تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سزاوار است كه عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798261223




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اولاند برای خاورمیانه چه رویاهایی دیده است؟ / رقابت پنهان و آشکار پاریس و واشنگتن در منطقه خلیج‌فارس/ رویکرد دوگانه پاریس در مواجهه با حقوق‌بشر


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
اولاند برای خاورمیانه چه رویاهایی دیده است؟ / رقابت پنهان و آشکار پاریس و واشنگتن در منطقه خلیج‌فارس/ رویکرد دوگانه پاریس در مواجهه با حقوق‌بشر
سفر "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه، به منطقه در هفته جاری و حضور وی به‌عنوان مهمان افتخاری در نشست سران کشورهای حوزه خلیج فارس در ریاض درست چند روز قبل از عزیمت شیوخ منطقه به کمپ دیوید، نشان از رقابت پنهان و آشکار پاریس و واشنگتن در منطقه خلیج فارس است.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، سفر "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه، به منطقه در هفته جاری و حضور وی به‌عنوان مهمان افتخاری در نشست سران کشورهای حوزه خلیج فارس در ریاض درست چند روز قبل از عزیمت شیوخ منطقه به کمپ دیوید، نشان از رقابت پنهان و آشکار پاریس و واشنگتن در منطقه خلیج فارس است. اولاند پس از کسب قدرت در سال 2012 تلاش کرد رویکر خاورمیانه ای فرانسه را تقویت و فضای مناسب تری در این منطقه  برای پاریس ایجاد کرد. فروش جنگنده های رافائل به ارزش هفت میلیارد دلار به قطر، جهت این رویکرد را بیشتر نشان می دهد.


اولاند نخستین رهبر غربی است که در نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت می کند. تلاش فرانسه برای افزایش روابط خود با کشورهای عرب خلیج فارس در حالی انجام می شود که عربستان وارد نوعی تنش پنهان با آمریکا در پاره ای از مسائل و موضوعات مهم منطقه ای شده است.


علاوه بر این آمریکا از سال ۲۰۱۰ استراتژی نظامی خود را بر پایه تمرکز بر آسیا برنامه ریزی کرده است. تصور می رود تمرکز امریکا بر خاورمیانه طی یک دهه آینده کاسته خواهد شد و از همین رو فرانسه تلاش دارد  تا جای خالی آمریکا را در این منطقه پر نماید.



اولاند برای خاورمیانه چه رویاهایی دیده است؟ / رقابت پنهان و آشکار پاریس و واشنگتن در منطقه خلیج‌فارس/ رویکرد دوگانه پاریس در مواجهه با حقوق‌بشر



یکی از محورهای مهم مذاکرات رئیس جمهوری فرانسه با شیوخ عرب منطقه علاوه بر موضوعات اقتصادی و تجاری بویژه فروش جنگ افزارهای نظامی، بحران های مهم منطقه ای از جمله جنگ یمن،سوریه و مبارزه با داعش در عراق خواهد کرد. به همین دلیل "لوران فابیوس" و "ژان ایو لودریان" وزیران امور خارجه و دفاع ، اولاند را در این سفر همراهی خواهند کرد.


فروش تسلیحات نظامی مدرن به کشورهایی با نظام های حکومتی توتالیتر، مستبد و دیکتاتوری خانوادگی- اشرافی، با اصل عدم حمایت پاریس از این نوع نظام های سیاسی همخوانی ندارد و نشانگر رویکرد دوگانه پاریس در برخورد با مقوله حقوق بشر می باشد.


فرانسه نمی تواند افراطیون و جهادگران در آفریقا (مالی ، نیجریه، سومالی و...) را که از حمایت قطر و عربستان سعودی برخوردار هستند را نادیده بگیرد و از طرفی دیگر عربستان را مهمترین متحد خود در خاورمیانه قلمداد نماید. این یک تناقض و پارادوکس در رفتار سیاسی الیزه بشمار می رود.


کشورهای میزبان اولاند در این تور خاورمیانه ای تولید کننده و صادر کننده نفت، گاز و البته هسته مرکزی تغذیه افکار افراطی و حمایت از تروریسم بشمار می روند. همین کشورها فرانسه را وادار کردند تا در نشست ژنو 2، جمهوری اسلامی ایران را نادیده بگیرد. در حالیکه سازمان ملل و برخی از طرفهای اصلی این منازعه از این دعوت دفاع کرده بودند.


بسیاری در فرانسه بر این باورند که اقدامات الیزه اتحاد و یکپارچگی ملی را تحت الشعاع قرار خواهد داد و صلح داخلی را با خطر جدی روبرو می سازد. چراکه تقریبا شش میلیون مسلمان ساکن فرانسه شاهد روابط استراتژیک و تنگاتنگ کشورشان با کشورهایی هستند که نمایندگی مسلمانان رادیکال و افراطی را بر عهده دارند و این امر شاید بر افکار و عقاید مسلمانان فرانسوی بویژه قشر جوان تاثیرات سوئی  ایجاد کند.



اولاند برای خاورمیانه چه رویاهایی دیده است؟ / رقابت پنهان و آشکار پاریس و واشنگتن در منطقه خلیج‌فارس/ رویکرد دوگانه پاریس در مواجهه با حقوق‌بشر



سفر رسمی رئیس جمهور فرانسه به دو کشور قطر و عربستان که رقبای شناخته شده در مسائل منطقه ای و حوزه شورای همکاری خلیج فارس بشمار می روند، نشان می هد فرانسه تمایل دارد با هر دو کشور رقیب بازی موازی و همسانی را شروع نماید. از سوی دیگر با توجه به نقش این دو کشور در تامین مالی و لجستیکی گروه‌های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره و موضع یکسویه پاریس در قبال تحولات خاورمیانه ، کمکی به تقویت صلح و ثبات و امنیت منطقه نخواهد کرد و به معنای چشم پوشی از واقعیت های منطقه است.


گفتگو در خصوص چگونگی اجرای قطعنامه های ضد تروریسم شورای امنیت سازمان ملل متحد در مبارزه با داعش، جبهه النصره، القاعده و ...  در دستور کار فرانسوآ اولاند در دیدار با رهبران قطر و عربستان سعودی قرار نخواهد داشت. استمرار حمایت از این گروه ها و باز بودن مرزها و تردد تروریست به خاک سوریه ، عراق و ... موجب نگرانی افکار عمومی است.


 نگاه یک سویه فرانسه به تحولات منطقه که در چارچوب سخنرانی ها، اظهارات و مصاحبه های رئیس جمهور و وزرای دفاع و خارجه این کشور در سفر  به کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس مطرح می شود، با توجه به نقش برخی از این کشورها در تامین مالی و لجستیکی گروههای تروریستی (داعش ، جبهه النصره و...)، بی شک نگرانی محافل داخلی فرانسه از روند افزایش پیوستن اتباع فرانسوی به گروهک های تروریستی از جمله داعش در عراق و سوریه را تقویت خواهدکرد. لازم به ذکر است مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه در دفاع از برنامه دولت این کشور برای جلوگیری از پیوستن اتباع فرانسوی به نیروهای داعش هفته گذشته اعلام کرده بود« ما باید به این پدیده جدید توجه خاص کنیم چون خطرات آن در خاک فرانسه وجود دارد.»


پرهیز مقامات کاخ الیزه از محکومیت کشتار مردم در یمن توسط جنگنده های سعودی نقض صریح ادعای مقامات فرانسوی در ا حترام به اصول انسانی است و نشانگر واهی بودن چنین ادعاهایی می باشد و از سوی دیگر اینکه اشتباه فرانسه در اتخاذ موضع گیری مبتنی بر حمایت از حملات نظامی عربستان به یمن باعث افزایش خطر گروه های افراطی و تروریستی در منطقه و جهان را در پی خواهد داشت.


تحولات چند ساله اخیر در منطقه خاورمیانه بالاخص در سوریه و کشتارهای عظیم صورت گرفته در یمن طی چند ماهه گذشته که با چراغ سبز و حمایت های برخی کشورها مانند فرانسه صورت می گیرد، گویای این امر است که متاسفانه برخی کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس همچنان به عنوان منبع سودآوری برای فروش تسلیحاتی فرانسه و برخی دیگر کشورهای فرا منطقه ای عمل می کنند.


متاسفانه آنچه اکنون در منطقه خاورمیانه به عینه دیده می شود تلاش بازیگران منطقه ای با بهره گیری از تروریست ها برای تغییر در موازنه منطقه ای به نفع خود و تحقق پاره ای آمال و آرزوهای دست نیافتنی است . سکوت همراه با رضایت فرانسه وحمایتهای گاه و بیگاه ضمنی و صریح آن در برابر این سیاستها، آینده منطقه را با هاله ای از ابهام رو به رو ساخته است.


اقدامات مداخله جویانه الیزه در ورای مرزهای فرانسه در چارچوب ناکامی های دولت این کشور به رهبری فرانسوا اولاند از حزب سوسیالیست و شکافهای ایجاد شده در آن حزب و نیز کاهش شدید محبوبیت حزب و دولت در نزد اذهان عمومی نیز قابل ارزیابی است. البته این تفکر را می توان مورد حمایت برخی جناحهای درون حزب سوسیالیست دانست. برخی از جریان سیاسی که در تلاشند با توسل به سیاست فرا فکنی و دامن زدن به بحرانهای منطقه ای ، بر ناکامی های دولت سرپوش بگذارند. البته این نوع اقدامات بیهوده بوده و به کاهش مشکلات اولاند و جریان مذکور کمکی نخواهد کرد.


اکنون آمریکا و برخی دیگر از متحدان آن به این باور مهم دست یافته اند که برقراری ثابت و امنیت منطقه ای منهای ایران و بدون حمایت و حضور ایران و اجرای هرگونه مدل امنیتی موثر در منطقه بدون بازیگری ایران به سرانجام مقصود نخواهد رسید.


مقابله با عادی سازی روابط کشورهای منطقه بر اساس اصول همزیستی مسالمت آمیز و حسن همجواری، سیاست دیرینه ی است که از سوی فرانسه و برخی دیگر از بازیگران بین المللی پیگیری می شود تا بتوانند جای پای خود را برای ادامه حضور منطقه ای حفظ کنند. سنگ اندازی فرانسه به نیابت از عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در  جریان مذاکرات هسته ای برآمده از این سیاست است.


استفاده از تجربه و اشتباهات  آمریکا در منطقه از سوی پاریس برای حل بحران های خاورمیانه از جمله سوریه و یمن در چارچوب ضرورت نگاه واقع بینانه به تحولات منطقه برای دستیابی به حل مشکلات و بحران ها و پرهیز از نگاه یک سویه ضروری و حیاتی است و زمینه ساز ایجاد ثبات و امنیت پایدار در منطقه است.


انتهای پیام/



اخبار مرتبط

ورود نیروهای پیاده ائتلاف نظامی به یمن ادعاهای رسانه‎های عربی است
«سلمان» کودتا علیه پادشاه سابق را تکمیل کرد/ عربستان ایالتی از ایالات آمریکاست
اجلاس بازنگری NPT؛ تریبونی برای آشنایی جهانیان با خطر سلاح‌های اتمی 5 قدرت جهان
پایان سه روز رایزنی هسته‌ای در وین/ ادامه مذاکرات در نیویورک
آغاز نشست معاونین وزرای خارجه ایران و 1+5 در وین
تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان فردا عازم وین می‌شود
مبنای مذاکرات براساس NPT باشد
یک جمله از سر تهدید؛ " معاهده رسمی نخواهد بود"/ اطمینان گیری از "باب کورکر" و "بن کاردین" تکه یک پازل سیاسی آمریکایی
حمایت نظامی فرانسه از عربستان در جهت کسب منفعت مادی/ بیشترین كمك نظامى به عراق در طول جنگ تحمیلى از آن فرانسوى‌ها است




۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن