واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: كارگردان فيلم «صندلي خالي» در خانه سينما گفت: فيلمهاي فعلي ما عموما آثاري «هيچكاكي» هستند كه با بستهبندي متفاوتي عرضه ميشوند. به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نشست نقد و بررسي فيلم «صندلي خالي» شامگاه روز گذشته ـ 15 ارديبهشت ماه ـ پس از نمايش آن در خانه سينما به همت انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران با حضور سامان استركي ـ كارگردان ـ رضا عطاران ـ بازيگر ـ و دكتر «مصطفي جلالي فخر» (كارشناس سينما) برگزار شد. در ابتداي اين نشست دكتر مصطفي جلالي فخر اين فيلم را نماينده يك نسل دانست و گفت: ساختار متفاوت فيلم الزاما قصد متفاوت نمايي ندارد، «صندلي خالي» يك بِيقيدي كامل به قواعد ژانر دارد و در كل يك ساختار پذيرفته شده را به وجود ميآورد. او در عين حال معتقد است: مديران سينمايي فعلا به شدت سعي دارند در برابر سينمايي با ساختار نو مقاومت كنند و فيلمسازان جوان ما وارد راهي شدهاند كه از سطح متوسط تثبيت شده بالاتر است و قابليت جذب مخاطب را هم دارد و از اين لحاظ «صندلي خالي» يك اثر استثنايي در سينماي ما است و اميدوارم راهي به اكران بيايد و بتواند سينماي بدنه را با سينمايي نو آشنا كند. سامان استركي درباره اكران فيلم «صندلي خالي» گفت: در ابتدا ميخواستم اين جلسه را به دو فردي كه شجاعترين نمونهها براي فرهنگ ايراني هستند، تقديم كنم يكي «عليرضا شجاع نوري» و ديگري «افشين قطبي» كه فرهنگ متفاوتي را در حيطه فرهنگ ما جاري كرده است. وي افزود: در فرهنگي كه پدرسالار است، هرگونه صحبت از استقلال، جرمهاي پيشاپيشي دارد. اما سينما يك بعد اقتصادي قوي هم دارد و در سينماي ما كه هرسال بيش از 100 فيلم توليد ميكند و حدود 40 فيلم راهي اكران ميشوند اين امر اجتنابناپذير است. استركي گفت: تا حالا با 2 پخشكننده صحبت كردهايم، يكي گفته اصلا به فكر اكران نباشيم وبا اين اوضاع متوجه ميشويم راه پررنگي براي توليد فيلمهاي مستقل نمانده است تا به خلق آثاري بيانجامد كه به شعور مخاطب توهين نكند. امروزه در سينماي ما سينماي سطحي و فيلمهاي هيچكاكي با بستهبندي متفاوت عرضه ميشود كه چه در داخل و خارج توجه ويژهاي به آنها ميشود. استركي در خصوص مرتبط كردن «صندلي خالي» به ژانري خاص گفت: اين فيلم به ژانر خاصي تعلق ندارد. ما در فرهنگمان نوعي مصرفگرايي خاص داريم كه از تنبليمان ريشه ميگيرد. متنهاي كهن ما به نوعي ساختارشكني و شالودهشكني در ژانر رسيدهاند. ولي ما همه ژانرها را از زندگي واقعي كپي كردهايم ما عموما مطالعه نميكنيم، چون در متونمان انواع ژانر را داريم و منتظر ميمانيم تا «رئاليسم جادويي» را از ادبيات آمريكاي جنوبي كشف كنيم. در فيلم به ساختاري فكر ميكرديم كه اين روايت در تركيبي از مثنوي و غزل باشد. استركي درباره بازيگران فيلمش توضيح داد: اتفاق مهم ديگرفيلم، بازيهاي خوب بازيگران بود كه در سختترين شرايط كار ميكردند و خيلي تحمل كردند تا فيلم كامل شد و شكل گرفت. رضا عطاران نيز درباره حضورش در «صندلي خالي» گفت: اول اعلام كنم، خيلي خوشحالم كه در اين فيلم بودم و خوشحالم كه نكات فيلم به خوبي توسط مخاطبان دريافت شد و اين نكات در فيلمنامه هم بود واميدوارم به عنوان يك بازيگر باز هم اقبال داشته باشم تا متنهاي اينچنيني به من پيشنهاد شود و من به عنوان اداي دين حضوري دراينچنين آثار داشته باشم. او همچنين اظهار اميدواري كرد«صندلي خالي» اكران شود و ادامه داد: حتما درصد قابل قبولي از مردم فيلم را خواهند فهميد، مردم خيلي دوست دارند چنين فيلمهايي را ببينند. اين بازيگر در ادامه مطرح كرد: نقش من ويژگي خاصي نداشت. از نقش اسماعيل خوشم آمد و در طول كار خودم را در اختيار كارگردان قرار داده بودم و اولين فيلمنامهاي بود كه خواندنش تمام نشده بود، ايفاي نقش در آن را پذيرفتم و از نتيجه كار هم راضي هستم. استركي در خصوص كارهاي بعداش گفت: درصدد ساخت فيلمي با عنوان «سه كام حبس» هستم كه رضا عطاران هم در آن فيلم نقشآفريني خواهد داشت. استركي درباره تأثيرپذيرياش از ديگر آثار نيز مطرح كرد: من خيلي فيلم ميبينم و زندگيام بسته به آن است و به نظرم ده فيلم در تاريخ سينما است كه در فرم و روايت همه آثار از آنها تبعيت ميكنند و من ازهمه آثار خوب فيلمسازها بهره ميبرم و در كل معتقدم هيچ ژانري وجود ندارد و ژانر اصلي؛ ژانر زندگي است. وي افزود: هيچ چيز اورژينالي در دنيا نيست و اگر امكان ديدن فيلمهاي مستقل و زيرزميني بود ميفهميديدم چهقدر سينماي دنيا از سينماي مستقل عقب است. به گزارش ايسنا، استركي درباره جمله پايانبخش «صندلي خالي» گفت: براي گرفتن پروانه نمايش در پايان فيلم نوشتهاي با اين مضمون كه« فيلم درباره جبر و اختيار است» بايد ميگذاشتيم. رضا عطاران نيز در ادامه نشست در پاسخ به پرسشي كه تمام نقشهايش را به يكديگر شبيه دانسته بود، گفت: من همواره همان عطارانم و با گريمهاي مختلف در آثار مختلف ظاهر ميشوم. البته من معتقدم كه براي من اين اتفاق دارد ميافتد و شايد از كار اولم مدام دارم خودم را تكرارميكنم، من دنبال راه نجاتم و دنبال آثاري هستم كه بتوانم در آنها نقشآفريني متفاوتي داشته باشم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 277]