تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811744168




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرمقاله و يادداشت‌هاي روز برخي روزنامه‌هاي كشور در يك نگاه قسمت ‪۱‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سرمقاله و يادداشت‌هاي روز برخي روزنامه‌هاي كشور در يك نگاه قسمت ‪۱‬
جمهوري اسلامي

***** روزنامه جمهوري اسلامي در سرمقاله خود به موضوع كودتاي لائيكها عليه توسعه و ثبات تركيه اشاره كرده و نوشته است : ابعاد اعتراض مسلمانان تركيه عليه ممنوعيت حجاب در دانشگاهها ابعاد گسترده تري به خود گرفته و به يك اعتراض عمومي تبديل شده است . اين اعتراضات سراسري در پي اعلام تصميم دادگاه قانون اساسي تركيه در مورد لغو مصوبه آزادي حجاب در دانشگاهها در شهرهاي مختلف تركيه برپا شده است .

در اين سرمقاله آمده است:دادگاه قانون اساسي تركيه پنج شنبه گذشته حجاب اسلامي را براي هميشه در دانشگاههاي تركيه ممنوع اعلام كرد. بدين ترتيب مصوبه اخير پارلمان تركيه مبني بر آزادي حجاب اسلامي در دانشگاهها لغو مي‌شود و استفاده از حجاب اسلامي مطابق ‪ ۲۵‬سال گذشته همچنان ممنوع خواهد شد.

نگارنده اين سرمقاله نوشته است: اگرچه دادگاه قانون اساسي ظاهرا يك حكم قضائي را صادر كرده است اما در ميدان عمل اين يك كودتاي جديد عليه اسلام گرايان تركيه است كه بدين ترتيب فضاي سياسي اجتماعي كشور را به بن بست كامل مي‌كشاند.

در بخشي از اين سرمقاله مي‌خوانيم :فراموش نكنيم كه در طول سالهاي گذشته اقدامات لائيك‌ها در فضاي سياسي تركيه بارها به تضاد و تعارض عليه اسلام گرايان انجاميد و حتي باعث بروز بن بست سياسي در كشور شد.

در اين سر مقاله آمده است: آخرين تجربه در اين مقوله به انتخاب رئيس جمهور باز مي‌گردد كه لائيك‌ها مانع انتخاب - عبدالله گل > مي‌شدند و فضاي پارلمان را عليه اين انتخاب سازماندهي كرده بودند لكن با تجديد انتخابات عرصه پارلمان به سود اسلام گرايان تجديد آرايش يافت و لائيك‌ها عملا در موضع انفعالي قرار گرفتند.

اين سرمقاله مي‌افزايد: اين پديده - اقليت عددي > لائيك‌ها را نيز بخوبي ثابت كرد ولي لائيك‌هاي سعي دارند اين بار به كمك ساير ابزارهاي در اختيار خود اقليت عددي خود را جبران كرده و به تصور خود در موضع تحميل ديدگاههاي خود بر اكثريت قرار گيرند.

نگارنده در پايان نوشته است: شايد تهاجم جديد لائيك‌ها پس از آنهمه كارشكني و عقب نشيني باعث كند ساختن حركت اسلام گرايان تركيه شود اما يقينا نفع ديگري براي لائيكها در برنخواهد داشت . لائيكها تصور نكنند اخلال در روند سياسي تركيه عليه اسلام گرايان بمنزله اثبات قدرت و كارآئي لائيسيسم خواهد بود بلكه برعكس ماهيت كارشكنانه و ضد ملي را براي لائيكها به اثبات مي‌رساند كه يك موقعيت ضد ارزش است و چهره‌اي ضد ملي به لائيك ها مي‌دهد. تاريخ معاصر تركيه اين تحولات را در صفحات خود ثبت خواهد كرد كه لائيكها تا آخرين لحظه‌هاي موجوديت خود مانع توسعه و پيشرفت و ثبات سياسي تركيه شدند.

***** مردم سالاري

******* روزنامه مردم سالاري در يادداشت روز خود به موضوع برنامه‌هاي اقتصادي دولت و بي‌خبري مردم پرداخته و نوشته است: مسايل، مشكلات و موانع اقتصادي جامعه هر روز ابعاد تازه تري به خود مي‌گيرد، صندوق بين‌المللي پول تورم ‪ ۷/۲۰‬درصدي را براي سال ‪ ۱۳۸۷‬ايران پيش بيني مي‌كند، اكونوميست كه قبلا از تورم حدود ‪ ۱۷‬درصدي خبر داده بود حرف خود را پس مي‌گيرد و تورم ‪۲۵‬درصدي را براي سال ‪ ۸۷‬ايران اعلا م مي‌كند.

ميرزابابا مطهري نژاد نگارنده اين يادداشت مي‌افزايد: ، رويدادهاي بنزين، برنج، قند و چاي و مسكن هم كه يكي پس از ديگري چهره ويژه‌اي از خود را به نمايش مي‌گذارند و بر نگراني‌ها مي‌افزايند.

او مي‌نويسد: در چنين شرايطي رييس جمهور، وزرا و استانداران و مديران ستادي دولت را فرا مي‌خواند و برنامه اقتصادي كه قرار است اول تير اعلام شود را براي آنها تشريح و آنچنان كه در خبرها آمده است، سه سوال را با آنها طرح و مي‌خواهد در اين مورد نظر بدهند.

او ادامه مي‌دهد: اما جامعه متخصص و جامعه هدف اين برنامه از كم و كيف موضوع هيچ اطلا- عي ندارند، در اقوال گفته مي‌شود، روح حاكم بر اين برنامه توزيع ثروت به قشرهاي محروم و پرداخت نقدي يارانه هاست، خدا كند كه چنين نباشد، چرا كه در مورد توزيع ثروت، نظريه معروف بوكانون، برنده جايزه نوبل اقتصادي سال ‪ ۱۹۸۶‬را داريم كه هشدار مي‌دهد، وقتي به طبقات محروم كمك مي‌كنيم قبل از هر چيز تورم رشد مي‌يابد، به طوري كه محرومين بيش از آن كه از محل كمك‌هاي دولت نفع ببرند، عملا از محل تورم و كاهش اشتغال (بر اثر كاهش رشد اقتصادي) آسيب مي‌بينند.

در بخشي از اين يادداشت آمده است: البته بوكانون معتقد است كه اگر كمك ها به صورت -مهارت> دارو، درمان و آموزش به نوعي كه به ارتقاي بهداشت، درمان، تغذيه سالم و ايجاد اشتغال بينجامد، مي‌تواند مفيد باشد.

نگارنده اين يادداشت مي‌نويسد: سياست‌هاي برابري‌طلبانه تاكنون به حذف تورم كمك نكرده است. اگر برنامه‌هاي جديد اقتصادي دولت بتواند سرمايه ها را براي توليد عادلا نه ثروت هزينه كند و چرخ‌هاي توسعه را به چرخش بيندازد و ارزش افزوده ايجاد كند به طوري كه درآمد سرانه افزايش يابد، اين سياست به توزيع عادلانه ثروت نيز منتهي خواهد شد. بنابراين آيا بهتر نيست، برنامه‌هاي اقتصادي قبل از ابلاغ و اجرا اعلام و نقد شود تا وضع را بدتر از اين كه هست نكند. با اميد كه چنين شود.

****** رسالت

**** روزنامه رسالت در سرمقاله خود به موضوع تراژدي اشغال بغداد اشاره مي كند و مي‌نويسد: حضرت آيت الله خامنه اي،رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با نوري مالكي نخست وزير عراق اعلام كردند:"حضور نيروهاي آمريكايي در عراق مشكل اصلي اين كشور است. ما مطمئن هستيم كه مردم عراق شرايط سخت را پشت سر خواهند گذاشت و به وضعي خواهند رسيد كه شايستگي آن را دارند و مطمئنا ، روياي آمريكايي‌ها تحقق نخواهد يافت ".

در اين سرمقاله نوشته شده است: سفر اخير نوري المالكي به تهران و ديدار وي با مقامات ارشد نظام جمهوري اسلامي گوياي چند پيام مهم در سياست خارجي ايران است:
اين سرمقاله مي‌افزايد: بر خلاف خواسته ايالات متحده آمريكا و ديگر جريانهاي اشغالگر عراق،وقوع حادثه خودساخته ‪ ۱۱‬سپتامبر ‪ ۲۰۰۱‬و نقش آفريني ميليتاريستي آمريكا در منطقه سبب تقويت قدرت تهران در خاورميانه گرديده است.بر اين مبنا ايران به عنوان اصلي‌ترين بازيگر خاورميانه مورد شناسايي نظام بين‌الملل قرار گرفته است.جبرا اين شناسايي تبعات سختي براي دشمنان و مخالفان نظام اسلامي به همراه خواهد داشت.

در اين سرمقاله مي‌خوانيم: جان مك كين،نامزد حزب جمهوريخواه در انتخابات ماه نوامبر آمريكا از لزوم ماندن نيروهاي آمريكايي در عراق و تغيير مديريت كاخ سفيد در خاورميانه خبر داده است.اين در حاليست كه اساسا مجالي جهت تغيير استراتژي واشنگتن در عراق وجود ندارد.به نظر مي‌رسد مقامات هر دو حزب جمهوريخواه و دموكرات در تفسير اوضاع عراق با چالشي تئوري-عملي روبه رو شده اند.

نگارنده اين سرمقاله مي‌نويسد:اگر سفر اخير نوري المالكي به تهران را با سفر رييس جمهور كشورمان به عراق،كه چندي پيش انجام شد،مقايسه نماييم به نتيجه جالبي مي‌رسيم.اينكه پيوندهاي فرهنگي،سياسي و امنيتي در كشور همسايه،سبب قرابت "ايران "و"عراق پس از صدام"گرديده است.

درنهايت اينكه مطابق تبشيرمقام معظم رهبري،فاصله زيادي تا پايان تراژدي اشغال عراق و حريت واقعي ملت عراق در پناه استقلال و آزادي اصيل باقي نمانده است. مردم عراق بزودي روزهاي سخت را پشت سر خواهند گذاشت و "عراق بدون آمريكا"را پس از "عراق بدون صدام"تجربه خواهند نمود.تجربه‌اي كه ان شاء‌الله در جهت تعالي و پيشرفت ملت و دولت عراق به كار گرفته خواهد شد.
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 291]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن