تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804636867
جهانی که روابط انسانی در آن منسوخ شده!
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جهانی که روابط انسانی در آن منسوخ شده!نگاهی به رمان «اَبَر ابله» اثر اِرلند لو
از ادبیات داستانی اسکاندیناوی به ویژه نروژ تاکنون رمانهای چندانی به فارسی ترجمه نشده، آنهایی هم که ترجمه شده اند، خیلی قدرتمند نبودهاند که چندان درخور بررسی بوده باشند. شاید بتوان گفت نروژیها به جز “کنوت هامسون رمان نویس قابل دفاعی نداشته اند. یوستین گاردر هم که با دنیای سوفی در ایران مطرح شد، بیشتر به دلیل جنبه های فلسفی این اثر بود، نه برای ویژگیهای ادبی آن.این برای اولین بار است که اثری از «اِرلند لو» نویسندهی معاصر نروژی رمانی ترجمه می شود و رمانی که نشان میدهد، آثار این نویسنده، ارزش بیشتر خوانده و شناخته شدن را دارند. ارلند لو در رمانابر ابلهفضای یک دست و شفافی را به تصویر کشیده. حوادث داستانیاش را خیلی ظریف و به هم پیوسته کنار هم چیده است و روایت قهرمان رمان بسیار صمیمی و باورپذیر از کار در آمده. نویسنده در داستانش با لحنی صمیمی و بیانی موجز، به مسائلی هستیشناسانه پرداخته در واقع و با نگاهی ساده به روایت مسائل پیچیدهای پرداخته که حرف زدن راجع به آنها الفبای خاصی را می طلبد.فضایی که اِرلند لو از نروژ به دست می دهد. کشوری در آرامش و سکوت است، این سکوت در تمام نقاط داستان مشهود ملموس بوده و تا انتهای داستان نیز بر آن حاکم است یعنی تا آنجا که شخصیت داستان به آمریکا سفر میکند. بعد از رفتن او به نیویورک فضای داستان رنگ و بوی دیگری گرفته و به گونه ای شلوغ و بی بند و بار جلوه میکند.داستان شخصیتهای محدودی دارد و نویسنده تنها بنا به ضرورت و در شرایطی که برای خلق موقعیتها و فضاهای داستانیاش نیاز دارد، آنها را وارد داستان کرده و بعد از انجام کارکرد مورد نظر، آنها را به سرعت از قصهی اصلی دور میکند. خلوت بودن فضای داستان بیش از هر چیز به تنهایی قهرمان داستان تاکید دارد. مهمترین شاخصهی “ابر ابله تنها بودنش است. تا آنجا که به نظر میرسد در جهانی که پیش رویمان قرار دارد، او تنها جنبندهست که وجود دارد. اما ابر ابله برای فرار از تنهایی و انزوایش به اشیاء پناه میبرد و خود را با آنها می شناساند.ارلند لو در رمانابر ابلهفضای یک دست و شفافی را به تصویر کشیده. حوادث داستانیاش را خیلی ظریف و به هم پیوسته کنار هم چیده است و روایت قهرمان رمان بسیار صمیمی و باورپذیر از کار در آمده. ارلند لو به خوبی از اشیاء در داستانش استفاده کرده، از منظر درونمایه با پرداختن به اشیاء، طنزی ساخته دال بر منسوخ شدگی روابط بین انسانها و پناه بردن قهرمانش به اجسام: دوچرخه، فکس، بشقاب پرنده، میخ و چکش و توپ که در این جهان او را از تنهایی نجات میدهند. ابر ابله از تنهایی نمیترسد، بلکه از افکاری که در تنهایی به او هجوم میآورند، گریزان است.در مقابل دیوار می ایستد و با ضربه زدن به توپ خود را تخلیهی فکری میکند یا صبح و ظهر و شب چکش کاری کرده و از این فعالیت یکنواخت، لبریز از شادمانی شده که دیگر فکر و خیالی به سراغش نمیآید. هر چند افکارش به جز مواردی که مربوط به فلسفه شناخت خود یا جهان است، مابقی هیچ یک شهود پیدا نمیکنند و مخاطب چیزی از افکار و عقاید او یا حتی نشانههایی از آنها نمیبیند. تنها انسان رمان، فقط حضور دارد و سعی دارد از حضورش لذت ببرد.نویسنده از منظری داستانی از اجسام استفادهی زیرکانهای برای روایت قصهی اصلی کرده. به گونهای که دستگاه فکس از ابتدا تا انتهای داستان ابزار نجات دهندهی نویسنده است، برای پیاده کردن ایدههایش در قالب داستان. هر جا که نویسنده خواسته روایتش را از نقطهای به نقطهای دیگر ببرد، دستگاه فکس به کمکش میآید و نوشتهای از طرف کسی ادامهی داستان را شکل میدهد: وارد آپارتمان برادرم می شوم، می بینم کیم یک فکس بسیار طولانی برایم فرستاده است. احتمالا طولش سی متر است و یک مطلب را صد ها بار تکرار کرده است: ترسی نداشته باش.کیم نوشته که این نقل قول را بر پشت جلد کتابی که پاپ چند سال پیش چاپ کرد، پیدا کرده است. ص119… ترسی نداشته باش. نقل قول خوبی است، در این مورد با پاپ موافقم. ولی نه این که بیش از صد بار گفته شود.ص120می بینیم که با این تمهید و به شکلی طنز آمیز پاپ یا مبلغان پاپ را به زیاده گویی متهم می کند.روایت داستان اول شخص است و قصه ی اصلی روی مرز باریکی بین شرح حال و داستان حرکت می کند و اگر تمهیدات نویسنده اعم از ساختن فضاهای انتزاعی و شخصیت های فرعی که برای پیش برد داستانش استفاده شده به کمکش نمی آمدند ما با یک شرح حال کسالت بار روبرو می شدیم.من راوی در بسیاری از نقاط داستان در موقعیت سوم شخص عمل میکند – حتی در شخصیترین و ذهنیترین اتفاقات داستانی مثل لیزا- پا از شخص سوم فراتر نمی گذارد. هر آنچه را که می بیند روایت می کند.به عبارت دیگر مولف مشاهده را به تخیل ترجیح داده است.ابر ابله ما را به یاد دو شخصیت مهم در تاریخ ادبیات داستانی قرن بیستم می اندازد که هر کدام به شکلی دردناک استعارهای از انسان قرن بیستم بودند. اول “مورسو قهرمان رمان بیگانه ی کامو و دوم “هولدن کالفیلد قهرمان رمان ناتور دشت سلینجر.ابر ابله شکل تکامل یافته و مدرنتری از این انسان هاست. با این تفاوت که نه به اندازهی مورسو نسبت به امورش بیتفاوت و باری به هر جهت است و نه به اندازه ی هولدن کالفیلد عصبی و سرکش. ابر ابله انسان تنهایی است که فقط زنده است و فقط میخواهد زندگی کند. بیهیچ توقع یا انگیزهای، از وضعیتش ناراضی هم نیست، از روزگار شکوه ای ندارد و چیز زیادی از جهانش نمیخواهد.او با زمان و ماهیت زمان درگیر است. و هرگاه وجودش از افکار فلسفی پر میشود به بازی و ورزش رو میآورد و به گفته خودش روحش را با آن پاکسازی میکند.نویسنده به شکلی محافظهکارانه از زبان قهرمانش نسبت به جهان و هستی ابراز نظر میکند. بینی اش نسبت به زمان بر پایهی نظریهی نسبیت انیشتن و نظریات هایدگر است. بعضا نظراتش تکرار همان تفکرات است و در نهایت سنتزی را ارائه نمیکند. از این رو است که رمان هرگز ایدئولوژیک نشده و حکمی صادر نمی کند .و بارها از زبان شخصیتش در برابر موضوعات فلسفی به ناتوانی خود اعتراف میکند.در تکنیک داستانش نیز به شکلی افلاطونی، عقاید تند و واکنش پذیرش را از زبان کاراکترهای فرعی و کمرنگی که عملن به جز یک اسم حضوردیگری در داستان ندارند، بیان می کند. شخصیت هایی که راوی از آنها با عنوانپل یا “کارشناسانو… یاد میکند. نظراتش را از زبان آنها روایت میکند و سریعا پای خود و قهرمانش را از آنها کنار میکشد. گویی حتی خودش هم به چیزی که میگوید اعتقاد راسخی ندارد: وقتی میخوانم که کارشناسان (حالا هرکس که هستند)، دربارهی ماهیت زمان با هم اختلاف نظر دارند، بینهایت هیجان زده میشوم. برخی از آنها مایلند که یک بار برای همیشه، نوعی زمان جهان شمول تعریف شود که بتواند نقش متغیر را ایفا کند. در حالی که به نظر دیگران، باید زمان را به صورت مفهومی تهی و خالی تعریف کرد. به عنوان چیزی که وجود ندارد، باز هم میتوانیم ساعت مچی داشته باشیم و همچنان میتوانیم تغییر لحظه، ساعت و سال را اندازهگیری کنیم، ولی این ایده که زمان چیزی است که همین طوری وجود دارد، بی فایده است…ص102…پل دارد جسورتر میشود. میگوید در عالم همه چیز نقطهی آغاز مشخصی داشته، و پایانی هم خواهد داشت. پل میگوید، یک روز، همهی چیزهایی که میشناسیم، ناپدید میشود. این حرفی است که او میزند…ص103بخش ادبیات تبیانسایت مد و مه- بهزاد عبدی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]
صفحات پیشنهادی
جهانی که روابط انسانی در آن منسوخ شده!
جهانی که روابط انسانی در آن منسوخ شده!نگاهی به رمان «اَبَر ابله» اثر اِرلند لواز ادبیات داستانی اسکاندیناوی به ویژه نروژ تاکنون رمانهای چندانی به فارسی ترجمه نشده، ...
جهانی که روابط انسانی در آن منسوخ شده!نگاهی به رمان «اَبَر ابله» اثر اِرلند لواز ادبیات داستانی اسکاندیناوی به ویژه نروژ تاکنون رمانهای چندانی به فارسی ترجمه نشده، ...
هالیوود،ستاره سازی و سلطه جهانی
به طور کلی تعاریفی در رابطه با فرهنگی جهانی شده ارائه شد که در ادامه برای اثبات و فهم دقیق تر این موضوع به ارائه و ذکر ... جهانی که روابط انسانی در آن منسوخ شده!
به طور کلی تعاریفی در رابطه با فرهنگی جهانی شده ارائه شد که در ادامه برای اثبات و فهم دقیق تر این موضوع به ارائه و ذکر ... جهانی که روابط انسانی در آن منسوخ شده!
شمس چون نامش بر همه میتابید
متن کامل این یادداشت بدین شرح است: چه سود مویه بر مرگ قلندری که دیگر نیست؟ غنوده بر قله قناعت. ... جهانی که روابط انسانی در آن منسوخ شده! ایران به گردن شیعیان ...
متن کامل این یادداشت بدین شرح است: چه سود مویه بر مرگ قلندری که دیگر نیست؟ غنوده بر قله قناعت. ... جهانی که روابط انسانی در آن منسوخ شده! ایران به گردن شیعیان ...
گزارش انتخاب از صنعتي كه منسوخ شد؛ قفل سازي در آستانه ...
گزارش انتخاب از صنعتي كه منسوخ شد؛ قفل سازي در آستانه خداحافظي ... شكل قفل ، قفلي است كه در ويرانه هاي خرساباد نزديكي نينوا ، پيدا شده است و حدود ۴ هزار سال قدمت دارد. ... قفل در زمان هاي گذشته به صورت اشكال حيواني و انساني ساخته مي شد و به اين ترتيب، .... حزب بعث سوريه : توافقنامه دوحه ، محور تقويت و تحكيم روابط عربي است.
گزارش انتخاب از صنعتي كه منسوخ شد؛ قفل سازي در آستانه خداحافظي ... شكل قفل ، قفلي است كه در ويرانه هاي خرساباد نزديكي نينوا ، پيدا شده است و حدود ۴ هزار سال قدمت دارد. ... قفل در زمان هاي گذشته به صورت اشكال حيواني و انساني ساخته مي شد و به اين ترتيب، .... حزب بعث سوريه : توافقنامه دوحه ، محور تقويت و تحكيم روابط عربي است.
چپ منسوخ
در سال 2001 مجله تايم اعلام كرد جنبش ضد جهاني سازي تبديل به وجه توصيف. ... فيلم كوتاهي هم پيرامون كتاب ساخته شده است كه بار ها توسط نيويورك تايمز و ديگران نقد .... پل برمر مسوول بخش بازسازي و كمك هاي انساني عراق تصميم گرفت دولت عراق را از وجود ... علاوه براين بنياد هريتيج هيچ گاه روابط خوبي با نومحافظه كاران نداشته است.
در سال 2001 مجله تايم اعلام كرد جنبش ضد جهاني سازي تبديل به وجه توصيف. ... فيلم كوتاهي هم پيرامون كتاب ساخته شده است كه بار ها توسط نيويورك تايمز و ديگران نقد .... پل برمر مسوول بخش بازسازي و كمك هاي انساني عراق تصميم گرفت دولت عراق را از وجود ... علاوه براين بنياد هريتيج هيچ گاه روابط خوبي با نومحافظه كاران نداشته است.
مهدی (علیه السلام)، ده انقلاب در یک انقلاب
شود که معیارهای غلط اجتماعی در این نهضت جهانی، دخیل نیستند. ... شکل و هم سلیقه نیستند، البته روابط انسانی براساس مناسبات و معیارهای الهی تنظیم می.شود و همه حقوق و حدود را می.شناسند ولی یکنواخت نیستند. انسانهای با فضیلت و تربیت.شده.ای هستند که هم، حق را ... داری در دنیای امروز امری منسوخ است، صحیح نیست، زیرا اگرچه برده.
شود که معیارهای غلط اجتماعی در این نهضت جهانی، دخیل نیستند. ... شکل و هم سلیقه نیستند، البته روابط انسانی براساس مناسبات و معیارهای الهی تنظیم می.شود و همه حقوق و حدود را می.شناسند ولی یکنواخت نیستند. انسانهای با فضیلت و تربیت.شده.ای هستند که هم، حق را ... داری در دنیای امروز امری منسوخ است، صحیح نیست، زیرا اگرچه برده.
انقلاب ایران و روابط بینالملل
انقلاب ایران و روابط بینالملل نويسنده: سيد مهدي ترابيترجمه: حشمتالسادات نبوي ... در اينجا هدف روابط بينالملل، نظم جهاني است كه از طريق پرورش نخبگاني مهيا شده ... هيچ نيازي وجود ندارد كه به خاطر توسعۀ اقتصادي و ايدئولوژي منسوخ اقتصاد غرب، به ... به عنوان الگوي توسعه به رخ كشيده ميشود، اما انسان شك ميكند كه اين كار بيشتر بر ...
انقلاب ایران و روابط بینالملل نويسنده: سيد مهدي ترابيترجمه: حشمتالسادات نبوي ... در اينجا هدف روابط بينالملل، نظم جهاني است كه از طريق پرورش نخبگاني مهيا شده ... هيچ نيازي وجود ندارد كه به خاطر توسعۀ اقتصادي و ايدئولوژي منسوخ اقتصاد غرب، به ... به عنوان الگوي توسعه به رخ كشيده ميشود، اما انسان شك ميكند كه اين كار بيشتر بر ...
پژوهشي درباب ناسخ و منسوخ
ناسخ و منسوخ در روايات و احاديث اهل سنت(ع) تعريف شده و درفقه و تفسيرنيز كاربرد دارد. ..... و منسوخ درشريعت ابدي جهاني همگاني اسلام ،بيان مباحث مختصري درزمينه فلسفه ... دستورها و برنامه هاي فردي است كه به انسان شيوه درست و پسنديده زيست و بهداشت ... و روابط متقابل افراد اجتماع 3-آينده نگري و فرجام انديشي نسبت به انسان،جامعه، ...
ناسخ و منسوخ در روايات و احاديث اهل سنت(ع) تعريف شده و درفقه و تفسيرنيز كاربرد دارد. ..... و منسوخ درشريعت ابدي جهاني همگاني اسلام ،بيان مباحث مختصري درزمينه فلسفه ... دستورها و برنامه هاي فردي است كه به انسان شيوه درست و پسنديده زيست و بهداشت ... و روابط متقابل افراد اجتماع 3-آينده نگري و فرجام انديشي نسبت به انسان،جامعه، ...
اقتصاد - كمتر از استحقاق جامعه
بحران جهاني اقتصاد در دهه 1970 موجب شد كه اقتصاد جهاني بازسازي شود و يك دگرگوني ... داشته است كه منسوخ شده است و تفسيرهاي دو قرائت جديد و قديم را از هم متمايز ميكنند. ... اين رويكرد به نقد نظريه روابط بينالمللي متعارف، همچون واقعگرايي جديد و ... تنها ساختارها و اقدامات انساني بلكه خود نظريه نيز بخشي از يك ساختار تاريخي است و ...
بحران جهاني اقتصاد در دهه 1970 موجب شد كه اقتصاد جهاني بازسازي شود و يك دگرگوني ... داشته است كه منسوخ شده است و تفسيرهاي دو قرائت جديد و قديم را از هم متمايز ميكنند. ... اين رويكرد به نقد نظريه روابط بينالمللي متعارف، همچون واقعگرايي جديد و ... تنها ساختارها و اقدامات انساني بلكه خود نظريه نيز بخشي از يك ساختار تاريخي است و ...
دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي:اعلاميه اسلامي حقوق بشر ...
23 دسامبر 2008 – احادیث و روایات: امام علی (ع):اجابت دعایت را دیر مپندار، در حالی که خودت با گناه راه اجابت آن را بسته ای. ... به گزارش حيات به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ... در اعلاميهي جهاني مسالهي حيثيت ذاتي انسان به طور ناآگاهانه مطرح شده كه اگر اين .... قباد آذرآيين: احياي لغات منسوخ شده به زبان لطمه ميزند.
23 دسامبر 2008 – احادیث و روایات: امام علی (ع):اجابت دعایت را دیر مپندار، در حالی که خودت با گناه راه اجابت آن را بسته ای. ... به گزارش حيات به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ... در اعلاميهي جهاني مسالهي حيثيت ذاتي انسان به طور ناآگاهانه مطرح شده كه اگر اين .... قباد آذرآيين: احياي لغات منسوخ شده به زبان لطمه ميزند.
-
گوناگون
پربازدیدترینها