محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830760945
نگاهی به فیلم «زادبوم»
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: فیلم «زادبوم» روایتگر زندگی خانواده ای از هم گسیخته است که در آن روابط خانوادگی ،امنیت وعشق ازبین می رود. فیلم «زادبوم» آخرین ساخته «ابوالحسن داوود»از کانون خانواده و ارزش آن در سلامت روحی و روانی صحبت می کند پدر خانواده با بازی «مسعود رایگان» به دلیل گرفتار شدن در سیاست و بازی های آن به زن و فرزندانش کم توجهی می کند.این کم توجهی باعث می شود زندگی آنها ازهم بپاشد. «ابوالحسن داوودی» در آثار خود به مسایل اجتماعی با درون مایه های سیاسی علاقمند است و فیلم «زادبوم» را با نیم نگاهی به سیاست، اجتماع و کانون خانواده ساخته است. فیلم به بحران هویت و بازگشتن به ریشه های خانوادگی و میهنی می پردازد. آدم هایی که بنا به دلایلی چون درآمد بیشتر، سیاست و تحصیل ترک وطن کرده و برای دست یافتن به زندگی آرمانی ،غربت را با تمام مشکلاتی که دارند تحمل می کنند. پدربزرگ با بازی «عزت الله انتظامی» ناچار است غربت را تحمل کند چون راه بازگشتی ندارد. به کارهای پیش پا افتاده ای مثل ؛کوتاه کردن چمن ،نظافت وتمیز کردن خانه های مردم مشغول است. بنا به دلایل سیاسی یا مالی مجبور است در یک کشتی زندگی کند و حسرت به دل وطن خویش باشد که نمونه دیگری از فراموشی و متلاشی شدن کانون خانوادگی آنهاست. او هر روز تحقیر می شود و با تحقیر شدن خردتر و ویرانتر از قبل می شود. طوری که ثبات روحی و روانی ندارد و به دلیل تنهایهای بیش از حد ، در آیینه با خودش حرف می زند. «داوودی» در فیلم «زادبوم» نگاهی نماد گرایانه به مساله بازگشت به وطن دارد. این نمادگرایی را با پیوند دادن زندگی لاک پشت ها و بازگشت آنها بعد از 30 سال به جایی که از تخم بیرون آمده اند نشان داده است. پدر خانواده آنقدرها سرگرم سیاست شده که خانواده را فراموش کرده، وبه اندازه ای در این کار زیاده روی می کند که حتی حاضر می شود زن و فرزندانش را نادیده گرفته و همسر دومی اختیار کند. پسرش «امیر علی» با بازی «بهرام رادان» به آلمان فرستاده شده تا درس بخواند دخترش «سارا» بابازی «پگاه آهنگرانی »به دلیل سیاست بازیهای غلط پدرش ،به زوربه عقد پسر یک سرمایه دار ساکن دوبی در آمده است .ازآن پسرهایی که کاری جز خوردن وخوابیدن وتفریح وعیاشی کار دیگری بلد نیستند. مادر خانواده بابازی«رویاتیموریان» استاد دانشگاه ، برای تحقیق در مورد لاک پشت ها به دلیل رفتارهای خودخواهانه مرد به قشم پناه برده ، وسرش را با لاک پشتها گرم کرده است. در فیلم «زادبوم» «داوودی» نگاه ویژه ای به مساله مهاجرت دارد. آدم هایی که از وطن مهاجرت می کنند تا بتواند به آمال و آرزوهای سراب گونه خود برسند. «امیر علی» به تنهایی در آلمان زندگی می کند از خانواده اش جداست به گفته خودش وقتی نوجوان بوده به اصرار پدرش برای تحصیل آمده ، دختر خانواده «سارا» اولین قربانی مهاجرت وازهم گسیختگی خانوادگی است. نحوه حرف زدن ،رفتار و طرز لباس پوشیدن او آشکارا از هویت باختگی اوپرده بر می دارد. «سارا» درمقابل شرایط جدید زندگیش وغربتی که درآن گرفتار شده ،نمی تواند خودش را جمع و جور کند. نسبت به بچه ای که در شکم دارد ارزشی قائل نیست.چرا که فکر میکند بچه اش هم سرنوشتی مانند خودش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل شوهرش را تحقیر می کند.وبه جای کمبودهای که دارد.آزرده خاطر شده با ماشین مدل بالا زمان را با جولان دادن در خیابانها می کشد. چرا که زندگی ارزشی برایش ندارد یا اگر دارد خوشبختی را جای دیگری جستجو می کند. نحوه لباس پوشیدن «سارا» شبیه به مردم جایست که درآن زندگی میکند. درمقابل مشکلات زندگی فرار میکند .درمواجهه با شوهرش ژست روشنفکرانه می گیرد. احساس می کند زندگی در دبی او راقانع نمی کند به دنبال خوشبختی و آرزوهای واهی قصد دارد به کانادا برود. شوهرش «مهدی» با بازی «مهدی سلوکی» جوانی خوش گذران است که در نبود زنش به خود اجازه می دهد راحت خیانت کند. چرا که دغدغه زندگی زناشویی ندارد وبه دلیل اشباع شدن از لحاظ مالی وبی خیالی درجایی چون دبی که مهد خوشگذرانی است راحت هر کاری که دلش میخواهد انجام می دهد. غرق شدن در مدرنیته مشکلی است که به زندگی «سارا» و «مهدی» نفوذ کرده و آنها سردرگم در روابط زناشویی هستند، و به دلیل عدم ثبات خانوادگی ، اخلاقی و روحی دچار جو زدگی شده و هویت و شخصیت خود رانمی توانند حفظ کنند. خود را باخته و پناه به زرق و برق مدرنیته می برند. در سمت دیگر این خانواده «امیرعلی» وجود دارد. زندگی او مثل هزاران جوانی است که پدر و مادرشان به امید دکتر یا مهندس شدنشان آنها را به خارج می فرستند،تا تحصیلات عالیه داشته باشندوغافل از آنند که فرزندشان شاید بتواند تحصیلات عالیه داشته باشد اما از لحاظ روحی ،روانی و عاطفی به مشکلات فراوانی گرفتار می شود. تنهایی ،غربت وبی اعتقادی تنها گوشه ای ازمشکلاتی است که در غربت با آن گرفتارند.که باعث میشود روح وروانشان متلاشی شود. « امیرعلی» برای جبران این کمبودها به دختری آلمانی علاقمند می شود چرا که می خواهد تنهایی خود را از بین ببرد. اختلافات فرهنگی و هویتی که بین «امیرعلی» و دختر آلمانی وجود دارد. در نحوه برخورد، نوع لباس پوشیدن آنها وحتی در خواستگاری نمود بیشتری دارد و تماشاگر به راحتی می تواند به این اختلافات پی ببرد. درتم اصلی «زادبوم» یک نوع فراموشی همراه با بی خیالی و به حساب نیامدن وعدم ارزش داشتن انسان وجود دارد. پدر خانواده ،سرش را چون کبک در سیاست فرو برده ، به پدرش رحم نمی کند و او را درغربت به حال خود رهاکرده است .او به همه داشته ها ونداشته های خود دهن کجی میکند حتی به رسم ورسومات خانوادگی اهمیتی نمی دهد . نمی تواند درست و حسابی فکر کند. دچار عدم ثبات فکری و روحی و روانی است، تاب و توان مقابله با مشکلات سیاسی و خانوادگی راندارد. به همین دلیل سکته مغزی می کند . مثال همان جمله ای «که دنیا دار مکافات است »او نیز مکافات ناحقی ها و بی عدالتی هایی را که در حق زن و فرزندانش انجام داده، پس می دهد. نگاه کنیم به صحنه ای که این آدم در قشم در حال خوردن صبحانه است. توان بلند کردن لیوان شیر را ندارد. از اوج قدرت به ذلت افتاده و غرورش لحظه به لحظه خرد می شود. آدمی که در صحنه های ابتدایی فیلم ادعای بزرگی، قدرت ،ذکاوت و دانش می کرد. به مرور چنان از عرش به خاک می افتد که حتی توان بلند کردن یک لیوان شیررا ندارد زنش به دلیل ظربه روحی و روانی که از شوهرش خورده سعی می کند به جایی پناه ببرد که کمتردربازیهای سیاسی او آزرده شود. به تحقیق درمورد لاکپشت ها می پردازد تا خلع و نبود شوهر و فرزندانش را جبران کند. علاقمند به بازگشت لاک پشت ها و تخمگذاری آنها ست. لاک پشت هایی که بعد از 30 سال به همان زادگاه خود بازگشته و دوباره تخم گذاری می کنند. چرخه ای ازآفرینش که در طول تاریخ تکرارمیشود. «داوودی» در فیلم «زادبوم» تمثیل وار به بازگشت لاک پشتها پرداخته ،نوعی هجرت و رسیدن به اصل وهویت خود ، که در لاک پشت ها این اتفاق به صورت بقای نسل اتفاق می افتد. لاک پشتها نمونه بارز وفاداری دربین خلقتهای خداوند هستند.هر جایی که باشند به همان جایی که از تخم بیرون آمده اند بر می گردند. در فیلم«زادبوم» پدر خانواده به زادگاه ، خانواد واصل وجودی خود برگشته واز نو آغاز می کند. در صحنه ای که زن ومرد با ماشین در بین کوه ها سرگردان می شوند. نمونه ای ازضعف و تحقیرشدن مرد راشاهدیم. جایی که به دلیل عدم توانایی وسکته ای که مرد کرده، داخل گل و لای می افتد.ونمی تواند فریاد بزندو به دلیل نوع نگاه و تفکری که دارد زنش را مثل خودش می داند و فکر می کند که زنش به او خیانت می کند. به همین دلیل خود را یک بازنده می داند سعی می کند خود رااززندگی سگی که دارد خلاص کند اما زن مانع از این کارمی شود. دریا در فیلم «زادبوم» مثل آدمها نقش اساسی دارد. بازگشت به هویت ووطن شخصیتها توسط دریا انجام می شود. بازگشت «مهدی» ، «امیرعلی» و «سارا»، سروکار داشتن زن و مرد و گشتن به دنبال لاک پشتها، درواقع آرامش ، سکون ، طغیان و طوفان دریا در روح و روان زن و مرد تاثیرگذاراست.زن در فیلم «زادبوم» ، انسانی دلسوز و فداکار نشان داده می شود. حاضر میشود خودرا در قشم زندانی کند. در بحرانی که در آن افتاده،تحمل میکند. موضوع زن دوم گرفتن مرد را از بچه هایش مخفی میکند . بدون هیچ چشم داشتی درمقابل آزارها واذیتهای مرد به اوکمک کرده ، تر و خشکش میکند و تمام توان خود را برای حفظ دوباره کانون خانواده بکار می گیرد. درسکانس آخر فیلم«سارا» سرش را روی پاهای مادرش گذاشته و به خواب آرامی فرو رفته است اوسرگردان وآشفته یک بار دیگر به آرامش رسیده و توانسته گرمی حضور مادرش را حس کند . «امیرعلی» هم که در تنهایی با پدرش به خوبی به متحول شدن شخصیت پدرش پی برده و علاقمند به او می شود وحاضر میشود نسب به عشق خود با او درددل کندچراکه احساس خوبی بر خلاف گذشته نسبت به او پیدا کرده است. عمده مشکل فیلم «زاد بوم» زمان طولانی فیلم است که باعث کند شدن ریتم فیلم شده است . به همین دلیل فیلم برای تماشاگر خسته کننده و کشداربه نظرمی آ ید. در یک سوم انتهایی فیلم هر لحظه تماشاگر انتظار پایان فیلم رامی کشد. چون داستان فیلم لورفته و می داند آخر فیلم به کجا ختم می شود. شاید اگر «داوودی» تدوین مجددی برای «زادبوم» در نظر بگیرد وتعدادی از صحنه های فیلم را حذف کند. فیلم ریتم و ضرباهنگ مناسبی به خود بگیرد. چراکه بهترین پیام فیلم«زادبوم» که خودنمایی می کند این است که کانون خانواده بهترین مکان برای پرورش روح، روان و شخصیت تک تک اعضای آن است. اگر این کانون به هر دلیل از هم پاشیده شود فرد دچار شخصیتی آشفته و افسرده می شود که نمی تواند با اجتماع، محیط و شرایط زندگیش ارتباط درستی برقرار کند. در «زادبوم» آدم ها قربانی از هم گسیختگی و پاره شدن زنجیره روابط خانوادگی هستند. زیانها و آسیب هایی که از این طریق برپیکره هر فرد وارد میشود.فرد را دچار دوگانگی، بی هویتی، قدرنشناسی ازوالدین و پوچی می کند. چیزی که درجامعه ما افرادرا مجبور می کند تا به دل مشغولی های کاذبی مثل اعتیاد، دوستان ناباب و بی بند باری های اخلاقی رو آورد تا قسمتی از کمبودهای عاطفی خود را کاهش دهد و به قولی تسکینی باشد برای آلام و دردهایش .باقی مطالب درمورد فیلم «زادبوم» به موقع اکران فیلم بماند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 282]
صفحات پیشنهادی
نگاهی به فیلم «زادبوم»
نگاهی به فیلم «زادبوم»-فیلم «زادبوم» روایتگر زندگی خانواده ای از هم گسیخته است که در آن روابط خانوادگی ،امنیت وعشق ازبین می رود. فیلم «زادبوم» آخرین ساخته ...
نگاهی به فیلم «زادبوم»-فیلم «زادبوم» روایتگر زندگی خانواده ای از هم گسیخته است که در آن روابط خانوادگی ،امنیت وعشق ازبین می رود. فیلم «زادبوم» آخرین ساخته ...
نگاهي به فيلم داودي /زادبوم؛ فيلمي متأثر از دغدغههاي خاص فيلمساز - واضح
نگاهي به فيلم داودي /زادبوم؛ فيلمي متأثر از دغدغههاي خاص فيلمساز-نگاهي به فيلم داودي / زادبوم ؛ فيلمي متأثر از دغدغههاي خاص فيلمساز زادبوم ابوالحسن داودي ـ كه در ...
نگاهي به فيلم داودي /زادبوم؛ فيلمي متأثر از دغدغههاي خاص فيلمساز-نگاهي به فيلم داودي / زادبوم ؛ فيلمي متأثر از دغدغههاي خاص فيلمساز زادبوم ابوالحسن داودي ـ كه در ...
نگاهی به فیلم بیل اوگوست
نگاهی به فیلم «زادبوم»-فیلم «زادبوم» روایتگر زندگی خانواده ای از هم گسیخته است که در آن روابط خانوادگی ،امنیت وعشق ازبین می رود. فیلم «زادبوم» آخرین ساخته ...
نگاهی به فیلم «زادبوم»-فیلم «زادبوم» روایتگر زندگی خانواده ای از هم گسیخته است که در آن روابط خانوادگی ،امنیت وعشق ازبین می رود. فیلم «زادبوم» آخرین ساخته ...
نگاهي به زادبوم/كاش حواسمان به لاكپشتها باشد
نگاهي به زادبوم/كاش حواسمان به لاكپشتها باشد-نگاهي به زادبوم /كاش حواسمان به ... مهر، ابوالحسن داودي در آغاز "زادبوم" در روايت و ساختار به "تقاطع" ـ فيلم قبلي خود ...
نگاهي به زادبوم/كاش حواسمان به لاكپشتها باشد-نگاهي به زادبوم /كاش حواسمان به ... مهر، ابوالحسن داودي در آغاز "زادبوم" در روايت و ساختار به "تقاطع" ـ فيلم قبلي خود ...
نشست ، نقد و بررسی فیلم سینمایی «زادبوم»
... ايران است. نشست فيلم سينمايي «زادبوم» امروز و پس از نمايش اين فيلم با. ... عبور از مراحل، ايدهها و سليقههاي مختلف باعث شد «زادبوم» تبديل به فيلمي شود كه به نوعي دكترين من در سينماي ايران است. بيتا منصوري .... نگاهی به کارنامه ... عکس های ...
... ايران است. نشست فيلم سينمايي «زادبوم» امروز و پس از نمايش اين فيلم با. ... عبور از مراحل، ايدهها و سليقههاي مختلف باعث شد «زادبوم» تبديل به فيلمي شود كه به نوعي دكترين من در سينماي ايران است. بيتا منصوري .... نگاهی به کارنامه ... عکس های ...
نگاهی به فیلم «دلخون»
نگاهی به فیلم «دلخون»-یك قاتل محكوم به اعدام در رویكردی ارزشی و اخلاقی، به جای تقاضای تجدیدنظر در حكم دادگاهی كه رأی به قصاص داده، درخواست اهدای عضو به نیازمندان ...
نگاهی به فیلم «دلخون»-یك قاتل محكوم به اعدام در رویكردی ارزشی و اخلاقی، به جای تقاضای تجدیدنظر در حكم دادگاهی كه رأی به قصاص داده، درخواست اهدای عضو به نیازمندان ...
نگاهی به فیلم « آتش سبز »
نگاهی به فیلم « آتش سبز »-سی و دو سال پس از ساخته شدن شطرنج باد (1355) محمدرضا اصلانی مستند ساز با دومین فیلم بلند خود آتش سبز به دیدار تماشاگران سینما ...
نگاهی به فیلم « آتش سبز »-سی و دو سال پس از ساخته شدن شطرنج باد (1355) محمدرضا اصلانی مستند ساز با دومین فیلم بلند خود آتش سبز به دیدار تماشاگران سینما ...
نگاهی به فیلم میرکریمی
نگاهی به فیلم میرکریمی-فیلم سینمایی به همین سادگی به کارگردانی سیدرضا میرکریمی که جمعه 12 بهمن در نخستین روز جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانههای گروهی ...
نگاهی به فیلم میرکریمی-فیلم سینمایی به همین سادگی به کارگردانی سیدرضا میرکریمی که جمعه 12 بهمن در نخستین روز جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانههای گروهی ...
نگاهی به فیلم روی پرده
نگاهی به فیلم روی پرده-حقیقت گمشده محمد احمدی هر چند بر اساس ایده اولیه فیلم 21 گرم شکل گرفته، اما در پرداخت شخصیتها و انتخاب خط داستانی با وارد کردن نگاه ...
نگاهی به فیلم روی پرده-حقیقت گمشده محمد احمدی هر چند بر اساس ایده اولیه فیلم 21 گرم شکل گرفته، اما در پرداخت شخصیتها و انتخاب خط داستانی با وارد کردن نگاه ...
نگاهی به فیلم شاعر زباله ها
نگاهی به فیلم شاعر زباله ها-فیلم سینمایی «شاعر زبالهها» محمد احمدی با پرسه در زندگی روزمره حدیث تنهایی انسان معاصر را به تصویر میکشد. به گزارش خبرنگار مهر، ...
نگاهی به فیلم شاعر زباله ها-فیلم سینمایی «شاعر زبالهها» محمد احمدی با پرسه در زندگی روزمره حدیث تنهایی انسان معاصر را به تصویر میکشد. به گزارش خبرنگار مهر، ...
-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها