تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 دی 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844662450




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«علامت سوال بسيار در «اغماء» وجود داشت»


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: نشست نقد و بررسي سريال «اغماء» با هدف آن چه بررسي بيشتر مفاهيم مورد نظر اين مجموعه خوانده مي‌شد، عصر دوشنبه ـ 5 آذر ماه در تالار فردوسي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران برگزار شد. به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، اين برنامه كه پس از ماه‌ها از گذشت پخش اين سريال مناسبتي به همت كانون نماي نو دانشگاه تهران برگزار شد، سيروس مقدم(كارگردان)، امين تارخ، حامد كميلي، ايرج نوذري، نفيسه روشن و غزاله جزايري (بازيگران) و مرتضي اسكندري (خواننده تيتراژ پاياني ) حضور داشتند. بليت اين مراسم به قيمت 500 تومان به فروش رسيد كه به گفته‌ي دانشجويان همين بليت در خوابگاه‌ها به قيمت هزار تومان فروخته شده بود. در بخشي از اين مراسم پرسش و پاسخ، سيروس مقدم در پاسخ به اين پرسش كه چرا «الياس» از فريب «پري» عاجز ماند، در حالي كه «دكتر پژوهان» را به راحتي فريفت؟ گفت: سوال خوبي است كه تا كنون به آن فكر نكرده بودم. وي ادامه داد: ممكن است علامت سوال بسياري در متن كار وجود داشته باشد. بنابراين پيش از اين سوال بايد به اين پرسش پاسخ دهم كه اگر هر انساني داراي شيطان خاصي است، طبيعتا بر اساس منطق قصه‌گويي، پري نبايد قادر به ديدن الياس مي‌شد؛ چرا كه اين شيطان با دكتر پژوهان سر و كار داشت! اما ما بايد به نفع يك چيزهايي از برخي مسايل مي‌گذشتيم و چاره‌اي نداشتيم. اين كارگردان تلويزيون ادامه داد: در تعريفي كه از شخصيت الياس پاك و مقدس داشتيم، ارتباط زيبا و تنگاتنگي ميان دكتر پژوهان و وي برقرار بود. بنابراين شيطان اين شمايل دوست داشتني را انتخاب كرد تا در لحظاتي كه پژوهان دچار شك مي‌شود از اين شك استفاده كند. ضمن اين‌كه اساس قصه بر رابطه دكتر پژوهان و الياس شكل گرفته بود و پري كه خود درگير رابطه‌اي عاطفي بود نبايد فريب شيطان را مي‌خورد. سيروس مقدم در پاسخ به پرسشي ديگر درباره‌ي علت انتخاب يك بازيگر براي شخصيت‌هاي فرزاد، الياس و شهرام، خاطرنشان كرد: ما دو راه نمايشي براي نشان دادن شخصيت شياطين ديگر داشتيم؛ يا بايد از بازيگران ديگر براي ايفاي اين نقش‌ها استفاده مي‌كرديم و يا همين ابزار نمايشي را براي ايجاد جذابيت‌هاي بصري و ايجاد تعليق‌هاي پركشش به كار مي‌برديم. ما راه دوم را انتخاب كرديم؛ چرا كه جذاب‌تر بود و از طرفي راه اول در سريال ماه رمضان سال قبل به تصوير كشيده شده بود. سرويس مقدم هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا دليل خاصي براي اين مساله بوده كه دو بازيگر جوان سريال در قالب دانشجوي ادبيات ظاهر شوند، متذكر شد: در طرح اوليه ما رشته‌ي تحصيلي پري روانشناسي باليني بود و در قصه قرار بود از آن استفاده‌هاي دراماتيك هم بشود. اما با توجه به سوءتفاهمي كه براي جامعه‌ي پزشكي پيش آمده بود، ترجيح داديم از اين مساله صرف‌نظر كنيم. بنابراين رشته‌ي ادبيات انتخاب شد. ضمن اين‌كه در بخشي از قصه مكالمه‌اي ميان پري و الياس درخصوص ادبيات شكل گرفت و ادبيات معاصر در تقابل با ادبيات سنتي قرار گرفت. از طرفي با نمايش «موسوي» كه همانند پري به شعر نيمايي علاقه داشت، رابطه‌ي نزديك فكري وي و پري، بيشتر نشان داده شد. به گزارش ايسنا، ايرج نوذري بازيگر اين سريال نيز در پاسخ به اين پرسش كه چرا ايفاي نقش در سريال «اغما» را پذيرفته است؟ گفت: اميدوارم درباره‌ي نقش دكتر جودت در قسمت دوم «اغما» صحبت كنم! چرا كه نقش من هم‌چنان نيمه‌كاره باقي مانده است. البته خود آقاي مقدم كارگردان بسيار حرفه‌يي هستند و در هر كار هم بهتر از كار قبلي خود مي‌شوند و من هم‌چنان حاضر به همكاري با ايشان هستم. وي با اشاره به دشواري‌هاي كار بازيگران در سريال‌هاي مناسبتي خاطرنشان كرد: سريالي كه شما ديديد تلاش‌هايي شبانه‌روزي تمام عوامل را طلب مي‌كرد. اگر شما اين مجموعه را پسنديديد، به علت آن بوده كه همه با تشعشعات مثبت كار مي‌كردند و آدم‌هاي خوبي بودند. ضمن اين‌كه ما در بهزيستي كار مي‌كرديم و تشعشعات مثبت كودكان ساكن در اين ساختمان هم به ما كمك كرد. ايرج نوذري با بيان اين‌كه جامعه‌ي پزشكان باعث شدند كه نقش دكتر جودت نيمه‌كاره رها شود، درباره‌ي داستان اصلي اين سريال گفت: در قصه‌ي واقعي، الياس روزي به دكتر پژوهان مي‌گويد كه باعث مرگ همسرش دكتر برديا بوده است. بر اين اساس دكتر پژوهان با سابقه‌ي دلخوري كه نسبت به دكتر برذيا در دكترجودت احساس مي‌كند، از او مي‌خواهد كه دكتر برديا را خانه‌نشين كند. پس از مدتي دكتر جودت كه پشيمان ‌شده به خانه دكتر برديا مي‌رود. اين لحظه درست همان صحنه‌اي است كه افشين سنگ‌چاپ چاقو را در سينه‌ي دكتر برديا فرو مي‌كند. دكتر برديا كشته مي‌شود و دكتر جودت كه بر مزار دكتر برديا حاضر شده با شيطان مواجه مي‌شود. وي گفت: بر زحمات دوستان نمي‌توان توسط تفكري غلط كه به علت عدم آگاهي شكل ‌گرفته، خط بطلان كشيد. بايد ياد گرفت چگونه به فيلم نگاه كرد. بايد به بخش‌هايي دراماتيك به ديده اغماض نگاه كرد. به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين نشست غزاله جزايري نيز درباره‌ي نقش «رز قدياني» سخن گفت و به اين مساله اشاره داشت كه وقتي نقش «رز» را قبول كرده چيزهاي كمي از آن مي‌دانسته است؛ اما وقتي بازي را شروع كرده مسايلي در زندگي‌ رز وارد شده كه براي خود او هم جديد بوده است. نفيسه روشن هم در اين جلسه بازي در نقش «پري» را براي خود يك معجزه خواند و افزود: بازي در سريال آقاي مقدم براي من يك افتخار بود و من بي آن‌كه چيزي درباره‌ي نقشم بدانم پيشنهاد ايشان را پذيرفتم. ضمن اين‌كه حضور در كنار آقاي تارخ هم براي من موهبتي خدايي بود كه شايد تا سال‌ها ديگر برايم تكرار نشود. وي ادامه داد: براي ساخت اين سريال يك بار ما 52 ساعت نخوابيديم. گاه پاي تلفن به ما زنگ مي‌زدند و سكانسي را كه بايد بازي مي‌كرديم برايمان مي‌خواندند. بر اساس اين گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين مراسم سيروس مقدم درخصوص شكل‌گيري مجموعه‌ي «اغماء» خاطرنشان كرد: مجموعه‌ي اغماء قصه‌اي بود كه به نظر مي‌رسيد داراي جاذبه‌هاي بسياري است. اين مجموعه فاز جديدي در سريال‌سازي محسوب مي‌شد. البته در چند سال گذشته هم قدم‌هايي در اين حوزه برداشته شده بود، اما اغماء عميق‌تر، متنوع‌تر و گسترده‌تر به اين مسايل مي‌پرداخت. وي از ساخت سريال «اغماء» به مثابه پا گذاشتن در كوچه‌ي تاريكي ياد كرد و ادامه داد: از ابتداي ساخت همه با هم عهد كرديم كه از آن‌چه بلد هستيم كم نگذاريم تا بتوانيم كاري آبرومند را براي سازمان صدا و سيما بسازيم. مقدم معتقد است: مجموعه‌ي «اغماء» همانند اغلب ديكته‌هايي كه در كودكي مي‌نوشته‌ايم خالي از اشتباه نبوده است. اما مي‌بايست يك گروهي اين راه را براي ساخت كارهاي فاخرتر هموار مي‌كردند. اين كارگردان ادامه داد: سال سومي است كه صدا و سيما تصميم جدي گرفته كه به موضوعات مذهبي و فقهي بپردازد. در 10 سال گذشته بيش از 70 فيلم در سينماي غرب با موضوعات متافيزيكي ساخته شده است و اين نياز در جامعه‌ي ما هم به شدت احساس مي‌شد تا بتوانيم از طريق قالب جذاب نمايش، مباحث جدي و عميق ديني را براي عوام و خواص قابل فهم كنيم. كارگردان سريال «اغماء» در ادامه‌ي صحبت‌هاي خود اظهار كرد: وقتي موضوعاتي چون روح، جن و غيره مدنظر قرار مي‌گيرد نياز به سمبل‌هايي است. تمام اين مباحث نمادهايي را به نويسنده متن و مشاورين مذهبي كار القا مي‌كرد و آنان اين نمادها را از طريق سريالي به نام اغماء مطرح كردند. به گزارش ايسنا، پس از سيروس مقدم، امين تارخ بازيگر نقش «دكتر پژوهان» در پاسخ به پرسشي درباره‌ي تاثير مطالعه بر ايفاي مناسب يك نقش و باورپذير كردن آن گفت: خوشحالم در كاري كه بي هيچ ادعا و برنامه‌ريزي از قبل تعيين شده حضور داشتم كه تا اين حد مورد استقبال جامعه‌ي روشنفكران قرار گرفت. اين استقبال بي‌ترديد ما را به كارهايي پخته‌تر در آينده ترغيب مي‌كند. وي خلاقيت، استعداد، تمركز، صدا، بيان و تخيل را عوامل موفقيت يك بازيگر دانست و افزود: مجموعه اين عوامل بازيگر را وادار مي‌كند كه به سمت ارايه‌ي يك نقش روي بياورد. نسخه‌ي مشخصي براي ايفاي نقش‌هاي مختلف وجود ندارد. بلكه به تعداد بازيگران جهان سبك بازيگري وجود دارد. به اعتقاد اين بازيگر، موفقيت‌هاي سريال «اغماء» مرهون تلاش‌هاي تمام بازيگران است كه به صورت يك سلسله زنجير به هم پيوسته شكل گرفته است. امين تارخ در عين حال سهم تلاش و مطالعات شخصي بازيگر را در موفقيت و باورپذيري يك نقش بالا دانست و گفت: ما بازيگران دو عنصر بيان و بدن را با خود به يدك مي‌كشيم كه تماشاگر از نزديك با اين عناصر روبه‌روست. البته اين عناصر با عناصر ديگري چون تخيل، تجزيه و تحليل و تفكر در هم مي‌آميزد و نقش را شكل مي‌دهد. بازيگر نقش دكتر پژوهان هم‌چنين تاكيد كرد: براي ارايه‌ي يك نقش ماورايي يك بازيگر بي‌ترديد بايد همان كارهايي را انجام دهد كه براي ايفاي نقش معمول انجام مي‌دهد. طبيعي است در كنار همه‌ي اين‌ها قوه‌ي تخيل بازيگر و با همراهي مناسب كارگردان بي‌تاثير نخواهد بود. به گزارش ايسنا، حامد كميلي بازيگر نقش الياس نيز در پاسخ به پرسشي درباره‌ي ويژگي‌هاي ايفاي نقشي خاص كه تا كنون كمتر نمود بيروني داشته است، گفت: زماني كه آقاي مقدم تصميم گرفتند مرا به عنوان بازيگر نقش الياس انتخاب كنند خيلي ترسيدم. ايفاي نقش سريالي مناسبتي در شرايطي كه فيلمنامه كاملي وجود نداشت ريسك بالايي را مي‌طلبيد. اما من به آقاي مقدم اعتماد كردم و نقش را پذيرفتم. اين بازيگر، باورپذيري نقش الياس را مهم‌ترين هدف خود وي و كارگردان برشمرد و خاطرنشان كرد: بازي من بايد به گونه‌اي بود كه تماشاگر در عين حال كه به متافيزيكي بودن شخصيت الياس پي مي‌برد اما نبايد مي‌فهميد كه اين شخصيت خير است يا شر. اين مساله دو جنس بازي را مي‌طلبيد؛ در يك سو انساني متين قرار داشت كه دكتر پژوهان از شخصيت الياس انتظار داشت و در سويي ديگر ذات شيطاني اين شخصيت قرار مي‌گرفت. من اين دوگانگي شخصيت را خيلي دوست داشتم كه با كمك آقاي تارخ و مقدم محقق شد و ما به هدف خود رسيديم. پس از حامد كميلي، ناصر ممدوح بازيگر نقش دكتر «نائيني» و دوبلور پيشكسوت نيز در پاسخ به اين پرسش كه چه انگيزه‌اي باعث شد كه پس از سال‌ها دوري از بازيگري باز به اين عرصه بازگردد؟ گفت: حرفه‌ي اصلي من گويندگي فيلم است و بازيگر نيستم. كار بازيگري در بدو امر توسط آقاي داريوش فرهنگ با پيشنهاد بازي در سريال «راه شب» به من سپرده شد. حاشيه‌ي مراسم: * در اين روز تالار فردوسي دانشكده ادبيات از ساعت 14 صندلي خالي براي نشستن نداشت. *در اين مراسم همچنين علي لهراسبي از خوانندگان پاپ و جوان كشور، در لحظاتي به اجراي موسيقي پرداخت كه مورد استقبال حاضران در سالن قرار گرفت. * مراسم با يك ساعت تاخير برگزار شد و دانشجويان و حاضران به نشانه‌ي اعتراض در لحظاتي شروع به دست زدن كردند. * اطراف سن تالار فردوسي با پوسترهايي حاوي عكس‌هايي از بازيگران سريال «اغما» تزئين شده بود. *در حالي كه عنوان شده بود دانشجويان بايد سوالات خود را تا پايان روز چهارشنبه به مسوولان برگزاري مراسم تحويل دهند، يكي از مسوولان برگزاري در ساعت 14 و 45 دقيقه دوشنبه (5 آذرماه) از دانشجويان خواست تا سوالات را به انتظامات تالار تحويل دهند تا آنان بتوانند مهمانان را داخل سالن بياورند! * پيش از آغاز مراسم پرسش و پاسخ مرتضي اسكندري چند بيت از اين تيتراژ پاياني سريال اغما را به صورت زنده اجرا كرد. * پس از اجراي موسيقي توسط علي لهراسبي، حاضران از اميرحسين مدرس (مجري برنامه) نيز خواستند يكي از ترانه‌هايش را بخواند و وي تيتراژ پاياني سريال «عشق گمشده» را خواند. انتهاي پيام




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 297]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن