تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804129234




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست ، نقد و بررسی فیلم سینمایی «زادبوم»


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نشست ، نقد و بررسي فيلم سينمايي «زادبوم»
نشست ، نقد و بررسي فيلم سينمايي «زادبوم»
داوودي: «زادبوم» دكترين من در سينما است.«ابوالحسن داوودي» گفت:‌عبور از مراحل، ايده‌ها و سليقه‌هاي مختلف باعث شد «زادبوم» تبديل به فيلمي شود كه به نوعي دكترين من در سينماي ايران است. نشست فيلم سينمايي «زادبوم» امروز و پس از نمايش اين فيلم با حضور عوامل آن و با اجراي علي معلم در سينماي مطبوعات برگزار شد. در ابتداي اين نشست معلم ضمن انتقاد از كيفيت پخش فيلم در سينماي رسانه‌ها گفت: نمايش فيلم در اين سينما بسيار حساس است و اميدوارم عوامل جشنواره دقت بيشتري داشته باشند تا فيلم‌ها با بهترين كيفيت در اين سينما اكران شوند. بنا بر اين گزارش، «ابوالحسن داوودي» در اين نشست با اشاره به همين نكته از مسئولان جشنواره درخواست كرد به مسئله كيفيت نمايش فيلم رسيدگي كنند و سپس، در مورد دغدغه‌هاي خود از ساختن فيلم «زادبوم» گفت: دغدغه ساخت اين فيلم از سال‌ها قبل آمد كه من در سفرهاي متعددم به خارج از كشور افراد زيادي و منجمله برخي از اقوام خودم را مي‌ديدم كه به شكلي پراكنده و در گوشه و كنار دنيا زندگي مي‌كنند و البته بسياري از آنها چهره‌هاي موفقي در محل زندگي خود هستند اما ما هيچ وقت نتوانسته‌ايم ارتباطي را بين اين افراد و سرزمين آنها به وجود آوريم.
نشست ، نقد و بررسي فيلم سينمايي «زادبوم»
 وي ادامه داد: طرح چندخطي داستان «زادبوم» كه رضا ميركريمي آن را براي من تعريف كرد فرصت مناسبي براي عمل كردن اين طرح به همين‌خاطر پاي اين فيلم ايستادم و ساخت آن دو سال و نيم طول كشيد. عبور از مراحل، ايده‌ها و سليقه‌هاي مختلف باعث شد «زادبوم» تبديل به فيلمي شود كه به نوعي دكترين من در سينماي ايران است. بيتا منصوري مجري طرح و مديرتوليد اين فيلم در ادامه در مورد شرايط ساخت فيلم گفت: مهرماه 85 كه به همراه ابوالحسن داوودي براي فيلمبرداري نماهايي از فيلم به قشر رفتيم، قرار شد تا كار را از زمستان همان سال شروع كنيم و در بهار بخش‌هاي دبي فيلم را فيلمبرداري كنيم ولي تا بهار 86 موفق به توافق با حوزه هنري نشديم و فصل ساخت فيلم از دست رفت. به همين خاطر براي اينكه ديگر اين مشكل برايمان پيش نيايد از اسفند 85 كم‌كم فيلمبرداري اين فيلم را آغاز كرديم و در خرداد 86 سكانس نهايي فيلم را گرفتيم. بعد در دي ماه سال 86 فيلمبرداري را دوباره انجام داديم. براي بخش آلمان فيلم از شهريور سال 86 به آنجا رفته بوديم و مي‌خواستيم از آبان فيلمبرداري را در آنجا شروع كنيم ولي باز هم مشكلات باعث شد نتوانيم در زمان معين به آلمان برويم و پس از فيلمبرداري به تهران ، فصل قشم و دبي را در عيد سال 87 گرفتيم و در ادامه، توانستيم به آلمان برويم و با گروهي كوچك كه در همانجا انتخاب شده بود، كار فيلمبرداري را انجام دهيم.
نشست ، نقد و بررسي فيلم سينمايي «زادبوم»
البته با وجود تمام اين مسائل، «زادبوم» فيلم گراني نشد و هزينه‌هاي آن زير 630 ميليون تومان بود. در اين نشست، «فرج حيدري» مدير فيلمبرداري فيلم گفت: قرار بود فيلمبرداري تمام صحنه‌هاي فيلم را من انجام دهم اما به علت مشكلات پروژه كه به آن اشاره شد نتوانستم به صورت كامل در خدمت گروه باشم و آقاي داوودي ناچارا براي بعضي از فصل‌هاي فيلم در دبي و آلمان از ديگر همكاران من كمك گرفت. البته هماهنگي‌هاي به عمل آمده بين ايشان و همكاران من باعث شد تصاوير فيلم يكدست از كار بيايد و ما مشكلي در اين زمينه در فيلم احساس نكرديم. «ابوالحسن داوودي» نيز در تأييد گفته‌هاي «فرج حيدري» گفت: طولاني شدن مراحل ساخت فيلم و پيش توليد آن باعث شد فيلمبرداري چند بار عقب بيفتد و آقاي حيدري قراردادهايي داشت كه بايد به آنها عمل مي‌كرد، گرچه در حال كلي، تصاوير كار در نهايت خوب شده و گروه آلماني نيز به خوبي كار كرده اما در زمان كار با گروه آلماني به دليل حساسيت آنها و حرفه‌اي بودن‌شان اندكي نگران بودم. بهرام دهقان تدوين گر اين فيلم در پاسخ به سوالي در مورد طولاني بودن زمان فيلم گفت: حجم داستان، نوع دكوپاژ ، بازي بازيگران و عوامل ديگري نيز در زمان فيلم مؤثر است. زمان «زادبوم» بالاتر بود و از ابتدا مشخص بود كه نمي‌توان فيلم كوتاهي از آن ساخت. به همين خاطر زمان فيلم را ابتدا تدوين كامل كرديم و سپس بخش‌هايي از آن كم شد. نشست «زادبوم» در جشنواره فيلم فجر/2«زادبوم» فقط طرح مسئله مي‌كندخبرگزاري فارس: ابوالحسن داوودي گفت: پايان فيلم «زادبوم» يك پايان خوش نيست و اتفاق خاصي نيز در آن، رخ نمي‌دهد. ما روندي را نشان مي‌دهيم و شايد گسست‌ها بعد از اين روند نيز ادامه پيدا كند. «زادبوم» فقط طرح مسئله مي‌كند. = نشست فيلم سينمايي «زادبوم» پس از نمايش اين فيلم با حضور عوامل آن و با اجراي علي معلم در سينماي مطبوعات برگزار شد. در بخش ديگري از اين نشست،‌ «رويا تيموريان» بازيگر زن اين فيلم ضمن تشكر از مطبوعاتي براي ديدن اين فيلم، گفت: اين دومين كار من با «ابوالحسن داوودي» و از آنجا كه با خلق و خو و روش كار او آشنا بودم او نيز پس از گفت‌وگوهاي اوليه در مورد داستان مرا كاملا آزاد گذاشت و اين كمك بسياري به من در كارم كرد. سناريوي فيلم را بسيار دوست داشتم و حس مي‌كردم سال‌هاست جاي چنين چيزي در سينماي ما خالي است به همين خاطر، با لذت و اشتياق فراوان اين كار را قبول كردم و حتي براي فيلمبرداري بخش‌هايي كه در قشم گذشت، دو ماه كل زندگي‌ام را در تهران تعطيل كردم. «مسعود رايگان» با اين جمله «هرمان هسه» كه «وطن معنوي‌ترين واژه‌اي است كه مي‌تواند وجود داشته باشد»، سخنان خود را آغاز كرد و گفت: «زادبوم» نتيجه فعاليت و زحمت دوساله گروهي است كه خواستند اين فيلم را بسازند. من به همه گروه خسته نباشيد مي‌گويم اما در زمان ساخت فيلم، بسياري از اوقات قلب من مي‌لرزيد، مخصوصا زماني كه «فرج حيدري» سوار بر كايت غيراستاندارد، در حال فيلمبرداري از جزيره قشم براي نماهاي هوايي است.
نشست ، نقد و بررسي فيلم سينمايي «زادبوم»
داوودي در مورد عنوان اين فيلم گفت: ‌اسم اول فيلم «لاك‌پشت‌ها» بود كه نخواستم اسمي كه قبلا هم در سينماي ايران استفاده شده در اين فيلم دوباره استفاده ‌شود و به همين خاطر، كلمه «زادبوم» را براي نام فيلم انتخاب كردم كه بار معنايي زيادي براي فيلم دارد، ضمن اين كه برخلاف نظر يكي از دوستان كه «زادبوم» را فيلمي فلسفي مي‌داند، من اين فيلم را فيلمي ساده و انساني مي‌دانم. وي در ادامه در پاسخ به سئوالي در مورد سياسي بودن اين فيلم گفت: ده سال پيش فيلمي به نام «مرد باراني» ساختم كه شايد مي‌توان به آن فيلم سياسي اطلاق كرد. انتخابي كه از فضاي سياسي در آن فيلم داشتم، نتيجه تصويري بود كه مشابهش را در مطبوعات و جريان‌هاي سياسي مي‌ديدم. در «زادبوم» خواستم اگر سياست موضوع مهمي است، انسان و هنر را فراتر از سياست ببينم و در واقع سياست در «زادبوم» اهميتي ندارد. حتي رجل سياسي كه قرار است مشاور رئيس جمهور شود، هيچ نشانه‌اي از جريان سياسي مشخصي ندارد و تمام شعارهاي سياسي جريان‌هاي مختلف را در پوسترش دارد و در كل «زادبوم» عليه جريان سياسي در اين كشور نيست. وي همچنين در پاسخ به سئوالي در مورد حاميان مالي‌اش يا نقش كمك‌هاي سازمان ملل در زمينه ساخت اين فيلم، گفت:‌ بنياد سينمايي فارابي و حوزه هنري حاميان ساخت اين فيلم بوده‌اند و متأسفانه بخش UNDP سازمان ملل متحد كه در تهران دفتري دارد و وظيفه آن حمايت از پروژه‌هاي غيرانتفاعي است هيچ‌گونه كمكي به ما نكرد و تلاش ما براي جلب حمايت اين دفتر بي‌پاسخ ماند. داوودي در ادامه در پاسخ به سئوالي در مورد عدم لزوم نمايش رابط افراد خانواده در نسل سوم، گفت: مهم‌ترين وجه فيلم روايت ازهم‌گسستگي چند نسل يك خانواده است. با اين تأكيد كه روايت انساني را از روايت تاريخي كه با غلوهايي همراه است، جدا كنيم. آدم‌هاي نسل اول فيلم همه بد نيستند و در بين آدم‌هاي نسل سوم فيلم هم تنها آدم‌هاي خوب نمي‌بينيم. شايد البته عده اي مخالف اين موضوع باشند اما من مي‌خواهم تفكيك انساني در اين ميان انجام دهم، جريان لاك پشت‌ها نيز در واقع يك مك‌گافين تا بر اساس آن، موضوع اصلي را بپروراند تا براي همه قابل قبول شود. داوودي در مورد موسيقي فيلم «زادبوم» گفت: اصرار زيادي داشتم با وجود اين كه اكثر بخش‌هاي فيلم در قشم مي‌گذرد و نواهاي بومي در اين ناحيه بسيار است فيلم موسيقي بومي نداشته باشد و انتخاب «كارن همايونفر» براي ساخت موسيقي اين فيلم به همين دليل بود. خواستم موسيقي حالتي بين‌المللي داشته باشد و فيلم به جاي اثري بومي، اثري بوم‌گرا باشد و شرايط و فضا را با احساس به خوبي منتقل كند.
نشست ، نقد و بررسي فيلم سينمايي «زادبوم»
وقتي در ادامه مراسم دوباره در مورد طولاني بودن زمان فيلم صحبت شد و «فرج حيدري» هم توضيح داد كه فيلم، با سرعت 25 فريم در ثانيه گرفته شده، بهرام دهقاني گفت:‌ بايد در زمان تدوين و حجم فيلمنامه توجه داشته باشيم. حجم قصه‌هاي «زادبوم» بالا بود و نمي‌شد زمان آن را كم كرد. قصه‌اي پرحجم داريم كه بايد بدانيم در اجرا چگونه درمي‌آيد. ما در فيلم با ميزانسن‌هاي شلوغ طرف نيستيم. تدوين هم تابع همين مسائل است و من پيش‌بيني مي‌كردم كه در اكران عمومي فيلم چنين سرنوشتي داشته باشد. داوودي هم در پاسخ به سئوالي در مورد اين كه نشانه‌هاي فيلم با ديالوگ‌ها منطبق مي‌شود، گفت: من در اين فيلم از هيچ نشانه و تلفيقي استفاده نكرده‌ام و هيچ قصدي جز نمايش گسست در اين خانواده نداشتم. تيموريان نيز در ادامه افزود: «زادبوم» فيلمي از جنس خاص است و اصولا فيلم‌هايي كه در مورد انسان و روابط انساني ساخته مي‌شوند، فيلم‌هاي مهمي هستند و ريتم و حادثه بايد در تمپوي كار به وجود بيايد. در اين فيلم هم، آدم‌هاي فيلم خودشان را گم كرده‌اند و مي‌خواهند در كنار هم جمع شوند تا با هم حرف بزنند. فكر كنم زمان بالاي فيلم مشكلي براي آن ايجاد نكند. اين فيلم خارج از قواعد گيشه‌اي ساخته شده و فيلم خوبي است. اميدوارم بتوانيم در كنار شما اهالي مطبوعات تماشاگران را به خوب ديدن و خوب گوش كردن كه سال‌هاست، آن را از دست داده است، دوباره عادت دهيم.
نشست ، نقد و بررسي فيلم سينمايي «زادبوم»
«مسعود رايگان» هم گفت: گسست روابط بين حرف نسل اين فيلم وجود دارد و در پايان مادر كه اين نسل‌ها را به هم وصل مي‌كند. عدم وجود ديالوگ بين آدم‌ها باعث شده تا آنها از هم دور بيفتند ولي وطن در نقش گردآورنده بزرگ كه تمام سليقه‌ها را در خود جاي مي‌دهد، در اين فيلم ظاهر مي‌شود. داوودي درپايان در پاسخ به سوالي در مورد پايان خوش فيلم گفت: پايان فيلم پاياني خوش نيست و اتفاق خاصي نيز در آن، رخ نمي‌دهد. تنها ما روندي را نشان مي‌دهيم و شايد گسست‌ها بعد از اين روند نيز ادامه پيدا كند. «زادبوم» فقط طرح مسئله مي‌كند.  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 366]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن