تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فتوا دهندگان بزرگانِ دانشمندان‏اند و فقيهان پيشوايانى كه از آنان بر اداى پيمان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818903831




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرمقاله و يادداشت‌هاي روز شنبه برخي روزنامه‌هاي كشور در يك نگاه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سرمقاله و يادداشت‌هاي روز شنبه برخي روزنامه‌هاي كشور در يك نگاه
سياسي. سياست
برخي روزنامه‌هاي كشور روز شنبه در سرمقاله و يادداشت‌هاي روز خود به موضوع بسته پيشنهادي ايران براي كشورهاي غربي ، ديپلماسي ايران و عربستان و مشروعيت و سرمايه اجتماعي پرداخته اند.

رسالت

****** روزنامه رسالت در سرمقاله روز شنبه خود به موضوع مشروعيت و سرمايه اجتماعي
پرداخته و نوشته است: در خبرها آمده بود نتايج نظرسنجي موسسه تحقيقاتي آمريكايي "ورد اوپينين " نشان مي‌دهد ميزان اعتماد مردم ايران به حكومت و دولت از متوسط اعتماد مردم ديگر كشورهاي جهان از جمله آمريكا بيشتر است.

صالح اسكندري نگارنده اين سرمقاله مي‌نويسد: صرف نظر از جانبداري‌هاي مغرضانه اين دست نظرسنجي ها، نتايج به دست آمده حاكي از تجميع سرمايه اجتماعي و صيانت از آن در سالهاي پس از انقلاب اسلامي است.

او مي‌نويسد:سرمايه اجتماعي در جوامع مدرن محكوم به فروپاشي است و اين واقعيت در نظرسنجي اخير به وضوح نشان داده شده است.ميزان اعتماد عمومي به سياستها و برنامه‌هاي دولت دركشورهاي توسعه يافته و به اصطلاح دموكراتيك همچون انگليس، فرانسه، آمريكا از وضع چندان مناسبي برخوردار نيست.

در بخشي از اين سرمقاله مي‌خوانيم :واضح است كه بخش عمده‌اي از اعتماد عمومي بالا در ايران به مشروعيت نظام بازمي گردد و برخي از نارضايتي ها به خصوص در موضوع مشكلات اقتصادي در سطوح تحليلي مادون مي‌گنجند.البته بايد اذعان كرد با روي كار آمدن دولت نهم نگاه كلان در سياستگذاري‌ها به موضوع اثبات كارآمدي نظام سياسي معطوف شده و از سرمايه بزرگ اعتماد عمومي در جهت يك انقلاب اقتصادي در كشور بهره برداري شده است.

او نوشته است:سرمايه اجتماعي در ايران يك موهبت الهي است كه ازسرچشمه اعتقادات مذهبي مردم مي‌جوشد و در تمام مسيلهاي اجتماعي جريان مي‌يابد.

اعتماد عمومي به حكومت در ايران پس از انقلاب، همواره يك فرصت و در عين حال تهديد به شمار رفته است.

او مي‌نويسد: وسخن آخر اينكه اگر چند سال پيش در اين كشور روزنامه هاي دوم خردادي به گزافه سخن از فروپاشي سرمايه اجتماعي مي‌راندندكه البته شايد بخشي از آن متاثر از ضعفهاي اقتصادي ، اجتماعي ،فرهنگي دولت سابق بود اما امروز به اعتراف موسسات تحقيقاتي خارجي جمهوري اسلامي رتبه بالايي در جلب اعتماد عمومي داراست و پاسخگويي به مطالبات انباشته شده مردم طي ساليان گذشته اين انتظارات را در فرايند كارآمدسازي سيستم سياسي به حمايت از نظام تبديل كرده است.

***** مردم سالاري

********** روزنامه مردم سالاري در يادداشت روز خود با موضوع چالش‌هاي ديپلماتيك ايران و عربستان به نويسندگي علي خرم اين چنين مي‌نويسد: مهمترين دلايل اختلافات ديپلماتيكي كه مدتي است ميان ايران و عربستان به وجود آمده است و با نزديك شدن به انتخابات رياست جمهوري لبنان پررنگ تر مي‌شود، نگراني عربستان براي از دست دادن منافع و نقشي است كه بيش از سي سال است در لبنان داشته است.

در بخشي از اين يادداشت نوشته شده است :عربستان و آمريكا با حمايت از جناح ‪ ۱۴‬مارس لبنان به دنبال به قدرت رسيدن مجدد اين جناح هستند تا بار ديگر اكثريت شيعه اين كشور را به حاشيه برانند و در اين ميان ايران را متهم به حمايت از جنبش حزب الله و به قدرت رسيدن اين جناح مي‌كنند، بنابراين نگراني‌هايي را كه از مدت‌ها پيش داشته‌اند امروز به يكباره نشان مي‌دهند.

او مي‌نويسد:عربستان همواره تلاش مي‌كند تا به شكلي سنتي و قديمي در لبنان نقش ايفا كند. اجلاس طائف كه سال گذشته با هدف حل اختلاف داخلي لبنان در عربستان برگزار شد نشان مي‌داد كه همچنان عربستان خود را صاحب قدرتي در لبنان مي‌داند كه حق حل اختلافات در اين كشور را دارد.

علي خرم مي‌نويسد:در اين ميان بروز اختلاف و برخوردهاي ديپلماتيك بين دو كشور ايران و عربستان چندان بعيد به نظر نمي‌رسد چرا كه عربستان به هيچ وجهي نمي‌تواند از دست دادن منافع خود را در لبنان تحمل كند اما دامن زدن به اين اختلافات هر چند به سود كشورهايي مانند آمريكا و فرانسه كه در لبنان نفوذ دارند خواهد بود اما به نفع ايران و عربستان نيست.

او در پايان نوشته است: از سويي ديگر هر چند ايران در موضع ضعف قرار ندارد كه عربستان را تهديدي براي منافع خود بداند و اكنون نگران دشمني اين كشور باشد اما به نفع ايران خواهد بود سياستي كه تاكنون در پيش گرفته است را ادامه دهد و با مذاكره اختلافات خود با عربستان را حل كند و وارد يك جنگ تبليغاتي يا ديپلماتيكي در منطقه نشود.

***** قدس

**** روزنامه قدس در سرمقاله خود در مورد ديپلماسي بسته اي، عبور از ادبيات متصلب
به قلم غلامرضا قلندريان مي‌نويسد: بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران در خصوص چهار محور عمده -دموكراسي>، -امنيت>، - انرژي>، -همكاريهاي اقتصادي و همكاريهاي سازنده در بخش هسته اي> به بان كي مون دبير كل سازمان ملل و سر جان ساورز رئيس دوره‌اي شوراي امنيت، خاوير سولانا مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و ميشل كالمي ري وزير خارجه سوئيس و دو كشور چين و روسيه تحويل داده شد.

نگارنده اين سر مقاله مي‌نويسد:دنيا اكنون هم با مشكلاتي جدي روبروست و ايران براي كاهش معضلات جهاني، بسته جديدي را با رويكرد مثبت و كارشناسي تهيه و به شخصيتهاي جهان ارايه داده است. در صورتي كه مسير تفاهم براي طرح پيشنهادي ايران ميسر شود، خروجي آن، منافع متقابلي را براي طرفين در پي خواهد داشت.

در بخشي از اين سرمقاله مي‌خوانيم: ارايه بسته پيشنهادي متقابل از سوي ايران نشان مي‌دهد برخلاف خواست آمريكا، ايران در معادله موجود در موضع انزوا و ضعف قرار ندارد و اگر گروه ‪ ۵+۱‬به دنبال تفاهم واقعي باشد، مي تواند با بررسي بسته پيشنهادي ايران، كه علاوه بر موضوع هسته اي، مسائل منطقه‌اي و محورهاي چهار گانه مندرج در آن را شامل است، زمينه را براي تفاهم واقعي و همه جانبه ايجاد كند.

او مي‌نويسد:بدين منظور، ايران اسلامي با توجه به اوضاع منطقه‌اي و بين‌المللي ، طرح جديدي را در قالب يك بسته، فراتر از موضوع هسته‌اي خود، پيشنهاد كرده كه دستيابي به همكاريهاي مستمر و تعامل سازنده با جهان، هدف اصلي آن است. جمهوري اسلامي معتقد است، ايران، اروپا و قدرتهاي بزرگي چون روسيه و چين مي‌توانند پارادايمهاي جديدي از همكاريها مبتني بر تعامل در چهار حوزه دموكراسي، امنيت، انرژي و اقتصاد را دنبال كنند.

قلندريان نوشته است :در شرايط كنوني جمهوري اسلامي ايران قدرت را در مذاكره مي‌بيند؟ لذا از اين امر به هيچ وجه رويگردان نيست. درباره موضوع هسته‌اي هم با تمام طرفها مذاكره مي‌كند، اما اين مذاكره بايد در فضايي متعادل صورت پذيرد.

گفتني است، تداوم مذاكره‌ها در خصوص مناقشات في مابين زماني مي تواند اميد بخش باشد كه پارادايم منطق محور با غلبه بر گفتمان اقتداري زور محور، بر اساس احترام متقابل، منافع طرفين، رعايت شاخصهاي حقوقي جهاني و توجه به اراده ملتها تنظيم و ارايه شود.

**** كيهان

***** روزنامه كيهان در يادداشت روز خود به موضوع راهنماي قرائت يك بسته اشاره مي‌كند و مي‌نويسد:ايران روز چهارشنبه بسته پيشنهادي خود براي رسيدن به نوعي ترتيبات دراز مدت با جامعه جهاني را روي ميز برخي از چهره هاي موثر غربي گذاشت.

مهدي محمدي نگارنده اين يادداشت مي‌نويسد: درعين حال، پيداست كه غربي‌ها سخت علاقمند هستند هر چه زودتر راهي براي مذاكره مستقيم با ايران پيدا شود .

در بخشي از اين يادداشت نوشته شده است: اولين پيام بسته پيشنهادي ايران اين است كه ايران صريحا علاقمندي خود را به حل و فصل مسائل خود با دنياي غرب از طريق الگوهاي مذاكراتي اعلام كرده است.

او مي‌نويسد: درمرحله بعد، بسته پيشنهادي ايران علامتي روشن از قدرت و امكانات بي‌نظير آن در عرصه بين‌المللي است. ايران قصد دارد بگويد به اندازه كافي قدرتمند هست كه بتواند مجموعه‌اي از راه حل‌ها براي مشكلاتي كه ديگران آنها را به وجود آورده‌اند اما از حل آنها عاجزند ارائه كند.

او مي‌نويسد: ايران علاقمند است اين موضوع كاملا روشن باشد كه الگوي تهديد و مذاكره همزمان، به هيچ وجه چاره ساز نخواهد بود. بسته ايران در واقع حاوي اين پيام است كه فقط به اين شرط كه حداقلي از احترام متقابل وجود داشته باشد مي‌توان يك معامله برد-برد بسيار سودمند ترتيب داد.

در اين يادداشت روز مي‌خوانيم: ايران عمدا بسته خود را به گونه اي نوشته است كه معلوم باشد اگر اراده سياسي لازم وجود داشته باشد، عرصه‌هاي همكاري و سود دوجانبه تا چه حد فراخ و وسيع است.

در بخشي از اين يادداشت آمده است: يكي از مهم‌ترين پيام‌هايي كه ايران با بسته جديد خود قصد انتقال آن را داشته اين است كه نشان بدهد ايران قدرتمند لزوما يك تهديد -لااقل براي همه- نيست.

نگارنده اين يادداشت مي‌نويسد: و نهايتا محتواي بسته پيشنهادي ايران علامتي است از اين عقيده ايران كه مشخصه اصلي دوران جديد مذاكرات -كه به زودي فرا خواهد رسيد- اين است كه غرب درحالي پاي ميز مذاكره مي‌آيد كه تقريبا همه يا بسياري از برگ‌هاي تهديد خودرا سوزانده است. مذاكره در اين وضعيت با دوراني كه غربي‌ها مشت خود را هنوز باز نكرده بودند و توانايي آنها براي فشار به ايران هنوز سنجيده نشده بود، بسيار متفاوت خواهد بود.

حداقل اين است كه زبان تهديد ديگر كارايي نخواهد داشت.

غربي‌ها مي‌توانند بسته ايران را رد كنند. فقط قبل از آن بايد تكليف خود را با اين ‪ ۱۰‬مورد و چند نكته ديگر از اين دست كه در اينجا مجال طرح آنها نيست روشن كرده باشند.

**** ايران

**** روزنامه ايران در يادداشت روزخود به موضوع ديپلماسي بسته‌ها اشاره مي كند و مي‌نويسد:با تحويل بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران به دبيركل سازمان ملل، خاوير سولانا نماينده گروه ‪ ، ۵+۱‬انگليس به عنوان رييس دوره اي شوراي امنيت و سوئيس بخاطر پيگيري ويژه‌اي كه در زمينه مسائل ايران داشته است، موضوع گفت وگوهاي جامع ايران و قدرت‌هاي بزرگ وارد مرحله تازه
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 311]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن