران قبل و بعد از انقلاب برای تئاتر دینی را بررسی کرد. پیش از انقلاب مردم برای تئاتر دینی وارد عمل می شدند و ممانعت های دولتی هم وجود نداشت اما بعد از انقلاب با وجود سفارش دادن به نتایج مطلوبی نمی رسیم.وی یادآور شد: هر دولتی در جهان هر گاه دست روی تئاتر گذاشته است، حس دیونیزوسی تئاتر را تحریک کرده و می خواهد وجه عقلانی به آن ببخشد ولی هنرمند اینگونه نمی پسندد. وقتی برای تئاتر ریل گذاری شود به نتیجه ای نمی رسیم. این اتفاق در تئاتر دفاع مقدس رخ داد و حالا دولت کمی از جریان تصمیم گیری برای تئاتر فاصله گرفته است.اين نمايشنامه نويس و كارگردان تئاتر اظهار كرد: هنرمند در پيش از انقلاب به صورت دلى تئاتر دينى كار مى كرد.مهدى نصيرى نيز در ادامه اين ميزگرد گفت: بدون يك پژوهش جدى نيز مشخص است كه تئاتر دينى مخاطب خود را از دست داده است و جشنواره ها نيز تأثيرى مقطعى در اين بخش داشتند. ما نيازمند رسيدن به تعريفى مشترك در خصوص تئاتر دينى هستيم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]