تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، خداى متعال مى‏گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851330182




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يک اکشن متفکرانه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
يک اکشن متفکرانه
يک اکشن متفکرانه نويسنده: مازيار فکري ارشاد درباره فيلم بين المللبين الملل کارگردان: تام تيکور بازيگران: کلايو اوون، نائومي واتس، آرمين مولر اشتال، اولريخ تامسن فيلم «بين الملل» يک تريلر اکشن محصول مشترک آمريکا و آلمان است که نخستين بار در فوريه سال 2009 در جشنواره برلين به نمايش در آمد. کارگرداني فيلم بر عهده «تام تيکو» فيلمساز نامدار نسل جوان آلمان است که با فيلم «بدولولا، بدو» شهرتي جهاني به دست آورد. فيلم ماجراي دو کارآگاه عالي رتبه را بازگو مي کند. که در زمينه فساد مالي يک بانک بزرگ خصوصي تحقيق مي کنند. فيلمبرداري بين الملل از سپتامبر سال 2007 در شهر برلين آغاز شد. داستان فيلم از ماجراي فساد مالي بانک اعتبار و بازرگاني، از موسسات زير مجموعه بانک جهاني الهام گرفته است. خلاصه داستان لوئيس سلينجر (کلايو اوون) مأمور عالي رتبه پليس بين المللي (اينترپل) و النورويتمن (نائومي واتس) وکيل محلي منهتن، مأمور رسيدگي به پرونده فساد مالي يکي از قدرتمندترين بانک هاي جهاني، يعني بانک بين الملل تجارت و اعتبار (IBBC) مي شوند. اين دو در حين تحقيقات خود به مجموعه اي از فعاليت هاي غير قانوني اين موسسه از جمله پول شويي، تجارت اسلحه و ضربه زدن به بعضي از دولت ها مي رسند. تحقيقات سلينجرو ويتمن آنها را از برلين به ميلان مي کشاند. جايي که عوامل (IBBC) در ماجراي ترور يکي از نامزدهاي پست نخست وزيري ايتاليا دست داشته اند. آنها در مي يابند که سرنخ ماجراي ترور به محفلي در نيويورک مي رسد. سلينجر در موزه گوگن هايم نيويورک با چند تن از عوامل محفل درگير شده و کار به تيراندازي کشانده مي شود. يکي از دوستان سلينجر در اداره پليس نيويورک، يکي از ترويست ها را شناسايي مي کند و سلينجر براي يافتن او به استانبول مي رود. جايي که برخي از مديران IBBC مشغول معامله يک محموله اسلحه هستند. سلينجر مي کوشد مکالمات تلفني اين افراد را ضبط کند. اما به دردسر مي افتد. سلينجر با عوامل رؤسا در مي افتد آنان قصد کشتن او را ندارند. اما رئيس اين باند، توسط اعضاي خانواده سياستمداران ايتاليايي که به فرمان او کشته شده، به قتل مي رسد. در جريان حسابرسي از فعاليت هاي IBBC مشخص مي شود. مديران اين بانک همچنان به اعمال غير قانوني مشغولند. نقش آفرينان کلايو اوون: او نقش لوئيس سلينجر، مأمور ارشد پليس بين الملل (اينترپل) را بر عهده دارد. نائومي واتس: نقش النور ويتمن وکيل محلي منهتن که در جريان تحقيقات روي پرونده IBBC همکار سلينجر است را او ايفا کرده است. آرمين مولر اشتال: اين بازيگر قديمي تئاتر و سينماي آلمان، نقش ويلهلم و کسلر، مأمور سابق اشتازي ( سازمان جاسوسي آلمان شرقي) را بر عهده دارد که امروز سر دسته آدمکش هاي مزدور روساي IBBC است. اولريخ تامسن : نقش يوناس اسکارسن مدير عامل IBBC که فعاليت هاي غير قانوني موسسه به دستور او انجام مي شود بر عهده اوست. برايان اف اوبرن: در نقش مشاور عالي IBBC عمليات غير قانوني مؤسسه را رهبري کرده و در واقع مغز متفکر گروه است. پاتريک بالادي: او در شخصيت مارتين وايت، وکيل مدافع اسکارسن نقش آفريني مي کند. لوکارباربارسکي: نقش اومبر توکالويني، نامزد پست نخست وزيري ايتاليا که به دست عوامل IBBC به قتل مي رسد، بر عهده اوست. توليد فيلم «بين الملل» بر اساس فيلمنامه اي اورجينال نوشته «اريک سينگر» ساخته شده است. تام تيکور، کارگردان فيلم نيز فيلمنامه را در يک مرحله بازنويسي کرده است. «کلايو اوون» بازيگر نقش اصلي فيلم که ظرف سه چهار سال گذشته پله هاي ترقي را به سرعت طي کرده، در آوريل 2007 قرار داد نقش آفريني در اين فيلم را امضا کرد. چند ماه بعد «نائومي واتس» نيز به اين پروژه پيوست. بيشتر بودجه فيلم توسط کمپاني کلمبيا پيکچرز آمريکا تأمين شده، اما صندوق فدرال فيلم آلمان از موسسات دولتي فعال در عرصه سينماي آلمان نيز بودجه اي 5/5 ميليون دلاري در اختيار سازندگان پروژه «بين الملل» قرار داد. چند ماه بعد، از آنجا که بيش از دو سوم داستان و زمان فيلم در آلمان مي گذرد. اين سرمايه گذاري به 9/7 ميليون دلار افزايش يافت. به دنبال اين سرمايه گذاري پاي چند بازيگر تواناي سينماي آلمان، از جمله آرمين مولراشتال واکسل ميلبرگ به پروژه باز شد. فرانک گريبه، فيلمبردار و اولي هانيش مدير توليد نيز از ديگر عوامل آلماني اين پروژه هستند. پروژه «بين الملل» از دهم سپتامبر 2007 در برلين کليد خورد و بخشي از فيلم در استوديوهاي معظم بابلزبرگ آلمان فيلمبرداري شده است. صحنه تيراندازي در موزه معروف گوگن هايم نيويورک نيز در همين استوديو و با استفاده از ماکت موزه در ابعاد واقعي ساخته شد. برخي از صحنه هاي ديگر فيلم هم در کارخانه فولکس واگن در واقع در شهر وولفسبورگ فيلمبرداري شده اند. علاوه بر همه اينها چند دستگاه خودرو از جمله يک آلفارومئوي 164 و يک آئودي A8 در فيلم مورد استفاده قرار گرفته است.بازخوردها سايت مشهور راتن توميتوز 58 درصد آراء منتقدان خود را به فيلم «بين الملل» اختصاص داده است. پيتر بردشاو، منتقد روزنامه انگليسي گاردين درباره فيلم مي نويسد. «نگران بودم که بازي پر تحرک کلايو اوون فيلم را به سمت يک اشکن ساده پيش ببرد. اما «بين الملل » از آن دسته اکشن هاست که قدرت تفکر نيز در کنار صحنه هاي انفجار و تيراندازي در آن به چشم مي خورد» فيليپ فرنج منتقد آبزرور نيز معماري شهرهاي مختلف جهان و نقش آن در پيرنگ داستاني را از عوامل جذابيت «بين الملل» مي داند ديويد دنبي، منتقد نامدار مجله نيويورکر نيز در نقد خود نوشته است: « اين فيلم فقط يک ايراد اساسي دارد و آن هم حضور تام تيکور به عنوان کارگردان است. او و اريک سينگر نويسنده فيلمنامه فراموش کرده اند تا به دو بازيگر اصلي فيلم وجهي انساني ببخشند» کنت توران، منتقد لوس آنجلس تاميز نيز معتقد است : « فيلم صحنه هاي جذاب و تاثير گذار فراواني دارد. اما عناصر تشکيل دهنده داستان به شدت کليشه اي هستند.»گفتگو با تام تيکور ( کارگردان) و نائومي واتس (بازيگر)«نائومي واتس» قصد نداشت در فيلم بين الملل يا هيچ فيلم اکشن ديگري به نقش آفريني بپردازد. زماني که فيلمنامه «بين الملل» به دستش رسيد او تازه صاحب يک فرزند پسر شده و تنها مي دانست که تيکور به عنوان کارگردان فيلم برگزيده شده و کلايواوون نيز نقش اول آن را بازي خواهد کرد. اما زماني که «واتس» فيلمنامه را خواند. به سرعت براي بازي در اين فيلم ابراز تمايل کرد. واتس ويتکور در گفتگويي کوتاه براي معرفي فيلم در جشنواره برلين شرکت کرده اند که متن آن را در زير مي خوانيد:تام، چه چيز باعث شد که اين فيلم را بسازي ؟ شش سال پيش خلاصه اي از فيلمنامه به دستم رسيد و به سه دليل به آن علاقه مند شدم. اول اينکه شيفته ديالوگ ها و امکان پرورش آنها در داستان شده بودم. علاقه مند بودم که ببينم ديالوگ ها را تا چه حد مي توانم تغيير دهم همانطور که مي دانيد در برخي از فيلمنامه ها اغلب جملات سه يا چهار کلمه اي هستند. اما فيلمنامه بين الملل امکان زيادي براي پروژه وسط داستان داشت. دومين نکته اين بود که از ايده قرار دادن يک بانک خصوصي قامت ضد قهرمان فيلم خوشم آمده بود. سومين دليل هم سکانس تيراندازي و درگيري در موزه گوگن هايم نيويورک بود. جايي که عاشق آن هستم فيلمنامه اوليه ايرادهاي بسياري داشت داستان آن در اواخر دهه هفتاد مي گذشت. قهرمان مرد آن اصليتي بلژيکي داشت و همه چيز با آنچه امروز مي بينيد فرق مي کرد. اولين حرفي که زدم اين بود که بايد به ماجرا از زواياي مختلفي نگاه کنيم. در وهله اول بايد به سيستمي حمله مي کرديم که امروز تجارت جهاني را در اختيار دارد و اين کار مستلزم نگارش يک فيلمنامه قدرتمند بود. نائومي، تو اين نقش را بلافاصله پس از وضع حمل نخستين فرزندت پذيرفتي. چه چيز فيلمنامه تو را به اين بازگشت سريع به عرصه بازيگري ترغيب کرد؟ نخستين دليل بازي کلايواوون در فيلمي به کارگرداني تام تيکور بود. همين نکته باعث کنجکاوي ام براي خواندن فيلمنامه يک فيلم اکشن شد. بعد به ملاقات تام تيکور رفتم و آنگونه که او درباره فيلم صحبت مي کرد. باعث شد به نقش آفريني در اين فيلم ترغيب شوم. موضوع فيلم هم نکته ديگري بود که توجهم را به خود جلب کرد. تام به من گفت بگذار همه برنامه ريزي ها را انجام دهم و شرايط را براي بازي تو در فيلم فراهم کنم و اينکار را هم کرد. فيلمبرداري دو ماه پيش از ورود من به پروژه آغاز شده بود. وقتي سر صحنه فيلم رفتم، فرزندم سه ماه داشت و احساس مي کردم آماده ام تا به کار بازگردم. آيا اين فيلم نظر شما را درباره کارکرد بانک ها تغيير داد؟ تيکور : «بين الملل» بيش و پيش از هر چيز، فيلمي وابسته به ژانر اکشن است. ما بايک مستند سياسي روبرو نبوديم. «بين الملل» تنها بخشي از واقعيت است که نمونه اي از فعاليت هاي مجرمانه را به نمايش مي گذارد. هرگز نمي گويم که همه بانک هاي خصوصي تبه کار هستند و کارهاي مجرمانه انجام مي دهند. اما متاسفانه چنين رويه اي در برخي از موسسات مالي وجود دارد و تحقيق هاي ما نشان داد که چقدر در فيلم به واقعيت نزديک شده ايم. اينها چيزهايي بود که دلمان نمي خواست حقيقت داشته باشد اما متاسفانه واقعيت داشت. واقعيتي که همواره پنهان مي شود. واتس: مردم مي خواهند اين حقايق را باور نکنند. اما ما در اين فيلم برخي از واقعيت ها را افشا کرديم. تيکور : از سوي ديگر « بين الملل» فيلمي درباره بحران نيست. فيلمي است درباره تحقيقاتي در زمينه جرم و جنايت در سيستم مالي و تجاري جهان، درباره سيستمي که گاه به فساد منتهي مي شود. نائومي آيا فکر نمي کني اين روزها بازيگران هم دارند زياده از حد پول در مي آورند؟من نمي دانم که هر بازيگر دقيقاً چقدر پول در مي آورد. من در يک فيلم بازي مي کنم و با دستمزد آن، دست کم ده سال مي توانم زندگي راحتي داشته باشم. اما به نظرم مردم هم حق دارند که به درآمد هنرمندان به ويژه بازيگران حسادت کنند!تام. چه شد که تصميم گرفتي کلايواوون را براي نقش اول فيلم انتخاب کني ؟ به نظرم اين روزها کلايواوون اولين و بهترين انتخابي است که مي توان براي نقش مردان متفکر اکشن داشت. او يکي از بهترين بازيگران نسل خودش است که قدرت بدني را همراه با هوشمندي و ذکاوت دارد. به سرعت با او و روحياتش ارتباط برقرار مي کنيد. کلايو و نائومي هرگز در فيلمي با يکديگر همبازي نبوده اند. اما ببينيد چقدر در اين فيلم همديگر را کامل مي کنند. در عين حال هيچ شباهتي به زوج هاي کليشه اي فيلم هاي سينمايي ندارند. واتس: براي من يکي از چيزهاي جالب در کار با تام تيکور اين بود که او هرگز مطابق انتظار شما عمل نمي کند. صحنه اي را بازي مي کرديم و برداشت خاصي از آن داشتيم. اما بعد در تدوين معناي آن صحنه به کلي با چيزي که تصور مي کرديم تفاوت داشت. کلايو اوون هم يکي از بهترين بازيگراني است که تا کنون با او همکاري داشته ام. گفتگو با کلايواوون «کلايو اوون» بازيگري است که با نامزدي جايزه اسکار و برنده شدن در مراسم جايزه گلدن گلوب در زادگاهش انگلستان، آمريکا و سراسر جهان مشهور شده است. منتقدان، چهره و شيوه بازيگري او را ترکيبي از همفري بوگارت، رابرت ميچم و شون کانري مي دانند. اين بازيگر پر استعداد به تازگي بازي در مجموعه آگهي هاي تلويزيوني کمپاني BMW را با رانندگي خودروهاي گوناگون اين شرکت به پايان رسانده است. هر يک از اين آگهي ها توسط کارگردانان بزرگي چون جان فرانکن هايمر، آنگ لي، وونگ کار واي، گاي ريچي و آلخاندرو گونزالس ايناريتو ساخته شده اند. «اوون» در سال 2005 با ايفاي نقش در فيلم «نزديک تر» ساخته مايک نيکولز، جايزه گلدن گلوب را برد، نامزد اسکار شد و نام خود را بر سر زبان ها انداخت. پس از آن در فيلم « مرد درون» ساخته اسپايک لي، مقابل دنزل واشينگتن و جودي فاستر به نقش آفريني پرداخت و سپس در «فرزندان انسان» ساخته آلفونسو کوارون درخشيد. امروز «کلايواوون» يکي از مستعدترين بازيگران نسل خود و از پرکارترين نقش آفرينان هاليوود شناخته مي شود. گفتگوي او درباره فيلم «بين الملل» را مي خوانيد: پس از فيلم «آنها را بکش» آيا فکر مي کردي بار ديگر بازي در يک فيلم اکشن به تو پيشنهاد شود ؟ نه، اصلاً امروز صبح يکي از من پرسيد؛ چطور خودم را براي آن سکانس تيراندازي و درگيري در گوگن هايم آماده کردم. من هم جواب دادم. خب پس از بازي در فيلم «آنها را بکش» ديگر نيازي به تمرين با اسلحه ندارم و به اندازه کافي در اين زمينه تجربه کسب کرده ام. فکر مي کنم سکانس موزه گوگن هايم يکي از جذاب ترين و دشوارترين صحنه هايي است که تا کنون در آن بازي کرده ام. هر فيلم معمولاً يک صحنه بزرگ و مهم دارد و تام تيکور براي فيلمبرداري اين سکانس تدارک مفصلي ديد. ماه ها قبل از شروع فيلمبرداري او به اين صحنه فکر مي کرد. او و من چند بار به موزه گوگن هايم رفتيم و همه چيز را بررسي کرديم. او برايم توضيح داد که اين صحنه را چگونه مي خواهد فيلمبرداري کند. يادم مي آيد، پس از اولين تمرين با بدلکارها تازه فهميدم که چه سکانس دشواري است. اما همه چيز با دقت تمام برنامه ريزي شد و به خوبي هم اجرايش کرديم. اين فيلم در شهرهاي گوناگون جهان فيلمبرداري شده است، از اين تجربه بگوييد. وقتي براي فيلمي مثل «بين الملل» به شهرهاي مختلف جهان سفر مي کنيد، يک گروه کامل فيلمبرداري منتظر شما هستند و همه چيز براي کار آماده است. شما مي رسيد و هنوز فرصت نداريد به زمان و آب و هوا عادت کنيد که فيلمبرداري آغاز مي شود. خوشبختانه براي اين فيلم به شهرهاي زيبا و ديدني دنيا رفتيم. تنها جايي که قبلاً نديده بودم. استانبول بود. شهري بسيار زيبا و تاريخي. وقتي فيلمبرداري صحنه هاي ما روي سقف بازار بزرگ استانبول آغاز شد خيلي هيجان زده بودم. مي دانيد، در فيلم هايي از اين دست، محيط اطراف اهميت زيادي دارد. فيلم درباره تبه کاران وابسته به يک بانک بزرگ بين المللي است و شخصيت سلينجر که من بازي مي کردم. بايد سراسر جهان را براي پيدا کردن سرنخ ها زيرپا مي گذاشت. لوکيشن هاي فيلم به خوبي انتخاب شده بودند و هيجان بسياري را به تماشاگر القاء مي کنند. براي يک بازيگر هم بازي در بازار بزرگ استانبول در حالي که مسجدي در پس زمينه پيداست هيجان انگيز است. با کارگردانان بسياري همکاري کرده ايد و نقش هاي زيادي را آفريده ايد. تفاوت آنها با نقش شما در اين فيلم چيست؟ اين شخصيت، يک شخصيت قهرمان گونه کلاسيک نيست. وقتي در سکانس مثل تيراندازي در موزه گوگن هايم بازي مي کنم. همان قدر کارم را جدي مي گيرم که در يک سکانس ساکن و پر ديالوگ. حرفه من، قانع کردن تماشاگر نسبت به اعمالي است که شخصيت هاي نقش هايم انجام مي دهند. در آن صحنه کاراکتر نقش من ترسيده بود. خيلي ساده بود که اسلحه به دست بگيرم و مثل خيلي از فيلم ها در کمال خونسردي تيراندازي کنم. اما وقتي خودم را در آن موقعيت قرار مي دهم، مي بينم که حفظ خونسردي چندان هم آسان نيست. بايد نقش را باورپذير از آب در بياورم و اين وظيفه اصلي يک بازيگر است. پس سعي نمي کنم اداي خونسرد بودن را در بياورم. حفظ واقع نمايي نقش مهم ترين کار يک بازيگر است. در روند ساخت اين فيلم، چه موضوعي بيش از همه براي شما جالب بود؟ فکر مي کنم تام تيکور يکي از بهترين کارگرداناني است که تا کنون با آنها همکاري داشته ام. او شخصيت ويژه اي دارد و بر همه ابعاد يک کار سينمايي مسلط است. کمتر با کارگرداني اين همه مسلط روبرو شده ام. او حتي پيش از شروع فيلمبرداري، موسيقي متن فيلم را آماده داشت و در اختيارم گذاشت. چون فکر مي کرد مي تواند من را در ايفاي نقشم ياري کند. هميشه براي هر اتفاق غير قابل پيش بيني آمادگي داشت. بازي در اين فيلم را يکي از بهترين تجربه هاي دوران بازيگري ام مي دانم. چرا که تام در مورد آمادگي مثل من فکر مي کند. به عنوان يک بازيگر دوست دارم هميشه آماده هر چيزي باشم و من و تام حتي در روزهاي تعطيل، همه نکات را با هم مرور مي کرديم. او خيلي به کارکردن علاقه دارد، اما در کنار او به من که خيلي خوش گذشت. به خصوص بازنويسي اش روي فيلمنامه اوليه که به نظرم عالي است. همه چيز سر صحنه از قبل برنامه ريزي شده بود و ما هرگز در آخرين لحظات با تصميمي تازه مواجه نمي شديم. کارکردن به اين شيوه را دوست دارم و تام را تحسين مي کنم. چه چيز باعث شد تا به اين پروژه بپيونديد؟براي فيلمنامه «بين الملل» تحقيقات زيادي انجام گرفته بود. مقالات روزنامه ها، پرونده هاي موسسات مالي فاسد و هر چيز ديگر، روند تحقيقات اوليه فيلم خيلي خوب بود. نکته اي که مرا به بازي در اين فيلم ترغيب کرد، اين بود که شباهتي به آن فيلم هاي تريلر سياسي متوهم دهه 70 نداشت و هشمندانه نوشته شده بود. فيلمي جهاني بود و تريلري هيجان انگيز، اما هيچ کس هم تظاهر نمي کرد که دارد يک فيلم بزرگ ساخته مي شود. همه اينها دليلي شد تا در اين فيلم حضور يابم. به نظر شما « بين الملل» فيلمي هشدار دهنده درباره عواقب روند جهاني شدن و ضايعات سيستمي جهاني بانک ها است ؟جالب است که اين دوران فرا رسيده است. بازنويسي فيلمنامه نزديک به دو سال به طول انجاميد و تحقيقات زيادي روي آن انجام شد. زماني که فيلمبرداري به پايان رسيد، فيلم پاسخ بسياري از پرسش ها درباره سيستم بانکداري جهاني را داده بود. بله « بين الملل» يک تريلر سرگرم کننده است. اما سئوالاتي را مطرح مي کند وپاسخ هايي را مي يابد که بعضي از بانک ها با پول مردم چکار مي کنند!اغلب فيلم ها صحنه ها رج مي زنند. اما «بين الملل» شايد نخستين فيلمي باشد که سکانس پاياني آن، اول فيلمبرداري شد. اين موضوع روي کار شما به عنوان بازيگر تاثيري نداشت ؟ خيلي سخت بود. وقتي تماشاگران سينما درباره رج زدن صحنه ها از من مي پرسند، مي گويم : «اين قاعده بازي است و همه هم آن را مي دانيم و بايد آن را بپذيريم.» اما در مورد «بين الملل» به خاطر شهرها و کشورهاي مختلفي که بايد به آنها سفر مي کرديم. ناچار بوديم سکانس پاياني فيلم را اول فيلمبرداري کنيم. خيلي دشوار بود چون هنوز در حال و هواي قصه قرار نگرفته بوديم و خود من هم حس لازم براي بازي در صحنه نهايي را نداشتم. هرگز از رج زدن صحنه ها دچار مشکل نشدم. اما در اين فيلم براي اولين بار با مشکل روبرو شدم. آيا فکر مي کنيد فيلم هاي اوليه شما و همين طور آگهي هاي BMW با کارگردانان بزرگ، به شهرت جهاني شما کمک کرده است ؟ مطمئنم که همين طور است. در انگلستان فيلم هاي کوچک و گمنام بسياري را بازي کرده ام اما تاثير خوبي در امريکا داشته اند و بعد با آدم هاي بزرگي مواجه شدم که تغييرات بزرگي در زندگي و حرفه ام ايجاد کردند. آگهي هاي BMW نخستين کاري بود که شهرت مرا جهاني کرد. اوايل از اين موضوع راضي نبودم و فکر مي کردم يک بازيگر جدي نبايد در آگهي هاي تبليغاتي بازي کند. اما با حضور کارگردانان بزرگي که در اين پروژه فيلم ساختند، هر آگهي براي من حکم يک فيلم کوتاه مهم را پيدا کرد. اکنون از حضو ر در آن آگهي راضي ام و احساس پشيماني نمي کنم. تفاوت ميان بازي در فيلمي استيليزه چون «شهر گناه» و فيلمي کلاسيک چون «بين الملل» در چيست ؟ اين دو فيلم تفاوت هايي اساسي با يکديگر دارند. «شهر گناه» يک فيلم کاملاً فانتزي بود. من از طرفداران جدي فيلم هايي از اين دست هستم. به نظرم به لحاظ بصري «شهر گناه» يکي از بهترين دستاوردهاي تاريخ سينماست. اما خب فيلمي واقع نما نيست و دنيايي متفاوت دارد. فکر مي کنم هر فيلم لحن و حالت منحصر به فردي دارد. البته قواعد اوليه و بنيادي هر فيلم يکسان است. شما در هر فيلم ديالوگ هايتان را مي گوييد و تمام سعي خود را مي کنيد تا تماشاگر شما را در قالب نقش بپذيرد. اين محيط اطراف است که در هر فيلم تفاوت هايي اساسي پيدا مي کند. يکي از ويژگي هاي شخصيت شما(سلينجر) در اين فيلم علاقه اش به تحقيق است. آيا به اينترپول رفتيد تا روند کارشان را ببينيد و يا اينکه از شخصيت کسي الگو گرفتيد؟ نه، معمولاً براي شخصيت پردازي در کارهايم به غريزه ام رجوع مي کنم. البته تحقيق هم مي کنم چون نمي توانم نقشي را بازي کنم بدون آنکه بدانم ويژگي هاي شخصيتي يک نقش کدام است و به درک کاملي از آن ويژگي ها برسم. اما روي غريزه خودم خيلي تکيه دارم. گاهي به تحقيقات نويسنده فيلمنامه اعتماد مي کنم. بقيه را به شيوه غريزي بازيگري خودم مي سپارم. آنچه مهم است تعهد به نقش و تلاش براي باورپذيري آن است. تا کنون با سه کارگردان مکزيکي (آلفونسو کوارون، رابرت رودريگز و آلخاندرو گوانزالس ايناريتو) کار کرده ايد. چه نکته خاصي در کارگردانان مکزيکي وجود دارد؟هر سه آنها فوق العاده اند. شباهت هايي هم ميانشان ديده مي شود. هر کدام در سبک خود درجه يک هستند. وقتي به اين سه نفر فکر مي کنم تفاوت هايشان در ذهنم شکل مي گيرد، اما براي هر سه نفر احترام زيادي قائلم. هر سه آنها کارگرداناني توانا هستند. خشونت در فيلم « بين الملل» خيلي واقعي و قابل لمس است. تماشاگر با تماشاي فيلم، درد را با تمام وجود احساس مي کند آيا تام تيکور ( کارگردان) در صحنه هاي خشن، توصيه خاصي براي بازي داشت؟ بله، در سکانس موزه گوگن هايم، وقتي تيراندازي مي شد و چند نفر زخمي شدند. تام توصيه هاي ويژه اي کرد. مهم ترين چيز، رفتار باورپذير زخمي ها در آن صحنه بود. به من هم گفت جوري بازي کنم انگار تمامي اين بلاها واقعاً بر سرم آمده و بازيگراني که زخمي شده بودند هم بايد از درون، رنج گلوله خوردن را به نمايش مي گذاشتند. آيا به کارگرداني هم علاقه داريد ؟ گاهي به فيلمسازي در مقام کارگردان فکر مي کنم. اما گاه از اين کار مي ترسم. چون ريتم کار يک بازيگر با يک کارگردان تفاوت هايي اساسي دارد. کنترل ريتم بازيگري را بلدم. اما اگر همزمان بازيگري و کارگرداني کنم قطعاً اين ريتم به هم مي خورد و تنظيم آن کار آساني نيست. کارگرداني يک فيلم پروسه اي زمان بر است که دست کم دو سال تمام وقت و فکر آدم را درگير خود مي سازد. اما يک بازيگر حداکثر سه يا چهار ماه درگير يک پروژه مي شود و بعد به سراغ فيلم بعدي مي رود. پيدا کردن فيلمنامه خوب، بازنويسي، پيدا کردن تهيه کننده و سرمايه گذار، تمرين با بازيگر، فيلمبرداري، تدوين و کارهاي پس از توليد، روند جالب اما دشوار و زمان بري است و ريتم متفاوتي را مي طلبد. کارگرداني را دوست دارم اما حتماً بايد فيلمي باشد که ديوانه وار به ساختنش علاقه مند شوم. وگرنه دست به اين کار نخواهم زد.منبع:ماهنامه نقش آفرينان 54/خ
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 465]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن