تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ما قومى هستيم كه تا گرسنه نشويم غذا نمى‏خوريم و تا سير نشده‏ايم دست از غذا مى‏ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802723312




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عملیات مرمت و بی خطر سازی سردر مجموعه تاریخی بازار اراک آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عملیات مرمت و بی خطر سازی سردر مجموعه تاریخی بازار اراک آغاز شد اراک - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: عملیات مرمت و بی خطرسازی نمای سردر مجموعه تاریخی بازار اراک روز یکشنبه آغاز شد.


سید محمد حسینی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بازار تاریخی اراک با معماری کم نظیر ایرانی اسلامی از بناهای ارزشمند دوره قاجاریه است که به ثبت آثار ملی کشور رسیده و سر در آن در سال های گذشته به طور کامل از بین رفته بود که پنج سال پیش بازسازی آن با شاخص ها و ویژگی های سر در پیشین انجام شد.
وی بیان کرد: با وجود اینکه عمر چندانی از ایجاد سردر جدید نمی گذرد اما از استحکام کافی برخوردار نیست و بنا به اعلام شهرداری اراک و کارشناسی های انجام شده، باید به سرعت عملیات اصلاح و بی خطرسازی بر روی آن انجام شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: بخش ورودی بازار در بیشتر ساعات روز محل گذر طیف زیادی از جمعیت است و به همین منظور ترمیم و بی خطرسازی سردر آن در اولویت کار قرار گرفت.
حسینی اظهار کرد: در گزارش کارشناسان میراث فرهنگی بافت ایجاد شده برای سردر مجموعه تاریخی بازار اراک در معرض هوازدگی و یخ زدگیT احتمال ریزش دارد و باید به سرعت ترمیم شود که برای این کار 300 میلیون ریال اعتبار تخصیص داده شد.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت:مجموعه تاریخی بازار اراک قدمت بیش از 200 سال دارد که سر در آن در دهه 50 به سبب سهل انگاری مسوولان وقت در مراحل عمرانی ساختمان بانک ملی، تخریب و به ماهیت این بنای ارزشمند آسیب وارد شد.
حسینی افزود: عملیات احیای سردر این مجموعه تاریخی از دی ماه 89 آغاز شد که به دلیل شکایت بانک ملی در مقطعی از زمان با توقف عملیات اجرایی مواجه بود.
وی توضیح داد: با توافق های صورت گرفته با بانک ملی احیای سردر قدیمی بازار اراک در تیرماه سال 90 تکمیل و به بهره برداری رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی یادآور شد: سردر ایجاد شده برای مجموعه تاریخی بازار اراک دارای دو بدنه متقارن در دو سمت دهلیز ورودی است که در پیشانی فوقانی آن نیز با بهره گیری از تزیینات بدنه اصلی بازار عبارت «نمود یوسف ثانی بنای مصر جدید» که به حروف ابجد که سال 1228 - تاریخ تاسیس این بازار را نشان می دهد- حک شده است.
مجموعه بازار اراک در سال 1228 هجری قمری و در زمان فتحعلی شاه قاجار در بافت مرکزی شهر سلطان آباد و توسط یوسف خان گرجی بنا شده است.
این بنای با ارزش تاریخی در چهار جهت شمال، جنوب و شرق و غرب ساخته شده و طول آن در جهت شمال به جنوب 720 متر و در جهت غرب به شرق حدود 200 متر است و این دو بازار در محلی که چهارسوق نامیده می شود در هم تلاقی می کنند.
آجر، گچ، آهک و خاک رس از مصالح عمده به کار رفته در این بنا است و در پی دیوارها و همچنین در جرز دیوار و طاق ها برای استحکام بیشتر از تیرچه های چوبی استفاده شده است و سقف بازار گنبدی است و با کاهگل پوشیده شده است.
حجره ها در راسته بازارها استقرار یافته و کارگاه های تولیدی، باراندازها، انبارها و بازارچه های اختصاصی در سراها قرار دارند و در طرفین بازار به فواصل حدود 50 متری از یکدیگر سراهایی ساخته شده که به فروش کالا و ارایه خدمات اختصاص دارند.
زیباترین و مهمترین سرای بازار که همچنان توانسته ساختار اولیه خود را حفظ کند سرای کاشانی است که به بازار فرش اختصاص دارد.
مجموعه بازار اراک در تاریخ 10 آبان ماه سال 1355 با شماره 1285 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.ک/3
6013/6012



19/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن