تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى‏داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804130344




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی به فیلم میرکریمی


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: فیلم سینمایی "به همین سادگی" به کارگردانی سیدرضا میرکریمی که جمعه 12 بهمن در نخستین روز جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه‌های گروهی به نمایش درآمد، در اصل مرثیه‌ای برای زنان خانه‌دار ایرانی است. به گزارش خبرنگار مهر، برای بیان مسایل و مشکلات اجتماعی استفاده از واقعگرایی یکی از راههای رایج محسوب می‌شود. به خصوص که باعث می‌شود مخاطب نزدیکی بیشتری با اثر احساس کند و همین موضوع به ارتباط بیشتر و مناسبتر مخاطب با فیلم منجر شود. اما در شرایطی استفاده از رئالیسم می‌تواند جذابیت داشته باشد که سینماگر واقعیت را با دستکاری خاص خود روایت کند. تماشای واقعیت همانند آنچه در زندگی عادی وجود دارد، هیچ و لذتی ندارد. چون واقعیت جاری به تکرار و روزمرگی نزدیک است و به همین خاطر جذابیت خاصی ندارد. ایجاد اتفاقات فرعی در داستان و طرح شرایطی ویژه یا ایجاد موقعیت های دشوار که مخاطب را دچار چالش و تفکر کند، راهی مناسب برای بیان واقعیت های زندگی محسوب می شود. میرکریمی در "به همین سادگی" سراغ زندگی می رود و به روایت گوشه ای از مشکلات زنان خانه دار می پردازد. زنی که مسئولیت اداره یک خانه و مراقبت و تربیت دو کودک خود را دارد با بی تفاوتی همسر مواجه است. نکته ای که در آخر داستان با بی توجهی شوهر در تغییرات ظاهری زن و فراموشی کامل سالروز ازدواج همراه می شود و زن را به بحران نزدیک می کند. این موضوع هر چند تاکنون به شکل های مختلف روایت شده، اما به جهت فراگیری و اهمیت همواره می تواند دستمایه فیلمسازان برای روایت قصه ای تازه قرار بگیرد، اما مشکل بزرگ این فیلم روایت زندگی همانند شرایط عادی و روزمره محسوب می شود؛ یعنی رونوشت برابر اصل در نظر گرفته شده است. شناخت فیلمساز از جنبه‌های مختلف مشکلات زنان خانه‌دار نشان از مطالعه مناسب و همه‌جانبه وی دارد. دوری از کلیشه و توجه به مسایلی که روح یک زن و مادر را آزار می دهد، بیش از آنکه مشکلات جسمی یا دشواری فعالیت روزمره این قشر را یادآور شود نکته مهم و قابل توجه اثر محسوب می شود. ولی همانطور که اشاره شد فیلم درگیر ارایه روایتی کم اتفاق و روزمره شده است. در این فیلم مسئله حاشیه ای عروسی یکی از همسایه ها، زن باردار تازه وارد که از آسانسور می ترسد یا شیطنت علی و دوستش برای خوردن کیک و تلاشی که زن برای راضی نگه داشتن دخترش می کند و نحوه رفتار منشی شرکت که به تماس های موبایل همسرش پاسخ می دهد هر چند در طول داستان فراز و نشیب هایی به وجود می آورد که تاحدودی مخاطب را به تماشای اثر و دنبال کردن قصه تشویق می کند، اما این میزان اتفاق برای فیلمی نزدیک به 100 دقیقه کافی نیست. البته "به همین سادگی" در برخی مواقع به شیوه بیانی ناتورالیستی در سینما نزدیک می شود و نوعی بیهودگی ظاهری در شرایط زندگی عادی و نبود یک اتفاق هیجان آور را مطرح می کند، اما در ادامه استفاده از بیان رئالیستی همچنان بر قصه سایه می اندازد و سینماگر تلاش دارد مخاطب را از پوسته ظاهری یک روز از زندگی زنی خانه دار به سمت مشکلات روانی و عاطفی زنان و مادران جامعه هدایت کند. کارگردان از همان سکانس ابتدایی فیلم سعی می کند تنهایی، خستگی و دلزدگی زن در زندگی اش را نشان بدهد. در ادامه داستان نیز مسئله خسته کننده بودن شرایط زیستی شخصیت اصلی داستان مورد تاکید قرار می گیرد تا مخاطب به این نتیجه برسد که به خاطر بی توجهی های اطرافیان، بردباری زیاد و تلاش فراوان زن برای حمایت از همسر و فرزندان طاقتش به انتها رسیده است. در این فرآیند مخاطب در اصل باید به موقعیت های حسی فیلم نزدیک شود و خود را در شرایط نامناسب موجود بازنگری کند، اما ریتم کند فیلم و خستگی فراگیر اثر ذهن بیننده را آزرده می کند. میرکریمی در این اثر روی مسئله بیان تصویری تاکید بیشتری می کند. مقایسه زندگی زن با مرد تنها خانه روبرویی که همخانه اش یک گربه است، تاکید بر مسیر رفت و برگشت زن از روی پل هوایی اتوبان برای ملاقات با استاد شعر و داستان، تک افتادگی زن به خاطر نوع حجاب در میان زنانی با تیپ امروزی در پیاده رو، بارش برف روی پشت بام و تلاش زن برای برداشتن ملحفه های سفید از روی بند رخت و در پایان مسئله باز کردن قرآن تازه عروس هر چند ترفندهای مناسبی برای ایجاد فضای مناسب بصری است، اما مشکل خسته کننده بودن فیلم را حل نمی کند. "به همین سادگی" می تواند تلنگری به همه افراد جامعه برای توجه بیشتر به زنان و مادرانی باشد که در خانه یار و مددکار همسران و فرزندان خود هستند و در جهت روشن نگهداشتن شعله فروزان زندگی تلاش می کنند، اما این مرثیه سرایی برای شرایط زنان خانه دار آنقدر جذابیت ندارد که مخاطب را وادار کند تا پس از پایان فیلم به تفکر بیشتر بپردازد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن