تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):وقتى كه برادر دينى‏ات از تو جدا شد، سخنى پشت سر او نگو، مگر اين كه دوست دارى او د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804131300




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به فيلم داودي /زادبوم؛ فيلمي متأثر از دغدغه‌هاي خاص فيلمساز


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نگاهي به فيلم داودي /"زادبوم"؛ فيلمي متأثر از دغدغه‌هاي خاص فيلمساز
"زادبوم" ابوالحسن داودي ـ كه در بخش مسابقه بين‌الملل جشنواره فيلم فجر حضور دارد ـ از جهت دراماتيزه كردن يك ايده مستند مي‌تواند موفق‌ عمل كند و فيلمي متأثر از دغدغه‌هاي خاص كارگردان است.

به گزارش خبرنگار مهر، داودي در جديدترين فيلم خود تلاش كرده پيوندي دراماتيك بين يك پديده زيست- محيطي و داستان طراحي شده برقرار كند كه تجربه‌اي خاص در اين حيطه محسوب مي‌شود.

"زادبوم" بر اساس طرحي از رضا ميركريمي بر مبناي يك ايده اوليه مستند شكل گرفته است. ايده بازگشت لاك پشت‌ها پس از سي سال به ساحلي كه به دنيا آمده‌اند براي تخمگذاري و زاد و ولد. اين ايده همراه با خود مفاهيمي را وارد كار مي‌كند كه قابل تعميم به روابط انساني جامعه امروز بخصوص سرزمين خودمان است.

همكاري فريد مصطفوي و داوودي پس از تجربه نگارش فيلمنامه "تقاطع"، وجهي از ساختارمندي را وارد كار كرده كه به همان ساختار متقاطع روايي بازمي‌گردد. به اين ترتيب با فيلمي سر و كار داريم كه در عين دراماتيزه كردن يك واقعيت مستند و تعميم آن به مناسبات جامعه انساني، تلاش مي‌كند روايتي مدرن از سرگشتگي و تك افتادگي انسان امروز ارائه دهد كه همه از نقاط قوت بالقوه كار هستند.

با توجه به همه نكات اشاره شده و دستهاي پر داودي براي ساخت فيلمي كه حرفي براي گفتن دارد و در عين حال وجوه حرفه‌اي آن نيز قابل توجه هستند، "زادبوم" مي‌توانست فضايي گرم‌تر و جذاب‌تر داشته باشد. اين ويژگي مي‌توانست از متمركز شدن بيشتر فيلمساز بر هسته اصلي ماجرا و رجوع كمتر به قصه‌هاي فرعي امكانپذير شود.

فيلم ابتدا تصويري از يك خانواده از هم پاشيده ترسيم مي‌كند؛ پدر (مسعود رايگان) در تهران، مادر (رويا تيموريان) در قشم، پسر (بهرام رادان) در آلمان و دختر (پگاه آهنگراني) در دبي كه پدربزرگ (عزت‌الله انتظامي) هم به آنها اضافه شده است. در بخش معرفي شخصيت‌ها هر چند ساختار متقاطع به پويايي ريتم كمك كرده اما به جهت تعدد و پراكندگي آنها تا رسيدن به نقطه اتصال محوري، اين پراكندگي در كليت روايت احساس مي‌شود.

فيلم تا رسيدن به موقعيت اجباري كه مرد براي بازگشت نزد همسرش پيدا مي‌كند زماني را صرف اين چيدمان اوليه كرده كه بخصوص در بخش پرداختن به بازي‌هاي سياسي مرد طولاني به نظر مي‌آيد. در صورتيكه تمركز بر خط شكلگيري تحقيق درباره لاك پشت‌ها از سوي پسر در آلمان و انتقال آنها به مادرش در ايران، مي‌تواند در مسير درام‌پردازي ايده اوليه حركت كند.

"زادبوم" هر چند از جهت پرداختن به تك‌افتادگي آدم‌هاي چند نسل مي‌تواند طيفي گسترده را در بر بگيرد، از وجه پرداختن به يك مضمون زيست- محيطي و پيوند آن با خط اصلي داستان و به همين پيوستن افراد اين خانواده مي‌تواند موفق‌تر عمل كند. هر چند در اين ميان پرداخت برخي خطوط فرعي مانند زندگي خصوصي دختر و انگيزه‌هاي او براي جدايي مي‌توانست موجزتر اتفاق بيفتد.

فيلم داودي با توجه به ايده و تفكر اوليه پشت شكلگيري، پرداخت و توليد و ساخت حرفه‌اي اثري است كه مي‌تواند با كمي بازنگري در جذب مخاطبي كه به دنبال حرفي براي شنيدن است، موفق باشد. فيلمي كه متأثر از نگاه سازندگاني با دغدغه‌هاي خاص و تأثيرگذار است.

"زادبوم" دهمين فيلم داودي بر اساس طرحي از سيدرضا ميركريمي و فيلمنامه فريد مصطفوي و داودي شكل گرفته است. فيلم ارتباط يك آدم با زادگاه، خانواده و هويت گمشده‌اش را بررسي مي‌كند. عزت‌الله انتظامي، بهرام رادان، رويا تيموريان، پگاه آهنگراني، مسعود رايگان، هوشنگ توكلي، احمد كاوري و چند بازيگر آلماني از نقش‌آفرينان "زادبوم" هستند.

ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ‌ ــ ــ ــ

سحر عصرآزاد

سه|ا|شنبه|ا|15|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن