تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا! حسن و حسين را دوست بدار و دوستداران آن دو را نيز دوست بدار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804909269




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فارس از نشست نقد و بررسي فيلم «خواب زمستاني»؛ شايقي: «خواب زمستاني» نه فيلم خاله‌زنكي است و نه بيانيه‌اي در خصوص زنان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از نشست نقد و بررسي فيلم «خواب زمستاني»؛ شايقي: «خواب زمستاني» نه فيلم خاله‌زنكي است و نه بيانيه‌اي در خصوص زنان
خبرگزاري فارس: «سيامك شايقي» با اشاره به اين كه «خواب زمستاني» از آن قصه‌هايي بود كه خيلي راحت مي‌شد با آن به دنياي خاله‌زنكي لغزيد، اظهار داشت: اين فيلم قرار نيست بيانيه‌اي راجع به مشكلات اجتماعي به خصوص زنان باشد و به هيچ عنوان چنين داعيه‌اي ندارد.


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، نشست نقد و بررسي فيلم «خواب زمستاني» با حضور سيامك شايقي (كارگردان)، پگاه آهنگراني، فرشيد منافي، (بازيگران) و رضا درستكار منتقد سينما در فرهنگسراي هنر برگزار شد.
بنا بر اين گزارش، پگاه آهنگراني در ابتداي اين نشست در خصوص اين فيلم گفت: من از فيلم بدم نمي آيد و به نظرم فيلم خوبي است و اصولا تجربه خوبي بود و كار كردن با آقاي شايقي و خانم معتمد‌ آريا براي من كه بازيگر چندان حرفه‌اي نيستم، لذت‌بخش بود.
وي ادامه داد: به خصوص زماني كه مقابل خانم معتمد آريا قرار مي‌گرفتم كارم بسيار سخت بود، اما ايشان انقدر خوب بودند كه به من كمك كردند تا در نقشم جا بيفتم.
آهنگراني با اشاره به سختي‌هاي حضور در يك خانواده هنرمند گفت: اين كه در يك خانواده كاملا هنري زندگي‌ كني، از يك نظر‌هايي سخت است و اصولا سخت‌ترين مواقع زماني است كه قرار است در فيلمي از مادرم بازي كنم.
بازيگر «خواب زمستاني» تصريح كرد: اصولا اهالي سينما مانند خانواده‌ ما هستند و چون از بچگي با بسياري از آنها رابطه خانوادگي داشته‌ايم حتي خيلي از كارگردانان مثل عموهاي من هستند به همين دليل جو سينما براي من خيلي عجيب و غريب نيست و يك جو خانوادگي دارد.
در ادامه «سيامك شايقي» درخصوص ميزان رضايتش از فيلم، گفت: اين قضيه الان مسايل خيلي سخت است چرا كه هر كسي كه فيلمي را مي‌سازد طبيعتا آن را دوست دارد كه مي‌سازدش و از ابتداي نوشتن فيلمنامه شما چيزي را در ذهن داريد كه وقتي مي‌خواهد اجرا شود پروسه عجيب و طولاني را طي مي‌كند كه امكان دارد تغييرات بسيار زيادي انجام دهد اما نهايتا كسي كه بايد اعلام رضايت كند تماشاچي است.
وي ادامه داد: به هر صورت «خواب زمستاني» از آن نوع فيلم‌هايي است كه من خيلي آنها را دوست دارم و اميدوارم بتوانم اين شكل فيلم‌سازي را ادامه دهم اما روند سينماي ايران خيلي نمي‌تواند چنين مسيري را ميسر كند.
«رضا درستكار» منتقد سينما نيز در تائيد حرف‌هاي شايقي با اشاره به مشكل بودن ساخت فيلم‌هايي نظير «خواب زمستاني» در روند فعلي سينماي ايران گفت: وضعيت امروز سينماي ايران وضعيت خاصي است كه در اين شرايط «خواب زمستاني» نمره قبولي مي‌گيرد و شايقي نيز از آن دسته فيلمسازاني است كه سعي مي‌كند بين مخاطب و فيلم يك ارتباط عميق به وجود آورد و اصولا از آن دسته فيلمسازاني است كه به يك جريان سومي در سينما معتقد هستند.
وي ادامه داد: همين فيلم نشان مي‌دهد كه ايشان نگاه حرفه‌اي به سينما دارد و از بازيگراني كه در فيلم‌هايشان استفاده مي‌كنند به دليل همان حفظ ارتباط با مخاطب است اما به مخاطب باج نمي‌دهد و خيلي به خودش و فيلم سخت مي‌گيرد و سعي مي‌كند به خواسته‌هاي داستان وفادار باشد.
درستكار تصريح كرد: البته مي‌توان از فيلم اين انتقاد را كرد كه شرايط معاصر در آن كمتر ديده مي‌شود و شايد اگر اين فيلم 10 سال ديگر هم ساخته مي‌شد خيلي توفيري نداست.
شايقي نيز در خصوص باج ندادن به مخاطب گفت: باج ندادن به مخاطب به اين معني است كه سعي نمي‌كنم جوري فيلم بسازم كه افراد بيشتري خوششان بيايد و فكر مي‌كنم آن چيزي را كه خودم دوست دارم بايد بسازم و آن چيزي را كه در ذهنم است بايد رعايت كنم و از آنجاييكه به تعبير منتقدين سليقه من خيلي دور از مخاطب نيست به همين دليل فكر مي‌‌كنم در ارتباط با مردم زندگي مي‌كنم.
وي ادامه داد: يكي از نكاتي كه مي‌شود در اين فيلم بر روي آن تاكيد كرد اين است كه «خواب زمستاني» جزء معدود فيلم هايي است كه فيلمساز قهرمانان خودش را دوست دارد و به آنها احترام مي‌گذارد و برخلاف خيلي از فيلمها و فيلم‌سازان كه با قهرمان خود فاصله دارند فكر مي‌كنم من از اين جهت باج نمي‌دهم كه قهرمانان خودم را دوست دارم اما در عين حال به شعور مخاطب احترام مي‌گذارم و فكر نمي‌كنم سطح سليقه مردم انقدر پايين باشد كه بخواهند خيلي مسايل فني را نديد بگيرند.
كارگردان «خواب زمستاني» تصريح كرد: قصه اين فيلم از آن قصه‌هايي بود كه خيلي راحت مي‌شد با آن به دنياي خاله‌زنكي لغزيد و مي‌توانستيم با معطوف شدن بر قصه‌هاي فرعي فيلمي كاملا متفاوت بسازيم اما ترجيح مي‌دهم از اين نوع سليقه دور شوم و درگير روابط سطحي نباشم.
پگاه آهنگراني بازيگر نقش فرشته در خواب زمستاني در خصوص نقش خود در اين فيلم گفت: تنها چيزي كه مي‌شود در خصوص اين نقش صحبت كرد بازي در اين نوع سينمايي است كه آقاي شايقي آن را دوست دارد. در فيلم هيچ اتفاق دراماتيك بزرگي نمي‌افتد اما جزئيات بسيار مهم است و من هم سعي كردم نكات ريز را رعايت كنم.
وي ادامه داد: به همين دليل جزئيات را به گونه‌اي بازي كردم كه خيلي رو نباشد و فكر مي‌كنم آقاي شايقي هم اين نوع نقش را خيلي دوست داشتند و به همين دليل سعي كردم جزئيات چنين نقش‌هايي را رعايت كنم.
درستكار نيز در ادامه گفت: اين فيلم درامي است كه نكته بسيار ظريف در انتهاي آن وجود دارد و فيلمساز در سكانس پاياني مي‌گويد كه براي انجام هر كاري جسارت لازم است. جسارتي كه شخصيت بهرام آن را دارد و به نوعي مي‌توان از آن به عنوان جوهر فيلم نام برد. به خصوص زماني كه از نماي تاوركرين، خواستگار سوم را مي‌بينيم كه همچنان با خود درگير است اين جسارت معناي بيشتري مي‌يابد.
فرشيد منافي كه در اين فيلم براي اولين بار مقابل دوربين سينما قرار گرفته است در خصوص نقش خود گفت: برخلاف كار تئاتر و اجرا من بازيگر خيلي حرفه‌اي نيستم و حتي در تيتراژ پاياني فيلم هم نوشته شده با معرفي فرشيد منافي. يعني چيز خاصي نبايد انتظار داشت و به همين دليل كار براي من سختي‌هاي خاصي را داشت اما خوشبختانه آنقدر آقاي شايقي و عوامل كار گرم و صميمي بودند كه همان روز اول احساس كردم در خانه خودم هستم و كارم را خيلي راحت انجام دادم.
وي ادامه داد: يك ويژگي شخصيتي بهرامي اين است كه از طبقه جامعه است و زندگي‌اش بسيار شبيه به سه خواهر است و نامه‌ درون فيلم يك تحولي را در اين آدم ايجاد مي‌كند و جسارت مي‌يابد كه حرف دلش را بزند.
در ادامه «پگاه آهنگراني» در پاسخ به يكي از حاضران كه چرا نقش‌هايش همه شبيه به هم هستند گفت: «آتش سبز» با «خواب زمستاني» و «سه زن» تفاوت بسياري دارد ولي خودم هم قبول دارم «سه زن» و «خواب زمستاني» يك مقدار شبيه به هم هستند چرا كه براي نقش‌هايم در اين دو فيلم از كاراكتر خودم استفاده كردم و به همين دليل يك مقدار شبيه هم شده‌اند اما نقش‌هايي كه اخيرا در دو فيلم صداها و زادبوم بازي كرده‌ام نقش‌هاي كاملا متفاوت و تلخ هستند.
وي تصريح كرد: در واقع نوع بازي من به گونه‌اي است كه انگار بازي نمي‌كنم و خيلي‌ها معتقدند كه در تمام فيلم‌ها شبيه به هم بازي مي‌كنم و دليل آن شايد اين باشد كه سعي مي‌كنم بيشتر خودم باشم.
در ادامه سيامك شايقي در پاسخ به اين سوال كه چرا در دو كار اخير خود به سراغ مسايل زنان رفته است گفت: به اعتقاد من اين سوال يك مقدار عجيب است چرا مثلا كسي نمي‌پرسد چرا فيلمسازان ديگر در خصوص مردها فيلم مي سازند اما به طور كلي خواب زمستاني يك جور واكنش است نسبت به مسايلي كه زنان با آنها در ارتباط هستند چرا كه ما در فيلم‌هايمان به صورت فراگير دو نوع زن را مي‌بينيم و سعي كرده‌ام «خواب زمستاني» به نوعي واكنش به اين دو نگاه باشد.
شايقي ادامه داد: ما معمولا در فيلم‌هايمان يا زن‌هاي سنتي را مي‌بينيم كه نقش فعالي در جامعه ندارند و دوم اين كه زنان تحت ستم مظلوم كه هميشه از طرف مردان خبيث مورد تحقير قرار مي‌گيرند و در واقع «خواب زمستاني»، به نوعي واكنش در مقابل اين دو ديدگاه است.
وي تصريح كرد: اين فيلم قرار نيست بيانيه‌اي راجع به مشكلات اجتماع به خصوص زنان باشد و چنين داعيه‌اي هم ندارد و تنها در خصوص سه خواهر حرف مي‌زند.
شايقي خاطرنشان كرد: مي‌شد مشكلات را بسيار بيشتر و پررنگ‌تر نشان داد اما من عامدانه از اين موضوع پرهيز كردم و علي‌رغم اين كه به جنبه‌هايي از مسايل زنان پرداختم اما قرار نبود تمام مشكلات زنان را در اين فيلم نشان دهم.
كارگردان «خواب زمستاني» تصريح كرد: فيلم قرار نيست اينقدر نمادين باشد و تنها يك حس و حال را بيان مي‌كند و هر چيزي كه بخواهد خانه اين 3 خواهر را از بين ببرد، همه جمع مي‌شوند و با آن مبارزه مي‌كنند و باز هم تأكيد مي‌كنم كه اين فيلم، يك فيلم نمادين نيست و تنها قرار است كه حس و حال با هم بودن را به تماشاگر منتقل كند.
وي در خاتمه با اشاره به علاقه‌اش براي ادامه چنين روندي در مسير فيلمسازي خود گفت: خيلي دوست دارم همين روش فيلمسازي را ادامه دهم، اما براي ساخت چنين فيلم‌هايي، بايد تهيه‌كننده و سرمايه‌گذار پيدا كنم چرا كه به تنهايي نمي‌توانم اين فيلم‌ها را تهيه كنم مگر اين كه خيلي شانسي سرمايه‌گذاراني را پيدا كنم كه بابت اين كه بخواهند از زير بار ماليات فرار كنند، فيلم بسازم.
گزارش خبرنگار سينمايي فارس، حاكي است در برنامه هفته آينده باشگاه فيلم تهران وابسته به فرهنگسراي هنر، دو فيلم مستند «به‌كجا تعلق دارم» و «پير حرا» به‌كارگرداني «مهوش شيخ‌الاسلامي» در تاريخ 3 آذر به نمايش درمي‌آيد.
انتهاي پيام/ا
 دوشنبه 27 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن